volgens mij heb je de strekking niet begrepen. Wie weet komt dat nog.Plons schreef:atma schreef:Plons schreef: Precies, handig zo'n verhaaltje die je verteld dat je niet aan jezelf mag denken anders verzuip je.
Charlatan Sai Baba.
Moderator: Moderators
Uiteindelijk aanbid je jezelf, door vol devotie te zijn voor de ander kom je uiteindelijk bij jezelf terecht. Waarom dan richten op de ander? Omdat voor de meeste mensen makkelijker is. Ze hebben een vorm nodig, een voorbeeld om uiteindelijk in te zien dat het niet om de vorm gaat.Plons schreef:en zonder aanbidding-volg jezelf en niet andere ook niet Baba.atma schreef: Wees je eigen goeroe, je eigen leraar. Je hebt de lamp binnenin je. Steek haar aan en marcheer voort - zonder vrees. Sathya Sai Baba.
Kijk naar Moeder Amma, zij was al als kind vol liefde en devotie voor Krishna en is uiteindelijk zelf een waar voorbeeld van Liefde geworden. Of kijk naar moeder Theresa.
Devotie is het opgeven van het ego, niet van het Zelf..
atma
Met een gebald vuist kun je geen hand schudden. Mahatma Ghandi
Het opgeven van het ego ter verheerlijking van het ego van Sai Baba. Waarom zie ik hier niets logisch in?Kijk naar Moeder Amma, zij was al als kind vol liefde en devotie voor Krishna en is uiteindelijk zelf een waar voorbeeld van Liefde geworden. Of kijk naar moeder Theresa.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Als je uiteindelijk door dat aanbidden doorkrijgt dat je belazerd wordt, kom je inderdaad behoorlijk bij jezelf terecht.Plons schreef:Aha, dus op die manier worden de mensen voor de gek gehouden 'Aanbid Sai Baba dan kom je uiteindelijk terecht bij jezelf'atma schreef: Uiteindelijk aanbid je jezelf, door vol devotie te zijn voor de ander kom je uiteindelijk bij jezelf terecht.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
klopt. Je bent verantwoordelijk voor je eigen daden. Daarom ga ik ook niet achter zo'n goochelaar aanlopen. Ik wil heel graag filosoferen, wijzer worden en proberen goed te doen voor de mensen om mij heen. Maar daarvoor hoef ik niet naar india.atma schreef: Feitelijk gezien kan je alleen jezelf een oor aan naaien.
Van welk tegeltje haal je dit? Beetje de categorie: de appel valt niet ver van de boom, twee weten meer dan een, de domste boer heeft de dikste aardappel.Je kunt nog zo slim zijn maar dat wil niet zeggen dat je enige wijsheid in pacht hebt.
Nee, ik wil zeker niet zeggen dat ik de wijsheid in pacht heb, ook al heb ik een goed stel hersens. Maar dat een goochelende indier dat wel heeft, geloof ik al helemaal niet.
Groeten Amehoelah.
Dante will always be admired, because no one will ever read him. Voltaire
Het 'afbreken' van het ego d.m.v. devotie is 1 van de paden die leid tot het Zelf. Je richt je hierbij (volledig) op iemand die de weg naar het Zelf (God) al is gegaan. (de guru) In sommige uitzondelijke gevallen iemand die geboren is in volle kennis van het Zelf. (de avatar) Het is daarom dat men van oudsher beelden (vorm) gebruikt als hulpmiddel in het praktiseren van devotie. Je kiest dus als je deze weg bewandeld een vorm die jou het meest aanspreekt, een Leraar die jou kan helpen op je weg naar het ware zuivere Zelf.Kitty schreef:Het opgeven van het ego ter verheerlijking van het ego van Sai Baba. Waarom zie ik hier niets logisch in?Kijk naar Moeder Amma, zij was al als kind vol liefde en devotie voor Krishna en is uiteindelijk zelf een waar voorbeeld van Liefde geworden. Of kijk naar moeder Theresa.
atma
Gaan we nu met oneliners gooien?atma schreef: Wees je eigen goeroe, je eigen leraar. Je hebt de lamp binnenin je. Steek haar aan en marcheer voort - zonder vrees. Sathya Sai Baba.
Dus mensen zijn dom en onhandig, en de Baba maakt het iets makkelijker voor ze door een voorgekauwde ideologie voor te houden. Geloof in mij en het komt goed. Ongeacht dat het nogal een onderschatting is van al die mensen, zijn er hele nare mensen uit de geschiedenis van de mensheid die via hetzelfde principe dito nare dingen hebben gedaan.Uiteindelijk aanbid je jezelf, door vol devotie te zijn voor de ander kom je uiteindelijk bij jezelf terecht. Waarom dan richten op de ander? Omdat voor de meeste mensen makkelijker is. Ze hebben een vorm nodig, een voorbeeld om uiteindelijk in te zien dat het niet om de vorm gaat.
Het opgeven van jezelf in het teken van iets of iemand anders, is naar mijn smaak ongezond. Ook al is het doel de liefde, wat dat dan ook mag zijn. Het maakt je blind voor de slechte kanten van hetgeen je aanbid.Kijk naar Moeder Amma, zij was al als kind vol liefde en devotie voor Krishna en is uiteindelijk zelf een waar voorbeeld van Liefde geworden. Of kijk naar moeder Theresa. Devotie is het opgeven van het ego, niet van het Zelf..
