Strikt genomen is pantheïsme een religie. Alleen worden er geen kerken gebouwd, geen 'heilige' schriften, geen rituelen en geen regels. Om die reden noem ik het eerder spiriteel denken dan een religie.Devious schreef:Maar jouw pantheïsme, is dat geen religie?Rereformed schreef:En hij bedoelde nu juist de religie. Uiteraard was hij zijn tijd eeuwen vooruit.
Zoals ik het zie is er niet echt een noodzaak om allemaal pantheïst te gaan worden, ook denk ik persoonlijk niet dat mensen door het wegvallen van de god van gisteren nu weer dringend een nieuwe god moeten hebben.
Het kiezen voor het pantheïsme is misschien wel een aardige overgangssituatie voor de leemte die gevoeld kan worden. Maar laat het nooit meer zover komen dat er tegenstrijdige bullshit aan opgehangen wordt of dat er een doctrine uit voortvloeit. Het pantheïsme eventueel als een soort van veilige haven waarvanuit men eventueel de spiritualiteit geheel de rug toekeert. Ook dat is mogelijk en vrijdenken of atheïstisch leven is net zo goed mogelijk.
Het lijkt me van veel groter belang dat de mensheid logisch nadenkt en logisch doordenkt bij alle aanname. Dat men tegenstrijdigheden die conflicteren met eerdere stellingen op de juiste waarde schat en daardoor tegenstrijdigheden elimineert. Indien men spiritueel wenst te zijn of te denken, dan zoveel mogelijk met logisch redeneren.