Institutioneel racisme in Nederland
Moderator: Moderators
Re: Institutioneel racisme in Nederland
Ik ben hier dan ook op dit moment helemaal de weg kwijt. Freethinker adepten die zich niets aantrekken van tabellen, grafieken en getallen. Dan zijn ze ineens gemanipuleerd of is het doorgestoken kaart.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Als racisme echt in de hersenen is vastgelegd, dan is er toch niets tegen te doen...

En nogmaals, Marokkanen vormen geen 'ras'.
En nogmaals, Marokkanen vormen geen 'ras'.
-
appelfflap
- Banned
je verwijst naar statistieken
hoeveel allochtone agenten zijn er in de politiekorpsen van grootsteden?
ff voor Antwerpen op google gekeken.
https://www.hln.be/antwerpen/veel-verdo ... ~abc99140/
een artikeltje gevonden uit 2014
Antwerpen heeft ca 40 à 50% allochtonen als inwoners, een korps van 2500 agenten en 40 allochtonen volgens dat artikel. dat slaat nergens op als het klopt. dus ja, als zo'n dienst met cijfers komt stel ik me vragen.
hoe je die cijfers moet lezen is geen spek voor mijn bek en ik ga neit verder door op diepgravend onderzoek om te kijken of dat artikel inhoudelijk klopt.
wees voorzichtig is mijn advies
Voorzichtig, niet achterdochtig! E.e.a lijkt toch ook vooral cultuurgebonden te zijn. Turkse ouders gaan blijkbaar anders om met opvoeden dan Marokkaanse ouders.
En dan mag een politiekorps (ik ga er vanuit dat ze in België even strikt worden opgeleid als in Nederland) geen racistisch onderscheid maken.
Echter! Al deze agenten is wel bekend met de cultuurverschillen tussen de beiden.
Ik heb maar 1 advies. Pas je aan! Je bent in België of Nederland, niet in Marokko! Zorg dat die cijfers dalen.
En dan mag een politiekorps (ik ga er vanuit dat ze in België even strikt worden opgeleid als in Nederland) geen racistisch onderscheid maken.
Echter! Al deze agenten is wel bekend met de cultuurverschillen tussen de beiden.
Ik heb maar 1 advies. Pas je aan! Je bent in België of Nederland, niet in Marokko! Zorg dat die cijfers dalen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
-
appelfflap
- Banned
ik ben er bijna zeker van dat ze in elk cultuur iets ander opvoeden en dt ge ook binnen 1 cultuur veel verschillen zult vinden
ik stel het gewoon vastEn dan mag een politiekorps (ik ga er vanuit dat ze in België even strikt worden opgeleid als in Nederland) geen racistisch onderscheid maken.
een stad van 500 000 inwoners waarvan 50% allochtoon is, Antwerpen is even divers als new york
40 allochtone agenten op 2500 = 2%
daar klopt iets niet,
-
Zeker. Werk aan de winkel dus. Maar dit getal zegt nog steeds niets over discriminatie onder de bestaande agenten .
Einstein/Mick
Einstein/Mick
-
appelfflap
- Banned
nope, maar het zou me verbazen moest het in andere grootsteden zo veel anders zijn.
het zegt niets over individuen, wel over structuren en de institutionele insteek.
daar moet je je natuurlijk van bewust zijn.
neem je tv-programma. Het bewijst alleszins 1 ding: in de redactie van dat programma zitten geen mensen van marokkaanse origine
https://www.linda.nl/nieuws/overheid-en ... -verzocht/
Ze willen er alles aan doen maar wederom geldt; de cijfers!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Veel mensen zijn niet blij met de cijfers en proberen ze dan te manipuleren.dikkemick schreef: ↑13 jan 2023 11:48 https://www.linda.nl/nieuws/overheid-en ... -verzocht/
Dat soort manipulaties van cijfers en feiten zijn al eeuwen oud, er is dus niets nieuws onder de zon.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
-
appelfflap
- Banned
en wat zeggen deze cijfers nu juist?
marokkanen zijn crimineler als Nederlanders?
welke conclusie trekken we er dan uit? kneitjes breken en/of iedereen terug sturen? ok het gros van die kereltjes hebben de Belgisch/nederlandse nationaliteit maar wie houdt zich nu met dat soort futiele details bezig
En waar kennelijk geen hulp van het publiek hoeft te worden ingeroepen.appelfflap schreef: ↑12 jan 2023 18:36je hebt nog wel andere daderprofielen waar je Marokkanen normaal gezien niet/nauwelijks terugvindt
Ik geloof niet dat mensen naar dit programma kijken omdat je er veel Marokkanen ziet. Heb je een onderbouwing voor je aanname?waarom de redactie deze keuze maakt? op een privézender draait het om kijkcijfers en die maximaliseren voor reclame-inkomsten
dan is vooroordelen bevestigen commercieel interessant
Er is werk aan de winkel als de oorzaak racisme is, en ik zou niet weten waarom je dit bij voorbaat moet concluderen.ik stel het gewoon vast
een stad van 500 000 inwoners waarvan 50% allochtoon is, Antwerpen is even divers als new york
40 allochtone agenten op 2500 = 2%
daar klopt iets niet,
Zoals je zelf zegt: wees voorzichtig met statistieken.
Ook vrouwen en gehandicapten zijn ondervertegenwoordigd bij de politie.
En ook in talloze andere beroepen zijn allochtonen of andere groepen ondervertegenwoordigd.
Zo werken er weinig mannen in de verpleging, weinig vrouwen in de bouw en spelen er weinig chinezen in het nationale elftal.
Daar kunnen vele redenen voor zijn, en dat geldt zeker ook voor de politie.
Wellicht is in Marokkaanse kringen de belangstelling voor werken bij de politie minder.
Of mag een deel van de Marokkaanse vrouwen niet werken van hun man, waardoor hun aandeel kleiner is.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
-
appelfflap
- Banned
wat is het doel vh programma?
effectief misdaden oplossen of middels maximale kijkcijfers zo veel mogelijk reclamegelden binnenhalen?
in dat laatste geval hebt ge nu eenmaal misdaden die meer kijkers zullen lokken als andere
als het artikel klopt, wat ik niet heb gecontroleerd, is de situatie niet dat hun aandeel kleiner isDaar kunnen vele redenen voor zijn, en dat geldt zeker ook voor de politie.
Wellicht is in Marokkaanse kringen de belangstelling voor werken bij de politie minder.
Of mag een deel van de Marokkaanse vrouwen niet werken van hun man, waardoor hun aandeel kleiner is.
in A'pen is 50% vd inwoners allochtoon of heeft een vreemde afkomst
het aandeel allochtonen is, volgens dat artikel, bij de politie nauwelijks 2 à 3%. ik stel het enkel vast.
dat is neit meer morrelen over marges hé
Kern van het (Marokkanen/Antillianen) probleem is: Wat is de oorzaak en wat gaan we er aan doen?
Als de oorzaak een kwestie van opvoeden en cultuur is, hoe ga je dit aanpakken?
Ik denk dat we in een democratie leven en dat een kleine minderheid aangepakt dient te worden als deze minderheid de overgrote meerderheid dwars ligt
En dat aanpakken kan dan ook betekenen: de oorzaak van het wangedrag aanpakken maar dat betekent dat je je in andere culturen moet gaan mengen hetgeen dan weer als onwenselijk wordt beschouwd.
Strenger straffen op straat is ook geen optie.
Gelijke kansen en mogelijkheden? Ik denk niet dat die onder t niveau van bv de Turken ligt, dus dit lijkt ook de oplossing niet.
Drugs vrijgeven?
Wat blijft er over om ervoor te zorgen dat steeds meer mensen uit diverse culturen zich weten te gedragen in een (gast)land?
Als de oorzaak een kwestie van opvoeden en cultuur is, hoe ga je dit aanpakken?
Ik denk dat we in een democratie leven en dat een kleine minderheid aangepakt dient te worden als deze minderheid de overgrote meerderheid dwars ligt
En dat aanpakken kan dan ook betekenen: de oorzaak van het wangedrag aanpakken maar dat betekent dat je je in andere culturen moet gaan mengen hetgeen dan weer als onwenselijk wordt beschouwd.
Strenger straffen op straat is ook geen optie.
Gelijke kansen en mogelijkheden? Ik denk niet dat die onder t niveau van bv de Turken ligt, dus dit lijkt ook de oplossing niet.
Drugs vrijgeven?
Wat blijft er over om ervoor te zorgen dat steeds meer mensen uit diverse culturen zich weten te gedragen in een (gast)land?
Einstein/Mick
Einstein/Mick
En wat als de oorzaak een structurele systematisch achterstelling is van die mensen? Zoals bv Amir Ali Abadi kan getuigen
Wat denk je dat het doet met een cultuur binnen een gemeenschap als ze voortdurend met dit soort achteruitstelling in aanraking komt?https://www.universiteitleiden.nl/nieuws/2020/09/hoe-kleurenblind-is-de-rechtspraak schreef: Abadi deed drie studies en werkte daarnaast veertig uur per week, maar merkte dat het er niet toe deed. 'Ik schrok me wild toen ik bij het UWV naar het "Bureau hoog opgeleide allochtonen" moest met twee masters op zak. Toen ik mijn cv had geüpload, kreeg ik het advies om te solliciteren als vliegtuigschoonmaker.'
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Is het 1 het gevolg van t ander of andersom? Er zal iets doorbroken moeten worden, maar dat geldt voor beide kanten.
En mag je verwachten dat een gastcultuur zich aanpast aan het gastland of moet dit andersom? Denk even aan eerwraak of genitale verminking. Beiden mag niet in Nederland maar bepaalde groepen schijnen daar veel moeite mee te hebben. Cultuur!
Als jij verhuist naar een Amerikaanse staat waar abortus verboden is, moet je je niet met je vrouw achtergesteld voelen als je verzoek niet gehonoreerd wordt
En mag je verwachten dat een gastcultuur zich aanpast aan het gastland of moet dit andersom? Denk even aan eerwraak of genitale verminking. Beiden mag niet in Nederland maar bepaalde groepen schijnen daar veel moeite mee te hebben. Cultuur!
Als jij verhuist naar een Amerikaanse staat waar abortus verboden is, moet je je niet met je vrouw achtergesteld voelen als je verzoek niet gehonoreerd wordt
Einstein/Mick
Einstein/Mick