de arrogantie van de gelovige

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

axxyanus
Moderator

Re: de arrogantie van de gelovige

Bericht door axxyanus »

RobbertVeen schreef:
axxyanus schreef:[...]
Het verschil is dat het eerste uitlegt geeft over hoe we te werk moeten gaan om een bepaalde bewering te onderzoeken, zodat je, ten minste in theorie, zelf kan nagaan wat het antwoord op een vraag is i.p.v. enkel te kunnen betrouwen op wat anderen je verteld hebben. Dit soort denken mag van een gelovig nooit op zijn centraal geloof toegepast worden.
Omdat dit "centrale geloof" voor het grootste deel een geloven "op gezag" is van getuigen(-issen) die ik als betrouwbaar aanneem omdat ze mij overtuigd hebben, KAN die benadering ook niet worden toegepast. En een gelovige vindt dat ook niet nodig, omdat hij geen claims maakt die WEL met die methode worden onderbouwd.
Natuurlijk kan dat wel toegepast worden. De vraag is dan of iets aannemen op gezag van getuigenissen die men als betrouwbaar aanneemt omdat ze je overtuigd hebben, een betrouwbare manier is om aan kennis te komen. Het algemeen antwoord van de gelovigen is: NEEN. Want ieder keer als een gelovige uit een andere religie met die reden komt verwerpen ze dat.

Als de gelovige dan kiest om daar toch in te vertrouwen, dan mag hij dat natuurlijk maar ik vind het wel arrogant als de gelovige het woord kennis blijft opeisen voor wat hij gelooft, terwijl hij dat verwerpt voor mensen met een ander geloof die de zelfde methode gebruiken.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

RobbertVeen schreef:
Henry schreef: Pallieter, je schuift mij en andere gelovigen nu een aantal standpunten in de schoenen, die wij helemaal niet hebben. Om één ding te noemen: de kern van het christelijk geloof is, dat niemand iets verdient, ook de gelovigen niet. SOLA GRATIA, door genade alleen. Je maakt een caricatuur van wat ik denk en geloof en gaat vervolgens die caricatuur bestrijden.
Maar voor dat doel is dit forum toch opgericht? Wij zijn hier de clowns die voor het vermaak mogen zorgen.
Nee en als dat wel zo zijn dan ben je daar echt zelf bij, niemand verplicht je om hier te blijven.
Het forum is opgericht voor vrijdenkers. En dat je nogal last van bedrijfsblindheid hebt betekent niet dat iedereen net zo blind is .
Het doel is echt iets anders dan de karikatuur die je er van maakt en waarom doe je dan mee, dat vind ik nog opmerkelijker dan deze stropop .
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

RobbertVeen schreef:
dikkemick schreef: vergelijk het met astrologie. Er zijn mensen die er heilig in geloven en DUS moet het voor die mensen waar zijn.
Want "faith" is een manier om tot kennis te komen en de astroloog heeft dus kennis! Ik ben dus a-astrologist, net zoals ik a-theist ben
De astroloog claimt empirische kennis zonder een empirische verificatie toe te laten. (Onzichtbare invloeden van constellaties van sterren op levensloop etc.)
De gelovige claimt een zekerheid omtrent wat hij hoopt en een overtuiging ten aanzien van wat hij niet zien kan. Hij claimt geen kennis in wetenschappelijke zin, hij is voorstander van een bepaalde duiding van alles wat er is. Hij claimt dus in wezen te hopen en overtuigd te zijn ZONDER empirische verificatie. Vandaar de overeenkomst tussen geloof en poëzie en relaties tussen mensen.
De gelovige is dus bescheidener ten aanzien van kennis, dan de astroloog.

