Verspreiding van de islam in Europa

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

vegan-revolution
Superposter

Re: Verspreiding van de islam in Europa

Bericht door vegan-revolution »

Peter, wat je in de door jou getoonde statistieken niet ziet is het kindertal voor vrouwen met een niet-westerse migratieachtergrond. En daar gaat het in dit verband vooral om. Het CBS lijkt daar (vooralsnog) géén cijfers over te verstrekken. Echter, het CBS heeft wel een prognose gemaakt tot 2060 die ook ergens op gebaseerd moet zijn.

Uit dit prognose-overzicht :

In 2019 had 23,5% van de bevolking een migratieachtergrond, waarvan 57% niet-westers. Daarmee had 13,4% van de bevolking een niet-westerse migratieachtergrond in 2019.

In 2060 wordt verwacht dat 39% van de bevolking een migratieachtergrond zal hebben, waarvan 59% niet-westers. Daarmee wordt verwacht dat 23,0% een niet-westerse migratieachtergrond zal hebben in 2060.

Ervan uitgaande dat een gelijk aandeel van de mensen met een niet-westerse achtergrond islamitisch is in 2019 en 2060 (dit zal vermoedelijk niet helemaal kloppen, maar enfin) en uitgaande van de ongeveer 5% moslims die Nederland volgens dikkemick in 2019 ongeveer zou hebben vanaf 18 jaar (en dat ongeveer bevestigd lijkt te worden door deze bron) en waardoor je met de jongeren t/m 18 jaar meegerekend volgens deze bron uitkomt op 6% moslims in Nederland in 2019, dan kom je uit op 10,3% moslims in 2060. De verwachting is daarmee dan dat het islamitisch aandeel van de Nederlandse bevolking tenminste tot 2060 gewoon door blijft groeien.

Citaat uit laatstgenoemde bron :
In 2016 kwam het CBS in de Religieuze Kaart van Nederland opnieuw tot de schatting dat 4,9% van de volwassen Nederlanders zichzelf als moslim beschouwt. Inclusief de jongeren tot en met 18 jaar zal het aantal moslims rond de 1 miljoen (5,9% van de bevolking) liggen.
Uit het feit dat je door meerekening van de jongeren t/m 18 jaar op een aandeel uitkomt dat 20% hoger ligt (van 5% naar 6%) kun je afleiden dat het gemiddelde kindertal in een moslimgezin hoger ligt dan in een gemiddeld niet-moslimgezin.

Het zou natuurlijk ook nog kunnen dat juist het islamitische deel van de mensen met een niet-westerse migratieachtergrond relatief harder groeit dan het niet-islamitische deel van de van de mensen met een niet-westerse migratieachtergrond, waardoor dan 10,3% moslims in Nederland in 2060 nog een onderschatting is.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

vegan-revolution schreef: 07 mar 2020 06:50 Peter, wat je in de door jou getoonde statistieken niet ziet is het kindertal voor vrouwen met een niet-westerse migratieachtergrond.
En jij veronderstelt zonder dit te weten dat vrouwen met een "westerse" migratie-achtergrond nauwelijks kinderen krijgen? Lijkt mij geen sterk argument!

Je hecht blijkbaar meer vertrouwen aan de veronderstellingen van "De Republiek Allochtonië" (een republiek die niet bestaat binnen het koninkrijk Nederland) dan aan harde cijfers.
Ik wens u alle goeds
vegan-revolution
Superposter

Peter van Velzen schreef: 08 mar 2020 02:01En jij veronderstelt zonder dit te weten dat vrouwen met een "westerse" migratie-achtergrond nauwelijks kinderen krijgen?
Ik veronderstel niets. Ik kijk alleen naar de cijfers.
Peter van Velzen schreef: 08 mar 2020 02:01Je hecht blijkbaar meer vertrouwen aan de veronderstellingen van "De Republiek Allochtonië" (een republiek die niet bestaat binnen het koninkrijk Nederland) dan aan harde cijfers.
Dat is een miverstand. Immers, het aangehaalde artikel is juist gebaseerd op harde cijfers.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Peter, misschien kun je onderstaande feiten rechtstreeks naslaan bij het Centraal Bureau voor de Statistiek?

https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/ ... e?dl=33BEB

Hieruit blijkt:
- kindertal per vrouw (2018) voor Nederlandse vrouwen = 1,58
- kindertal voor vrouwen geïmmigreerd uit:
* Turkije: 1,76
* Marokko; 2,18
* overig niet Westers: 1,78
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Mocht bovenstaande een feit zijn, dan neemt (bij)geloof hand over hand toe en moeten we daar mee dealen. Vroeger waren het de katholieken
met de grote gezinnen. Katholicisme heeft Nederland nog niet overgenomen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
vegan-revolution
Superposter

Katholiek fanatisme lijkt bij de katholieken overwegend nogal gesleten te zijn.

