De kinderen van Amalek.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dies
Forum fan

Bericht door Dies »

collegavanerik schreef:Waarom verwerp je al die andere goden, jij bent ook atheistisch met betrekking tot Baal, Isis Wodan en Zeus.
Waarom blijf je dan wel in de stamgod van Israel geloven?
Ah, dat is een leuke. Wist je dat de Israëlieten in de ogen van de andere volkeren atheisten waren? (wees gerust, het was slechts 'in de ogen van')
De Israëlieten aanbaden een beeldloze God. Het beeldverbod hield inderdaad in dat al die andere goden niet vereerd mochten worden. Maar ze werden niet ontkend als machten. Wat dus niet inhoudt dat ze ook als 'almachten' werden gezien.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Dies schreef: Jezus herleidt die norm uiteindelijk tot volledige afwezigheid van wraak. Iemand de andere wang toekeren is geen uitnodiging tot nog een dreun maar de houding van weggaan zodra iemand je onrecht aandoet. Dus geen tegenaktie! Nee, er wordt hier gevochten tegen schimmen. Toch wel iets dat atheisten onwaardig mag heten :D
Maar eerzame duivenverkopers met een zweep slaan mag dan weer wel. Hypocriet.

Ik herken bij Jezus eenzelfde radicalisering die ik ook bij Mohammed zie: in het begin de vrede prediken, maar ook een zeer kort lontje hebben. De richtlijnen van jezus zijn voor een niet-monnik niet na te leven. Volgens Jezus kome Niet-kloosterlingen dus niet in de hemel. Jammer voor je.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Socratoteles
Diehard

Bericht door Socratoteles »

Dies schreef:De Israëlieten aanbaden een beeldloze God.
Het beeld dat je van Jahweh krijgt bij het lezen van dit soort teksten nodigt ook zeker niet uit tot een sublimatie in klei.. ;)
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Dies schreef:
Theoloog schreef:Ik maak trouwens op uit bovenstaande opmerking dat jij genocide goedpraat, hetgeen in Nederland meen ik strafbaar is. Dankzij Tineke Huizinga nog wel.
Ik lees de bijbel ook in een historische context. En dan signaleer ik dat het oorlogsrecht van de thorah een matiging inhoudt op wat gebruikelijk was. Daaruit de conclusie trekken dat ik dus genocide goedpraat is een anachronistisch misverstand, de gangbare fout die fundamentalisten maken. Dan moet je mijn totale posting nog maar eens herlezen.
Ik op mijn beurt vind het verbazingwekkend dat atheisten qua motieven blijkbaar veel gemeen hebben met fundamentalisten.
Huh? Je bent vermoedelijk zo opgenomen in je eigen argumentatie dat je even over het hoofd ziet waar ik op reageer en dat was:
Het compleet uitroeien van volkeren wordt in de bijbel gemotiveerd als een oordeel van God over grenzeloos onrecht in die landen.
1. Hoe is de oproep tot genocide een matiging op genocide?

2. Wat is er anachronistisch aan een genocide een genocide te noemen? Als je een heel land zuivert van hun inwoners omdat ze van de verkeerde stam zijn, met de verkeerde gewoonten, en bovendien omdat je 'lebensraum' nodig hebt voor je eigen stam, dan is dat gewoon genocide, ongeacht wanneer het gebeurd is.

3. Wat is er fundamentalistisch aan, de bijbel serieus te nemen als deze de wetgeving tot haar stamgod (die ze tevens tot Schepper van hemel en aarde bombardeert)? De tekst zegt dat Mozes in naam van Jahwe deze dingen aan de Israelieten opdraagt. Daarop is de godsdienst gebaseerd. Als jij nu zegt: ach, nou ja, die mensen dachten zo en sleepten God erbij om voor de broodnodige ondersteuning te zorgen, tsja, dan kunnen we dat ook zeggen over wat Jezus er allemaal uitflapte nietwaar?
Dies schreef:Mensen zijn geen marionetten van God. De tekst suggereert ook dat God de mensen een grote zelfstandigheid gunt in denken en doen. God zou dan geen God zijn als hij daarbij ook niet anticipeert op de handelwijze van mensen die hij van te voren toch al wist. Zo verwarrend en tegenstrijdig is het dus eigenlijk niet.
Nou, volgens de bijbel zijn mensen dat dus wel degelijk, en met name wanneer God een stok zoekt om mee te slaan.

