HenkM schreef:Blato schreef:dikkemick schreef:De zoveelste die niet weet wat atheïsme is.
Want? Waarom zou ik dat niet weten en jij wel?
Jij geeft blijk het niet te weten en dikkemick wel. Redelijk simpel.
Kortom, alles wat op wikipedia over atheïsme geschreven staat is fout. Dat denk ik niet.
Want je haalt de verkeerde teksten aan.
Welke zijn verkeerd en waarom?
Eigenlijk is atheïst een verkeerd woord. Iemand die geen timmerman is noem je geen atimmerman. Iemand die geen directeur is noem je geen adirecteur. Iemand die geen voetballer is noem je geen avoetballer.
Daarnaast zou het woord eigenlijk 'adeïst' moeten zijn, ware het niet dat dat eigenlijk ook al een fout woord is. (jij had het over semantiek, toch?). Iemand die in elfjes, kabouters of eenhoorns gelooft noem je ook geen deïst, maar is wel net zo'n grote fantast.
Als atheïst een verkeerd woord is, moet je jezelf zo niet noemen. Toch?
Van oorsprong, toen de oer(aap)mens afscheid nam van zijn neven de chimpansee en bonobo (een kleine 7 miljoen jaar geleden, de sahelanthropus tchadensis , 6,9 miljoen jaar), hadden wij geen goden. Je kunt hoog en laag springen, maar dieren hebben geen goden (nodig).
Weet je dat zeker? Kun je dat ook bewijzen? Gedragswetenschappers als Frans de Waal denken daar anders over.
Voor het overgrote deel van toen tot nu was er geen enkele behoefte aan of noodzaak voor goden. Pas toen de mens grotere hersenen kreeg en abstracte kon gaan denken, en daarmee zich dingen ging afvragen/vooruitdenken, kwamen de problemen.
Die problemen worden in de mystiek ook wel omschreven als "het eten van de vrucht van goed en kwaad" en "de zondeval" en "uit het paradijs verdreven worden".
Want hoe moest de mens (toen al wel een echte homo sapiens) eb en vloed, bliksem, droogtes, ziektes, miskramen verklaren? Die kennis bestond niet. Daarop werden goden uitgevonden, want het betrof kennis die de 'gewone' mensheid niet kon bevatten. Maar een bewijs van het bestaan werd toen niet gegeven, en tot nu toe nog niet.
Daarmee ontstond de deïst, zonder enige onderbouwing.
(enigszins off topic, maar wel nodig, leek me)
Wat goed begrepen moet worden, is dat religie door de meeste mensen niet begrepen wordt en niet begrepen werd. Het wordt veelal letterlijk geïnterpreteerd in plaats van mythisch.