Moslims daarentegen lijken door fanatieke geloofsgenoten juist in toenemende mate onder druk gezet te worden om steeds fanatieker te worden.
vegan-revolution
Superposter

gerard_m schreef: 08 mar 2020 11:02 Peter, misschien kun je onderstaande feiten rechtstreeks naslaan bij het Centraal Bureau voor de Statistiek?

https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/ ... e?dl=33BEB

Hieruit blijkt:
- kindertal per vrouw (2018) voor Nederlandse vrouwen = 1,58
- kindertal voor vrouwen geïmmigreerd uit:
* Turkije: 1,76
* Marokko; 2,18
* overig niet Westers: 1,78
Daarmee lijkt het dat het kindertal per vrouw voor moslims gemiddeld hoger ligt dan het niet-westers gemiddelde, waarmee de 10,3% moslims in 2060 in Nederland zoals hiervoor geschetst inderdaad een onderschatting zou kunnen blijken. Mogelijk gaan we daarmee ook richting een islamitische meerderheid in grote steden.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

vegan-revolution schreef: 08 mar 2020 13:21 Katholiek fanatisme lijkt bij de katholieken overwegend nogal gesleten te zijn.

Moslims daarentegen lijken door fanatieke geloofsgenoten juist in toenemende mate onder druk gezet te worden om steeds fanatieker te worden.
Heb je in dat geval cijfers van toename wat betreft extremistische islam in dit land? Het lijkt me dat door het recente optreden van Suhayb Salam de mogelijke verspreiding van dit gif wel in de gaten wordt gehouden. Nederland is tolerant, maar kent ook haar grenzen (ook zonder PVV of FvD).
Maar goed, dan kan naïef vertrouwen mijnerzijds zijn.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
vegan-revolution
Superposter

dikkemick schreef: 08 mar 2020 13:44Heb je in dat geval cijfers van toename wat betreft extremistische islam in dit land?
Cijfers vooralsnog niet zozeer. Wel signalen. Onder meer óók van moslims.

Bijvoorbeeld :

‘Radicalisering begint al op kinderdagverblijven’: Marcouch slaat alarm over salafisten

Daaruit :
Marcouch maakt zich grote zorgen over de groeiende invloed van salafisme, dat zei hij donderdag tijdens een congres over radicalisering in Arnhem "Via moskeeën, scholen en zelfs al op kinderdagverblijven is sprake van een groeiende invloed op onze kinderen."

De Arnhemse burgervader wees er op dat het aantal salafistische moskeeën in Nederland de afgelopen vier jaar is verdubbeld.
In ieder geval lijkt het erop dat we in Nederland en Europa verhoudingsgewijs nog altijd steeds méér islam krijgen terwijl steeds minder islam juist zéér gewenst zou zijn!
Laatst gewijzigd door vegan-revolution op 08 mar 2020 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b91f734f/
‘In Nederland hechten we veel waarde aan de vrijheden van godsdienst, onderwijs en vooral de vrijheid van meningsuiting’, zegt Al-Zwaini. ‘De grenzen daarvan zijn niet duidelijk en moeilijk juridisch toetsbaar. Een daad kun je wettelijk toetsen op strafbaarheid, maar of degene die aanzet tot die daad ook strafbaar is, is moeilijk vast te stellen. De Nederlandse wet heeft gewoon weinig antwoorden op deze vorm van indoctrinatie.’
‘Als we deze vorm van salafisme willen beknellen, moeten we in eerste instantie niet kiezen voor een politieke of juridische route, maar een maatschappelijke’, zegt Al-Zwaini. ‘We moeten niet bang zijn voor een discussie over godsdienst en over een vrije islam en meer ruimte bieden aan islamitische intellectuelen en vrijdenkers om zich hierin te manifesteren. Toonaangevende leiders als Dijkhoff en Rutte moeten zeggen dat er een plaats is voor de islam in Nederland. Zolang ze dat niet doen, kapen de fundamentalisten het debat.’
Zelf weet ik het niet. Misschien is die vrijheid van godsdienst (en meningsuiting) wel aan herziening toe. Je kunt in dit land inderdaad heel ver gaan. Maar dat hierdoor DE islam massaal verspreid, is me dan weer een stap te ver.
Einstein/Mick
Peter van Velzen
Site Admin

vegan-revolution schreef: 08 mar 2020 10:55
Peter van Velzen schreef: 08 mar 2020 02:01En jij veronderstelt zonder dit te weten dat vrouwen met een "westerse" migratie-achtergrond nauwelijks kinderen krijgen?
Ik veronderstel niets. Ik kijk alleen naar de cijfers.
Lees je eigen bericht nog eens door. . . Je veronderstelt zonder cijfers dat de cijers voor moslims sterk afwijken van die van mensen met een migratie-achtergrond, terwijl je beweert dat ze meer dan de helft van die groep uitmaken. Je bron kan ik niet meer bereiken, maar ik weet zeker dat ook die veronderstellingen doet.
Ik wens u alle goeds
Peter van Velzen
Site Admin

vegan-revolution schreef: 08 mar 2020 19:34
dikkemick schreef: 08 mar 2020 13:44Heb je in dat geval cijfers van toename wat betreft extremistische islam in dit land?
Cijfers vooralsnog niet zozeer. Wel signalen. Onder meer óók van moslims.

Bijvoorbeeld :

‘Radicalisering begint al op kinderdagverblijven’: Marcouch slaat alarm over salafisten
De journalistiek laat ook steken vallen, De tekst tussen quotes is vrijwel zeker verzonnen en waarschijnlijk niet door MArcouch gebezigd.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Dat er rotte appels zijn, weten we. Zaak is om deze goed in de gaten te houden. Maar stel dat islam echt hand over hand toeneemt en ze belijden hun geloof zoals mijn collega's moslims dit doen, heb ik er geen probleem mee. Ook islam is, evenals christendom, aan evolutie onderhevig.
Einstein/Mick
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

dikkemick schreef: 08 mar 2020 19:49
‘Als we deze vorm van salafisme willen beknellen, moeten we in eerste instantie niet kiezen voor een politieke of juridische route, maar een maatschappelijke’, zegt Al-Zwaini. ‘We moeten niet bang zijn voor een discussie over godsdienst en over een vrije islam en meer ruimte bieden aan islamitische intellectuelen en vrijdenkers om zich hierin te manifesteren. Toonaangevende leiders als Dijkhoff en Rutte moeten zeggen dat er een plaats is voor de islam in Nederland. Zolang ze dat niet doen, kapen de fundamentalisten het debat.’
Zelf weet ik het niet. Misschien is die vrijheid van godsdienst (en meningsuiting) wel aan herziening toe. Je kunt in dit land inderdaad heel ver gaan. Maar dat hierdoor DE islam massaal verspreid, is me dan weer een stap te ver.
Berichten zoals deze zeggen veel. Want waarom zouden ministers zich vóór Islam moete uitspreken, met als dreiging dat fundamentalisten het debat kapen? Waarom vraagt niemand aan hen om zich vóór het Katholicisme of voor het Boeddhisme uit te spreken? Kennelijk ontbreekt daar dezelfde dreiging.

----
Maar stel dat islam echt hand over hand toeneemt en ze belijden hun geloof zoals mijn collega's moslims dit doen, heb ik er geen probleem mee.
Je moslimcollega's zijn waarschijnlijk goed geïntegreerd, net als die van mij. Maar we weten allebei dat een percentage moslims dat niet is. En ook van hen ondervind ik geen enkele hinder. Ik woon niet in Amsterdam West als homoseksueel of als vrouw alleen. Ik ben niet geboren in een moslimgezin dus ondervind geen problemen als ik geen moslim wil zijn. Dus wat zal ik mij druk maken? Ik kijk gewoon naar die paar moslims die ik ken en die okay zijn, en zorg dat ik niet in de buurten kom waar het minder goed gaat.
Ook islam is, evenals christendom, aan evolutie onderhevig.
Ik zie geen evolutie in de islam, althans niet de goede kant op. Wereldwijd zie ik een sterke groei van de conservatieve islam met erg vervelende gevolgen voor niet-moslims en liberalere moslims. In de weinige overwegend islamitische landen waar minderheden nog enige vrijheid hebben, gaat het achteruit (Turkije, Indonesië).

Maar misschien zie jij positieve evolutie en kun je ons daar wat van laten zien?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

gerard_m schreef: 09 mar 2020 19:44 Maar misschien zie jij positieve evolutie en kun je ons daar wat van laten zien?
Met een aantal voorbeelden heen en weer schieten we niets op. Extremisme, in welke vorm dan ook is een probleem. En extremisme is niet
per definitie islamitisch. Salafisten vormen binnen de islam een splinterbeweging die er fundamentalistische geloofsopvattingen op na houden. Ze proberen de religie te kapen, maar het lukt ze niet!
Waakzaam blijven loont uiteraard wel.
Einstein/Mick
Gesloten