CAK lijkt vatbaar voor islamisering

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

appelfflap
Banned

Re: CAK lijkt vatbaar voor islamisering

Bericht door appelfflap »

axxyanus schreef: 07 mar 2025 08:44 Jij ziet het echt niet dat het voor mensen van een ander geloof niet noodzakelijk een keuze is of ze meedoen of niet?
neen
het cak biedt iets aan, meer niet.
jij maakt er een verplichting van en impliceert druk en dwang.
dat zijn intentieprocessen, vooral negatieve dan.
De iftarmaaltijd aanbieden kan je enkel zien op die manier zien, als je alle religievoorschriften van de andere religies negeert.
misschien mot je eerst eens zien wat een iftarmaaltijd eignelijk inhoudt.
dat is gewoon eten hé. alleen pas na zonsondergang en zonder alcohol
Dit illustreert wat er IMO het probleem is met dit soort zaken. Er wordt enkel rekening gehouden met de moslim regels
tijdens de kerstperiode hoduen we ook geen rekening met het boeddhisme en andere religies. claimen dat de kerstperiode en kerstactiviteiten daarom een probleem zoude zijn slaat nergens op
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

appelfflap schreef: 06 mar 2025 23:52
axxyanus schreef: 06 mar 2025 22:16 Jij doet me denken aan de argumentatie voor het homohuwelijk toegelaten werd hier in België. Toen werd er ook geargumenteerd dat homo's en hetero's de zelfde rechten hadden. Zowel homo's als hetero's hadden namelijk het recht met iemand te huwen van het andere geslacht. En op dat nivo hadden ze inderdaad de zelfde rechten. Maar het belangrijke verschil was natuurlijk dat hetero's met hun geliefden konden huwen en homo's niet.
en dat is een denkfout. een verbod vh homohuwelijk draait om uitsluiting, een iftarmaaltijd aanbieden aan je werknemers is net het tegendeel. Het is een recht, een mogelijkheid, inclusie, een verbinding tussen moslims en niet-moslims
Neen, dat is geen denkfout. Wat het illustreert is dat als men wil nagaan of iets gelijk is of niet, men daarbij een norm moet hanteren en dat afhankelijk van die norm men iets wel of niet als gelijk kan beschouwen.

Heeft iedereen de zelfde keuze als ze de zelfde opties hebben? Blijkbaar is jouw antwoord op die vraag: Als dat in overeenstemming is met mijn waarden wel en anders niet. Maar dan mogen anderen een dergelijk vraagstuk dus ook vanuit hun waarden benaderen en komen zij daarbij niet noodzakelijk tot het zelfde antwoord als jij.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

appelfflap schreef: 07 mar 2025 09:27
axxyanus schreef: 07 mar 2025 08:44 Dit illustreert wat er IMO het probleem is met dit soort zaken. Er wordt enkel rekening gehouden met de moslim regels
tijdens de kerstperiode hoduen we ook geen rekening met het boeddhisme en andere religies. claimen dat de kerstperiode en kerstactiviteiten daarom een probleem zoude zijn slaat nergens op
Het gaat niet om de periode. Het gaat om initiatieven vanuit de overheid.

Onze overheid heeft een favoriet onder de religies: het christendom. IMO is dat verkeerd en moeten we initiatieven nemen om dat uit te faseren.

Jij daarentegen lijkt van oordeel te zijn, dat omdat onze overheid al een favoriet heeft, het geen probleem is om een tweede favoriet in het leven te noemen: namelijk de islam.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

appelfflap schreef: 07 mar 2025 09:27
axxyanus schreef: 07 mar 2025 08:44 De iftarmaaltijd aanbieden kan je enkel zien op die manier zien, als je alle religievoorschriften van de andere religies negeert.
misschien mot je eerst eens zien wat een iftarmaaltijd eignelijk inhoudt.
dat is gewoon eten hé. alleen pas na zonsondergang en zonder alcohol
Ja en varkensvlees is ook gewoon eten. Dat iets gewoon eten is, in de ogen van de éne, spreekt niet tegen dat het problematisch kan zijn voor een ander.

