Meid. schreef:A) Beleef je geen enkele vorm van spirituatliteit? Zo nee, weerhoud het niet-religieus zijn je ervan om een ander soort spiritualiteit te beleven omdat je toch alles wetenschappelijk/ logisch benadert? Of kan daar ook een andere reden voor zijn.
Je specificeert spiritualiteit zelf als "
Spiritualiteit heeft in de breedste zin te maken met zaken die de geest (Latijn spiritus) betreffen. Het woord wordt op vele manieren gebruikt en kan te maken hebben met religie of bovennatuurlijke krachten, maar de nadruk ligt op de persoonlijke innerlijke ervaring.
In de nadruk kan ik me vinden maar door het openhouden van de bovennatuurlijke krachten kan ik me in de totale definitie niet vinden. Of beter gezegd dan beleef ik geen vorm van spiritualiteit. Daarmee hou jij de extases als gevolg van het horen van muziek, het vertoeven in de natuur of van een heerlijke vrijpartij volledig buiten beschouwing en dat is een enorme inperking van ervaringen die jij zelf misschien als spiritueel of bovennatuurlijk ervaart. Ik in het geheel niet.
Meid. schreef:C) Geloof je bijv. ook niet in Karma?
Nee, ooit wel maar heb daarna geconcludeert dat het dezelfde menselijke behoefte vult als het hiernamaal in diverse religies, namelijk dat het leven niet eindig is en dat men daar niet aan wil.Men verkies een prettige illusie als nieuwe waarheid. De wens is de vader van de gedachte.
Meid. schreef:D) Geloof je in toeval?
Het is door anderen ook al gezegd Het is geen geloof, toeval bestaat, is. Ook is gezegd dat toeval niet bestaat omdat alles een oorzaak heeft. Ik zie een combinatie van beide als mogelijk. Inderdaad heeft alles een oorzaak maar 'dat alles' zijn een giga aan entiteiten die allemaal een oorzaak hebben of hun beweging is door iets anders veroorzaakt maar dat wil helemaal niet zeggen dat ze allemaal een verband hebben tot elkaar. Zo kan het gebeuren dat in die enorme keten van entiteiten en reacties er ook ontmoetingen zijn die zo opvallend of curieus zijn dat we bijna zouden denken dat ze geen toeval zijn.
Meid. schreef:E) Geloof je in het lot?
Nee, want dat impliceert een sturende macht.
Meid. schreef:Kernvraag is eigenlijk: geloof je in geen enkele vorm van bovennatuurlijk bestaan?
Nee pertinent niet.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche