Holocaust-vergelijkingen Baudet

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Re: Holocaust-vergelijkingen Baudet

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Bonjour schreef: 28 dec 2021 20:33We hebben ook nog geen SA door de straten lopen, wat ook wel een essentieel onderdeel was.
Dat is waar, maar nu werkt het anders.

Verleden jaar was er wel degelijk een soort campagne om de ouderen min of meer te isoleren van de rest.
Want zij waren de boosdoeners en als ze werden geïsoleerd dan konden de jongeren gewoon doorgaan.
(Dat recht claimden vele jongeren)
Dit werd min of meer ondersteund door bepaalde Media zoals de NPO, maar ook Baudet dacht in die richting.

Ik ben wat ouder en ben dat nog niet vergeten, het had best eens een boze werkelijkheid kunnen worden.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 28 dec 2021 20:52
Bonjour schreef: 28 dec 2021 20:33We hebben ook nog geen SA door de straten lopen, wat ook wel een essentieel onderdeel was.

Verleden jaar was er wel degelijk een soort campagne om de ouderen min of meer te isoleren van de rest.
Want zij waren de boosdoeners en als ze werden geïsoleerd dan konden de jongeren gewoon doorgaan.
Dit werd min of meer ondersteund door bepaalde Media zoals de NPO, maar ook Baudet dacht in die richting.

Ik ben wat ouder en ben dat nog niet vergeten, het had best eens een boze werkelijkheid kunnen worden.
Ik heb dat niet zo begrepen. Ik dacht dat de ouderen juist werden "geïsoleerd" om ze te beschermen. Of was dat propaganda?
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Mullog schreef: 28 dec 2021 21:13
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 28 dec 2021 20:52

Ik heb dat niet zo begrepen. Ik dacht dat de ouderen juist werden "geïsoleerd" om ze te beschermen. Of was dat propaganda?
Ik heb het wel degelijk zo gehoord.
Natuurlijk zei men er bij dat ze het goede met ons voor hadden.
Maar dat was niet meer dan pure huichelarij.

Dat ""beschermen is trouwens een kreet van later.
Eerst dacht men dat de oudere de hoofdbesmetters waren en daarom moesten worden geïsoleerd van de anderen.
De ideeën leken verdacht veel op hoe men vroeger met melaatsen omging. :evil:
Zoals verplicht boodschappen doen tussen 7.00 en 8.00 daarna zouden de anderen komen.
Joost_de_groot
Forum fan

Bericht door Joost_de_groot »

doctorwho schreef: 28 dec 2021 07:43 Ik had geen pen of papier nodig. De eerste respons van Baudet aangaande zijn holocaustvergelijking "ik zou niet weten waarom ik daar excuses voor moet maken" geeft wat mij betreft de toon van de muziek al aan.
Ik vind dat hij gelijk heeft daarin. Je hebt echt geen monopolie op een onderwerp omdat je van een bepaalde afkomst bent, wat een onzin. Zo zijn er genoeg blanke slaven geweest, donkere slavenhandelaren, joodse bezetters etc. Het gaat uiteindelijk om de ontmenselijking in die situaties en dat gaat alle mensen aan. Hij hoeft geen excuses te maken als hij deze vergelijking maakt, net zo min als een joods persoon dat niet hoeft te doen. Je kan het er niet mee eens zijn, dat is iets anders. Maar het maakt hem geen antisemiet. Waarom zou hij dan wel antisemiet zijn en een Holocaust overlever niet?

Dat er mensen gekwetst zijn vind ik spijtig. Maar als uitsluiting escaleert en er komen daar veel slachtoffers van kan dat ook voor gekwetste mensen zorgen. Dan was het maar goed dat je erop kon wijzen waar uitsluiting en ontmenselijking toe kan leiden.