Het risico dat halal vlees, voortkomt uit een onverdooftd geslacht dier, kan voor bepaalde mensen een zelfde probleem zijn, als varkensvlees is voor moslims. Maar dat soort bedenkingen vind jij blijkbaar niet belangrijk, die schuif je onder tafel met de opmerking: Het is gewoon eten.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Eerst dacht ik aan een vertoog over de korrelgrootte van vaste en vloeibare schuur- en ook polijstmiddelen en daarbij wanneer je welke in welke stapgroottes het beste kan gebruiken, of juist dient te vermijden.
De krant had toevallig een veel betere gelijkenis:

EEN TAALGEBIED TWEE BUITENLANDEN
De Vlaamse literatuur staat geheel op zichzelf

//www.nrc.nl/nieuws/2025/03/07/de-vlaamse ... f-a4883914
Dat de Vlaamse literatuur in Nederland zo stiefmoederlijk behandeld wordt, meneer. Het zal wel zijn! De momenten waarop het zuiden van het taalgebied wordt uitgesloten zijn talrijk.
. . .
. .. .
Beter omdat de gemeenschappelijkheid van taal in de praktijk wel eerder tot wederzijdse achteloze vergeetachtigheid lijkt te leiden.
Vanzelf zit dit artikel achter een betaalmuur die ik vanwege mijn abonnement niet zie, zodat niet iedereen kan worden kwalijk genomen het links of rechts te laten liggen.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Georgie schreef: 06 mar 2025 23:11
gerard_m schreef: 06 mar 2025 22:13
Van mij mag iedereen zijn eigen liefhebberij uitoefenen, bijvoorbeeld de regels van een god of profeet volgen. Maar moet daar overheidsgeld aan besteed worden?
Gebeurt dat dan?
Ja.
Overheidsinstellingen of ziekenhuizen bouwen gebedsruimtes voor moslims waar gescheiden gebeden kan worden.

M.a.w.: er wordt zorggeld en overheidsgeld aan besteed.
Ik zou dat liever besteden aan zorg of overheidsdiensten.

Bijvoorbeeld in het Amsterdam UMC

Gebedsruimte voor moslims
De gebedsruimte voor moslims vindt u ook op verdieping -1C van het ziekenhuis, direct naast de kapel. De gebedsruimte bestaat uit 2 aparte ruimtes met een eigen ingang: een voor mannen, ZH -1C 118.14, en een voor vrouwen, ZH -1C 118.12. De gebedsruimte is altijd toegankelijk.

De hele dag niets drinken is zeer ongezond, maar net als roken moet iedereen daar zijn eigen keuze in maken . Maar moet deze traditie door een neutrale seculiere organisatie worden gepromoot?
Voor de derde keer: Gebeurt dat dan?
Ja.
Voorlichting geven over een religieuze traditie lijkt mij geen taak voor een ziekenhuis:

opnieuw Amsterdam UMC als voorbeeld.

Ramadan is de belangrijkste maand in de Islamitische kalender. Vasten tussen zonsopgang en zonsondergang is voorgeschreven voor iedere gezonde moslim.
gerard_m schreef: 06 mar 2025 22:13 Scheiding tussen man en vrouw:: doe dat gerust in de moskee, maar in een ziekenhuis of overheids instelling?

Mee eens, maar alweer: gebeurt dat dan?
Ja.
Zie hierboven.

gerard_m schreef: 06 mar 2025 22:13 Zo maar wat bedenkingen. De islam een gewone plek in de maatschappij geven, zou mi niets anders moeten zijn dan welke andere hobby dan ook : doe lekker je ding. Maar ik zie geen enkele reden om het te gaan faciliteren als werkgever of overheid.
Toch nog maar eens een keer: Gebeurt dat dan?
Ja.
Zie hierboven. Het gescheiden bidden wordt gefaciliteerd.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Georgie
Ervaren pen

Bericht door Georgie »

gerard_m schreef: 07 mar 2025 17:02
Georgie schreef: 06 mar 2025 23:11
gerard_m schreef: 06 mar 2025 22:13
Van mij mag iedereen zijn eigen liefhebberij uitoefenen, bijvoorbeeld de regels van een god of profeet volgen. Maar moet daar overheidsgeld aan besteed worden?
Gebeurt dat dan?
Ja.
Overheidsinstellingen of ziekenhuizen bouwen gebedsruimtes voor moslims waar gescheiden gebeden kan worden.

