De mensen die de daad bij het woord voegen gaan wel de gevangenis in.Peter van Velzen schreef: zo moest ook de rijke worden verlost van zijn zware last (te weten zijn rijkdom).

Moderator: Moderators
De mensen die de daad bij het woord voegen gaan wel de gevangenis in.Peter van Velzen schreef: zo moest ook de rijke worden verlost van zijn zware last (te weten zijn rijkdom).
Pardon? Je vegeet de context! Het ging hier over het vrijwillif afstaan van rijkdom. Ik heb nog nooit gehoord dat je daarvoor de gevangenis in moet. Mijn veroerde manier van uitdrukken heeft je op het verkeerde been gezet.Fish schreef:De mensen die de daad bij het woord voegen gaan wel de gevangenis in.Peter van Velzen schreef: zo moest ook de rijke worden verlost van zijn zware last (te weten zijn rijkdom).
Moet men toch op letten. Stel dat er op je boodschappenlijstje kameel en konijn staat.... je moet er maar mee thuis komen.Peter van Velzen schreef:Mijn veroerde manier van uitdrukken heeft je op het verkeerde been gezet.
Het was de kaneel die zihczelf niet kon ontdoen van zijn last. Een rijke jongeling kan dat uiteraard w'el zelf,
Hier wordt door de dominee goed aangegeven dat God, even aannemende dat Hij inderdaad de schepper was, de mens niet volmaakt heeft geschapen.RobbertVeen schreef:..De mens blijkt echter gevoelig te zijn voor de mogelijkheid, om toch zelf over het onderscheid van goed en kwaad te kunnen beschikken. Die mogelijkheid komt van buitenaf, in het spreken van de slang. Het kwade komt niet uit de innerlijkheid van de mens voort, maar de mens is wel gevoelig voor de mogelijkheid ervan....
"De mens werd geacht....."RobbertVeen schreef:Of perfectie betekent juist, dat de mens geacht werd vrijelijk het gebod te volgen. Wat de mogelijkheid van ongehoorzaamheid in zich sluit. Wat kan "perfecter" zijn? Overigens zegt de tekst alleen maar dat de schepping "zeer goed" was.
Ja, ik vind dat niet onrechtvaardig. Het impliceert wel - vanuit de tekst gezien - dat de mens de mogelijkheid had om deze verleiding te weerstaan en het "feitelijk" niet heeft gedaan. Het valt mij op, dat de tekst hier en in het geval van de moord op Abel wel een aanloop schetst, en een feit meedeelt, maar geen verklaring geeft. Dat is misschien ook meer onze manier van denken, dat wij een definitieve, sluitende verklaring zoeken. Het is alsof de tekst wél de omstandigheden schetst, maar niet de oorzaak benoemt.writer schreef:
"De mens werd geacht....."
Vind jij dat een rechtvaardige eis gezien zijn ingeschapen "gevoeligheid" voor het kwaad van buiten af?
Jezus had met zijn goddelijke natuur die gevoeligheid blijkbaar niet toen hij door de duivel tot 3x toe verleid werd.
Als Adam en Eva dus met iets meer goddelijke natuur waren uitgerust hadden zij ook de duivel kunnen weerstaan.
De schepping was wellicht in de ogen van God zelf of de bijbelschrijvers "zeer goed" maar had in mijn ogen met Eva als een ondernemende vrouw en een satan die op de loer lag om de gehele schepping te vernietigen (wat hem op een paar uitverkorenen na ook gelukt is) te veel risico's in zich dat het mis zou gaan.
En het ging dus ook goed mis, heel voorspelbaar allemaal.
Mij is als kind geleerd dat de bijbelschrijvers door Gods Geest zijn geïnspireerd en dat de bijbel de enige weg is om tot God te komen.RobbertVeen schreef: .... Dat is misschien ook meer onze manier van denken, dat wij een definitieve, sluitende verklaring zoeken. Het is alsof de tekst wél de omstandigheden schetst, maar niet de oorzaak benoemt.
....
Is dat voor de schrijver misschien een geheim geweest? In ieder geval spreekt de tekst zich daar niet over uit.
Dat moge je uitstekend uitkomen, maar kan moeilijk een geldige reden zijn. Gezocht moet worden naar wat de meest redelijke oorspronkelijke betekenis is.RobbertVeen schreef:Ik begrijp de klacht niet helemaal. Ik denk dat de Bijbelse tekst te vergelijken is met een partituur, die aanleiding kan geven voor verschillende interpretaties. Maar als je "Altijd is Kortjakje ziek" in de partituurt hebt staan, ben je niet gerechtigd om ervan te maken "Wilhelmus van Nassouwe..."
Voor die muziek zijn we dan zelf verantwoordelijk, terwijl we wel uitvoerende kunstenaars zijn. Het leek even alsof jij zegt, dat elke muziek altijd een originele improvisatie moet zijn.
Ik blijf binnen de kerkelijke leer etc. omdat ik dat soort muziek speel.
Of het zo bedoelt is weet ik niet, maar he interpretaiie lijkt wel consistent en moreel in orde.Rereformed schreef: Maar hij wist de slang toch nog de eer te geven die hij volgens de Leviet verdiende, namelijk dat hij de eigenlijke helper van de mensheid was, terwijl de hoogste God maar een tiran was die jaloers zijn eigen goddelijkheid beschermde en – blijkbaar uit bangheid - niets ervan wilde delen met de mensheid. Vandaar ook dat de verteller de slang gelijk geeft (Gen 3:7: En de vrouw zag, dat de boom goed was om van te eten (vertaling van 1951; de nieuwste bijbelvertaling heeft deze boodschap weggemoffeld) ...Toen gingen hun beiden de ogen open). Vandaar ook dat de verteller alwetend is, hij weet bijvoorbeeld precies wat Jahweh dacht (Gen. 3:22)! Vandaar ook dat hij Jahweh laat optreden alsof hij voor een totaal onvoorziene gang van zaken geplaatst wordt. De verteller staat aan de kant van de man en vrouw en de slang. Hij schildert Jahweh zo slecht af als maar mogelijk is. Hij laat Jahweh zelfs liegen tegen de mens: het was helemaal niet waar dat ze zouden sterven de dag dat ze van de vrucht zouden eten (Genesis 2:17, de nieuwste vertaling heeft het detail ’de dag dat jullie daarvan eten’ weggemoffeld via de vertaling ’wanneer jullie daarvan eten’).
Maar dat doet de gelovige nu juist wel!Maar als je "Altijd is Kortjakje ziek" in de partituurt hebt staan, ben je niet gerechtigd om ervan te maken "Wilhelmus van Nassouwe..."