Jetten slaat hier gewoon de plank mis en staat erbij als een lulletje rozenwater.
doctorwho schreef: 28 dec 2021 07:43 Baudet is uit op polarisatie want daar drijft zijn partij op. Niet enkel aangaande dit item maar ook zaken als de Nexit en opzeggen Schengenverdrag riekt naar een drang tot nationalisme.
Als hij een Nexit wil is het handig om eerst met de bondsregering in Berlijn te bedisselen om te vragen of ze ook mee doen.
Ik volg Baudet niet genoeg om hem goed te doorgronden en daar een mening over te vormen. Maar dat kan ook een stijl zijn, of een manier om de macht te controleren (als je niet wilt regeren). Dat hij andere uitspraken doet waar ik het totaal niet mee eens ben zou maar goed kunnen zijn, maar ik beoordeel het liever op het punt zelf en niet op de persoon. Daarnaast zou ik dan de context willen zien waarin dat dan gezegd is en wat hij zelf heeft gezegd.

appelfflap schreef: 28 dec 2021 08:59 fout, ook hier heb je je succesvol laten hersenspoelen
nl. absoluut vs relatief
Ik wil hier best met je over verder worstelen in het andere topic, maar ik denk dat Peter ons zal voorzien van billenkoek als we dat hier doen.
appelfflap schreef: 28 dec 2021 08:59 dan vergist ze zich, ongeacht haar leeftijd, geschiedenis of geloof
haha ik heb nog nooit zo niet-empatisch persoon meegemaakt als jij. Zelfs niet op een forum. Alles wat niet in je denken past is een vergissing. Er is maar een manier om naar een onderwerp te kijken :lol: :lol: . Je bent niet eens zwart/wit. Gewoon maar 1 kleur. Je bent zwart! Of mag ik dat niet zeggen? Ben ik nu een racist?
appelfflap schreef: 28 dec 2021 08:59 joden werden vernietigd om wat ze zijn (geloof, nazisitsiche debiele rassenleer,...) en daar kun je niets aan doen
iemand die geen vaccin/rijbewijs/vliegbrevet/... wil die weet wat de gevolgen zijn. dat is gewoon een keuze itt uiterlijk, leeftijd, geslacht, afkomst, huidskleur, geaardheid of geloof
Je blijft het maar vergelijken met een rijbewijs en om je heenslaan als een godsdienstwaanzinnige. Dat rijbewijs is echt zo’n slechte vergelijking =P~ .
appelfflap schreef: 28 dec 2021 08:59 zij moest een jodenster dragen in 40-45, niemand verplicht een ongevaccineerde vandaag om zich expliciet uiterlijk kenbaar te maken.
Een vinkje als deug symbool is lekker gezond zeker. Heb je niet door wat er in Oostenrijk gebeurd? Daar lopen ze in winkels om steekproeven te houden om te kijken wie een vinkje heeft en wie niet. Scheelt niet zoveel hoor. Als hier een plicht komt, dan komt er ook een handhaving. Maar wat zal jij dan smullen!
Mcmadtasty schreef: 28 dec 2021 18:16 Wie weet, misschien was de belangrijkste les wel dat men achteraf zei." Wir haben es nicht gewust"
Grappig, dit kwam ook in mij op. Zijn we nu complotdenkers? anti-joods? Ben benieuwd.

elle schreef: 28 dec 2021 16:17 Een Duits - joodse dame van 91 jaar ziet wel degelijk overeenkomsten met de situatie toen en nu.
Haha hoe durft ze! Wat een extremist zeg!
gerard_m schreef: 28 dec 2021 20:00 Waarom weet deze ene mevrouw het beter dan de andere overlevenden?
Tja waarom weet de ene expert het beter dan de andere? Je zal er toch zelf achter moeten komen wat de logica achter de argumenten zijn en minder kijken naar de vormpjes. Volgens mij zit je knel tussen het idee dat Baudet antisemitisch zou zijn en die vrouw dus ONMOGELIJK gelijk kan hebben. Want ow ow ow wat vinden we het erg als Baudet dat zegt.

Er zijn trouwens behoorlijk wat meer joodse mensen hoor. Je maakt het weer mooi klein allemaal. Misschien zijn die mensen niet zo bang om zich uit te spreken en minder gevoelig voor de deug cultuur?
Joost_de_groot
Forum fan

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 28 dec 2021 21:30 Ik heb het wel degelijk zo gehoord.

Eerst dacht men dat de oudere de hoofdbesmetters waren en daarom moesten worden geïsoleerd van de anderen.
Zoals verplicht boodschappen doen tussen 7.00 en 8.00 daarna zouden de anderen komen.
Ik ben wel benieuwd naar de daadwerkelijke uitspraken en debatten. Zijn die te vinden? Als er sprake zou zijn geweest van dwang i.p.v. advies, dan zou ik het een zeer kwalijke uitspraak vinden van Baudet. Maar ik merk ook vaak als ik dan daadwerkelijk een debat kijk dat dit weer totaal anders in elkaar steekt dan wat media ervan maakt. Zoals ook in deze vergelijking.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Joost_de_groot schreef: 28 dec 2021 21:54
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 28 dec 2021 21:30 Ik heb het wel degelijk zo gehoord.

Ik ben wel benieuwd naar de daadwerkelijke uitspraken en debatten. Zijn die te vinden? Als er sprake zou zijn geweest van dwang i.p.v. advies, dan zou ik het een zeer kwalijke uitspraak vinden van Baudet. Maar ik merk ook vaak als ik dan daadwerkelijk een debat kijk dat dit weer totaal anders in elkaar steekt dan wat media ervan maakt. Zoals ook in deze vergelijking.
Er is hierover nooit vergaderd in de Kamer.
Dus die debatten zijn er niet.

Ik heb slechts gesteld, dat deze geluiden er waren en niet zo maar van een paar.
Velen wilden wel degelijk tot dwang overgaan.
Mij raakte dat direct, (ik ben in de 70-tig) dan onthoud je zoiets misschien beter.
Het is ook nooit doorgezet, omdat al snel bleek dat het nu juist de jongeren zijn, die veel besmettingen veroorzaken.

Toch is nooit iemand met het voorstel gekomen om mensen onder de dertig in supermarkt en horeca te weren.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 28 dec 2021 22:02 Toch is nooit iemand met het voorstel gekomen om mensen onder de dertig in supermarkt en horeca te weren.
Ben je in het buitenland geweest, 2 jaar lang?

Ouderen zijn alleen in verpleeghuizen geïsoleerd. Voor de rest zijn er geen maatregelen geweest die leeftijd afhankelijk zijn.

De supermarkt bleef open om een hongersnood af te wenden. Iedereen heeft te maken gehad met maatregelen die de vrijheid beperkte. Scholieren zijn heel hard getroffen en moeten de komende jaren ook alle opgebouwde schulden gaan afbetalen.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Mcmadtasty
Diehard

Bericht door Mcmadtasty »

Joost_de_groot schreef: 28 dec 2021 21:39
Mcmadtasty schreef: 28 dec 2021 18:16 Wie weet, misschien was de belangrijkste les wel dat men achteraf zei." Wir haben es nicht gewust"
Grappig, dit kwam ook in mij op. Zijn we nu complotdenkers? anti-joods? Ben benieuwd.

Geen idee, maar de uitspraak zal vast en zeker te determineren zijn tot één of meerdere hokjes.
🤔😎😜😁😃😉👍
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bonjour schreef: 28 dec 2021 22:11 Ouderen zijn alleen in verpleeghuizen geïsoleerd. Voor de rest zijn er geen maatregelen geweest die leeftijd afhankelijk zijn.
Ik heb slecht vermeld dat er over werd gesproken.
Niet dat men tot uitvoering is overgegaan.