M.a.w.: er wordt zorggeld en overheidsgeld aan besteed.
Ik zou dat liever besteden aan zorg of overheidsdiensten.

Bijvoorbeeld in het Amsterdam UMC

Gebedsruimte voor moslims
De gebedsruimte voor moslims vindt u ook op verdieping -1C van het ziekenhuis, direct naast de kapel. De gebedsruimte bestaat uit 2 aparte ruimtes met een eigen ingang: een voor mannen, ZH -1C 118.14, en een voor vrouwen, ZH -1C 118.12. De gebedsruimte is altijd toegankelijk.

De hele dag niets drinken is zeer ongezond, maar net als roken moet iedereen daar zijn eigen keuze in maken . Maar moet deze traditie door een neutrale seculiere organisatie worden gepromoot?
Voor de derde keer: Gebeurt dat dan?
Ja.
Voorlichting geven over een religieuze traditie lijkt mij geen taak voor een ziekenhuis:

opnieuw Amsterdam UMC als voorbeeld.

Ramadan is de belangrijkste maand in de Islamitische kalender. Vasten tussen zonsopgang en zonsondergang is voorgeschreven voor iedere gezonde moslim.
gerard_m schreef: 06 mar 2025 22:13 Scheiding tussen man en vrouw:: doe dat gerust in de moskee, maar in een ziekenhuis of overheids instelling?

Mee eens, maar alweer: gebeurt dat dan?
Ja.
Zie hierboven.

gerard_m schreef: 06 mar 2025 22:13 Zo maar wat bedenkingen. De islam een gewone plek in de maatschappij geven, zou mi niets anders moeten zijn dan welke andere hobby dan ook : doe lekker je ding. Maar ik zie geen enkele reden om het te gaan faciliteren als werkgever of overheid.
Ja.
Dat gescheiden bidden zit je wel hoog hè.
Maar dat heeft de islam, net als het vasten van de joodse en christelijke gewoonten overgenomen.
Het joodse geloof heeft ook gescheiden gebedsruimten voor mannen en vrouwen.
Beide stromingen kennen ook het vasten. De joden verspreid over hun religieus jaar zo nu en dan één of enkele dagen. Het christendom tussen aswoensdag en pasen 40 dagen.
Alleen de regels verschillen per stroming. De islamitische zijn strenger. Maar dat is alleen een verschil in gradatie.
En als je christelijke gewoonten en rituelen faciliteert (een kapel op de afdeling -1c bijvoorbeeld) dan ben je ook verplicht die van andere stromingen te faciliteren. Anders discrimineer je als organisatie.

PS:
"Ramadan is de belangrijkste maand in de Islamitische kalender. Vasten tussen zonsopgang en zonsondergang is voorgeschreven voor iedere gezonde moslim."
Hier staat niets over drinken tijdens de ramadan.
Bovendien lijkt mij voorlichting geven over de gewoonten en tradities binnen andere culturen voor grotere organisaties met een veelkleurige medewerkersgemeenschap zoals ziekenhuizen juist heel belangrijk in het kader van het bevorderen van wederzijds begrip en de bestrijding van discriminatie.

Overigens vind ik dat gebedsruimten , gescheiden voor mannen en vrouwen of niet en andere faciliteiten voor privé-liefhebberijen van het personeel zoals roosteraanpassingen of het dragen van religieuze symbolen tijdens het werk, hoe dan ook ongewenst.
Ik denk (vrij) dus ik ben (vrij)
(vrij) naar René Descartes
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Georgie schreef: 08 mar 2025 12:49 Dat gescheiden bidden zit je wel hoog hè.
Maar dat heeft de islam, net als het vasten van de joodse en christelijke gewoonten overgenomen.
Het joodse geloof heeft ook gescheiden gebedsruimten voor mannen en vrouwen.
Beide stromingen kennen ook het vasten. De joden verspreid over hun religieus jaar zo nu en dan één of enkele dagen. Het christendom tussen aswoensdag en pasen 40 dagen.
Alleen de regels verschillen per stroming. De islamitische zijn strenger. Maar dat is alleen een verschil in gradatie.
En als je christelijke gewoonten en rituelen faciliteert (een kapel op de afdeling -1c bijvoorbeeld) dan ben je ook verplicht die van andere stromingen te faciliteren. Anders discrimineer je als organisatie.

