[Mijn] Gevoelens van haat

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

HierEnNu
Superposter

Re: [Mijn] Gevoelens van haat

Bericht door HierEnNu »

• Klare, wat heeft er uw hartje verlept
    Dat het verdriet uit vrolijkheid schept,
    En altijd even benepen verdort,
    Gelijk een bloempje, dat dauwetje schort?

Maar zo ze niet, door al hun vermaan,
    Steken met vreugd uw zinnetjes aan,
    Zo zult gij maken aan 't schreien de bron,
    De bomen, de bloemen, de zuivere zon.

Ondanks [Mijn] Gevoelens van haat
een wens mijnerzijds voor het hier en nu:

• Ik wens
    niemand[!] oorlog en/of haat en
    iedereen[!] vrede en liefde toe!
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
. . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?"
.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Haiku [Jantje?] HuiltLacht

Ik huil maar ik lach
want al voelde ik verdriet
ik laat het nu los

VIDEO duurt 4 nminuten:

.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Maar ze was erg sexy gekleed en gedroeg zich uitdagend hoor!

Ik haat blaming the victim!

Shani Louk was killed on October 7 by Hamas terrorists
near the Supernova rave and her body was recovered in an IDF operation
and returned to Israel on May 17, 2024.

Ik haat terroristen en
hun ophitsende leiders haat ik nog veel intenser!
.
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

De begravenis van Shani Loek en het diepe verdriet van de ouders deed me denken aan een regel van Gibran die me aangreep:

"When you are sorrowful look again in your heart, and you shall see that in truth you are weeping for that which has been your delight."
(Als je verdrietig bent, kijk dan opnieuw in je hart, en je zult zien dat je huilt om wat je ooit vreugde schonk)
HierEnNu schreef: 19 mei 2024 22:30 Ik haat terroristen en hun ophitsende leiders haat ik nog veel intenser!
Ik ook en zou het mezelf nooit vergeven indien ik hen niet haatte.
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Is haat niet een emotie van onmacht? Schiet je er iets mee op, behalve dat die negatieve gevoelens gaan doorslaan naar alles dat ook maar enigszins Palestijns riekt?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Iemand die zich hardop afvraagt:

dikkemick schreef: 20 mei 2024 09:15Is haat niet een emotie van onmacht? Schiet je er iets mee op, behalve dat die negatieve gevoelens gaan doorslaan naar alles dat ook maar enigszins Palestijns riekt?
en daarbij dat intens energieke menselijke[!] gevoel HAAT niet bij zichzelf [h]erkent terwijl dat er wel degelijk is, maar weg probeert te rationaliseren door het enkel te projecteren op 'die anderen' die wel hun eigen gevoel van haat [h]erkennen, beveel ik aan
om aan grondig zelfonderzoek te gaan doen.

Waarom? Zodat zo iemand zichzelf beter leert kennen, wat minder hoog van de toren blaast ten aanzien van diens eigen Moraal en zich beter gaat beseffen
wat zijn uitspraken impliciet betekenen!

Bijvoorbeeld:
dikkemick schreef: 26 jul 2023 12:21Ik heb Netanyahu -haat
Heeft iemand die om moverende redenen, al dan niet terecht,
een uitgesproken[!] haat koestert jegens Netanyahu, heeft die persoon om die reden,
negatieve gevoelens die doorslaan naar alles dat ook maar enigszins Israëlisch riekt?

Volgens die persoon zelf [zie eerste statement] dus kennelijk wel, maar
volgens die persoon zelf [zie volgende statement] dus toch maar niet:
dikkemick schreef: 26 jul 2023 12:21Ik heb Netanyahu -haat en beslist geen Jodenhaat.
Het kan niet zo zijn dat beide juist zijn en
vaak ligt de waarheid heel gewoon in het midden

Om de waarheid omtrent eigen gevoelens te achterhalen is het echter noodzakelijk om die gevoelens niet te onderdrukken door ze weg te rationaliseren, maar door die gevoelen er te laten zijn en ook te accepteren, zodat je ze kunt onderzoeken.

