doctorwho schreef: ↑28 dec 2021 07:43
Ik had geen pen of papier nodig. De eerste respons van Baudet aangaande zijn holocaustvergelijking "ik zou niet weten waarom ik daar excuses voor moet maken" geeft wat mij betreft de toon van de muziek al aan.
Ik vind dat hij gelijk heeft daarin. Je hebt echt geen monopolie op een onderwerp omdat je van een bepaalde afkomst bent, wat een onzin. Zo zijn er genoeg blanke slaven geweest, donkere slavenhandelaren, joodse bezetters etc. Het gaat uiteindelijk om de ontmenselijking in die situaties en dat gaat alle mensen aan. Hij hoeft geen excuses te maken als hij deze vergelijking maakt, net zo min als een joods persoon dat niet hoeft te doen. Je kan het er niet mee eens zijn, dat is iets anders. Maar het maakt hem geen antisemiet. Waarom zou hij dan wel antisemiet zijn en een Holocaust overlever niet?
Dat er mensen gekwetst zijn vind ik spijtig. Maar als uitsluiting escaleert en er komen daar veel slachtoffers van kan dat ook voor gekwetste mensen zorgen. Dan was het maar goed dat je erop kon wijzen waar uitsluiting en ontmenselijking toe kan leiden.
Jetten slaat hier gewoon de plank mis en staat erbij als een lulletje rozenwater.
doctorwho schreef: ↑28 dec 2021 07:43
Baudet is uit op polarisatie want daar drijft zijn partij op. Niet enkel aangaande dit item maar ook zaken als de Nexit en opzeggen Schengenverdrag riekt naar een drang tot nationalisme.
Als hij een Nexit wil is het handig om eerst met de bondsregering in Berlijn te bedisselen om te vragen of ze ook mee doen.
Ik volg Baudet niet genoeg om hem goed te doorgronden en daar een mening over te vormen. Maar dat kan ook een stijl zijn, of een manier om de macht te controleren (als je niet wilt regeren). Dat hij andere uitspraken doet waar ik het totaal niet mee eens ben zou maar goed kunnen zijn, maar ik beoordeel het liever op het punt zelf en niet op de persoon. Daarnaast zou ik dan de context willen zien waarin dat dan gezegd is en wat hij zelf heeft gezegd.
appelfflap schreef: ↑28 dec 2021 08:59
fout, ook hier heb je je succesvol laten hersenspoelen
nl. absoluut vs relatief
Ik wil hier best met je over verder worstelen in het andere topic, maar ik denk dat Peter ons zal voorzien van billenkoek als we dat hier doen.
dan vergist ze zich, ongeacht haar leeftijd, geschiedenis of geloof
haha ik heb nog nooit zo niet-empatisch persoon meegemaakt als jij. Zelfs niet op een forum. Alles wat niet in je denken past is een vergissing. Er is maar een manier om naar een onderwerp te kijken

. Je bent niet eens zwart/wit. Gewoon maar 1 kleur. Je bent zwart! Of mag ik dat niet zeggen? Ben ik nu een racist?
joden werden vernietigd om wat ze zijn (geloof, nazisitsiche debiele rassenleer,...) en daar kun je niets aan doen
iemand die geen vaccin/rijbewijs/vliegbrevet/... wil die weet wat de gevolgen zijn. dat is gewoon een keuze itt uiterlijk, leeftijd, geslacht, afkomst, huidskleur, geaardheid of geloof
Je blijft het maar vergelijken met een rijbewijs en om je heenslaan als een godsdienstwaanzinnige. Dat rijbewijs is echt zo’n slechte vergelijking

.
zij moest een jodenster dragen in 40-45, niemand verplicht een ongevaccineerde vandaag om zich expliciet uiterlijk kenbaar te maken.
Een vinkje als deug symbool is lekker gezond zeker. Heb je niet door wat er in Oostenrijk gebeurd? Daar lopen ze in winkels om steekproeven te houden om te kijken wie een vinkje heeft en wie niet. Scheelt niet zoveel hoor. Als hier een plicht komt, dan komt er ook een handhaving. Maar wat zal jij dan smullen!
Mcmadtasty schreef: ↑28 dec 2021 18:16
Wie weet, misschien was de belangrijkste les wel dat men achteraf zei." Wir haben es nicht gewust"
Grappig, dit kwam ook in mij op. Zijn we nu complotdenkers? anti-joods? Ben benieuwd.
elle schreef: ↑28 dec 2021 16:17
Een Duits - joodse dame van 91 jaar ziet wel degelijk overeenkomsten met de situatie toen en nu.
Haha hoe durft ze! Wat een extremist zeg!
gerard_m schreef: ↑28 dec 2021 20:00
Waarom weet deze ene mevrouw het beter dan de andere overlevenden?
Tja waarom weet de ene expert het beter dan de andere? Je zal er toch zelf achter moeten komen wat de logica achter de argumenten zijn en minder kijken naar de vormpjes. Volgens mij zit je knel tussen het idee dat Baudet antisemitisch zou zijn en die vrouw dus ONMOGELIJK gelijk kan hebben. Want ow ow ow wat vinden we het erg als Baudet dat zegt.
Er zijn trouwens behoorlijk wat meer joodse mensen hoor. Je maakt het weer mooi klein allemaal. Misschien zijn die mensen niet zo bang om zich uit te spreken en minder gevoelig voor de deug cultuur?