Een ander vraagje: Moet Sai baba eigenlijk ook naar 'het kleine kamertje? Of hoeft hij dat als god niet?
Groeten Amehoelah
Dat laatste klopt. Filosoferen kan nuttig zijn maar ware wijsheid is enkel in de stilte te vinden.Amehoelah schreef:Ik wil heel graag filosoferen, wijzer worden en proberen goed te doen voor de mensen om mij heen. Maar daarvoor hoef ik niet naar india.
Dat hoeft ook niet maar zal je het ooit kunnen weten als je nooit in zijn leringen hebt verdiept?Nee, ik wil zeker niet zeggen dat ik de wijsheid in pacht heb, ook al heb ik een goed stel hersens. Maar dat een goochelende indier dat wel heeft, geloof ik al helemaal niet.
atma
Gaap. De appel.... Twee weten... De domste...atma schreef: Dat laatste klopt. Filosoferen kan nuttig zijn maar ware wijsheid is enkel in de stilte te vinden.
Dat had ik al uitgelegd eerder deze posting hè, we draaien in kringetjes.Dat hoeft ook niet maar zal je het ooit kunnen weten als je nooit in zijn leringen hebt verdiept?
Gelukkig hoeft dat ook niet. Ik kan jou niet in laten zien dat de hele baba beweging weer een van de zovele sekten is met een religieus sausje. Het is een pingstergemeente, al heeft het andere uitgangspunten. Ik hoef niet in een pingstergemeente te hebben gezeten om te weten dat dat niet goed voor mij is. Idem jouw clubje.
Groetjes A.
Nee mensen zijn niet dom en onhandig maar de meeste zijn wel verdwaald in de wereld van denken en hebben waardoor ze veelal ongelukkig zijn. Wat Baba doet (elke meester) is mensen raken in hun hart zodat ze zich weer gaan richten opdat wat werkelijke vreugde is; God (of welke naam je het geven wilt).Amehoelah schreef:Dus mensen zijn dom en onhandig, en de Baba maakt het iets makkelijker voor ze door een voorgekauwde ideologie voor te houden.
Baba zegt zelf dat hij niets nieuws verteld en dat er vele in de geschiedenis zijn die met dezelfde boodschap kwamen. Of zoals Krishna zegt in de Bhagavad Gita 4.7-8:
"Whenever and wherever there is a decline in religious practice, O descendant of Bharata, and a predominant rise of irreligion—at that time I descend Myself."
"To deliver the pious and to annihilate the miscreants, as well as to reestablish the principles of religion, I Myself appear, millennium after millennium."
Opvallend dat de mensen hier veelal meteen het negatieve benadrukken. Is het niet krachtiger om te kijken naar de dingen/ zaken die goed hebben gedaan in het verleden en daarvan leren. Hiermee niet zeggende dat de zaken die we benoemen als negatief dat je die maar moet vergeten en net of het niet geweest is. Het is als het glas dat voor de helft gevuld is met water.Ongeacht dat het nogal een onderschatting is van al die mensen, zijn er hele nare mensen uit de geschiedenis van de mensheid die via hetzelfde principe dito nare dingen hebben gedaan.
Dit is een voorbeeld van Liefde:http://www.youtube.com/watch?v=9lwTAYeyv9UHet opgeven van jezelf in het teken van iets of iemand anders, is naar mijn smaak ongezond. Ook al is het doel de liefde, wat dat dan ook mag zijn.
God heeft geen slechte kanten. En daarom als je de vorm aanbidt als de hoogste God ga uiteindelijk voorbij de vorm en kom je bij het Zelf dat God is.Het maakt je blind voor de slechte kanten van hetgeen je aanbid.
Waar je al niet mee bezig kan houden... vond het volgende:Een ander vraagje: Moet Sai baba eigenlijk ook naar 'het kleine kamertje? Of hoeft hij dat als god niet?
“Since I move about with you, eat like you, and talk with you, you are deluded into the belief that this is but an instance of common humanity. Be warned against this mistake. I am also deluding you by my singing with you, talking with you, and engaging myself in activities with you. But, any moment, my Divinity may be revealed to you; you have to be ready, prepared for that moment. Since Divinity is enveloped by humanness you must endeavor to overcome the Maya (delusion) that hides it from your eyes.”
- Bhagawan Baba’s Discourse on 17th May 1968 in Mumbai
On the occasion of the World Conference of
Sri Sathya Sai Seva Organizations.
Reference: “Sathya Sai Speaks”, Vol.- VIII. Chapter – 19. Page: 99
atma
Ja dat krijg je... waarheid heeft nou eenmaal weinig woorden nodig om zich uit te drukken. Het is niet voor niets dat men in de oudheid veel gebruik maakte van mantra's, men dichtte er zelfs magische krachten aan toe.Amehoelah schreef:Gaap. De appel.... Twee weten... De domste...
Ook niet zo vreemd aangezien je tot nu toe weinig tot geen benul hebt waar het over gaat. Maar dat is waar de discussie mee begon; het is in deze tijd normaal dat we allemaal oordelen en veroordelen op basis van....Ik kan jou niet in laten zien dat de hele baba beweging weer een van de zovele sekten is met een religieus sausje.
onze eigen onvrede?
atma
- collegavanerik
- Superposter
ja en dan neemt hij het liefst kleine jongetjes mee.Amehoelah schreef:Een ander vraagje: Moet Sai baba eigenlijk ook naar 'het kleine kamertje? Of hoeft hij dat als god niet?
Hebr 6: 5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.