Piekerans over racisme, "racisme" en discriminatie.

Het forum voor columns over specifieke onderwerpen.

Moderator: Moderators

HierEnNu
Superposter

Re: Piekerans over racisme, "racisme" en discriminatie.

Bericht door HierEnNu »

Racisme bij de politie van Rotterdam

• Onafhankelijk onderzoek bevestigt dat er sprake is van racisme bij de politie van Rotterdam. De klachten gaan over racisme, discriminatie, seksueel overschrijdend gedrag, pestgedrag, drankgebruik en buitensporig gewelddadig handelen op straat.

NRC sprak zes betrokken politieagenten die anoniem willen blijven. Zij bevestigen dat er sprake is van racisme en seksisme op de vloer. Sommige collega's zijn daardoor zelfs langdurig ziek en zitten thuis "en de pesters gaan vrijuit", zegt een van de agenten tegen de krant.

Een agent van Surinaamse komaf, die al dertig jaar in dienst is, ontving opmerkingen als "Jij hebt zeker weer alle bananen opgegeten", als de fruitschaal leeg was. Ook kreeg hij racistische sneren over zijn huidskleur.

De Rotterdamse politiechef Fred Westerbeke wil tegenover de krant geen vragen beantwoorden. Een woordvoerder van de politie spreekt tegen de NRC van een onaanvaardbare situatie; er zou inmiddels een plan in de maak zijn voor een duurzaam veilig werkklimaat.
BRON: NOS Nieuws - vandaag, 11:36
'Racisme, pesten en seksisme binnen politie Rotterdam-Centrum'

Goede zaak dat het racisme van binnenuit is aangekaart en dat de bedroevende resultaten van het onderzoek nu ook door klokkenluiders in de publiciteit komen. De kans dat de leiding nu daadwerkelijk een plan voor een duurzaam veilig werkklimaat ten uitvoer brengt is daardoor groter.

Bij de politie werken over het algemeen intelligente mensen en zulks geldt zeker voor de leidinggevenden, dus we hoeven ons geen zorgen te maken dat, een enkeling uitgezonderd, men van mening is dat er van verschillende rassen sprake is en ik juich het juist daarom toe
dat men toch het begrip racisme hanteert:
  • zulks benadrukt de ernst van de zaak!
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
Georgie
Ervaren pen

Bericht door Georgie »

HierEnNu schreef: 20 aug 2024 18:10
Racisme bij de politie van Rotterdam

• Onafhankelijk onderzoek bevestigt dat er sprake is van racisme bij de politie van Rotterdam. De klachten gaan over racisme, discriminatie, seksueel overschrijdend gedrag, pestgedrag, drankgebruik en buitensporig gewelddadig handelen op straat.

NRC sprak zes betrokken politieagenten die anoniem willen blijven. Zij bevestigen dat er sprake is van racisme en seksisme op de vloer. Sommige collega's zijn daardoor zelfs langdurig ziek en zitten thuis "en de pesters gaan vrijuit", zegt een van de agenten tegen de krant.

Een agent van Surinaamse komaf, die al dertig jaar in dienst is, ontving opmerkingen als "Jij hebt zeker weer alle bananen opgegeten", als de fruitschaal leeg was. Ook kreeg hij racistische sneren over zijn huidskleur.
Dat er sprake is van pestgedrag, drankgebruik en buitensporig gewelddadig gedrag op straat en mogelijk ook “seksueel overschrijdend gedrag” (Ik weet wat “srksueel grensoverschrijdend gedrag is, maar wat is ‘seksueel overschrijdend gedrag' eigenlijk?) en discriminatie wil ik best geloven. En dat is bijzonder kwalijk.
Maar ik geloof niks van racisme. De voorbeelden die de Surinaamse agent aandraagt zijn duidelijk pestgedrag en onaanvaardbaar. Dat zijn huidskleur de aanleiding is tot dat pestgedrag lijkt me evident, maar of de motivatie erachter (van de "dader" dus) racisme is, moet nog maar eerst bewezen worden

HierEnNu schreef: 20 aug 2024 18:10 De Rotterdamse politiechef Fred Westerbeke wil tegenover de krant geen vragen beantwoorden. Een woordvoerder van de politie spreekt tegen de NRC van een onaanvaardbare situatie; er zou inmiddels een plan in de maak zijn voor een duurzaam veilig werkklimaat.[/list]
BRON: NOS Nieuws - vandaag, 11:36
'Racisme, pesten en seksisme binnen politie Rotterdam-Centrum'
Ik heb het ook gehoord.
Dat de NOS en de politiewoordvoerder deze term gebruiken zegt mij niks.
Ik blijf erbij dat de term "racisme" niet thuishoort in zo'n bericht. En "seksisme" ook niet. Dit soort berichten gaat altijd over het gedrag. Niet over de motivatie en de denkbeelden erachter. Racisme zou een motivatie kunnen zijn, maar dat is een volgende stap. Daar kan de rechter na onderzoek een uitspraak over doen, niet de melder, niet een woordvoerder en ook niet de pers.
HierEnNu schreef: 20 aug 2024 18:10 Goede zaak dat het racisme van binnenuit is aangekaart en dat de bedroevende resultaten van het onderzoek nu ook door klokkenluiders in de publiciteit komen. De kans dat de leiding nu daadwerkelijk een plan voor een duurzaam veilig werkklimaat ten uitvoer brengt is daardoor groter.