Misschien ben ik wel een a-atheist. :) (Of is het dan anatheist?)
DE gelovige Robbert? De meeste gelovigen claimen juist wel empirische kennis. De meest terugkerende is "de eerste oorzaak". Er MOET tenslotte een eerste oorzaak zijn (ontstaan heelal) welke niet natuurlijk kan zijn en DUS bovennatuurlijk is en dit noemen "we" God, is een veelgehoorde uitspraak van gelovigen.
Hopen en overtuigen zonder verificatie is juist wat astrologie ook doet. Ik zie nog steeds geen verschil. En door deze uitleg heen, lees ik slechts: "wensdenken"
Maar hoe kun je DAN een rationele discussie aangaan? Ik ben niet in staat tot wensdenken. Ik wil rationele argumenten. Ook wat betreft astrologie. En jij ziet zelf wel dat astrologie dit ontbreekt. Maar ondat je wenst dat Jezus uit de dood is opgestaan, IS Jezus uit de dood opgestaan. Als ik wens dat Jupiter en Uranus in oppositie staan met antecedent mars dan moet dit wel voorspoed betekenen! Hoe kan het anders? Ik geloof dit heilig!

En kijk wat ik hier vind:
I feel that astrology was a tool created by God for us to understand ourselves better and to use as a spiritual tool. I feel that there are many biblical verses that support astrology. As a Christian, I focus on what Jesus taught. Christ himself talked about the importance of astrology when he said in Luke 21:25, “There shall be signs in the sun, moon, and stars.” He discusses with the disciples the importance of astrology and how it can be used as a sign of his return. If we are not supposed to interpret the energies of the planets and signs and if Jesus was truly against it, why would he tell us this important information? Just as the three wise men knew that Jesus would be born under the star in the sky that led them to him lying in the manger, Jesus advised us that there would be signs in the sky upon his return.
http://astrology.about.com/od/thehistor ... nastro.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Dus waarom geloof je niet in astrologie? En waarom is mijn claim zo dubieus dat ik astrologie aan geloof in een God gelijkstel? Jezus adviseert de zon, maar en sterren serieus te nemen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Karssenberg
Banned

Bericht door Karssenberg »

God gebruikte een ster om de magiërs uit het Oosten de weg te wijzen naar het land waar Jezus geboren was. Zij waren als niet-Joden niet op de hoogte van de profetieën over de beloofde Messias. Toen ze in Jeruzalem kwamen, vroegen ze de weg aan de schriftgeleerden, die hen - zij het terughoudend en zelf ook in actie te komen - precies wisten te vertellen, waar de Messias geboren zou worden: in Bethlehem. Toen ze op weg daarheen waren zagen ze de ster opnieuw, als bevestiging van wat de profeet al had aangekondigd.

De belofte aan Abraham ( dat hij tot een groot volk zou worden) wordt geïllustreerd met behulp van de sterrenhemel. Het gaat hier echter niet om de stand van de sterren als wel hun enorme aantal.

Het boek Openbaring beschrijft, hoe in het laatst der dagen zon, maan en sterren zullen verdwijnen. Dat heeft niets met astrologie te maken.
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Henry schreef:God gebruikte een ster

De belofte aan Abraham ( dat hij tot een groot volk zou worden) wordt geïllustreerd met behulp van de sterrenhemel. Het gaat hier echter niet om de stand van de sterren als wel hun enorme aantal.

Het boek Openbaring beschrijft, hoe in het laatst der dagen zon, maan en sterren zullen verdwijnen. Dat heeft niets met astrologie te maken.
De zon is een ster en het is grappig dat je alles wat je in de bijbel las voor zoete koek neemt. Een heldere komeet misschien maar een ster?
En er waren meer sterren dan het volk van Abraham groot werd hij is dus in het ootje genomen.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Maar voor dat doel is dit forum toch opgericht? Wij zijn hier de clowns die voor het vermaak mogen zorgen.
Nee hoor, dat is gewoon een extraatje. Trouwens wie het schoentje past trekke het aan. :evil3:

We nemen je geloof niet serieus dus behandelen we je als clown? Maken we er een karikatuur van? leg ons dan uit wat we verkeerd zien. Maar nee, (niet tegen jou Robbert) dan zijn we plots veel te beledigd om te antwoorden, wel heel handig dat beledigd zijn. Jij hebt verdorie geen enkel recht te eisen dat ik je geloof serieus neem en jij hebt mij zeker niet af te dreigen met hel en verdoemenis, Henry.

Dit is een vrijdenkers forum. Geen atheïsten forum. En zeker geen veilige haven voor gelovigen, in de ruimste zin van het woord, om kritiekloos gelijk te willen krijgen.

Dat passief agressieg gedrag is kinderachtig. Ik krijg geen gelijk dus maken jullie er een karikatuur van, behandelen jullie mij als clown.

Natuurlijk! Als je hier komt wat predikken en weigert op lastige kritische vragen te antwoorden omdat je zogezegd beledigd bent (ons beledigen mag dan weer wel) ben je een CLOWN.

Robbert,

Jij beweert wel te willen mee discussieëren ipv te debateren. Ik hoopte dan toch een antwoord op mijn vorige tekst. Hoe zie jij je eigen gemeenschap? Zijn dat allemaal nederige gelovigen of zit daar ook een heel deel tuig van de richel tussen dat maar wat graag afvalligen wegpest?
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

Als ik god zou zijn zou ik jullie gelovigen maar arrogante wezens vinden. Je zegt dat ik het universum schiep in 7 dagen Wie zegt dat ik daar 7 dagen voor nodig heb? Ik kan het ook op een seconde of neem er lekker mijn tijd voor, laat ons zeggen een paar 10 of 100 miljard jaar. Wat ik nog arroganter vind is dat jullie in boeken gaan schrijven wat ik, de almachtige, denk of doe of zeg. Jullie zijn arrogante nietige schepselen onderworpen aan mijn wil en ik ben de almachtige naar kamelen guerende baarddrager. Minder dan een vingerknip en jullie hele universum is weer verdwenen. Jullie nietige mensen kunnen mijn almachtigheid niet snappen, begrijpen of verstaan. Met het beetje verstand dat ik jullie gegeven heb moet je enkel begrijpen dat je mij beter niet kwaad maakt en dus stoppen met mij allerlei naar mensen geurende eigenschappen toe te dichten.

god modus uit :

Ik startte dit topic met een stelling en een vraag om erop te reageren, als ik merk dat geen enkele gelovige het aandurft om deze stelling onderuit te halen, dan is deze gewoon een correcte stelling.

Hier nog eens de stelling :
Jullie “zogenaamde (praktiserende predikende) gelovigen” dichten jullie almachtige god allerlei eigenschappen toe zonder je zorgen te maken over de almachtigheid van die god, die per definitie niet te omschrijven valt in menselijke termen of begrippen aangezien elke poging daartoe niet meer dan menselijk kan zijn en dus onvoldoende om de almachtigheid van die god te vatten.
MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

LordDragon schreef:Als ik god zou zijn zou ik jullie gelovigen maar arrogante wezens vinden. Je zegt dat ik het universum schiep in 7 dagen Wie zegt dat ik daar 7 dagen voor nodig heb? Ik kan het ook op een seconde of neem er lekker mijn tijd voor, laat ons zeggen een paar 10 of 100 miljard jaar. Wat ik nog arroganter vind is dat jullie in boeken gaan schrijven wat ik, de almachtige, denk of doe of zeg.
Daarom kan je als gelovige god het beste maar met rust laten dus niet aan denken en al helemaal niet gaan bidden of zo [-o<
Eigenlijk zijn atheïsten op de goede weg :wink:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

Bericht door RobbertVeen »

LordDragon schreef:Als ik god zou zijn zou ik jullie gelovigen maar arrogante wezens vinden. Je zegt dat ik het universum schiep in 7 dagen Wie zegt dat ik daar 7 dagen voor nodig heb? Ik kan het ook op een seconde of neem er lekker mijn tijd voor, laat ons zeggen een paar 10 of 100 miljard jaar. Wat ik nog arroganter vind is dat jullie in boeken gaan schrijven wat ik, de almachtige, denk of doe of zeg. Jullie zijn arrogante nietige schepselen onderworpen aan mijn wil en ik ben de almachtige naar kamelen guerende baarddrager. Minder dan een vingerknip en jullie hele universum is weer verdwenen. Jullie nietige mensen kunnen mijn almachtigheid niet snappen, begrijpen of verstaan. Met het beetje verstand dat ik jullie gegeven heb moet je enkel begrijpen dat je mij beter niet kwaad maakt en dus stoppen met mij allerlei naar mensen geurende eigenschappen toe te dichten.

god modus uit :

Ik startte dit topic met een stelling en een vraag om erop te reageren, als ik merk dat geen enkele gelovige het aandurft om deze stelling onderuit te halen, dan is deze gewoon een correcte stelling.

Jullie “zogenaamde (praktiserende predikende) gelovigen” dichten jullie almachtige god allerlei eigenschappen toe zonder je zorgen te maken over de almachtigheid van die god, die per definitie niet te omschrijven valt in menselijke termen of begrippen aangezien elke poging daartoe niet meer dan menselijk kan zijn en dus onvoldoende om de almachtigheid van die god te vatten.
MVG, LD.
De stelling is ongelofelijk warrig en staat bol van misverstand en venijn. Valt niet op te reageren.
Het visioen van God is een morele daad. Deze optiek is een ethiek. - Levinas
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Er valt wel op te reageren.
Alles kan als men maar wil.
Ik neem aan dat je toch niet wil laten bestaan dat er door gelovigen niet op wordt gereageerd.
Laten we het venijn er uit halen.
Dat is inderdaad niet netjes.
Dan houden we over:
Mensen dichten de almachtige god allerlei eigenschappen toe zonder zich zorgen te maken over de almachtigheid van die god.
Deze almachtigheid is per definitie niet te omschrijven valt menselijke termen of begrippen aangezien elke poging daartoe niet meer dan menselijk kan zijn en dus onvoldoende om de almachtigheid van die god te vatten.
Blijven er in jouw ogen wellicht misverstanden over.
Haal die er dan uit, dat is juist zo verhelderend in een discussie.
Welke misverstanden kunnen er zijn?
- Mensen dichten god allerlei eigenschappen toe.
- Mensen denken dat god almachtig is.
- Mensen dichten god eigenschappen toe zonder er rekening mee te houden dat hij almachtig is.
- God's almachtigheid is per definitie niet te omschrijven.

Dat is het wel zo'n beetje.
Waar zit het misverstand ?
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

RobbertVeen schreef:
LordDragon schreef:Als ik god zou zijn zou ik jullie gelovigen maar arrogante wezens vinden. Je zegt dat ik het universum schiep in 7 dagen Wie zegt dat ik daar 7 dagen voor nodig heb? Ik kan het ook op een seconde of neem er lekker mijn tijd voor, laat ons zeggen een paar 10 of 100 miljard jaar. Wat ik nog arroganter vind is dat jullie in boeken gaan schrijven wat ik, de almachtige, denk of doe of zeg. Jullie zijn arrogante nietige schepselen onderworpen aan mijn wil en ik ben de almachtige naar kamelen guerende baarddrager. Minder dan een vingerknip en jullie hele universum is weer verdwenen. Jullie nietige mensen kunnen mijn almachtigheid niet snappen, begrijpen of verstaan. Met het beetje verstand dat ik jullie gegeven heb moet je enkel begrijpen dat je mij beter niet kwaad maakt en dus stoppen met mij allerlei naar mensen geurende eigenschappen toe te dichten.

god modus uit :

MVG, LD.
De stelling is ongelofelijk warrig en staat bol van misverstand en venijn. Valt niet op te reageren.
En toch reageer je !? Dus het valt wel mee.
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

pallieter schreef:[...]

Dat passief agressief gedrag is kinderachtig. Ik krijg geen gelijk dus maken jullie er een karikatuur van, behandelen jullie mij als clown.
Natuurlijk! Als je hier komt wat prediken en weigert op lastige kritische vragen te antwoorden omdat je zogezegd beledigd bent (ons beledigen mag dan weer wel) ben je een CLOWN.

Robbert,
Jij beweert wel te willen mee discussiëren ipv te debatteren. Ik hoopte dan toch een antwoord op mijn vorige tekst. Hoe zie jij je eigen gemeenschap? Zijn dat allemaal nederige gelovigen of zit daar ook een heel deel tuig van de richel tussen dat maar wat graag afvalligen wegpest?
Nee, niet omdat "we" geen gelijk krijgen, maar omdat er eigenlijk alleen maar een herhaling van argumenten wordt gegeven zonder begrip voor wat door "ons" wordt ingebracht. Terwijl er wel stekelig wordt gereageerd als de vrijdenkers-argumenten worden genegeerd. De aanwezigheid van gelovigen op dit forum lijkt meer de functie te hebben dat er nog eens een salvo met dezelfde munitie kan worden afgevuurd om te kijken hoe déze gelovige daar nou weer op reageert. En als we dat niet doen met de vereiste eerbied voor het hier verzamelde intellect, worden we daarop afgerekend met de vaststelling dat we aan het preken zijn, cognitieve dissonantie vertonen of alleen retoriek bedrijven - uitvluchten om niet op de argumenten of de uitleg te hoeven ingaan.

Ik wil wél dat je mijn geloof serieus neemt, anders heb je geen recht om er met mij althans over te discussiëren. Ik doe mijn best jullie ongeloof en atheïsme ook niet af te doen als dwaze aanstellerij of jullie argumenten af te schilderen als intellectuele borrelpraat of weg te verklaren met pseudo-psychologie. Zelfs als die argumenten bij mij als defect zouden overkomen, doe ik mijn best om degene die ze poneert te respecteren en het argument als zo sterk mogelijk op te vatten. En ik vraag niet aan de vrijdenkers hier, om zich te verantwoorden voor wat "andere vrijdenkers" allemaal beweerd hebben, terwijl gelovigen altijd moeten verantwoorden wat iemand op internet weer voor katholieke of esoterische of fundamentalistische onzin heeft gepropageerd.

En nee, in mijn gemeente zit niemand die andersdenkenden wegpest, in tegendeel, er is een sterk oecumenische geest in mijn gemeente, die sowieso heel divers is: van vrijzinnig tot gereformeerde bond. En "nederig" hoeven gelovigen wat mij betreft in het geheel niet te zijn. En als wij het moeten zijn, dan is dat omdat het mensen past in een gesprek met andersdenkenden, om niet al te hoog van hun eigen toren te blazen. En die schoen mag JIJ aantrekken.
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

HankS schreef:
En toch reageer je !? Dus het valt wel mee.
#-o
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Mensen dichten de almachtige god allerlei eigenschappen toe zonder zich zorgen te maken over de almachtigheid van die god.
Deze almachtigheid is per definitie niet te omschrijven valt menselijke termen of begrippen aangezien elke poging daartoe niet meer dan menselijk kan zijn en dus onvoldoende om de almachtigheid van die god te vatten.
On topic in deze wat venijnige discussie, deze stelling m.i. juist. Een mens kan niet beter dan dat. Als een God bestaat, zal elke beschrijving door mensen gemaakt tekort schieten.

Is elke gelovige daarmee arrogant? Dat lijkt me alleen te gelden voor diegene die claimt een volledige beschrijving van zijn god te kunnen geven.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

Dat beloof ik schreef:Er valt wel op te reageren.
Alles kan als men maar wil.
Ik neem aan dat je toch niet wil laten bestaan dat er door gelovigen niet op wordt gereageerd.
Laten we het venijn er uit halen.
Dat is inderdaad niet netjes.
Dan houden we over:
Blijven er in jouw ogen wellicht misverstanden over.
Haal die er dan uit, dat is juist zo verhelderend in een discussie.
Welke misverstanden kunnen er zijn?
- Mensen dichten god eigenschappen toe zonder er rekening mee te houden dat hij almachtig is.
Dat is het wel zo'n beetje.
Waar zit het misverstand ?
Hier:
Klopt, maar dat is "religie". Dat is een "beeld van God maken"- verboden dus.
Is waar, dat mensen dat doen, maar wat betekent almacht? De meeste mensen - inclusief veel Christenen - hebben daar onduidelijke ideeën over die tot allerlei nare misverstanden leiden. Veel te kort door de bocht.
So what? Als ze niet weten wat almacht is en als ze denken dat ze hun eigen godsbeeld kunnen maken - who cares?
Neen! Een goede exegese van de teksten in OT en NT laat toe, dat we dat begrip almacht heel zuiver kunnen definieren. En als je dat niet weet, is een redenatie met je eigen voorstelling van Gods almacht erin triviaal - warrig, niet op te reageren. En per definitie - welke definitie dan?
Plaats reactie