Gevoelens zelf zijn ongevaarlijk, tenzij die onderdrukt worden en zich op een andere wijze onverwacht en ongecontroleert explosief een weg naar buiten banen, maar toegeven aan gevoelens van haat en die gevoelens impulsief omzetten in destructieve daden is iets geheel anders dan de haat die er is [h]erkennen, er gewoon laten zijn en er op een constructieve wijze mee dealen.

Gevoelens van haat kunnen dezelfde sterke energie vrij maken die ook Liefde vrij kan maken en zulke sterke energie kan bijvoorbeeld gesublimeerd worden naar, als je ff niets beters kunt verzinnen, naar het kleinhakken van die berg brandhout of het omspitten van de tuin ...
.
ChaimNimsky
Superposter

dikkemick schreef: 20 mei 2024 09:15 Is haat niet een emotie van onmacht? Schiet je er iets mee op, behalve dat die negatieve gevoelens gaan doorslaan naar alles dat ook maar enigszins Palestijns riekt?
Haat is net zo prachtig als liefde indien het puur is. Elie Wiesel zei: "Het tegenovergestelde van liefde is niet haat, het is onverschilligheid" en daar ben ik het ten diepste mee eens.
Zionist
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

ChaimNimsky schreef: 20 mei 2024 13:14
dikkemick schreef: 20 mei 2024 09:15 Is haat niet een emotie van onmacht? Schiet je er iets mee op, behalve dat die negatieve gevoelens gaan doorslaan naar alles dat ook maar enigszins Palestijns riekt?
Haat is net zo prachtig als liefde indien het puur is. Elie Wiesel zei: "Het tegenovergestelde van liefde is niet haat, het is onverschilligheid" en daar ben ik het ten diepste mee eens.
Haat is prachtig? Dan ben je nog nooit het mikpunt van haat geweest! Als ik moet kiezen tussen iemand die mij tot mikpunt van haat gemaakt heeft of iemand die onverschillig tegenover mij staat, dan kies ik toch voor dat laatste.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

axxyanus schreef: 20 mei 2024 15:00
ChaimNimsky schreef: 20 mei 2024 13:14 Haat is net zo prachtig als liefde indien het puur is. Elie Wiesel zei: "Het tegenovergestelde van liefde is niet haat, het is onverschilligheid" en daar ben ik het ten diepste mee eens.
Haat is prachtig? Dan ben je nog nooit het mikpunt van haat geweest! Als ik moet kiezen tussen iemand die mij tot mikpunt van haat gemaakt heeft of iemand die onverschillig tegenover mij staat, dan kies ik toch voor dat laatste.
Gevoelens zelf [ook haat!] zijn ongevaarlijk, tenzij die onderdrukt worden en zich op een andere wijze onverwacht en ongecontroleert explosief een weg naar buiten banen, maar toegeven aan gevoelens van haat en die gevoelens impulsief omzetten in destructieve daden is iets geheel anders dan de haat die er is [h]erkennen, er gewoon laten zijn en er op een constructieve wijze mee dealen.

Ik vindt de Red Bull RB20 van Max Verstappen prachtig, maar dat betekent niet
dat ik er voor zou springen als Max met 300m/h langs komt vliegen.
.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Honderden mensen bijeen voor begrafenis Shani Louk

• 09:34
    In Israël zijn gisteren honderden mensen bij elkaar gekomen voor de begrafenis van de Duits-Israëlische Shani Louk. De 22-jarige Louk is een van de drie gijzelaars van wie vrijdag de lichamen door het Israëlische leger werden teruggebracht. Haar dood was in oktober al bevestigd door Israël.

Louk werd op 7 oktober door Hamas ontvoerd toen ze op het muziekfestival Supernova was. Ze kreeg naamsbekendheid doordat Hamas kort na haar ontvoering een video van haar verspreidde. Daarop was te zien hoe ze bewegingsloos en bebloed achterin een witte pickup-truck lag.

Hamas houdt naar schatting nog 125 mensen gegijzeld.
    Het is niet duidelijk hoeveel van hen nog in leven zijn.
BRON: liveblog NOS Nieuws vandaag, 14:06
Reacties vanuit Israël op arrestatiebevelen: 'Een ramp' • Gallant: uitbreiding offensief Rafah
.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

https://nos.nl/artikel/2498405-in-alle- ... assagraven

Eind 2023, maar nog steeds recent!

