holog schreef: ↑20 apr 2023 18:31
Amerauder schreef: ↑20 apr 2023 13:55
holog schreef: ↑20 apr 2023 13:00
Wat wel als feit dient toegegeven te worden, dat is dat binnen (de harde) wetenschappen de ongelukkige zware indoctrinatie bestaat om alles in een box te steken. (Toch in het verleden, en vermoed dat dit nog niet echt veranderd is)
Mijn voorbeeld verschaft alleen maar wat duidelijkheid omtrent wat het eigenlijk is, waar het eigenlijk om gaat, als je zegt, ietwat abstract: "in een box steken." Dat spreekt namelijk allerminst voor zich.
...
... Toch wel een interessante stukje historiek.
"Het in een box steken" dateert van Henri Pointcarre (weet niet hoever hij symbool is voor 'freethinker') en eigenlijk van ver voorheen als een soort van essentieel principe van de wetenschappelijk methode.
Het eigenlijk de oorzaak tot het falen van de 'quantum logic', ...
Interessant inderdaad, maar zo roept het toch vooral meer vragen op.
Hoe verhoudt Pointcarre zich tot het "in een box steken" en toch eigenlijk ook weer niet?
Waarom en op welke wijze is het "in een box steken" de oorzaak van het falen van de 'quantum logic'?
Wat bedoel je persoonlijk met "in een box steken" en hoe is volgens jou mijn voorbeeld van een stukje koe op kweek zetten daar al dan niet een verhelderende illustratie van?
Amerauder schreef: ↑20 apr 2023 11:39
Aan de hand van dit simpele voorbeeld is het gemakkelijk te zien tot wat voor enorme blunders het reductionistische denken leidt.
axxyanus schreef: ↑20 apr 2023 22:15
... hoe wetenschappers te werk gaan.
Peter van Velzen schreef: ↑21 apr 2023 04:01
... hoe wetenschappers te werk gaan.
... een zo mogelijk dubbelblinde proef met een voldoende aantal patiënten ...
Haha jongens, letten jullie even op?
Ik heb hier niet over "hoe wetenschappers te werk gaan" maar over een denkfout die vaak gemaakt wordt – ook door wetenschappers – een denkfout die we duiden met de naam reductionisme.
Dat is het onderwerp, weet je nog? Zijn jullie zo van je stuk gebracht door de provocatie van mijn voorbeeld dat jullie op slag vergeten waar we het ook al weer over hadden?
Een dubbelblind onderzoek met voldoende patiënten, dat is inderdaad een hartstikke fijne manier om de werking van een medicijn aan te tonen. Heel goed, en vergeet ook niet dat het
zo mogelijk (!) een
reproduceerbaar en
onafhankelijk onderzoek dient te zijn, als we dan toch zo lekker aan het idealiseren zijn. Wat heeft dat met reductionisme te maken? Niets. Een soort pavlovreactie?
In mijn voorbeeld gaat het nu juist over de gevallen waarbij de resultaten van zo'n ideaal onderzoek niet voorhanden zijn. Want die gevallen zijn er – in overvloed. Waarop baseert men
in die gevallen het geloof in de werking van het medicijn? Daar komt dan vaak een stukje reductionisme kijken, en dan zeg ik dus niet dat dit is hoe alle medicijnen ontwikkeld worden, of iets dat daar ook maar in de verste verte op lijkt – ik zeg enkel dat dit een denkfout is die voorkomt, een denkfout die wel eens gemaakt wordt, en een denkfout die illustreert welke problemen het gevolg kunnen zijn van reductionistisch denken in de geneeskunde.
heeck schreef: ↑21 apr 2023 08:58
jij hebt de door mij, mijn pappenheimers kennende, dus uit voorzorg aangebrachte, door de gerenommeerde wetenschapper Sabine Hossenfelder gegeven uitleg van wat reductionisme is, overgeslagen.
Ik weet reeds wat reductionisme betekent, dus hoef ik daar geen jeugdjournaal-achtige reclamefilmpjes voor te bekijken, maar bedankt voor het aanbod!
En natuurlijk zitten er ook voordelen aan het reductionisme, waarom zou het anders bestaan? Maar er zitten ook nadelen aan.
Reductionisme valt onder de drogreden die bekend staat als
reïficatie, oftewel verdinglijken, het verwisselen van het abstracte met het concrete, het verwarren van een abstracte tekening met een concreet voorhanden zijnd object.
Nietzsche waarschuwt expliciet tegen het verdinglijken "wie es die Naturforscher tun".
Alfred North Whitehead spreekt van een "fallacy of misplaced concreteness".
Het voorbeeld van zo'n "misplaced concreteness", om dit alles wat meer naar de voorgrond te brengen en toonbaar te maken, is het beschouwen van een stukje koe in een reageerbuisje als een onderdeel van een daadwerkelijke koe, terwijl het daar in werkelijkheid slechts een abstractie van is.
Jij geeft daar gewoontegetrouw een andere betekenis aan, in dit geval die van een mereologische verwarring waarbij onderdelen zonder voorbehoud en vaak ook nog bedoeld, worden verward met het geheel.
Wat je hier zegt over verwarren van het onderdeel met het geheel is enkel een nog veel sterker uitvergrote versie van dezelfde fout die aan het reductionisme ten grondslag ligt. Inderdaad tekent mijn voorbeeld het sterker dan het is, dat is wat voorbeelden doen, dat is hoe voorbeelden werken. Jouw samenvatting is daar dan weer de overtreffende trap op, een nog veel sterkere overdrijving. Dat lijkt me dan weer een brug te ver.
Zo kom jij tot jouw tendieus alarmerende tekst.
Hahaha ook hier, dat ik wat overdrijf en een gevoelig voorbeeld kies om een niet altijd even spraakmakend onderwerp wat leven in te blazen, om wat olie op het vuur te gooien zeg maar, daar mag je van vinden wat je wilt.
Als jij dan mijn overdrijving weer hevig gaat overdrijven dan is het einde gauw zoek natuurlijk. Overdrijven is als het toevoegen van zout aan een maaltijd: dat moet vrijwel altijd gebeuren, maar wel zeer zorgvuldig en in beperkte mate. Als je mijn mening te sterk gezouten vindt dan is de oplossing niet om daar nog eens een grote bak zout overheen te gooien.