Exodus 4:21 En de Here zeide tot Mozes: Nu gij gaat terugkeren naar Egypte, zie toe, dat gij voor het aangezicht van Farao al de wonderen doet, die Ik in uw macht gesteld heb. Maar Ik zal zijn hart verharden, zodat hij het volk niet zal laten gaan.

Zeg mij eens. Wie kan Gods wil verstaan? Wat was de vrijheid van de Farao, als God zelfs nog voordat Mozes in Egypte is al zegt dat God zijn hart zal verharden zodat deze het volk niet zal laten gaan?

Paulus zegt hierover: "Want het schriftwoord zegt tot Farao: Daartoe heb ik u doen opstaan, opdat Ik in u mijn kracht zou tonen, en mijn naam verbreid zou worden over de gehele aarde. Hij ontfermt zich dus over wie Hij wil en Hij verhardt wie Hij wil. (Rom 9:17, 18 )

II Samuel 24:1 De toorn des Heren ontbrandde weer tegen Israel; Hij zette David tegen hen op en zeide: Ga, tel Israel en Juda. (en als David dat dan doet komt de profeet naar hem toe en geeft hem drie keuzes: zeven maanden hongersnood, drie maanden een couppoging waarbij David op de vlucht is; of drie dagen de pest over het land. David kiest de pest) vers 15: Dus bracht de Here de pest over Israel van de morgen af tot aan de vastgestelde tijd en er stierven van het volk, van Dan tot Berseba, zeventigduizend man. 16 Toen de engel zijn hand naar Jeruzalem uitstrekte om het te verdelgen, berouwde het onheil de Here, en Hij zeide tot de engel die verderf bracht onder het volk: Genoeg! Laat nu uw hand zinken. (Want ja, Jeruzalem was z'n favoriete speelplaats, he)

I Koningen 22:19 "(Micha zeide:) Daarom hoor het woord des Heren. Ik zag de Here op zijn troon zitten, terwijl het ganse heer des hemels aan zijn rechter- en aan zijn linkerhand stond (en Venus natuurlijk dichtbij zodat Hij haar eens lekker in de billen kon knijpen). En de Here zeide: wie zal Achab verleiden, zodat hij optrekt en sneuvelt te Ramot in Gilead? De een zeide dit en de ander dat. Toen trad er een geest naar voren en stelde zich voor de Here en zeide: ik zal hem verleiden. De Here vroeg hem: waarmede? Hij antwoordde: ik zal heengaan en een leugengeest worden in de mond van al zijn profeten. Toen zeide Hij: gij moet hem verleiden, en gij zult er ook toe in staat zijn. Ga heen, doe het.

Nu dan, (zeide Micha), zie, de Here heeft een leugengeest gegeven in de mond van al deze profeten van u, en de Here heeft onheil over u besloten."

Okee, deze geef ik toe, is een retorisch middel om Achab duidelijk te maken dat zijn profeten hem maar wat voorliegen. Maar tegelijkertijd poneert het Gods hand in de dingen: die heeft besloten dat het moet gebeuren. Het creeert dus een soort: can't lose conditie. Keert Achab terug van zijn besluit om Ramot te verslaan, dan kan de profeet succes claimen; gaat hij voort, dan is het Gods raadsbesluit van den beginne geweest. Welnu Achab zet voort en wordt, geheel volgens Gods plan, te Gilead gedood.

En indien het Goddelijke Meesterplan volmaakt is, misschien kunnen we Judas dan niet euvel duiden dat hij Zijn instrument was om Jezus aan het kruis te krijgen.
Marcus 14:21 - Want de Zoon des mensen gaat wel heen gelijk van Hem geschreven staat, doch wee de mens door wie de Zoon des Mensen verraden wordt. Het ware voor die mens goed, als hij niet geboren was.

Een vuile taak, maar iemand moest het doen; beetje flauw dan om degene die het doet, een aangezien God alles in Zijn hand heeft stond dat al van tevoren vast, vervolgens de zwarte piet toe te spelen. Vandaar dat het evangelie van Judas hem ook tot held maakt. Hij heeft als enige discipel verstaan wat er moest gebeuren.

Judas is op z'n minst een martelaar voor de mensheid.

Maar zoals het evangelie van Lloyd Webber en Rice Judas in de mond legt:

"I have been spattered with innocent blood;
I will be dragged through the slime and the mud."
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Erik schreef:
Dies schreef:
Het hangt er van af met welk motief men de bijbel leest.
Als motief invloed heeft op hoe teksten geïnterpreteerd worden wat voor waarde hebben boeken als bijbel en koran dan nog?
Er is namelijk geen enkele richtlijn die aangeeft welk motief het juiste is.
Dies schreef:Doet dat er toe?
Volgens jou wel.
Dies schreef:Dat aan bijbelteksten tegenstrijdige opvattingen worden gehangen wil nog niet zeggen dat de auteur iets met die woorden bedoelde?
Dat aan religieuze teksten tegenstrijdige opvattingen gehangen kunnen worden is nu juist het vreemde.
Een door een onfeilbare almachtige god geïnspireerd boek zou niet onderhavig moeten zijn aan meer dan 1 uitleg.
Dies schreef:
Erik schreef:Die wetenschap maakt deze boeken tot wat ze werkelijk zijn: Door mensen opgetekende mythen en sagen doorspekt met tijdgebonden opvattingen van wat rechtvaardig en normaal is.
Boeken met als doel genocide en dergelijke te kunnen voorzien van een excuus en een handvat voor het uitbreiden en handhaven van macht over andere mensen.

Dat is een interpretatie die ook gemotiveerd behoort te worden.
Waarom?
Jij schreef: "Dat hoeft je toch niet te weerhouden om zelf een mening te bepalen?"

Mijn motivatie voor deze stelling is de bloedige onderdrukkende geschiedenis van de diverse religies op al die mensen die niet de juiste religie beleven naar mening van hen die de goddelijke waarheid claimen.
Dies schreef:Neemt niet weg dat zo iemand waarschijnlijk een eigen motief had en zich niet bewust was van de goddelijke aanzet tot iets.
Predestinatie maakt vrije wil/keuze onmogelijk.
Verder, als iemand zich niet bewust is van iets dan is dat iets van geen belang voor die persoon.
Het is enkel een ander (jij bijvoorbeeld) die meent dat het iets invloed uitoefent, iets wat je op geen enkele manier hard kunt maken.
Dies schreef:Alweer een niet gemotiveerde stellingname!
De motivatie is wederom simpel, namelijk:
Aannames zonder bewijs kunnen verworpen worden zonder bewijs.
Dies schreef:Dacht je nu echt dat gelovigen nooit nagedacht hebben over de mogelijkheid dat God helemaal niet bestaat?
Ze denken doorgaans weinig kritisch na.
Dat feit komt pas aan het licht als ze van hun geloof vallen.

Denk jij bijvoorbeeld dat Zeus niet bestaat?
Dies schreef:Alsof in de bijbel niet zou staan dat er een menigte van goden bestaat...
Ik heb al vaker gezegd dat het beste argument tegen de bijbel, de bijbel zelf is.
Laatst gewijzigd door Erik op 19 mar 2008 14:49, 2 keer totaal gewijzigd.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Dies schreef:
Sararje schreef:Dies: een goed historicus beoordeelt teksten in hun eigen tijdsbeeld. Echter, we hebben het niet alleen over teksten met een historische lading maar ook over teksten die pretenderen een moreel eeuwig hoogstaand verhaal te verkondigen. Dáár wordt tegen geageerd. Naar huidige maatstaven is de ehtiek wereldvreemd. Dat komt niet doordat de westerse mens wel of niet gelovig meer is maar omdat de belangrijkste fundamenten voor moraal niet meer liggen in het geloof maar in de Verlichtingsidealen.
Teksten die een moreel eeuwig hoogstaand verhaal verkondigen. Ik meen dat juist weersproken te hebben. Ik interpreteer oorlogsteksten in de Thorah juist als tijdgebonden stappen in een richting van geweldloosheid. De fout is juist dat hier verondersteld wordt dat geweldsteksten die oproepen tot vergelding een eeuwigdurende norm inhoudt. Oog om oog tand om tand is slechts een normering van tomeloze wraak waarbij er telkens een flinke schep boven op komt. Jezus herleidt die norm uiteindelijk tot volledige afwezigheid van wraak. Iemand de andere wang toekeren is geen uitnodiging tot nog een dreun maar de houding van weggaan zodra iemand je onrecht aandoet. Dus geen tegenaktie! Nee, er wordt hier gevochten tegen schimmen. Toch wel iets dat atheisten onwaardig mag heten :D
Tsja, en hoeveel Christenen leven die moraal na? Daarnaast: denk ik dat je hoognodig Leviticus 26 moet gaan doorlezen. Die wetten zijn eeuwig en bij het niet nakomen krijg je heel Leviticus 26 over je heen. Op je gezondheid.
Laatst gewijzigd door Sararje op 19 mar 2008 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Alsof in de bijbel niet zou staan dat er een menigte van goden bestaat...
Welke goden zijn dat? Egyptische goden, griekse goden, mesopotamische goden, andere goden? Wat zegt dat over het waarheidsgehalte van die andere religies dan?
Of hebben we het over naamloze goden die slechts in de bijbel bestaan en nu geen 'functie' meer hebben; waarom bestaan ze dan überhaupt?
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Dies
Forum fan

Bericht door Dies »

Kitty schreef:Het is op zijn minst vreemd dat een almachtige God gedragingen voorschrijft die in een historische tijd passen. Overzag God op dat moment niet dat menselijke moraal beter zou kunnen? Juist het feit dat de bijbelverhalen alleen lijken te kloppen in de context van de dan geldende moraal is een duidelijke aanwijzing dat die verhalen van mensen komen en niet van een God die het beste met de mensen voor heeft.
God hoeft tenslotte niet mee te evolueren met veranderende normen en waarden, die is namelijk in staat, en wordt ook geacht, meteen de juiste eeuwig geldende moraal voor mensen duidelijk te maken. En aangezien dat niet gebeurde, maar het dus heel duidelijk is dat de bijbelverhalen de bekrompen geest en gedachtegang van de toen levende bevolking weergeeft, is het duidelijk dat er van een God totaal geen sprake is.

Een eeuwig Goddelijk woord zou dus geen context in de tijd nodig moeten hebben.
Dit zijn inderdaad relevante vragen. De reacties beginnen eindelijk aan kwaliteit te winnen. Ik las in een andere reactie ook al iets over inspiratie die niet zou stroken met...
Wellicht is dit dan tevens een antwoord op die opmerking.
Nee, ik denk niet dat veronderstelling van goddelijke inspiratie vloekt met een tijdgebonden norm die in een matigende richting wijst. In Athene zegt Paulus bijvoorbeeld dat God voorbijziet aan tijden van onwetendheid. Mensen denken en doen gedurende de tijd in een cultuurpatroon. Er is veel mentaal vermogen nodig om je uit zoiets te kunnen bevrijden. Als dat zou moeten tenminste. Het gegeven dat je in een bepaalde cultuur leeft maakt dat een perfecte norm niet altijd is toe te passen. Daarom maakt het Jodendom onderscheid tussen een hemelse Thorah en de geschreven Thorah. De geschreven Thorah is toegesneden op een beperkte en onvolmaakte situatie. God handelt niet als tovenaar maar geeft aan mensen een eigen verantwoordelijkheid. Je kan dus zeggen dat God zijn almacht inhoudt. Daarbij passen dan ook tijdgebonden leefregels. In mijn optiek is er in de Thorah dus sprake van een context gedurende verschillende tijdvakken. Dat dit ook allemaal in de bijbel staat onderstreept juist dat de bijbel niet een boek is - dat zoals bij de Koran wordt verondersteld - loodrecht uit de hemel is komen vallen. De bijbel veronderstelt ook gewijde geschiedenis te zijn, een geschiedenis waarin God op een of andere manier meetrekt met mensen.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Dies schreef:De reacties beginnen eindelijk aan kwaliteit te winnen.
Dit is misplaatste arrogantie!
Dat duidt meestal op een persoon die zich in het nauw gedreven voelt.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Het was anders in het Nieuwe Testament ineens geen probleem om in één klap eerdere waarden af te wijzen en in één klap, verwoord door Jezus, te komen met een veel betere moraal. Dus het kon kennelijk wél om oude normen en waarden om zeep te helpen. Dus gaat het verhaal van stapje voor stapje, hier dan weer niet op.

Als je ervan uitgaat dat Jezus goddelijk is, dan zou je dus kunnen veronderstellen dat God ineens finaal van gedachte veranderd was. Dit is dan wel weer vreemd voor een God. De normen en waarden van het OT staan op veel punten lijnrecht tegenover de normen en waarden van het NT. Dan zou je dus kunnen gaan twijfelen aan de waarheid van een figuur als Jezus, aangezien God eerder niet in staat bleek, of van zins was, zo'n rigoreuze omslag te maken. Het lijkt er dan dus op dat God in staat is niet zeker van zijn zaak te zijn in hoe te handelen. Dit komt trouwens al eerder in de Bijbel voor, waar gesproken wordt over spijt dat God zou hebben over handelingen. Dan kun je maar een ding concluderen, God is niet feilloos, of God is niet almachtig, maar ook onderhevig aan willekeur en in staat om vergissingen te begaan. Of God bestaat niet, en het is allemaal mensenspel en mythisch, dat kan dan natuurlijk ook een conclusie zijn.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Dies schreef: De bijbel veronderstelt ook gewijde geschiedenis te zijn, een geschiedenis waarin God op een of andere manier meetrekt met mensen.
Dat is op een zuiver mythische manier, want er is geen enkel archeologisch bewijs voor een Exodus.

Let op welke prangende vragen dies overslaat... :!:
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

In Athene zegt Paulus bijvoorbeeld dat God voorbijziet aan tijden van onwetendheid.
Zitten we nu in een onwetende tijd?
Wanneer is die onwetende tijd begonnen?
Waarom zijn we nu onwetend?
Wat weten we niet?
Wanneer weten we het wel?

Met tijden van ontwetenheid suggereer je dat de tijd van wetenheid zal wederkeren....
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Dies
Forum fan

Bericht door Dies »

Sararje schreef:Tsja, en hoeveel Christenen leven die moraal na?
Ik houd geen statistieken bij. Maar ik denk inderdaad dat het veel te weinig is.
Sararje schreef:Daarnaast: denk ik dat je hoognodig Leviticus 26 moet gaan doorlezen. Die wetten zijn eeuwig en bij het niet nakomen krijg je heel Leviticus 26 over je heen. Op je gezondheid.
Ik bewonder je bijbelkennis! En wat wil je hiermee dan zeggen?

Beste mensen,

Ik moet nu nodig toch weer eens aan het werk hoor. Ik lees regelmatig de berichten op dit forum en zal dus zeker terugkomen. Maar alle reacties overziende ben ik onmogelijk in staat om overal op in te gaan. Vanavond zal ik kijken wat er aan relevants tussen zit waarop ik eerlijkheidshalve moet reageren. Overigens was het al een zeer aangenaam verpozen!

Met vriendelijke groet,
Dies
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

De normen en waarden van het OT staan op veel punten lijnrecht tegenover de normen en waarden van het NT.
Vraag is misschien wel in hoeverre de profeten uit het OT Gods woord hebben begrepen als blijkt dat Jezus op aarde moest komen om e.e.a. recht te zetten wat normen en waarden betreft. Of betrof het in het OT ook onwetende tijden?
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Erik schreef:
Dies schreef:De reacties beginnen eindelijk aan kwaliteit te winnen.
Dit is misplaatste arrogantie!
Dat duidt meestal op een persoon die zich in het nauw gedreven voelt.
"We are Freethinkers. Loose your faith and surrender your soul. We will add your biological and psychologcal distinctiveness to our own. Your mind will adapt to service us. Resistance is futile." :twisted:
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Plaats reactie