Uit
Gaza komen dagelijks beelden van rijen met Palestijnse mannen, vrouwen en kinderen, hun lichamen ingepakt in witte doeken. Dagelijks worden er burgers gedood bij Israëlische luchtaanvallen, waardoor er een tekort is ontstaan aan lijkwaden en plekken om de vele lichamen te begraven.

"We wikkelen de lijken in plastic, daarna worden ze in een lijkwade begraven", zegt Mohammed Abu Hatab, die in het mortuarium van het al-Najjar-ziekenhuis in het zuidelijke Rafah al honderden doden heeft moeten inwikkelen. Door het tekort worden gezinnen soms met elkaar in een lijkwade begraven, of in andere doeken.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Ik haat het

als het topic '[Mijn] Gevoelens van haat' opzettelijk vervuild wordt
door offtopic schrijfsels waar reeds een ander topic voor is.

Tevens geniet ik er van als iemand op die wijze diens masker laat vallen en
daarmee diens ware gezicht laat zien ...

Haat voelen en gelijkertijd genieten vanuit de zelfde oorzaak kan blijkbaar ...
.
ChaimNimsky
Superposter

Haat is prachtig?
Zeker. Een juweel naast die van de liefde.
Dan ben je nog nooit het mikpunt van haat geweest! Als ik moet kiezen tussen iemand die mij tot mikpunt van haat gemaakt heeft of iemand die onverschillig tegenover mij staat, dan kies ik toch voor dat laatste.
Het mikpunt ervan zijn is inderdaad een ander verhaal -- dat konden bijv. de Nazi's in Joegoslavië beamen. Toch heb ik liever te maken met een mens die martelt en doodt uit diepe haat dan met iemand die het met levenloze onverschilligheid doet.
Zionist
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

ChaimNimsky schreef: 20 mei 2024 22:42
Haat is prachtig?
Dan ben je nog nooit het mikpunt van haat geweest! Als ik moet kiezen tussen iemand die mij tot mikpunt van haat gemaakt heeft of iemand die onverschillig tegenover mij staat, dan kies ik toch voor dat laatste.
Het mikpunt ervan zijn is inderdaad een ander verhaal -- dat konden bijv. de Nazi's in Joegoslavië beamen. Toch heb ik liever te maken met een mens die martelt en doodt uit diepe haat dan met iemand die het met levenloze onverschilligheid doet.
Ik heb liever dat mensen helemaal niet martelen en doden. Maar begrijp ik dat jij liever gemarteld wordt door een anti-semiet die Joden haat, dan door een dan door een psychopaat die slechts geïnteresseerd is in pijnbeleving?
Ik wens u alle goeds
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Peter van Velzen schreef: 21 mei 2024 00:58
ChaimNimsky schreef: 20 mei 2024 22:42
Haat is prachtig?
Ik heb liever dat mensen helemaal niet martelen en doden. Maar begrijp ik dat jij liever gemarteld wordt door een anti-semiet die Joden haat, dan door een dan door een psychopaat die slechts geïnteresseerd is in pijnbeleving?
Gemarteld wil ik door niemand worden, maar als het dan toch zou moeten en ik zou mogen kiezen dan zou ik voor jou kiezen Peter, want ik vermoed dat ik er dan het genadigst van af zou komen.

Ik begrijp uit ChaimNimsky's woorden iets anders, ik begrijp dat hij met
  • 'Toch heb ik liever te maken met een mens'
de gewone menselijke omgang met elkaar bedoelt.

Bij iemand die martelt en doodt vanuit levenloze onverschilligheid,
denk ik aan een kouwe emotieloze beroepsbeul en -moordenaar,
het 'soort' mensen, kouwe emotieloze mensen,
waar ik bij voorkeur helemaal geen omgang mee heb.

Bij iemand die martelt en doodt vanuit diepe haat,
denk ik aan iemand die daartoe gedreven wordt door wat hem overkomen is en van daaruit ook zijn acties richt op het doel, op diegene die de marteldood [volgens hem!] verdient.
Mensen die vanuit passie hun hart volgen, daar ga ik bij voorkeur mee om.
.
Plaats reactie