Hallo VseslavBotkin,
VseslavBotkin schreef: ↑01 jan 2023 00:40
[Ik snap dus niet hoe dit ook maar enigszins verschilt van dualisme. Ik bedoel dat niet als passief-aggressieve opmerking, ik snap het gewoon oprecht niet haha. Mis ik iets? "Pure awareness" klinkt in mijn oren als platonistische nonsens; awareness is toch altijd awareness van iets? Zo nee, dan snap ik niet waar dat woord (awareness, of bewustzijn) op slaat; aldus mijn eerdere post. Als het onafhankelijk kan bestaan van datgene waarvan het bewust is, kan het gescheiden worden en is het dus een andere substantie. Maar bewustzijn is helemaal geen substantie. Er is alleen maar de inhoud volgens mij, het idee dat er iets is dat die inhoud heeft lijkt me een secundaire fantasie.
Dit kan een kwestie van "door-zien" zijn: het medium waarin (inderdaad) alles ontvouwt waarbij het medium
zelf "onkenbaar is in de dagelijkse praktijk" is (als slappe analogie dan wel) te vergelijken met kijken naar iets op een beeldscherm. Zet je dat scherm uit of trek je de "beeld"-kabel los? Dan zou "je" het medium kunnen zien. Anders 'staar je je blind' op de beelden
erop. Maar in het geval van bewustzijn-
zijn of "dat zien"... dan is er ook geen "je"

De mogelijkheid om zoiets te kunnen ervaren, als bewust-wording van het medium zelf, wordt dan gezien als een soort recontextualisatie waarin identificatie verschuift naar dat medium. Dit is "
is"; als ervaring. Vervolgens komen de woorden. En de meta-fysica

En de bezwaren.

Gedachtes in dat medium, beelden op het scherm,
weg scherm!; alleen maar 'een herinnering van'.
Leraren uit die Advaita-hoek wijzen (denk ik) naar het direkt kunnen ervaren van het "
is". De vraag is dan wel hoe effectief ze daadwerkelijk zijn. Rupert Spira (waar MaartenV aan refereert) en de nog populairdere leraren richten zich op het segment van mensen die zich volgens mij in deze materie wensen te dompelen vanwege een existentiële angst. Dat heeft volgens mij 'praktische consequenties' c.q. het werpt belemmeringen op. Het zal vast ook wel leiden tot het dualistische wat jij nu ziet, al is het maar omdat het concept "jij" vs. "de grote boze wereld" die "bevrijding wil van" als conditionering actief blijft.
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.