Reacties op discussie over betrouwbaarheid evangeliën

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Re: Reacties op discussie over betrouwbaarheid evangeliën

Bericht door Erik »

Gelukkig is willempie nog even terug gekomen om uit te leggen wat nu precies respect tonen is.
Jammer dat willempie zelf nooit in staat is geweest hier respect te tonen, dus aan zijn terechtwijzing van Rereformed kan geen enkele waarde gehecht worden.

@Student,
Wat valt dit me vies van jou tegen, ik had je intelligenter ingeschat.
Tsja, geestelijk volwassen worden valt niet mee en lukt alleen maar als je er moeite voor wilt doen en je je opponenten die hun kennis met je delen als waardevol ziet.
Het is duidelijk dat je omgevingen als het voor jou veilige credible nog niet ontgroeit bent.

Veel sterkte met studeren.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Erik schreef: @Student,
Tsja, geestelijk volwassen worden valt niet mee en lukt alleen maar als je er moeite voor wilt doen en je je opponenten die hun kennis met je delen als waardevol ziet.
Het is duidelijk dat je omgevingen als het voor jou veilige credible nog niet ontgroeit bent.

Geen visitekaartje voor dit forum maar ik ga er van uit dat je dit niet namens alle FT-leden zegt.
NB: Doe wel en zie niet om.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ik denk toch echt aan een kat in het nauw. De persoonlijke aanval op Rereformed was m.i. in ieder geval onterecht.
Maar wel een leuk excuus om er het bijltje bij neer te gooien.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

writer schreef:
Erik schreef: @Student,

Geen visitekaartje voor dit forum maar ik ga er van uit dat je dit niet namens alle FT-leden zegt.
Ik spreek nooit namens anderen beste writer!
Zoals je ondertussen zou moeten weten neem ik nooit een blad voor de mond, dat schept duidelijkheid, i.i.g. v.w.b. mijn mening.
Als het moment is aangebroken dat ik een visitekaartje voor dit forum moet zijn wordt het echt tijd om te gaan.

Kun je me overigens eens beschrijven hoe dat visitekaartje er uit ziet?
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

dikkemick schreef:Ik denk toch echt aan een kat in het nauw. De persoonlijke aanval op Rereformed was m.i. in ieder geval onterecht.
Maar wel een leuk excuus om er het bijltje bij neer te gooien.
Maar dat is al eeuwen zo! Kruip in de martelaarmodus en je wordt een heilige! Maar alleen voor eigen publiek dan!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Vrij voorspelbaar wordt vanaf de publieke tribune vastgesteld dat Rereformed in alle redelijkheid heeft gediscussieerd, en Student met zijn redenaties vanuit geloof als een kat in het nauw is gestopt.

Wellicht bedoelde Rereformed e.e.a. niet als aanval, maar zo is het blijkbaar wel overgekomen en dat is niet onbegrijpelijk. Het komt over alsof de niet- gelovige het alleenrecht op " redelijkheid " heeft, cognitieve dissonantie voorkomt dat de ogen van de gelovige eindelijk open gaan voor de Waarheid maar vroeg of laat komt dat vast nog wel want dom is hij niet.

Een begrijpelijk standpunt voor een ex gelovige, maar dit soort zinnen helpen niet om de opponent erbij te houden, hoe redelijk de redeneringen ook zijn.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Gerard_m
Ik overdrijf toch niet als ik zeg dat Student01 verbaal (qua intellect) op gelijke hoogte staat met Rereformed. Qua EQ mist Student01 dan misschien de nodige levenservaring. Hij zou zich door mogelijke insinuaties niet van zijn pad af moeten laten brengen.
En Student01 meent niet dat de evangeliën betrouwbaar zijn, hij weet dit met alle stelligheid van de wereld zeker. Waarom je dan druk maken over vermeende ad hominems?
Sla Rereformed met de waarheid van de evangeliën om zijn oren. Dat maakt meer indruk dan met de staart tussen de benen wegkruipen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

gerard_m schreef:Wellicht bedoelde Rereformed e.e.a. niet als aanval, maar zo is het blijkbaar wel overgekomen en dat is niet onbegrijpelijk
Voor iemand als Student vind ik dat inderdaad niet onbegrijpelijk omdat de verstrengeling van zijn ego en zijn geloof zo sterk is.
Maar dat maakt nog niet dat Rereformed daarom maar als boeman kan worden aangewezen, hij kan het niet helpen als met doorgewinterde argumenten op de religieuze tenen gaat staan van Student die dan vervolgens moord en brand schreeuwt.
Moet er dan in elke discussie met gelovigen op eieren gelopen worden, zo voorzichtig als maar kan redeneren om hen niet voor het hoofd te stoten?
Wat een lariekoek!

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Mijn reactie op credible over de discussie, aangezien er daar behoorlijk over wordt gepraat.
Ook neem ik aan at vanaf nu de mensen die zo klagen over een ad hominem - volgens hun - op freethinker ook veel fanatieker alle ad hominems van minimaal hetzelfde kaliber op dit forum zullen benoemen.

Ik hoop dat mijn reactie over de discussie op freethinker mag blijven staan. Want er wordt hier zoveel eenzijdig een mening gegeven, dat ik wel moet reageren.

Als ervaren moderator op freethinker was ik van plan om de discussie in de gaten te houden en in te grijpen als iets uit de hand zo lopen. Ik zag nog geen noodzaak dat te doen.
Het eerste wat tijdens de discussie namelijk opviel was niet een adhominem, maar het geklaag erover. Een opmerking als "Je antwoord is niet erg overtuigend. Je negeert namelijk ..."
is geen ad hominem.

Ook de ophef over een bericht dat nog op een afgesloten onderwerp ingaat vond ik sterk overdreven. Wanneer mij zoiets zou overkomen, zo ik vragen hoe mijn opponent verder wil.

Je krijgt in de discussie ook nog een compliment van Rereformed. Maar je begint in je antwoord gelijk weer te klagen.
Je bent niet behandeld als een kind, maar als een volwassene. Met kinderen doen we een heel stuk voorzichtiger.
Dus als ik ingegrepen had, was het niet ten voordele van jouw geweest, Student. Je had de kans tegen een super ervaren opponent je mening te toetsen en wijzer te worden waar de valkuilen in je redenaties zitten, maar je koos ervoor te klagen en weg te lopen. Heel jammer want ik had heel graag meer gezien, maar het zij zo.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

Er wordt hier geschreven over het geestelijk volwassen worden van Student01. Begrijpelijk hij is nog jong en Rereformed kent het klappen van de zweep en heeft veel levenservaring. Een super ervaren opponent schreef Bonjour en dat is zo.
Zulke kanjers heb je ook wel onder de theologen (al zullen jullie dat misschien niet geloven) maar ze hebben hun eigen blogs, ik kom ze zelden tegen op forums. Misschien toch een geluk dat Rereformed in Finland woont en zo zijn contacten met Nederland onderhoudt. :)
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Storm schreef:Er wordt hier geschreven over het geestelijk volwassen worden van Student01. Begrijpelijk hij is nog jong en Rereformed kent het klappen van de zweep en heeft veel levenservaring. Een super ervaren opponent schreef Bonjour en dat is zo.
Zulke kanjers heb je ook wel onder de theologen (al zullen jullie dat misschien niet geloven) maar ze hebben hun eigen blogs, ik kom ze zelden tegen op forums. Misschien toch een geluk dat Rereformed in Finland woont en zo zijn contacten met Nederland onderhoudt. :)
Dag Storm, leuk dat je af en toe nog langskomt.
De leeftijd van Student01 was me niet bekend tijdens het debat. Maar nu ik weet dat hij een tiener is begrijp ik zijn gedrag beter. Tenminste, zijn kinderachtig gedrag. De onbegrensde inflatie van zijn ego die ik in deze bijdrage van hem tegenkwam wordt des te onbegrijpelijker. Hij presteert het zijn opinies als resultaten van eigen onderzoek te presenteren, terwijl hij het niet nodig acht om ook maar één verwijzing te geven naar wat een wetenschapper naar voren heeft gebracht, hoewel de zaak in kwestie iets is wat uit den treure door horden bijbelgeleerden is besproken!

Maar de woorden die ik schreef over geestelijk volwassen worden zijn niet op deze persoon gericht. Ze hebben betrekking op wat in het algemeen geldt voor iedere christen. Ik betrok het zelfs op mijzelf. Het is zoals iedereen kan weten die wat van mij gelezen heeft, zelfs het centrale thema van wat ik al 13 jaar lang schrijf. Daarom heet mijn boek Volwassen Geloof, en daarom schreef ik een boeklang commentaar op Nietzsches Zarathoestra, omdat de opdracht tot het geestelijk volwassen worden van de mens de kern is van dat hele boek.
Bovendien staat het in het debat als onderdeel van een beschouwing over de onredelijkheid van wonderen. Wonderen zijn de essentie van het geloof, en onredelijkheid is de essentie van wonderen. Daarom:

"Zoeken naar redelijkheid is identiek aan de weg belopen die je verbeelding beknot, en uiteindelijk, wanneer je die weg maar lang genoeg beloopt, een einde maakt aan je geloof. Anders gezegd geloven is leven in een kinderlijke staat. Zoeken naar redelijkheid is het geleidelijk aan volwassen worden van je psyche, een proces dat eindigt met dat je religieus geloof geheel ontgroeit. Het opgeven van je religieus geloof staat ook gelijk aan dat je geheel jezelf wordt. Je hebt dan geleerd geheel uit jezelf te leven, een autoriteit voor jezelf te zijn. Dat is in de regel een heel lang proces."

Dit heeft niets te maken met neerbuigendheid, noch met ad hominems. Het is eenvoudig mijn zienswijze. Ik ben zelfs van mening dat het de enige boodschap is iedere christen moet horen. De rest van het gesprek met een fundamentalist is namelijk verspilde tijd en moeite. Christenen (en bijgelovigen van allerlei pluimage) geven hun wensdromen onbegrensde macht. Iemand die iets van wetenschappelijke scholing heeft gehad en anno 2016 toch in wonderen gelooft en anno 2016 een held of zogenaamd goddelijk geïnspireerd boek nodig heeft om als autoriteit voor goed leven te dienen is letterlijk kinderachtig, en dient op te groeien.
Born OK the first time
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

Rereformed schreef: Dit heeft niets te maken met neerbuigendheid, noch met ad hominems. Het is eenvoudig mijn zienswijze. Ik ben zelfs van mening dat het de enige boodschap is iedere christen moet horen. De rest van het gesprek met een fundamentalist is namelijk verspilde tijd en moeite.
Het had in ieder geval niets te maken met het onderwerp, namelijk de betrouwbaarheid van de evangeliën. Student is terecht met de discussie gestopt want het was helemaal geen discussie.
Hallo meneer God, met Anna.
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

@Rereformed,

Ja ik lees altijd nog mee, mag wel toch? :wink:
En ik heb nergens gezegd dat student01 een tiener was, dat maak jij er van.
Ook het woord "kinderachtig" voor gelovigen gebruiken staat me tegen; het kan kinderlijk wezen maar "kinderachtig" klinkt minachtend. Ik kan begrijpen dat je elk geloof kinderlijk vindt en misschien is het ook zo wanneer je rationeel denkt. Voor gelovigen is er meer waaraan ze soms geen woorden kunnen geven, je hebt gelijk in een debat is het niets, maar in hun leven is het veel.

Ik weet dat het vaag klinkt maar ik kan niet debatteren over geloof, zeker niet met jou. Rationeel heb je gelijk.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Willempie schreef: Het had in ieder geval niets te maken met het onderwerp, namelijk de betrouwbaarheid van de evangeliën. Student is terecht met de discussie gestopt want het was helemaal geen discussie.
Nee want het onderwerp draagt al een discrepantie in zich :wink:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

doctorwho schreef:
Willempie schreef: Het had in ieder geval niets te maken met het onderwerp, namelijk de betrouwbaarheid van de evangeliën. Student is terecht met de discussie gestopt want het was helemaal geen discussie.
Nee want het onderwerp draagt al een discrepantie in zich :wink:
Dat geldt - denk ik - niet in de ogen van een Christen. Die denken vaak dat de evangelien zeer betrouwbaar zijn, en realiseren zich niet eens dat ze elkaar hier en daar tegenspreken.
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie