Normaal[?] en moraal tov Collateral Damage

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Re: Normaal[?] en moraal tov Collateral Damage

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

dikkemick schreef: 14 nov 2023 06:47 De status quo (zoals die hierboven door Peter beschreven wordt) handhaven is ook geen optie. Oorlog is geen optie, stenen blijven gooien en slecht gericht schieten en bombarden is geen optie.
Een 2-staftenoplossing lijkt geen oplossing/optie en Palestijnen verdrijven naar een woestijn is geen optie.

Wat dan wel? 1 Grote staat waarin iedereen overal democratisch mag leven? Een staat zonder terroristische organisaties. Een staat zonder annexaties, zonder centrum rechts nationalistische regering. Een staat waar een heilig gebied verdeeld wordt. Een staat waarin IEDEREEN van rivier tot zee VRIJ is maar zich wel aan regels houdt.

Is dat een optie?
Dat is echter iets wat de Zionisten niet willen.
Ze willen ALLES maar wel ZONDER Palestijnen.
Ze maken daar een goede kans op, daar veel krachten in het Westen dit de juiste oplossing vinden.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Gerard R. schreef: 15 nov 2023 01:23 We moeten maar weer eens gaan terugdenken (een beetje) aan Gahndi.

Afbeelding

Maar... eerst Hamas vernielen.
Bedoel je met eerst Hamas vernielen iets anders dan wat je daadwerkelijk schrijft?
Zo ja, wat bedoel je daar eigenllijk concreet mee?

Los daarvan, OK!

ff Een beetje veel terugdenken aan Gahndi. dat wil ik wel, want zulks hielp mij ook al een klein beetje bij die andere devastating WAR die mijn hersencel in de WAR brengt, die oorlog aan onze oostgrens, dus zulks zou me misschien ook een klein beetje kunnen helpen
bij deze devastating WAR aan onze zuidgrens.

Binnen de context van deze verschrikkelijke oorlog met mogelijk in de nabije toekomst, of eigenlijk nu al, wereldwijd oplopende polarisatie, neigend naar geweldsdreiging, lijken Gahndi's ideeën ten opzichte van actieve geweldloosheid als middel voor revolutie meer gericht op hoe de Palestijnen in de toekomst om zouden kunnen gaan
met 'hun grote veel sterkere broer' Israël,
dan om deze oorlog te kunnen beëindigen.

Gahndi's Moraal in bredere zin lijkt me echter prima geschikt
om bij dit topic over Moraal te betrekken.

Wikipedia schreef:
Geweldloosheid

Geweldloosheid is een ideologie over moraal, macht en conflicten die het gebruik van geweld verwerpt bij acties om sociale of politieke doelen te bereiken.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Een onderzoek van protesten die tot de val van regeringen hebben geleid, leidde verassenderwijs tot de conclusie dat niet geweldadige protesten vaker tot sociale en politieke veranderingen leidden dan geweldadige protesten.
Ik wens u alle goeds
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Peter van Velzen schreef: 16 nov 2023 01:13 Een onderzoek van protesten die tot de val van regeringen hebben geleid, leidde verassenderwijs tot de conclusie dat niet geweldadige protesten vaker tot sociale en politieke veranderingen leidden dan geweldadige protesten.
Het zou ook kunnen zijn dat bij niet gewelddadige protesten het gaat om regimes die al min of meer op omvallen staan.
Immers een regime dat zich sterk waant staat in de regel geen protesten toe en zal hard ingrijpen.
Peter van Velzen
Site Admin

Zie het topic Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!

Het komt mij voor dat het geweld gericht moet zijn op de vijandelijke strijders en dat het bombarderen van woningen, vluchtelingenkampen, scholen en ziekenhuizen er normalieter niet bij hoort. Het geweld dient in elk geval verder niet meer noncombatanten te treffen, dan er - naar verwachting - zouden lijden onder het geweld dat door de vijand zou worden toegepast als men minder geweld zou gebruiken.

Dat is inderdaad niet makkelijk vast te stellen.

Maar vergelijk het met een moord, een ontvoering en een verkrachting. Het is geen excuus voor het vermoorden, of verkrachten van de dader, laat staan, anderen. Ontvoering (arresteren) mag daarentegen wel, en na een rechtvaardig proces zou de dader volgens velen mogen worden gedood, of wanneer hij zich met geweld tegen zijn arrestatie verzet. Waarom zou men ineens vele onschuldigen mogen treffen als men het "oorlog" noemt?
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Peter van Velzen schreef: 19 nov 2023 01:28.......Ontvoering (arresteren) mag daarentegen wel, en na een rechtvaardig proces zou de dader volgens velen mogen worden gedood, of wanneer hij zich met geweld tegen zijn arrestatie verzet. Waarom zou men ineens vele onschuldigen mogen treffen als men het "oorlog" noemt?
Daar heeft die intelligente homo sapiens de Geneefse conventie voor bedacht. Op humane wijze oorlog voeren. Helaas zie je altijd weer in deze menselijke vorm van geweld (dat bij dieren niet voorkomt) dat beide partijen deze regels schenden.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

dikkemick schreef: 19 nov 2023 09:00
Peter van Velzen schreef: 19 nov 2023 01:28.......Ontvoering (arresteren) mag daarentegen wel, en na een rechtvaardig proces zou de dader volgens velen mogen worden gedood, of wanneer hij zich met geweld tegen zijn arrestatie verzet. Waarom zou men ineens vele onschuldigen mogen treffen als men het "oorlog" noemt?
Daar heeft die intelligente homo sapiens de Geneefse conventie voor bedacht. Op humane wijze oorlog voeren. Helaas zie je altijd weer in deze menselijke vorm van geweld (dat bij dieren niet voorkomt) dat beide partijen deze regels schenden.
De praktijk is dat de winnende partij er de verliezende partij er mee straft en zelf vrij uit gaat.
Peter van Velzen
Site Admin

dikkemick schreef: 19 nov 2023 09:00
De conventies zijn pas 160 jaar geleden bedacht. Waarschijnlijk omdat men toen pas massaal over was gegaan op explosieve muntitie. (bestond al veel langer, maar werd pas in de jaren tussen 1850 en 1860 gewoon.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Peter van Velzen schreef: 20 nov 2023 02:52 De conventies zijn pas 160 jaar geleden bedacht. Waarschijnlijk omdat men toen pas massaal over was gegaan op explosieve muntitie. (bestond al veel langer, maar werd pas in de jaren tussen 1850 en 1860 gewoon.
Het gaat mij erom dat we ons als zogenaamd intelligente soort er niet aan kunnen houden en dat alle afspraken altijd weer geschonden worden. Soms geleidelijk en geniepig.

De volkskrant verwoord t vandaag als volgt.
Er is een grijze zone tussen een goed geplande, doordachte genocide en iets wat geleidelijk aan genocide wordt', zei Bartov in The New Yorker. Als Israël de Gazanen uit hun huizen verdrijft, ze in een veel kleiner gebied stopt, ze vervolgens onvoldoende water, voedsel, brandstof en geneesmiddelen geeft, dan kunnen er veel mensen sterven en 'begint het resultaat steeds meer op genocide te lijken', aldus Bartov.

http://digitalekrant.volkskrant.nl/volk ... rm=android
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Nogmaals Gandhi

• Ik geloof dat ik,
    waar enkel de keuze zou worden gelaten tussen lafheid en geweld,
    ik geweld zou aanraden!
Scroll ik me toch tegen deze quote van Gandhi aan!
Ik betwijfel een beetje of die wel echt van Gandhi is,
want ik heb die nooit eerder gehoord of gelezen,
maar ik vind het wel een kanjer van een uitspraak die mij goed past:

Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
Peter van Velzen
Site Admin

Lafheid is als je liever onschuldigen laat sterven, dan dat zelf risico neemt. Dus zo gek is die uitspraak niet.
Ik wens u alle goeds
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Peter van Velzen schreef: 21 nov 2023 23:55 Lafheid is als je liever onschuldigen laat sterven, dan dat zelf risico neemt. Dus zo gek is die uitspraak niet.
Exact! Hamas is laf door zich bewust op onschuldigen richten en zich vervolgens tussen hun eigen burgers te verschansen, in tegenstelling tot Israel.
Zionist
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

HierEnNu schreef: 21 nov 2023 16:53
Nogmaals Gandhi

• Ik geloof dat ik,
    ik geweld zou aanraden!

Denk je dat dit gaat over geweld tegen anderen? Ook onschuldigen?

Of zou het gaat om "geweld tegen jezelf"?
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

HierEnNu schreef: 21 nov 2023 16:53
Nogmaals Gandhi

• Ik geloof dat ik,
    ik geweld zou aanraden!

Denk je dat dit gaat over geweld tegen anderen? Ook onschuldigen?

Of zou het gaat om "geweld tegen jezelf"?
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

ChaimNimsky schreef: 22 nov 2023 15:46
Peter van Velzen schreef: 21 nov 2023 23:55 Lafheid is als je liever onschuldigen laat sterven, dan dat zelf risico neemt. Dus zo gek is die uitspraak niet.
Exact! Hamas is laf door zich bewust op onschuldigen richten en zich vervolgens tussen hun eigen burgers te verschansen, in tegenstelling tot Israel.
Wat Israël doet is niet zo tegengesteld.

Om het risico van de eigen soldaten zo klein mogelijk te maken, kiest het ervoor om te handelen op een manier die de risico's voor de burgers in Gaza enorm verhoogt.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Plaats reactie