Leegloop kerk veroorzaakt doofheid

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

garris
Forum fan

Bericht door garris »

volgens mij moet er juist wat minder structuur zijn. laat iedereen zelf bepalen wat ze willen doen in plaats van de ouders deze keuzes maken. Natuurlijk zal een kind niet altijd in staat zijn om deze keuzes zelf te maken.

Al die behoefte aan structuur vat ik totaal niet. hoewel choas natuurlijk ook wel weer een structuur is. Maar wat is er mis met een beetje chaos?? wordt het dan oncontroleerdbaar? en wat is het probleem daarmee?

hmm waar ging dit topic ook weer over?
drosofila
Forum fan
Contacteer:

Bericht door drosofila »

HarrieMe schreef: Disipline die uit jezelf komt, heeft op de lange duur meer waarde dan kadaver disipline.
Akkoord HarrieMe,

maar die komt er niet vanzelf. De discipline moet eerst van buitenaf komen. Volgens mij wordt dit vaak uit het oog verloren. Aan kinderen van 2 jaar wordt gevraagd om te kiezen waar ze dat nog niet kunnen. Of er wordt hen niet meteen duidelijk gamaakt dat bepaald gedrag niet getolereerd wordt.
Wij moesten toen in de hoek staan. Niet dat ik dit wil propageren, maar dit is in elk geval veel duidelijker dan het slappe: "Nee hoor, dat mag niet."

Het hoeft ook helemaal niet over kaderdiscipline te gaan. Een geleide VTB, als jeugdbeweging, wordt inderdaad ook gebruikt door totalitaire regimes. Maar dit betekent niet dat gedragsregels als op tijd zijn en je inzetten voor een verderliggend doel alleen binnen totalitaire systemen horen. Dit is gewoon onderdeel van het dagelijkse leven. werk maar eens in een team waar het sommige deelnemers worst is of ze afspraken naleven of stipt zijn. :roll:

Als je maar in de gaten houdt dat het gaat om gedrag, en niet om een mening. Daar gaat het in totalitaire regimes namelijk om: je mag alleen denken zoals voorgeschreven is. Ik heb in elk geval nooit ervaren dat ik niet mocht nadenken, wel dat ik bepaalde zaken niet mocht doen of beter wel deed.
En dat hield ook in dat ik leerde dat het beter was die eigen mening niet op eender welke manier te uiten. Eerst leer je dat doordat anderen dat afkeuren, later leer je waarom dat zo is en doe je het uit jezelf. Heteronomie komt voor autonomie.

Groeten,
drosofila
De noodzaak om veel uit te leggen en te rechtvaardigen roept de gedachte op dat er iets mis is met de zaak zelf. (B. Tuchman)
HarrieMe
Ervaren pen

Bericht door HarrieMe »

drosofila schreef:Akkoord HarrieMe,

maar die komt er niet vanzelf. De discipline moet eerst van buitenaf komen. Volgens mij wordt dit vaak uit het oog verloren. Aan kinderen van 2 jaar wordt gevraagd om te kiezen waar ze dat nog niet kunnen.
Groeten,
drosofila
Mogelijk sla je hier de spijker op de kop. Maar als ouders een kind van 2 trachten te behandelen als een volwassen persoon, door deze zelf de keuze te laten, zegt dat meer van hun onkunde bij de opvoeding dan van het kind, dan van fouten die het kind bij zijn keuzes maakt. Ook een twee jaar oud (ik zeg liever jong) kind, kan aangeleerd worden wat de ouders wel of niet goedvinden. Voordat iemand een keuze gelaten kan worden, zul je eerst aangeleerd moeten hebben wat de voors en tegens zijn van de keuze. Tot die tijd zullen de ouders een kind moeten begeleiden en niet een keuze laten. Ouders die teveel luisteren naar wat hun kinderen willen, zijn hiervan zelf de dupe. Maar als deze kinderen losgelaten worden in de maatschappij, heeft de maatschappij de handen vol aan deze jeugd. Teveel ouders vertrouwen er kennelijk op dat god het wel goed zal voorhebben. En dat het daarom op de lange duur wel goed komt.
Wanneer allen het eens zijn, heeft niemand nagedacht.
(Walter Lipmann)
HarrieMe
Ervaren pen

Bericht door HarrieMe »

Garris, jij slaat de spijker op zijn kop. We zijn helemaal off topic. Als het om opvoeden van kinderen gaat, moet iemand even een nieuw draadje openen.
(Walter Lipmann)
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Ja maar dat komt omdat we allemaal stokdoof zijn natuurlijk :wink:
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
HarrieMe
Ervaren pen

Bericht door HarrieMe »

Kitty schreef:Ja maar dat komt omdat we allemaal stokdoof zijn natuurlijk :wink:
En daarom niet meer in de kerk komen. Of wordt wat anders bedoeld Kitty?
(Walter Lipmann)
garris
Forum fan

Bericht door garris »

ondanks mijn doofheid kom ik af en toe nog best in een kerk hoor, of misschien wel dankzij mijn doofheid. sommige zijn best mooi van de binnenkant
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Het 'doof worden voor God' door de leegloop van de kerken kan in mijn idee alleen maar betekenen dat de mensen door niet meer onder invloed te staan van wat ze vanaf de kansel cq preekstoel elke zondag te horen krijgen, hier ook niet langer meer door geindoctrineerd worden en zelf na gaan denken over de waarheid en het bestaan van God. Mensen laten zich niet langer zo makkelijk onderdrukken. En dat is verlies voor de kerk, en dus verlies voor het Vaticaan. God wordt niet meer gehoord. Dus mensen kunnen niet meer onder de duim gehouden worden door dreiging met hel en verdoemenis. Verder is natuurlijk ook een naar bijverschijnsel van die 'doofheid' dat er ook geen geld meer richting de kerken loopt, zodat het steeds moeilijker zal worden om het hoofd boven water te houden. En geld is macht, ook bij het Vaticaan. Macht is ook uit te drukken in omvang, dus aantal gelovigen. God wordt ingezet als lokmiddel, maar werkt niet meer als zodanig.

Ben blij dat ik doof ben en God niet meer hoor. Heb hem trouwens nog nooit gehoord, ook niet tijdens mijn kerkgang tijdens mijn katholieke jeugd. Dus je kan ook zeggen, kerkgang is geen garantie dat doofheid voor God geneest.

Groet,

Kitty
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Samante

Bericht door Samante »

Op televisie is er momenteel een serie met de titel: ""Help, de kerk stroomt vol".

Twee priesters, 1 in Amsterdam en de ander in Dokkum, proberen hun kerk tot de nok toe vol te krijgen met mensen. De een probeert het door alle bezoekers een clownsneus op te zetten en zelf de sneue clown uit te hangen en de ander wilde mensen lokken met de vertoning van een Don Camillofilm uit de jaren 50.

Ik vind de serie (heb nu 2 afleveringen toevallig gezien) tekenend voor de teloorgang van de rooms katholieke kerk. Ik zie duidelijk de wanhoopsacties van beide priesters die zoeken naar een manier om de parochie weer uit te breiden. Geen van beiden heeft een duidelijk plan om mensen eenmalig massaal te lokken laat staan die mensen vast te houden.
HarrieMe
Ervaren pen

Bericht door HarrieMe »

Samante, deze wanhoopsacties vind ik niet zo erg als de acties die de moslims opgedragen krijgen van hun islam voorgangers. Maar beide zijn acties gedreven door de wanhoop die voortvloeit uit de vrees nog meer zieltjes te verliezen.
(Walter Lipmann)
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

leegloop van kerken veroorzaakt door doofheid
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt