Ik denk dat "cellular agriculture" veel typische boerderijdieren overbodig gaat maken de komende decennia.
In Singapore is er al "kip uit het lab". Kippenvlees waarvoor geen levende kip meer geslacht hoeft te worden.
Dit heeft de potentie een disruptieve innovatie te zijn, en zou een gamechanger worden als het uitgebreid wordt naar meer dieren, inclusief vis.
Het (vaak nogal identitaire) onderscheid tussen vegetariërs/veganisten en vleeseters zal hierdoor dan eveneens vervagen.
Ook is men al bezig met melk uit het lab, en ei uit het lab.
Gistcellen blijken namelijk ook melk te kunnen produceren door wat aan de genen te sleutelen.
Ik zag het overbevolkingsargument ook nog voorbijkomen.
Hoewel ik daar in het verleden vaak bij aansloot, heb ik het daar nu niet zo vaak meer over.
Het wordt me A: te vaak aangegrepen door relatief welvarende westerlingen om te zeggen dat mensen in arme landen zich niet zo moeten voortplanten, terwijl B: het voortplantingscijfer hier in het westen weliswaar een stuk lager ligt, maar de plaats die we daarbij per hoofd innemen is navenant groter. Ik spreek niet snel van overbevolking als wij hier per hoofd ruim 3 aardbollen verslinden, terwijl anderen het met 0,4 moeten doen.
Als we dat nou eens meer gelijk zouden kunnen trekken, en we redden het dan nóg niet, ja, dan kunnen we wat mij betreft praten over overbevolking.
Voor nu zie ik vooral overconsumptie/oververbruik.
En die vee- en huisdieren.. Eigenlijk allemaal "schaduw-overbevolking".
Er zijn al meer gedomesticeerde dan wilde dieren.
De biomassa bestaande uit wilde zoogdieren is nog maar enkele procenten.
De rest is mens of vee.
Voor wie de proef op de som wil nemen:
https://www.pnas.org/content/115/25/6506
Soms vraag ik me ook wel eens af of (geïndustrialiseerde) beschavingen überhaupt wel duurzaam kunnen zijn.
Ben geen (An)Prim, maar de oerbeschaving is de stadstaat, waar meer mensen leven dan de directe omgeving kan dragen.
En daarom moet je gaan importeren en koloniseren/onderdrukken, om je grondstoffen en voedsel uit de wijdere omgeving toe te eigenen.
Daarnaast produceert elke beschaving afval dat niet te metaboliseren is door leven, en in de meeste gevallen ook niet, of beperkt recyclebaar is.
En zelfs dat, als het al kan, komt vaak tegen een milieukost.