Hebben koeien wel zoveel invloed op het klimaat?

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

appelfflap
Banned

Re: Hebben koeien wel zoveel invloed op het klimaat?

Bericht door appelfflap »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 19 sep 2021 19:02 Nogmaals met dit soort kunstgrepen komt er geen oplossing, alleen schijn oplossingen.
elke maatregel is op zichzelf natuurlijk altijd onvoldoende
het is een heel pakket waar iedereen zijn dele moet doen, direct of indirect.
Het enige wat gebeurt is het fatale moment wat verder weg zetten, wat op zichzelf alm dom is.
zo fatalistisch en nihilistisch dat je denkt dat het te laat is en eht neit meer uitmaakt? klopt niet
elke tiende graad van opwarming die je kunt vermijden is winst
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

appelfflap schreef: 19 sep 2021 19:58
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 19 sep 2021 19:02 Nogmaals met dit soort kunstgrepen komt er geen oplossing, alleen schijn oplossingen.
elke maatregel is op zichzelf natuurlijk altijd onvoldoende
het is een heel pakket waar iedereen zijn dele moet doen, direct of indirect.
Het enige wat gebeurt is het fatale moment wat verder weg zetten, wat op zichzelf alm dom is.
zo fatalistisch en nihilistisch dat je denkt dat het te laat is en eht neit meer uitmaakt? klopt niet
elke tiende graad van opwarming die je kunt vermijden is winst
Dat laatste klopt niet.

Met dit soort maatregelen is de stijging wat minder snel en zet het fatale punt slecht wat vooruit.
Wel wordt het verkocht of het op den duur echt iets zou helpen, net als bij andere schijn oplossingen.

Dat is niet fatalistisch, dat is een wel een term die mensen die zich aan schijnoplossingen vast klampen vaak gebruiken.

Het kan nog enigszins gekeerd worden maar dan zijn er wereldwijd hele radicale maatregelen nodig.
Dat lijkt voor als nog onverkoopbaar, dus klampt men zich liever vast aan strohalmen.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 19 sep 2021 20:08 ...
Het kan nog enigszins gekeerd worden maar dan zijn er wereldwijd hele radicale maatregelen nodig.
Dat lijkt voor als nog onverkoopbaar, dus klampt men zich liever vast aan strohalmen.
Niemand heeft iets aan enigszins keren.

Het lijkt mij dat er geaccepteerd moet worden dat het klimaat op hol gaat slaan. Dat men beleid moet maken op een op hol geslagen klimaat (zoiets als, er worden alleen nog woningen gebouwd op grond die nu minimaal 20 meter boven de zeespiegel ligt en we gaan gebieden die daaronder liggen vanaf nu beleidsmatig ontvolken, of iets dergelijks).

Dat is natuurlijk onverkoopbaar totdat ze in de randstad (en elders in de wereld) tot aan hun nek in het water staan, of iets dergelijks.

Je hebt volgens mij gelijk.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
appelfflap
Banned

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 19 sep 2021 20:08 Het kan nog enigszins gekeerd worden maar dan zijn er wereldwijd hele radicale maatregelen nodig.
klopt
het moet extreem radicaal en eht moet gewoon van bovenaf manu militari opgelegd worden
ik weet niet of men zich aan strohalmen vasthoudt, je zit gewoon met realiteiten

diesel/elektriciteit duurder maken voor het milieu terwijl uw halve middenklasse nu al de diesel/elektriciteit amper kan betalen is een probleem
einde vd eeuw halen si leuk als ge een loon van 5000/m hebt. meot ge het met 2000 rooien voor een gezin van 4 loopt ge snel vast
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Ik denk dat "cellular agriculture" veel typische boerderijdieren overbodig gaat maken de komende decennia.
In Singapore is er al "kip uit het lab". Kippenvlees waarvoor geen levende kip meer geslacht hoeft te worden.
Dit heeft de potentie een disruptieve innovatie te zijn, en zou een gamechanger worden als het uitgebreid wordt naar meer dieren, inclusief vis.
Het (vaak nogal identitaire) onderscheid tussen vegetariërs/veganisten en vleeseters zal hierdoor dan eveneens vervagen.

Ook is men al bezig met melk uit het lab, en ei uit het lab.
Gistcellen blijken namelijk ook melk te kunnen produceren door wat aan de genen te sleutelen.

Ik zag het overbevolkingsargument ook nog voorbijkomen.
Hoewel ik daar in het verleden vaak bij aansloot, heb ik het daar nu niet zo vaak meer over.
Het wordt me A: te vaak aangegrepen door relatief welvarende westerlingen om te zeggen dat mensen in arme landen zich niet zo moeten voortplanten, terwijl B: het voortplantingscijfer hier in het westen weliswaar een stuk lager ligt, maar de plaats die we daarbij per hoofd innemen is navenant groter. Ik spreek niet snel van overbevolking als wij hier per hoofd ruim 3 aardbollen verslinden, terwijl anderen het met 0,4 moeten doen.
Als we dat nou eens meer gelijk zouden kunnen trekken, en we redden het dan nóg niet, ja, dan kunnen we wat mij betreft praten over overbevolking.
Voor nu zie ik vooral overconsumptie/oververbruik.

En die vee- en huisdieren.. Eigenlijk allemaal "schaduw-overbevolking".
Er zijn al meer gedomesticeerde dan wilde dieren.
De biomassa bestaande uit wilde zoogdieren is nog maar enkele procenten.
De rest is mens of vee.
Voor wie de proef op de som wil nemen: https://www.pnas.org/content/115/25/6506

Soms vraag ik me ook wel eens af of (geïndustrialiseerde) beschavingen überhaupt wel duurzaam kunnen zijn.
Ben geen (An)Prim, maar de oerbeschaving is de stadstaat, waar meer mensen leven dan de directe omgeving kan dragen.
En daarom moet je gaan importeren en koloniseren/onderdrukken, om je grondstoffen en voedsel uit de wijdere omgeving toe te eigenen.
Daarnaast produceert elke beschaving afval dat niet te metaboliseren is door leven, en in de meeste gevallen ook niet, of beperkt recyclebaar is.
En zelfs dat, als het al kan, komt vaak tegen een milieukost.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

lanier schreef: 14 sep 2021 14:19 In het artikel staat dat de omvang van de veestapel hetzelfde moet blijven. Dat betekent dat er niet extra regenwoud hoeft te worden gekapt.
Dat is niet helemaal waar.
Ook bij dezelfde (veel) te grote veestapel, zal er steeds nieuw woud gekapt moeten worden, omdat de landbouw die daar bedreven wordt, roofbouw is. Men trekt een stuk grond leeg, en men kapt vervolgens het volgende stuk. En met die intensiteit kan je dat ook niet duurzaam doen.
Sowieso neemt de hoeveelheid kwalitatief goede landbouwgronden wereldwijd af door een combinatie van de roofbouw die we ooit "De groene revolutie" doopten, in combinatie met klimaatverandering.

Ook vragen plantaardige landbouw + veeteelt maar liefs 6 á 7x zo veel grond dan enkel plantaardige landbouw.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Tiberius Claudius voert het punt aan dat als de wereldbevolking blijft stijgen de druk op de ecologie en het klimaat blijft bestaan. Dat is waar. Ook dat alle andere matregeln het probleem dan alleen maar uitstellen. maar hoewel het wetenschappelijk (niet politiek helaas) mogelijk is de CO2 uitstoot in 10 jaar tijd te halveren, lijkt het mij ondoenllijk de wereldbevolking in 10 jaar tijd te halveren. Noch afgezien of er ook maar één mens toe bereid is. Daarentegen is het heel goed mogelijk - door vrouwen de macht over hun eigen voortplanting te geven - om dit in 160 jaar te doen. Dus tijd winnen is best zinvol.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

appelfflap schreef: 19 sep 2021 17:27
dikkemick schreef: 19 sep 2021 16:08 Ik weet het. Hier komen we vaak al niet uit op 1 lijn, laat staan op landelijk, Europees of wereldniveau. Wat ik al eerder aangaf. ALS Amerika voor is, is Rusland en\of China per definitie tegen.
het gaat niet alleen om landen maar ook om individuen en begin er maar eens aan
de mens maakt van alles een wij zij verhaal maar hier zitten we alle 7 miljard in dezelfde boot

in Belgie nu bv discussie rond energie
1 miljoen gezinnen zitten, door stijgende energieprijzen, op sociaal tarief. Dat zijn dus, incl. kinderen, 2,5 miljoen Belgen of 25% vd bevolking
en dan zegt een minister nu om de btw niet te verlagen omdat we energiezuiniger meoten gaan leven omwille vh klimaat
de gele hesjes zitten uiteraard in met de toekomst van hun kinderen en eht einde vd planeet, maar ze zijn ook bezig met het einde vd maand.

