Godsbeeld en Religie.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Bonjour
Moderator

Re: Godsbeeld en Religie.

Bericht door Bonjour »

Ik denk dat godsbeelden wijzigen door de jaren heen en dat die christelijke intuïtie ook varieert per tijd en plaats.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Leon schreef: 11 mei 2022 21:03
Mullog schreef: 11 mei 2022 20:41
Maria schreef: 11 mei 2022 13:24

Het meest natuurlijke aangaande dit onderwerp is de manier waarop menselijke dieren zich gedroegen voordat het bewustzijn en de empathie ervoor zorgden dat er bepaalde ethische standaarden zich ontwikkelden.
...
Nog lang niet alle neuzen hebben zich gedraaid naar de kennis van wat nu "de natuur is".
Je vertelt hier het verhaal zoals het christelijk is. Er zijn vast heel veel andere varianten met andere man, vrouw en zorg voor het kroost relaties.
Ik ga ervan uit dat de christelijke intuïtie juist is, dat we de natuur niet teveel moeten willen remmen/overrulen, als dit de christelijke intuïtie is.
Intuïtie is hier niet het juiste woord. Het suggereert iets "natuurlijks" als je begrijpt wat ik bedoel. Levensbeschouwing is beter. Dat geeft aan dat het een menselijk construct is, wat het ook is.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Leon
Diehard

Bericht door Leon »

Mullog schreef: 12 mei 2022 08:20
Leon schreef: 11 mei 2022 21:03 Ik ga ervan uit dat de christelijke intuïtie juist is, dat we de natuur niet teveel moeten willen remmen/overrulen, als dit de christelijke intuïtie is.
Intuïtie is hier niet het juiste woord. Het suggereert iets "natuurlijks" als je begrijpt wat ik bedoel. Levensbeschouwing is beter. Dat geeft aan dat het een menselijk construct is, wat het ook is.
ja die suggestie doe ik dan ook, het is iets natuurlijks, er zijn pas achteraf argumenten voor en dan nog zwak. Ik zou het ook geen “vooroordelen” willen noemen.
Misschien…
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Leon schreef: 12 mei 2022 08:06 Christelijke intuïtie zijn waarden die niet beredeneerd zijn, of dat alleen achteraf worden. Ik betreur “waarden” als anti-homo, maar er blijven nog genoeg meer positieve waarden over.

Met name de biologische natuur. De biologie zou belangrijker moeten zijn dan de economie.
Er is uitgebreid gereageerd op jouw "biologische natuur".
Het is nu juist jouw "christelijke intuïtie", waarmee men daar daarboven uit wil stijgen en dat wil beheersen binnen een bepaald stramien en dat op een heel eigen specifieke manier, die je niet terugvindt in veel anderen culturen.
Zeker al niet bij "natuurvolkeren" en "natuurreligie".

Google eens op dat laatste en ook in combinatie met sexualiteit.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Bonjour schreef: 12 mei 2022 08:19 Ik denk dat godsbeelden wijzigen door de jaren heen en dat die christelijke intuïtie ook varieert per tijd en plaats.
We zitten hier op glad ijs denk ik.

Want wat is nu precies intuïtie?
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Leon
Diehard

Bericht door Leon »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 12 mei 2022 09:15
Bonjour schreef: 12 mei 2022 08:19 Ik denk dat godsbeelden wijzigen door de jaren heen en dat die christelijke intuïtie ook varieert per tijd en plaats.

Een goede vraag. Begrip dat niet eerst opgebouwd is, maar al a priori aanwezig, denk ik.

Ik ga uit van christelijk begrijpen van dingen voorafgaand aan het empirische gebeuren en gevolgtrekkingen daaruit. Dat christelijk begrijpen komt dan natuurlijk ook wel weer voort uit voor-christelijk begrijpen, maar het begrijpen op zich heeft een grote sprong gemaakt met het offer van Christus, dat vooral intuitief aangevoeld kan worden als een grote gunst.
Misschien…
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Intuïtie zijn je hersenen die denken voldoende gelijkenissen te zien tussen de huidige situatie en een aantal voorbije situaties zodat je het gevoel krijgt te weten wat er aan de hand is en hoe je daar best mee omgaat.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

axxyanus schreef: 12 mei 2022 14:53

Intuïtie zijn je hersenen die denken voldoende gelijkenissen te zien tussen de huidige situatie en een aantal voorbije situaties zodat je het gevoel krijgt te weten wat er aan de hand is en hoe je daar best mee omgaat.
In die richting zit ik ook.
Vermoedelijk is het een soort ""oerdenken"" van voordat we iets als taal hadden.

PS.
Dat woord heb ik zelf bedacht hoor.
Leon
Diehard

Bericht door Leon »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 12 mei 2022 15:02 In die richting zit ik ook.
Vermoedelijk is het een soort ""oerdenken"" van voordat we iets als taal hadden.
Iets wat je denken kunt noemen, en dat al plaatsvindt voordat Libet de keuze registreren laat.
Misschien…
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Leon schreef: 12 mei 2022 15:39
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 12 mei 2022 15:02 In die richting zit ik ook.
Iets wat je denken kunt noemen, en dat al plaatsvindt voordat Libet de keuze registreren laat.
Meer zoals soms ons reptielenbrein even de boel overneemt en dan handelend optreed.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Leon schreef: 12 mei 2022 13:15 Een goede vraag. Begrip dat niet eerst opgebouwd is, maar al a priori aanwezig, denk ik.

Ik ga uit van christelijk begrijpen van dingen voorafgaand aan het empirische gebeuren en gevolgtrekkingen daaruit. Dat christelijk begrijpen komt dan natuurlijk ook wel weer voort uit voor-christelijk begrijpen, maar het begrijpen op zich heeft een grote sprong gemaakt met het offer van Christus, dat vooral intuitief aangevoeld kan worden als een grote gunst.
Opnieuw een kwestie van taal en juiste gebruik van een woord volgens de betekenis
.
https://www.ensie.nl/redactie-ensie/intuitie
Men zegt vaak keuzes te maken door op zijn of haar intuïtie/gevoel af te gaan. Intuïtie wordt door wetenschappers ook vaak gekoppeld aan ervaring. Iemand die bijvoorbeeld leert fietsen zal na veel ervaring te hebben op gedaan, automatisch gaan handelen. Dit noemt men dan intuïtief. Iemand hoeft niet meer na te denken over hoe hij of zij moet fietsen.

Men zegt dat intuïtie bij ieder persoon verder ontwikkeld kan worden.
Net als het geweten.
In aanleg is de mogelijkheid aanwezig in iedere mens.
En op een zekere primitieve manier ook in het reageren op prikkels en ernaar handelen bij een dier.
De invulling wordt aangeleerd.
Zo wordt het bewuste handelen ondersteund door het al eerder geleerde en onbewuste weten.
Ook wel het innerlijke besef genoemd van dingen, die niet drirect te plaatsen zijn in de volgorde van leerproces en bewustwording.
Zo hebben anderen het ook al uitgelegd, meen ik te begrijpen.
Leon
Diehard

Bericht door Leon »

Maria schreef: 12 mei 2022 16:42
Leon schreef: 12 mei 2022 13:15 Een goede vraag. Begrip dat niet eerst opgebouwd is, maar al a priori aanwezig, denk ik.

Opnieuw een kwestie van taal en juiste gebruik van een woord volgens de betekenis
.
Ik koppel het begrip meer met instinct.Ik ga niet uit van een leereffect, maar van een onmiddellijk weten.
Misschien…
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Leon schreef: 12 mei 2022 13:15 ...

In dat verband vind ik de bereidheid van Frodo, met de onvoorwaardelijke steun die hij van zijn vriend Sam krijgt, om zich ten faveure van de rest van de wereld te willen opofferen ook een mooi voorbeeld, zo niet mooier omdat dat tot een betere wereld leidt.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Leon
Diehard

Bericht door Leon »

Mullog schreef: 12 mei 2022 17:33
Leon schreef: 12 mei 2022 13:15 ...

In dat verband vind ik de bereidheid van Frodo, met de onvoorwaardelijke steun die hij van zijn vriend Sam krijgt, om zich ten faveure van de rest van de wereld te willen opofferen ook een mooi voorbeeld, zo niet mooier omdat dat tot een betere wereld leidt.
Frodo en Sam uit Lord of the Rings is meer het verhaal van een queeste. Bij het offer van Christus kan men zich uitgenodigd zien om de positie van verliezer te doordenken en geestelijk te accepteren, om als winnaar uit de bus te komen. Verliezen is voor zovelen geen optie, en dat maakt de wereld lelijk. Het geestelijk winnen is uiteindelijk te verkiezen boven fysiek winnen. Voor velen verlichtend.
Misschien…
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Leon schreef: 12 mei 2022 17:14
Maria schreef: 12 mei 2022 16:42

.
Ik koppel het begrip meer met instinct.Ik ga niet uit van een leereffect, maar van een onmiddellijk weten.
Instinct is oa. de basis voor intuïtie, die daar verder uit groeit.
Kennis is niet overerfbaar.
Sommige leerprocessen zijn er al in de baarmoeder, dus misschien wel aangeboren.
Zoals bijv. het waarnemen van de versnelde of rustige hartklop in diverse bewegings en houdingstoestanden (zwaartekracht, gevoel en gehoor) door een al verder gevormd foetus waargenomen kan worden.
Plaats reactie