gerard_m schreef: ↑07 mar 2025 17:02
Georgie schreef: ↑06 mar 2025 23:11
gerard_m schreef: ↑06 mar 2025 22:13
Van mij mag iedereen zijn eigen liefhebberij uitoefenen, bijvoorbeeld de regels van een god of profeet volgen. Maar moet daar overheidsgeld aan besteed worden?
Gebeurt dat dan?
Ja.
Overheidsinstellingen of ziekenhuizen bouwen gebedsruimtes voor moslims waar gescheiden gebeden kan worden.
M.a.w.: er wordt zorggeld en overheidsgeld aan besteed.
Ik zou dat liever besteden aan zorg of overheidsdiensten.
Bijvoorbeeld in het Amsterdam UMC
Gebedsruimte voor moslims
De gebedsruimte voor moslims vindt u ook op verdieping -1C van het ziekenhuis, direct naast de kapel. De gebedsruimte bestaat uit 2 aparte ruimtes met een eigen ingang: een voor mannen, ZH -1C 118.14, en een voor vrouwen, ZH -1C 118.12. De gebedsruimte is altijd toegankelijk.
De hele dag niets drinken is zeer ongezond, maar net als roken moet iedereen daar zijn eigen keuze in maken . Maar moet deze traditie door een neutrale seculiere organisatie worden gepromoot?
Voor de derde keer: Gebeurt dat dan?
Ja.
Voorlichting geven over een religieuze traditie lijkt mij geen taak voor een ziekenhuis:
opnieuw Amsterdam UMC als voorbeeld.
Ramadan is de belangrijkste maand in de Islamitische kalender. Vasten tussen zonsopgang en zonsondergang is voorgeschreven voor iedere gezonde moslim.
Scheiding tussen man en vrouw:: doe dat gerust in de moskee, maar in een ziekenhuis of overheids instelling?
Mee eens, maar alweer: gebeurt dat dan?
Ja.
Zie hierboven.
Zo maar wat bedenkingen. De islam een gewone plek in de maatschappij geven, zou mi niets anders moeten zijn dan welke andere hobby dan ook : doe lekker je ding. Maar ik zie geen enkele reden om het te gaan faciliteren als werkgever of overheid.
Toch nog maar eens een keer: Gebeurt dat dan?
Ja.
Zie hierboven. Het gescheiden bidden wordt gefaciliteerd.
Dat gescheiden bidden zit je wel hoog hè.
Maar dat heeft de islam, net als het vasten van de joodse en christelijke gewoonten overgenomen.
Het joodse geloof heeft ook gescheiden gebedsruimten voor mannen en vrouwen.
Beide stromingen kennen ook het vasten. De joden verspreid over hun religieus jaar zo nu en dan één of enkele dagen. Het christendom tussen aswoensdag en pasen 40 dagen.
Alleen de regels verschillen per stroming. De islamitische zijn strenger. Maar dat is alleen een verschil in gradatie.
En als je christelijke gewoonten en rituelen faciliteert (een kapel op de afdeling -1c bijvoorbeeld) dan ben je ook verplicht die van andere stromingen te faciliteren. Anders discrimineer je als organisatie.
PS:
"Ramadan is de belangrijkste maand in de Islamitische kalender. Vasten tussen zonsopgang en zonsondergang is voorgeschreven voor iedere gezonde moslim."
Hier staat niets over drinken tijdens de ramadan.
Bovendien lijkt mij voorlichting geven over de gewoonten en tradities binnen andere culturen voor grotere organisaties met een veelkleurige medewerkersgemeenschap zoals ziekenhuizen juist heel belangrijk in het kader van het bevorderen van wederzijds begrip en de bestrijding van discriminatie.
Overigens vind ik dat gebedsruimten , gescheiden voor mannen en vrouwen of niet en andere faciliteiten voor privé-liefhebberijen van het personeel zoals roosteraanpassingen of het dragen van religieuze symbolen tijdens het werk, hoe dan ook ongewenst.