tjeerdo schreef:
Je zegt dat je veel leest en veel op internet zit. En hierdoor je geloof ziet groeien. Klinkt erg tegenstrijdig. Voor de meesten is het tegenovergesteld. Of je moet een ongelooflijk bord voor je hoofd hebben. De afgelopen tientallen jaren is een onnavolgbare stroom van artikelen die bijbel en religie skepticeren. Ik kan mij niet voorstellen dat deze informatie mensen onberoerd laat.
Door constant hier tussen te zitten neem je onbewust deze informatie op. Door het tegenovergestelde te beweren is er sprake van een opgeworpen barriere. Het klassieke patroon van : "Ik geloof dus God bestaat". Of de bijbel is waar omdat ik zeg dat het waar is. En alle informatie waarin een andere mening verpakt zit gaat het ene oor en andere weer uit. Probeer hier eens een rationeel antwoord op te formuleren.
Het is voor jou gemakkelijker om te zeggen: "De heer leidt mij op zijn paden en geeft de informatie die nodig is om alle antwoorden te vinden". Even geen evangelisatie-show of de super-christen uithangen. Lukt dat.
Grt,
Tjeerdo.
Nb. Je vecht op dit forum niet tegen Satan, maar tegen mensen die een andere opvatting koesteren.
Ik lees inderdaad veel maar ik ben wel selektief in wat ik lees. En het hangt er ook van af wat het onderwerp is hoe ik het lees.
Als jullie bvb een bijbeltekst aanhalen over verkrachting en erbij vertellen dat dit God's wil is, dan ga ik dat bijbelstuk erbij halen en bestuderen. Woorden wat ze betekenen, hoe ze vertaald zijn, de achtergrond van het verhaal, de achtergrond van de personages enz.
Zo heb ik het artikel A ghost in the machine helemaal uitgeprint en gelezen. De hoofdlijnen onderstreept en moeilijke woorden opgezocht. Waarom omdat ik tijdens het lezen zag dat deze man alles afweet over hoe de hersenen functioneren maar niets over de zondeval, gebroken wereld, en de geestelijke wereld. En daarom ook conclusies maakt alleen gebaseerd op wat hij weet. Trouwens het kan zeker geen kwaad om te leren hoe het menselijk brein werkt.
Ik denk dat het er ook mee te maken heeft hoe je over een bepaald onderwerpt denkt. Als je al op voorhand weet dat het christendom een grote leugen is dan ga je boeken over het christendom lezen met die kennis in je achterhoofd. Als je echter elke dag in de bijbel leest, regelmatig dingen gaat bestuderen, met God gaat praten, met andere christenen relaties gaat opbouwen dan is er veel kans dat je die kennis gaat herzien.
Zo zou ik bvb lid kunnen worden van een forum over alternatieve geneeswijzen. Naar zo'n alternatieve dokter kunnen gaan. Leren hoe ik moet mediteren en dat gaan doen en allerlei boeken over dat onderwerp gaan lezen. Maar dat ga ik dus NIET doen. Omdat ik in mijn achterhoofd ook weet dat ik dan ergens uitkom waar ik niets mee te maken wil
hebben.
Misschien is dit moeilijk te begrijpen als je niet in God of de duivel gelooft.
Ik heb zeker niet het idee dat ik vecht tegen mensen. Voelt dit zo aan bij jou ?
Groetjes Daniella