Zo'n geval ken ik ook. Misschien kunnen we dan stellen dat het het een of het ander is? De ene persoon vlucht nog meer naar het geloof en komt zo zijn 'twijfel te boven'. De ander kan zich ervan afkeren. Daarbij moet je rekening houden dat het niet altijd direct gebeurt. Er kan jaren overheen gaan, zo is dat bij mij ook verlopen. Soms is er alleen iets nodig om je ogen te openen en vaak gebeurt dat door iets heftigs. Kan ook een ruzie zijn in de kerk, of zoiets.PietV. schreef:Of het om grote aantallen gaat die na een ingrijpende gebeurtenis hun geloof kwijtraken dat betwijfel ik. Een deel zal zelfs fanatieker worden. Een oud-collega verloor eerst zijn kind aan de bekende ziekte, mede hierdoor liep zijn relatie in het slop en ging zijn vrouw bij hem weg. Toen kwam er een burn-out en zat hij thuis maar opvallend genoeg vergeleek hij zichzelf met Job en vertelde dat hij alles terug zou krijgen als hij maar vast zou houden aan zijn geloof. In plaats van de conclusie te omarmen dat het lot hem onwelgevallig is en dat dit meer mensen overkomt en het meest voor de hand liggende antwoord is dat het geen spel is maar pech. Zonder dat een externe freubelaar iemand even gaat uittesten of hij sadisme proof is.
Ik val in herhaling op het forum, maar ben steeds meer overtuigd van het feit dat de gemiddelde burger niet wil veranderen, aangezien dat eng is. Je hele wereldbeeld omgooien is niet niks. Menigeen kan dat beamen hier. De winst die het oplevert ervaar ik als enorm, maar dat weet je op voorhand niet.
Je schrijft hier dat je al een half jaar niet meer naar de kerk ging, maar dan is het 'zelf gaan nadenken' toch al eerder begonnen dan na je scheiding?LANFY schreef: Een half jaar voordat we gingen scheiden gingen we al niet meer naar de kerk...