mensen beseffen het nog steeds neit maar het klimaatprobleem is corona tot de 2e of 3e macht.
wat we nu moetne doen is ongezien in de menselijke geschiedenis. Kijk in uw woning rond en echt alles is fossiel

en ja, vlees eten is moordend en momenteel veel en veel te goedkoop als je kijkt naar de aanslag op het milieu.
1 kg vlees produceren vraagt tussen de 8 en 9000 liter water.
een deftig biefstukje is dus 2000 liter water
Toch ervaar ik om me heen heel voorzichtig een omslagpunt bij sommige mensen. Niet bij allemaal, maar velen zijn zich nu inmiddels wel bewust van de problematiek wereldwijd. Ook ik, fervent vlees-en viseter beperk me in de week nog tot een paar dagen consumptie. Bedoeling is om het huis te gaan isoleren alleen de prijs is nog onderdeel van zorg.
Het besef komt langzaam en je zal altijd te maken hebben met mensen die er grote schijt aan hebben. En dan moeten we ons toch weer gaan toeleggen op de politiek middels het stemmen op de juiste partijen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Peter van Velzen schreef: 20 sep 2021 04:25 Tiberius Claudius voert het punt aan dat als de wereldbevolking blijft stijgen de druk op de ecologie en het klimaat blijft bestaan. Dat is waar. Ook dat alle andere matregeln het probleem dan alleen maar uitstellen. maar hoewel het wetenschappelijk (niet politiek helaas) mogelijk is de CO2 uitstoot in 10 jaar tijd te halveren, lijkt het mij ondoenllijk de wereldbevolking in 10 jaar tijd te halveren. Noch afgezien of er ook maar één mens toe bereid is. Daarentegen is het heel goed mogelijk - door vrouwen de macht over hun eigen voortplanting te geven - om dit in 160 jaar te doen. Dus tijd winnen is best zinvol.
Constateren dat de vereiste maatregelen het onhaalbaar zijn, maakt het probleem geen millimeter kleiner.
Helaas denken de meeste politici daar anders over ze zijn er werkelijk van overtuigd dat een waardeloos compromis helpt.

Er kan wel degelijk direct veel gebeuren zoals het massaal vervoer over lange afstand in twee jaar afbouwen.
Kan maar, niemand wil dat.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Niet de meest ideale oplossing maar China kon het ook. Moet er hier en daar wel iets aangepast worden.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

dikkemick schreef: 20 sep 2021 11:17 Niet de meest ideale oplossing maar China kon het ook. Moet er hier en daar wel iets aangepast worden.
Yep.
De aanpassing houdt vooral verband met hoe snel men de bevolking wil doen teruglopen.
appelfflap
Banned

dikkemick schreef: 20 sep 2021 11:17 Niet de meest ideale oplossing maar China kon het ook. Moet er hier en daar wel iets aangepast worden.
China zit nu wel met een ander heel dik probleem
jongens zijn daar cultureel belangrijker als meisjes, zoals op zoveel plaatsen.
hebt ge 100 à 200 miljoen meer jongens als meisjes zijn er andere problemen voorgeprogrammeerd
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

appelfflap schreef: 20 sep 2021 12:26
hebt ge 100 à 200 miljoen meer jongens als meisjes zijn er andere problemen voorgeprogrammeerd
Vandaar mijn opmerking: "Er moet iets aangepast worden". Maar laten we beginnen met afschaffen kinderbijslag na 2e kind.
Einstein/Mick
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

appelfflap schreef: 20 sep 2021 12:26
Het maakt wel dat de afname van de bevolking nog sneller gaat.

PS.
Toch blijven veel Chinese vrouwen ongetrouwd.
holog
Bevlogen

Bericht door holog »

holog schreef: 18 sep 2021 16:22
lanier schreef: 15 sep 2021 23:09
Tata Steel en Shell stoten samen alleen al 10 miljoen ton CO2 per jaar uit. -> het zijn exact deze sectoren waar ik het over had met de commentaar dat
we op actieve wijze CO2 moeten zien te verwijderen.
oa. zij zijn het probleem - en hopelijk kunnen ze eveneens deel van de oplossing zijn.
Deze twee bedrijven stoten evenveel CO2 uit als slechts 500 huishoudens.

Dat is ruim 4500x zoveel als de grootste industrievervuilers

Wie veroorzaakt nu het probleem?
Hierboven bleek je te argumenteren dat de bijdragen van oa. de staalindustrie aan de globale CO2 uitstoot - een verwaarloosbare fractie is.
Ik vind het toch vreemd / bijzonder dat de staalindustrie zichzelf dan blijkbaar in zo'n slecht daglicht stellen.
Ik lees eigenlijk toch op meerdere plaatsen, wat ArcelorMittal zelf beweerd:
Steelmaking accounts , for some 7-9% of global carbon emissions today.
https://corporate.arcelormittal.com/sus ... te-change#

deze kwam ik vandaag tegen in het nieuws :

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/09/28 ... jard-euro/
"Dat is zowat 4 procent van de totale CO2-uitstoot van Vlaanderen."

https://www.standaard.be/cnt/dmf20210928_94155390
"Mega-investering in Gentse ArcelorMittal-fabriek doet Vlaamse CO2-uitstoot met bijna 5 procent dalen"

valt nogal moeilijk te stroken met je redenering hierhoger op ... ?
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
Plaats reactie