PS:
"Ramadan is de belangrijkste maand in de Islamitische kalender. Vasten tussen zonsopgang en zonsondergang is voorgeschreven voor iedere gezonde moslim."
Hier staat niets over drinken tijdens de ramadan.
Bovendien lijkt mij voorlichting geven over de gewoonten en tradities binnen andere culturen voor grotere organisaties met een veelkleurige medewerkersgemeenschap zoals ziekenhuizen juist heel belangrijk in het kader van het bevorderen van wederzijds begrip en de bestrijding van discriminatie.

Overigens vind ik dat gebedsruimten , gescheiden voor mannen en vrouwen of niet en andere faciliteiten voor privé-liefhebberijen van het personeel zoals roosteraanpassingen of het dragen van religieuze symbolen tijdens het werk, hoe dan ook ongewenst.
Dat zal allemaal wel zo zijn, maar voor mij is dat volledig irrelevant.

We hebben er heel lang voor gevochten om dit soort uitingen van het christendom buiten de deur te krijgen.

Wat nu gebeurt is dat men wil dat de islam die plaats gaat innemen.
Dat is de klok weer eeuwen terug zetten.

PS.
Ik ken geen enkel bedrijf met gebedsruimten voor christen laat staan gescheiden gebedsruimten.
Hier wordt dus duidelijk iets nieuws ingevoerd en is dus een vorm van islamisering. van Het GAK.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Georgie schreef: 08 mar 2025 12:49
gerard_m schreef: 07 mar 2025 17:02

Ja.
Dat gescheiden bidden zit je wel hoog hè.
................
Wat is dan je probleem bij wat Gerard schrijft aangaande dit topic?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Bij instanties of instituten waar dat niet het geval is, is het mi. ook onnodig om religie te fasciliteren, zeker niet als dat van gemeenschapsgeld betaald moet worden.
Wat private bedrijven doen, als ze veel moslims in dienst hebben, is aan hun zelf.
Het kan in deze tijd van arbeiderschaarste iets zijn, waardoor ze gemakkelijker personeel aan zich kunnen binden.

Ziekenhuizen of verpleegtehuizen zijn een verhaal apart.
Het is niet standaard, dat een ziekenhuis een kapel heeft.
In deze moderne tijd liever niet.
Veel ziekenhuizen hebben een stilteruimte, waar ook gebeden kan worden.
Als er in een ziekenhuis een kapel is, waar een christen zich even kan terugtrekken, dan kan er ook een gebedsruimte voor moslims zijn.
Voor beide geldt:
Als moslims gescheiden wil bidden kan dat geroosterd worden.
Georgie
Ervaren pen

Bericht door Georgie »

Maria schreef: 08 mar 2025 13:22 Wat is dan je probleem bij wat Gerard schrijft aangaande dit topic?
Mijn probleem bij wat Gerard schrijft is dat hij met zijn kritiek helemaal op de islam focust.
Dat is in mijn ogen discriminatie en contraproductief voor de ontwikkeling van een veelkleurige inclusieve seculiere samenleving.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Georgie schreef: 08 mar 2025 15:34
Maria schreef: 08 mar 2025 13:22 Wat is dan je probleem bij wat Gerard schrijft aangaande dit topic?
Mijn probleem bij wat Gerard schrijft is dat hij met zijn kritiek helemaal op de islam focust.
Dat is in mijn ogen discriminatie en contraproductief voor de ontwikkeling van een veelkleurige inclusieve seculiere samenleving.
Voor zover ik Gerad begrijp, focust hij op de overheid. Dat de moslims gescheiden bidden is één zaak. Dat de overheid gescheiden bidruimtes inricht is een heel andere zaak.
Georgie
Ervaren pen

