Maar toch....
Wat te zien via EEG, het overgevoelig, maar ook bovenmatig reageren op de lichtprikkels die worden toegediend, kan wijzen op een aanleg voor epilepsie, wat nog niet wil zeggen, dat je het zo kunt diagnostiseren, niet eens als één van de vele vormen van.
In het verleden (en ook nu nog) waren artsen niet zo openhartig en praten ze niet zo gauw over vermoedens en mogelijkheden, als die te snel verkeerd begrepen zouden kunnen worden door ouders van patientjes en mensen in het algemeen.
Bij kinderen zie je heel vaak dit soort diverse instabiliteiten, vooral bij teveel stress veroorzakende toestanden, die zij vergroeien, maar die tijdens de puberteit weer op kunnen flakkeren. Daarna blijvend zijn of ook weer verdwijnen na een gezonde stabilisatie.
En wat te denken van ADHD kinderen?
Steeds vaker voorkomende termen zijn Hooggevoeligheid kinderen en Lichtkinderen.
De aanleg voor epilepsie is bij mij gediagnostiseerd bij het allereerst EEG wat ik heb gehad nav. mijn migraines.
Vaak samengaand werd gezegd met aanleg voor migraine.
Nu een paar jaar geleden, -tig jaar later, vanwege primair een andere reden een MRI scan gehad, is dit nu opnieuw via dit onderzoek waargenomen.
Ik herken het "staren", het vaak "er niet bij zijn" en heb dat later altijd gezien als een natuurlijk proces bij kinderen om overmatig aanbod van gegevens te kunnen verwerken.
Natuurlijk heeft elk kind zijn aard al en karakter wordt gevormd.
Jij klinkt als een ontzettend energiek en je moeten uiten.
Ik leek introvert als kind, bij tijden extrovert wat weer werd ingedamd, door reacties zowel thuis als op school.
Bij mij zijn ook nooit de zg. "absences" gediagnostiseerd, waar ik dan ook niet direct aan denk.
Mijn gedachte is altijd geweest: Normaal dat mensen soms en zeker kinderen, perioden hebben dat ze veel "staren"
Oorzaken van vormen van epilepsie en ook van migraines liggen dan ook vaak bij te sterke en niet te verwerken zintuig en andere externe prikkelingen.
Het blijkt dat die dan in het brein verkeerd gekoppeld worden en op een bepaalde manier tot het bewustzijn komen.
Al vanaf de begintijd van de computergames staat op de verpakking vermeld, dat de mate van de beelden kunnen leiden tot epilepsie en dat vooral bij kinderen.
Zo kunnen de reacties op een zeer versterkte manier, maar ook op een foute manier gekoppeld, tot bewustzijn komen.
Het meest bekend zijn bij migraine patiënten de beeld vervalsingen.
Ook het zeer scherp zien en ervaren van bepaalde kleuren, waardoor bijvoorbeeld een heel sterk aansprekende manier van ervaren van iets, wat je ziet, kan voor komen. Zoals wat mensen beschrijven bij een BDE.
Het zien van een landschap, zoals je nooit hebt ervaren of heb gezien, het ook niet uit kan leggen.
Dit "helderzien" heeft dus niets te maken met het zien van iets wat er niet is, maar wel met een verscherpt waarnemen.
Beelden kunnen op allerlei manieren tot bewustzijn komen, van vage kleuren spectra tot een haarscherp beeld van iets wat al dan niet bekend is.
Het heeft in deze dan ook geen enkele zin om in details te treden en te zoeken naar de betekenis van exact hetgeen men heeft gezien.
Alleen de mate van herkenbaarheid kan iets zeggen over het koppelen van andere herinneringen, waarnemingen of alleen maar het koppelen van beelden.
Ik heb dat nooit gehad, wel ben ik zeer bekend met geurvervalsingen en ook helder ruiken.
(Details op aanvraag)
Dit zijn bij mij meestal voorboden voor een grote of kleine aanval.
Maar minstens een periode die langer kan duren tot dagen, waar verder weinig hoeft te gebeuren of het is raak.
Dit zijn beiden ook verschijnselen bij mensen met aanleg voor epilepsie.
Wordt de stressfactor en de hersenreactie te sterk, dan wordt een normaal functioneren tijdelijk gestoord en verstoord.
Waarbij aangemerkt dat Stress alles is wat binnenkomt via de geëigende zintuig- en andere lichaamseigen kanalen