Diegenen die met hem te maken hadden, echte ooggetuigen, wisten schijnbaar wat te doen.You can shut him up for a fool, you can spit at him and kill him as a demon
De goedwillenden luisteren naar Zijn stem en de kwaadwillend
Moderator: Moderators
Re: De goedwillenden luisteren naar Zijn stem en de kwaadwil
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Re: De goedwillenden luisteren naar Zijn stem en de kwaadwil
Niet elke stem is de stem van God. Je moet een goed hart hebben of willen hebben om Zijn stem te horen. En je moet ook geïnteresseerd zijn en je gezonde verstand gebruiken. Als mensen menen te begrijpen dat ze hun medemensen schade toe moeten brengen is dat in ieder geval niet het gevolg van de stem van God. Want er staat geschreven: "Gij zult niet doden." In de Joodse traditie betekent dit dat je een medemens zelfs niet mag vernederen. Want dan dood je zijn of haar waardigheid.gerard_m schreef: Nee ik doel niet op mensen met psychische problemen, hoewel er geen strakke scheidslijn te maken is tussen psychisch gezond of niet gezond. Ik geef 2 problematische voorbeelden:
- God spreekt via heilige boeken tot mensen. In het geval van de koran betreft het een letterlijk citaat van Allah. Een moslim beschouwt dit als waarheid, de stem van God. Deze "stem van God" inspireert een deel van de moslims tot de jihad.
- Jomanda sprak namens de "goddelijke wereld" zalen vol mensen toe. Deze boodschap heeft mensen weggehouden van de reguliere medische zorg, met soms fatale gevolgen.
Ik ga ervan uit dat in deze beide voorbeelden geen kwade opzet in het spel is en de betrokkenen oprecht denken de stem van God te volgen. Ook jij zult dit oprecht proberen te doen. Maar hoe kun jij weten dat het bij jou wél om "de echte" stem van God gaat?
Hallo meneer God, met Anna.
Re: De goedwillenden luisteren naar Zijn stem en de kwaadwil
Dat zou je denken. Maar Kaïn luisterde toch niet.Fish schreef: Ik denk als er echt een GOD tot je spreekt je het wel uit je hoofd laat om niet te luisteren.
QuoteFout gerepareerd. Luistert naar uw heer, en zondigt niet meer.
Bonjour
Bonjour
Hallo meneer God, met Anna.
Re: De goedwillenden luisteren naar Zijn stem en de kwaadwil
(even voorbijgaand aan het feit dat het een sprookje is) Dus was het geen echte god.Willempie schreef:Dat zou je denken. Maar Kaïn luisterde toch niet.Fish schreef: Ik denk als er echt een GOD tot je spreekt je het wel uit je hoofd laat om niet te luisteren.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Re: De goedwillenden luisteren naar Zijn stem en de kwaadwil
Ik denk niet dat het een sprookje is maar een waarheid als een koe, met een ontzettend belangrijke boodschap waar we goed aan doen naar te luisteren, willen we niet tot een dolend bestaan worden veroordeeld.Fish schreef:
(even voorbijgaand aan het feit dat het een sprookje is) Dus was het geen echte god.
Hallo meneer God, met Anna.
Re: De goedwillenden luisteren naar Zijn stem en de kwaadwil
Het O.T. staat vol passages waarin JHWH zijn volgelingen beveelt anderen om te brengen. Dus lijkt het erop dat we die "Gij zult niet doden" moeten begrijpen als tenzij JHWH anders beveelt.Willempie schreef: Niet elke stem is de stem van God. Je moet een goed hart hebben of willen hebben om Zijn stem te horen. En je moet ook geïnteresseerd zijn en je gezonde verstand gebruiken. Als mensen menen te begrijpen dat ze hun medemensen schade toe moeten brengen is dat in ieder geval niet het gevolg van de stem van God. Want er staat geschreven: "Gij zult niet doden." In de Joodse traditie betekent dit dat je een medemens zelfs niet mag vernederen. Want dan dood je zijn of haar waardigheid.
Dus dat mensen menen te begrijpen dat ze hun medemens schade toe moeten brengen, sluit helemaal niet uit dat dat het gevolg is van de stem van God.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Re: De goedwillenden luisteren naar Zijn stem en de kwaadwil
Weinig dolends aan mijn bestaan Willempie. Is juist nogal gestructureerd.Willempie schreef:waar we goed aan doen naar te luisteren, willen we niet tot een dolend bestaan worden veroordeeld.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Re: De goedwillenden luisteren naar Zijn stem en de kwaadwil
Dat is waar. De betekenis voor ons is niet dat we andere mensen moeten doden maar dat we de dingen in onszelf moeten doden die niet goed zijn. Dat is althans zoals ik het meen te begrijpen.axxyanus schreef: Het O.T. staat vol passages waarin JHWH zijn volgelingen beveelt anderen om te brengen. Dus lijkt het erop dat we die "Gij zult niet doden" moeten begrijpen als tenzij JHWH anders beveelt.
Ja, dat sluit het wel uit. Je kunt niet de aanwijzingen aan een bepaald volk in een bepaalde tijd teleporteren naar nu. De boodschap aan ons is duidelijk, namelijk: "Gij zult niet doden."Dus dat mensen menen te begrijpen dat ze hun medemens schade toe moeten brengen, sluit helemaal niet uit dat dat het gevolg is van de stem van God.
Hallo meneer God, met Anna.
