Je vraag naar de HUDheeck schreef: ↑19 jan 2018 19:15Dan geef jij een andere vraag voorrang dan ik.“Ingi” schreef:De vraag is toch eerder in hoever laten mensen zich erdoor leiden en verliezen daardoor het uiteindelijke doel uit ogen.. . Knip . . Knip helerest
Misschien wissel ik hem in als ik zou weten wat “Het Uiteindelijk Doel” is.
En, dat vermoeden heb ik dacht ik al eens geuit, welke is de/een preciezere relatie tussen HUD en Reiki?
Roeland
"Het oorspronkelijke onderwijs van Mikao Usui was gericht op harmonie, geluk, persoonlijke heelwording en spirituele groei met als eindmogelijkheid het bereiken van de spirituele verlichting." bron citaat zie: http://www.usui-reiki-ryoho.nl/informat ... -reiki.php
Daarnaast heeft zich dus een groep afgesplitst waarbij de focus ligt meer op handoplegging en alternatief genezen. En zo zijn er meer stromingen ontstaan. Je zou eigenlijk ook een vertegenwoordiger van die groep en de verschillende stromingen moeten aanspreken. Meestal wordt er dan bij vermeld dat Reiki op geest en lichaam inwerkt en de oorzaak aanpakt. En geen dokter vervangt. De focus blijft op genezen en verlichten liggen. In die zin snap ik de kritiek, zeker als er geen bewijs is als het zo wordt aangeboden.
Voor mij maakt het niet uit want ik ga voor wat in het citaat hierboven vermeld staat. En daarbij is de weg ook mede het doel. Als hierbij klachten verdwijnen zijn die het gevolg van.. niet het hoofddoel. Daarom had ik altijd liever ook liever dat mensen het zelf leren, dan waren ze niet meer van mij afhankelijk. Ik heb een tijdje groepssessies (gratis) gedaan. Toen ik merkte dat niemand echt met zichzelf aan de slag wilde ben ik gestopt. Mensen kwamen voor hun klachten. Dat is ook prima voor dat moment alleen ik vind het zelf fijner mensen leren zichzelf te helpen zodat ze mij op een gegeven moment niet meer nodig hebben.
Wat ik bedoel met verleiding..Als je mensen of dieren bv. nooit helpt zonder dat er meteen geld of iets anders tegenover moet gaan staan ben je m.i. ook niet bezig met het hoofddoel. Waarmee ik niet zeg dat je er niet je beroep van mag maken. Daar is op zich niets mis mee als je met cursussen geven je geld verdient. Ik denk dat er ook mensen af zouden vallen als ze er geen geld voor zouden mogen vragen. Het zou mij er niet van weerhouden om het weer op te pakken. Ik gun het mensen gewoon. Omdat ik er zelf zo veel baat bij heb gehad en nog heb. Ik ben er zelf een ander mens door geworden. Ik moet er wel bij zeggen dat mensen het vaak ook weer vergeten en er niet mee doorgaan. Enige discipline in begin heb je nodig wil je het integreren in je leven. Ik gebruik het sinds 1994 zowat elke dag en dat gaat bijna vanzelf. Reiki wordt ook een meditatie techniek genoemd, ik houd het heel simpel en werk niet meer met allerlei rituelen of andere voorgegeven zaken. Het wordt dan ook een meditatie.
Misschien moeten we dit maar weer overhevelen naar het Reiki topic?