Mee eens.
HierEnNu schreef: 20 aug 2024 18:10 Bij de politie werken over het algemeen intelligente mensen en zulks geldt zeker voor de leidinggevenden, dus we hoeven ons geen zorgen te maken dat, een enkeling uitgezonderd, men van mening is dat er van verschillende rassen sprake is en ik juich het juist daarom toe
dat men toch het begrip racisme hanteert:
  • zulks benadrukt de ernst van de zaak!
Blijkbaar zijn ze niet intelligent genoeg om door te hebben dat er helemaal geen verschillende mensenrassen bestaan.
De mens is één homogene soort met variaties in fenotypische kenmerken. En dat het bij de rapportage van al die incidenten steeds om het gedrag gaat. En de perceptie ervan van de "melders" En dat de motivatie van de daders ("racisme", "seksisme") iets heel anders is, dat eerst nog maar eens onderzocht en aangetoond moet worden.
Ik betreur het daarom dat men toch deze term blijft gebruiken. Ze werkt contraproductief.

Pak de “daders” aan op hun pestgedrag. En dat mag wat mij betreft hard zijn. Maar noem ze geen racisten. Dat is niet één-twee-drie met de natte vinger te bewijzen en het geeft hun de gelegenheid te ontkennen en rustig verder te gaan met hun pestgedrag.
Ik denk (vrij) dus ik ben (vrij)
(vrij) naar René Descartes
Georgie
Ervaren pen

Bericht door Georgie »

Georgie schreef: 20 aug 2024 23:44 Dat er sprake is van pestgedrag, drankgebruik en buitensporig gewelddadig gedrag op straat en mogelijk ook “seksueel overschrijdend gedrag” (Ik weet wat “srksueel grensoverschrijdend gedrag is, maar wat is ‘seksueel overschrijdend gedrag' eigenlijk?) en discriminatie wil ik best geloven. En dat is bijzonder kwalijk.
Slecht geformuleerd.
Het is niet kwalijk dat ik dat wel wil geloven, maar dat pestgedrag, "seksueel overschrijdend gedrag" en discriminatie bij de politie voorkomen.
Uiteraard.
Amerauder
Ervaren pen

Bericht door Amerauder »

Midas Dekkers over de vraag of mensenrassen bestaan.

“Er zijn boekenkasten en boekenkasten vol geschreven over racisme,” zo begint Dekkers dit gesprek, “maar in vrijwel geen van die boeken is te vinden wat nu eigenlijk een ras is. Heel veel boeken beginnen simpelweg met de constatering: mensenrassen bestaan niet.”

Als bioloog denkt hij daar anders over – wat hem zwaar wordt aangerekend door journalistiek Nederland, dat paraat staat hem op de plaats te wijzen. Terecht?

Heeft Dekkers een punt, of zet hij nu de deur op een kier voor gedachten die we juist met een stok op afstand moeten houden, zoals deze journalisten lijken te willen doen?

Zelf denk ik dat Dekkers een fout maak zich te verbazen over het feit dat het geen probleem is om bij vogels de snavels te meten, maar wel om bij mensen de schedels te meten. Het is behoorlijk onbeleefd om een mens aldus aan de wetenschappelijke methode te onderwerpen – je behandelt hem dan als een object, als een te verhandelen grondstof dat gewogen en gemeten kan worden om de eigenschappen ervan vast te stellen, en niet als een persoon. Om die reden is het volledig in lijn met alle gangbare ethische maatstaven om het aldus behandelen van mensen af te keuren, maar van dieren niet.

Georgie
Ervaren pen

Bericht door Georgie »

Midas Dekkers maakt, met al zijn biologische kennis één cruciale fout. Dezelfde fout die Arthur de Gobineau et al en de “eugenetici” met al hun meetmethoden en pogingen die aan allerlei fysieke en psychische eigenschappen te koppelen, maakten: Dierenrassen komen in de natuur niet voor.

Dierenrassen bestaan inderdaad wel, maar mensenrassen niet. Er is nooit op basis van fenotypische kenmerken, zoals bij huisdieren en nutsgewassen selectief met mensen gefokt (behalve één keer misschien, in de recente geschiedenis) En de term “ras” is ook geen biologische of sociologische term. “ras” is een vakterm.
De taxonomie, als deelwetenschap van de biologie is de wetenschap die zich bezighoudt met het vinden, beschrijven, benoemen en indelen van organismen in een steeds fijnere indeling. Van "Rijk" via "stam", "klasse" en nog meer tot "geslacht", "soort" en "ondersoort" De term “ras” komt daar niet in voor.
Het geslacht ‘homo’ waar de moderne mens, ‘Homo Sapiens toe behoort heeft in de loop van de evolutionaire geschiedenis vele soorten en ondersoorten gekend. Alleen Homo Sapiens is daar nu nog van over. Één soort. Geen ondersoorten en al helemaal geen rassen.

De term “ras” wordt gehanteerd door mensen die zich bezighouden met het fokken/telen/‘veredelen’ van huisdieren, vee en nutsgewassen, inclusief siergewassen. De huiskat is één (onder)soort : Felis Sylvestris catus, met vele rassen. De tijger is één soort: pantera Tigris, met vele ondersoorten maar met geen enkel “ras”. De hond stamt af van de wolf (één soort, enkele ondersoorten, geen rassen.) Er bestaan vele hondenrassen maar geen soorten van de huishond

De mens is dus één enkele homogene soort, met kleine, minder belangrijke variaties in de fenotypische kenmerken: huidskleur, kleur van de ogen en het haar, lichaamsbouw e.d. ten gevolge van de habitat waarin de variëteit is geëvolueerd.

Alleen de nazi’s hebben –voor zover ik weet– ooit een poging gedaan een mensenras, De “Ariër” of “Uebermensch” te fokken. Dat is niet gelukt.
Plaats reactie