Wel hadden bij ons in het dorp ten minste al twee supermarkten al oudere uren ingevoerd.
Die waren (nog) niet verplicht, maar het was duidelijk in afwachting van:

PS.
Scholieren en leerlingen bouwen geen schulden op.
Dat doen studenten.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 28 dec 2021 22:25 Wel hadden bij ons in het dorp ten minste al twee supermarkten al oudere uren ingevoerd.
Dat maak jij ervan. Bij ons werd aan ouderen een rustiger tijdstip gegund om veiliger te winkelen. Ze zijn nooit geweerd van andere momenten.
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 28 dec 2021 22:25 PS.
Dat doen studenten.
Wij zijn met zijn allen verantwoordelijk voor de overheidsfinanciën. De schulden die de overheid nu opbouwt moeten over de komende jaren terugbetaald worden. De jongeren zullen daar het meest aan moeten bijdragen.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bonjour schreef: 28 dec 2021 22:37
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 28 dec 2021 22:25 Wel hadden bij ons in het dorp ten minste al twee supermarkten al oudere uren ingevoerd.
Dat maak jij ervan. Bij ons werd aan ouderen een rustiger tijdstip gegund om veiliger te winkelen. Ze zijn nooit geweerd van andere momenten.
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 28 dec 2021 22:25 PS.
Dat doen studenten.
Wij zijn met zijn allen verantwoordelijk voor de overheidsfinanciën. De schulden die de overheid nu opbouwt moeten over de komende jaren terugbetaald worden. De jongeren zullen daar het meest aan moeten bijdragen.
Dacht je??
Wij ouderen gaan dat ophoesten via kortingen op de AOW en onze pensioenen.
Ook kijken ze nu al begerig naar onze eigen woningen die we hebben afbetaald.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 28 dec 2021 22:50 Dacht je??
Wij ouderen gaan dat ophoesten via kortingen op de AOW en onze pensioenen.
Ook kijken ze nu al begerig naar onze eigen woningen die we hebben afbetaald.
Sorry hoor, maar jullie zijn niet rijk genoeg en niet met genoeg mensen en gaan te snel dood om al die miljarden terug te betalen.

En die belastingwijziging is niet alleen richting ouderen en is er nog door. Ik ben wel jaloers dat jij je woning hebt kunnen afbetalen.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 28 dec 2021 20:08 Ze voeren trouwens niets aan waarom de vergelijking niet op zou gaan,
is al aangevoerd maar onvoldoende voor jou

aan uw geloof of de nazi rassentheorie kun je niets doen, dan ben je slachtoffer om wie je bent,

wil je geen rijbewijs mag je niet met de wagen rijden
wil je geen vaccin moet de overheid zowel u als de zorg beschermen en daarom mag je minder dingen doen als ik (of moet je je vaker laten testen

maar je hebt een keuze, integenstelling tot de joden in de jaren 30 en 40.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 28 dec 2021 22:25
Bonjour schreef: 28 dec 2021 22:11 Ouderen zijn alleen in verpleeghuizen geïsoleerd. Voor de rest zijn er geen maatregelen geweest die leeftijd afhankelijk zijn.
Ik heb slecht vermeld dat er over werd gesproken.
Niet dat men tot uitvoering is overgegaan.

Wel hadden bij ons in het dorp ten minste al twee supermarkten al oudere uren ingevoerd.

PS.
Dat doen studenten.
Overigens is mijn vrouw, die het meeste supermarkt bezoek doet, al jaren voor "bejaardenuurtjes". Maar dat heeft meer te maken met oudjes die gangen blokkeren met hun kar en die hun boodschappen bij de kassa pas beginnen in te pakken als ze betaald hebben.
(P.S. mijn vrouw en ik behoren zelf ook al bijna bij de club).
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Joost_de_groot
Forum fan

appelfflap schreef: 29 dec 2021 00:22 maar je hebt een keuze, integenstelling tot de joden in de jaren 30 en 40.
Als joden destijds een keuze hadden gehad om niet-joods te zijn, was de uitsluiting dan minder kwalijk geweest?

Of in het geval van Tiberius, als hij een keuze zou hebben gehad om een tiener te zijn, is de uitsluiting van ouderen dan minder erg die geen tiener willen zijn?
Laatst gewijzigd door Joost_de_groot op 29 dec 2021 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gesloten