Bericht door Georgie »

Maria schreef: 08 mar 2025 13:46 Bij instanties of instituten waar dat niet het geval is, is het mi. ook onnodig om religie te fasciliteren, zeker niet als dat van gemeenschapsgeld betaald moet worden.
Vind ik ook.
Maria schreef: 08 mar 2025 13:46 Wat private bedrijven doen, als ze veel moslims in dienst hebben, is aan hun zelf.
Het kan in deze tijd van arbeiderschaarste iets zijn, waardoor ze gemakkelijker personeel aan zich kunnen binden.
Waarom wel voor moslims en niet voor christenen (nog altijd de meerderheid als het om geloofsrichtingen gaat), joden, hindoes, boeddhisten, schaakliefhebbers, sportvissers,…?
Ook hier geldt: gelijke monniken, gelijke kappen. Als je de ene privé-liefhebberij faciliteert, dan de andere ook, anders maak je je schuldig aan discriminatie..
Daarom vind ik: Geen van alle!
Maria schreef: 08 mar 2025 13:46 Ziekenhuizen of verpleegtehuizen zijn een verhaal apart.
Als er in een ziekenhuis een kapel is, waar een christen zich even kan terugtrekken, dan kan er ook een gebedsruimte voor moslims zijn.
Voor beide geldt:
Als moslims gescheiden wil bidden kan dat geroosterd worden.
Wat mij betreft is een stilteruimte nonsens.
En roosteraanpassingen vanwege spirituele of religieuze, dan wel culturele privé-wensen zijn wat mij betreft onwenselijk,
Of liever gezegd onaanvaardbaar.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Georgie schreef: 08 mar 2025 15:52 Wat mij betreft is een stilteruimte nonsens.
En roosteraanpassingen vanwege spirituele of religieuze, dan wel culturele privé-wensen zijn wat mij betreft onwenselijk,
Al was het maar dat een roosteraanpassing voor de een nagenoeg altijd een nadeel voor anderen inhoud.

Begint al met de lengte van de werkdag, wordt dit bidden tot de werktijd gerekend of niet?
Beide kunnen nadelen inhouden voor de niet bidders.

(Vergeet niet dat veel moslims meerdere malen bidden onder werktijd.)
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Georgie schreef: 08 mar 2025 15:52
Maria schreef: 08 mar 2025 13:46 Wat private bedrijven doen, als ze veel moslims in dienst hebben, is aan hun zelf.
Waarom wel voor moslims en niet voor christenen (nog altijd de meerderheid als het om geloofsrichtingen gaat), joden, hindoes, boeddhisten, schaakliefhebbers, sportvissers,…?
Ook hier geldt: gelijke monniken, gelijke kappen. Als je de ene privé-liefhebberij faciliteert, dan de andere ook, anders maak je je schuldig aan discriminatie..
Daarom vind ik: Geen van alle!
Omdat christenen, schakers enz. overal kunnen bidden en op de tijd die ze schikt.
Discriminatie is het alleen als zij hetzelfde willen doen als moslims, nl 5x per dag bidden (5 tot 10 minuten) op een schone plaats, op hun knieën en op een gebedskleed. Waarvan een- of tweemaal uithuizig bij een full time job, meestal mogelijk in de bestaande werkpauzes.

Wat privé bedrijven doen gaat ons niets aan.
Maria schreef: 08 mar 2025 13:46 Ziekenhuizen of verpleegtehuizen zijn een verhaal apart.
Voor beide geldt:
Als moslims gescheiden willen bidden kan dat geroosterd worden.
Wat mij betreft is een stilteruimte nonsens.
Dan is het voor jou jammer, dat je daar niets over te zeggen hebt en fijn voor al diegenen, die in een ziekenhuis liggen/zijn en er behoefte aan hebben.
Ik heb het met roosteren over de tijd indelen indien nodig, in de stilteruimte.

Ik heb niets met bidden, maar soms vind ik het prettig om even weg te zijn van mijn beslommeringen.
Plaats reactie