Merijn1986 schreef:
Aangezien het in Nederland verplicht is een zorgverzekering te hebben, en je behalve wanneer je dakloos bent bij gevaarlijk drankmisbruik een rm of ibs om je oren geslingerd krijgt om op kosten van het collectief af te kicken, terwijl de oorzaak ligt in het vrij verkrijgen van een van de gevaarlijkse harddrugs op aarde, en dit middel ten alle tijden op straat, bij bijeenkomsten, in sportkantines tot aan het prinsenhof wordt gepromoot, in dit licht is de plotselinge aandacht voor een virusje complete hypocrisie.
Toch zit ik liever naast een zatlap in de bus dan naast een broodnuchtere ebola patiënt. Het is denk ik handig bij het onderwerp te blijven. Al heb je best een punt
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
nogmaals, de definitie van epidemie staat niet uitsluitend voor een besmettelijk virus en de keuzevrijheid je hieraan bloot te stellen.
''Een epidemie (Grieks: epidémios, "over de (gehele) bevolking") is een verschijnsel dat meestal in ongunstige zin optreedt in een kleiner of groter gebied van mens of dier. Het begrip wordt in het bijzonder gebruikt wanneer een ziekte in een grotere frequentie dan normaal voorkomt. In eerste instantie werd het begrip uitsluitend voor besmettelijke ziekten gebruikt, maar later ook voor niet-besmettelijke aandoeningen zoals bronchitis, maagzweren, hart- en vaatziekten en allerlei (kwaadaardige) gezwellen, en in overdrachtelijke zin voor verschijnselen als alcoholisme, zelfdoding en jeugdcriminaliteit.''
En het feit dat het een normaal ingesleten gedragspatroon is geworden voor de mensheid om te drinken, vaak al vanaf jonge leeftijd, 'omdat het erbij hoort, papa en mama doen het ook, 'als ik 16 ben kan ik bier halen', wordt de keuzevrijheid hierin al behoorlijk ingeperkt, jonge kinderen die niet drinken tussen hun 14-17e worden ondervraagd en in sommige gevallen buitengesloten, en daarnaast is verslavingsgevoeligheid genetisch overdraagbaar.
Nogmaals, het is geen ebola, maar wel een uit de hand gelopen probleem welke kijkend naar de cijfers en omstandigheden een epidemisch probleem vormen, net zoals ongezond voedsel (vetten, zouten, suikers).
Het is natuurlijk wel zo dat je als mens niet door de lucht kunt worden besmet met alcoholisme, wel is het zo dat wanneer je ermee in aanraking komt en je een slechte weerstand hebt (lees: omgevingsfactoren, genetische vatbaarheid, groepsdynamiek) het je kan infecteren en besmetten met alcoholisme (verslaving is geen gedragsstoornis)
Daar is niets geheimzinnigs aan.
Ik heb, dat realiseer ik mij, door mijn vakgebied (psychiatrie/verslaving) mogelijk een wat subjectieve kijk op zaken, alleen dat mijn referentiekader anders is betekend niet dat het niet zo is.
Een alcoholist in een gezin betekend niet alleen dat er veel gevolgen zijn voor de patient, maar ook voor de naaste betrokkenen, welke vaak niet mals zijn (wanhoop, woede, scheiding, depressie, angst).
Het is een bekend probleem, het is een constant probleem, het is bekend wat de mogelijke oplossingen zijn (en dan praat ik niet over de leeftijdsgrenzen oprekken, alleen 23 zou zinvol zijn), maar omdat de overheid een vinger in de pap heeft, wordt er niet kordaat opgetreden tegen deze epidemie.
En in dat licht, kijkend naar alle mankrachten, media aandacht, geldstromen en paniekverhalen, verbaas ik mij ten zeerste, dat er een tumor broedt in onze samenleving (die momenteel een direct en acuut veel groter gevaar vormt), welke niet wordt bestraald.
Ik laat het erbij denk ik, ik heb mijn punt wel gemaakt, mogelijk open ik wel een topic hierover, om het ebola verhaal verder daarbij te laten.
"Ebola-artsen staken voor toeslag" Toegevoegd: woensdag 12 nov 2014, 15:46
Update: woensdag 12 nov 2014, 15:47
Een deel van het personeel van Artsen zonder Grenzen (AzG) in Sierra Leone heeft het werk neergelegd omdat ze hun gevarentoeslag niet uitgekeerd krijgen. Dat meldt de BBC.
Het zou gaan om 400 lokale artsen en verpleegkundigen in het enige centrum van AzG in het zuiden van Sierra Leone. Dat land is zwaar getroffen door ebola. Het personeel heeft volgens afspraken met de regering recht op een toeslag van honderd dollar per week. Dit is een compensatie voor het besmettingsrisico.
AzG zegt dat de kliniek moet sluiten als de staking voortduurt. Nu al worden zestig patienten niet meer behandeld.
100 Dollar per week, waar gaat dat nog over? Als dalik hier patiënten vanwege ebola verpleegt moet worden in quarantaine kost zulks tig keer zo veel per DAG!!! Als het zo moet heeft het westen het aan zich zelf te danken als hier ook de pleuris ... pardon, de ebola uitbreekt
.