Re: De goedwillenden luisteren naar Zijn stem en de kwaadwil
Dat kan best hoor. Wat m.i. met dolend wordt bedoeld is dat je langs een lange omweg pas tot je doel komt. Terwijl de boom des levens ons vertelt dat het ook onmiddellijk kan.[quote="Fish"
Weinig dolends aan mijn bestaan Willempie. Is juist nogal gestructureerd.
Hallo meneer God, met Anna.
Re: De goedwillenden luisteren naar Zijn stem en de kwaadwil
Dus de goedwillenden luisteren naar zijn stem en doden en de kwaadwillenden doden niet.
Je moet alle regels lezen als "Je moet je naaste niet doden" met 'naaste' diegene die binnen je eigen religieuze groep zit, tenzij die hout sprokkelt op de Sabbat.
Je moet alle regels lezen als "Je moet je naaste niet doden" met 'naaste' diegene die binnen je eigen religieuze groep zit, tenzij die hout sprokkelt op de Sabbat.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Re: De goedwillenden luisteren naar Zijn stem en de kwaadwil
???Bonjour schreef:Dus de goedwillenden luisteren naar zijn stem en doden en de kwaadwillenden doden niet.
Je moet alle regels lezen als "Je moet je naaste niet doden" met 'naaste' diegene die binnen je eigen religieuze groep zit, tenzij die hout sprokkelt op de Sabbat.
Hallo meneer God, met Anna.
- Rereformed
- Moderator
- Berichten: 18251
- Lid geworden op: 15 okt 2004 12:33
- Locatie: Finland
- Contacteer:
Re: De goedwillenden luisteren naar Zijn stem en de kwaadwil
En vergeet niet "tenzij personen binnen je religieuze groep afvallig zijn":Bonjour schreef:Dus de goedwillenden luisteren naar zijn stem en doden en de kwaadwillenden doden niet.
Je moet alle regels lezen als "Je moet je naaste niet doden" met 'naaste' diegene die binnen je eigen religieuze groep zit, tenzij die hout sprokkelt op de Sabbat.
Mozes ging staan in de poort van de legerplaats en zei: Wie is voor de Here? Die kome tot mij! En tot hem verzamelden zich al de Levieten. En hij zei tot hen: Zó zegt Jahweh, de God van Israël: Ieder gorde zijn zwaard aan zijn heup en ga heen en weer door de legerplaats van poort tot poort en dode , ieder zijn broeder en ieder zijn verwant en ieder zijn naaste. De Levieten deden naar het woord van Mozes en er vielen van het volk op die dag ongeveer 3000 man. Mozes zei: Weest heden Jahweh gewijd –want een ieder was tegen zijn zoon en zijn broeder- en wel om vandaag een zegen over u te brengen.’
‘En zij kwamen bijeen te Jeruzalem in de derde maand van het vijftiende jaar der regering van Asa, en offerden aan Jahweh op die dag van de buit die zij meegebracht hadden, zevenhonderd runderen en zevenduizend stuks kleinvee. Zij gingen een verbond aan, dat zij Jahweh, de God hunner vaderen, zouden zoeken met hun gehele hart en met hun gehele ziel; en ieder die Jahweh, de God van Israël, niet zou zoeken, moest ter dood gebracht worden, zowel klein als groot, zowel man als vrouw. Zij zwoeren Jahweh met luider stem en onder gejuich, en onder het geschal van trompetten en horens.’ 2 Kon. 15
Born OK the first time
Re: De goedwillenden luisteren naar Zijn stem en de kwaadwil
Die "Gij zult niet doden" is een aanwijzing aan dat zelfde volk uit die zelfde tijd.Willempie schreef:Ja, dat sluit het wel uit. Je kunt niet de aanwijzingen aan een bepaald volk in een bepaalde tijd teleporteren naar nu. De boodschap aan ons is duidelijk, namelijk: "Gij zult niet doden."Dus dat mensen menen te begrijpen dat ze hun medemens schade toe moeten brengen, sluit helemaal niet uit dat dat het gevolg is van de stem van God.
Op basis van welke maatstaf moeten we de ene aanwijzing wel volgen en de ander aanwijzing juist negeren?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
- Rereformed
- Moderator
- Berichten: 18251
- Lid geworden op: 15 okt 2004 12:33
- Locatie: Finland
- Contacteer:
Re: De goedwillenden luisteren naar Zijn stem en de kwaadwil
Precies. En het was voor hen even gemakkelijk als voor de moderne mens om hun doodslaan uit te leggen als uitvoering van rechtmatige straf.axxyanus schreef:Die "Gij zult niet doden" is een aanwijzing aan dat zelfde volk uit die zelfde tijd.Willempie schreef:Ja, dat sluit het wel uit. Je kunt niet de aanwijzingen aan een bepaald volk in een bepaalde tijd teleporteren naar nu. De boodschap aan ons is duidelijk, namelijk: "Gij zult niet doden."
Ombrengen van afvalligen in je volk is geen doden. Het is eenvoudig een rechtvaardig oordeel, een straf voor hun misdaad. Zo praat religie naar gelang de gelegenheid vereist alles wat recht is krom, en alles wat krom is recht.
Born OK the first time
Re: De goedwillenden luisteren naar Zijn stem en de kwaadwil
Door te begrijpen dat de aanwijzingen aan een bepaald volk in een bepaalde tijd in een bepaalde wereld niet universeel van toepassing zijn.axxyanus schreef: Die "Gij zult niet doden" is een aanwijzing aan dat zelfde volk uit die zelfde tijd.
Op basis van welke maatstaf moeten we de ene aanwijzing wel volgen en de ander aanwijzing juist negeren?
Hallo meneer God, met Anna.