RobbertVeen schreef:dat u via uw bijbeluitleg de bijbel tot probleemloos maakt
- dat is jammer voor jou begrijp ik, maar die bijbeluitleg is oprecht en geen trucje en geen dubbele houding: alsof ik hier de probleemloze versie geef en elders de harde waarheid zou schreeuwen. Zo lees ik de Bijbel, klaar.
Dat u er zich met jantjes van leiden af wilt maken is duidelijk, maar klaar bent u zeker nog niet, en dat zal ik opnieuw duidelijk proberen te maken.
1)Uw cursus hermeneutiek blijkt u weinig te helpen wanneer het mijn schrijven betreft. Mijn kritiek is niet dat u onoprecht zou zijn, noch dat u een dubbele houding zou hebben, maar dat uw bijbeluitleg niet deugt.
Ik merkte op dat de inleiding van uw preek over Psalm 14 ongelovigen gemakkelijk op het verkeerde spoor zet.
2)Al evenmin hielp uw cursus hermeneutiek u toen u op een vraag van Bonjour waarin hij moslim- en atheïsten-evangelisatie betrok antwoordde met een tekst die enkel sloeg op een ruzie tussen christenen onderling. U paste dus een tekst toe waarvan u achteraf zei dat die niet van toepassing was.
3)U presteerde het ook nog om te zeggen dat Paulus in die tekst uit Galaten 1 helemaal niemand vervloekt, terwijl de hermeneutiek u er toch opmerkzaam zal maken dat de aanleiding voor zijn uitspraak van vervloeking juist twee verzen eerder gegeven wordt, namelijk dat de gelovigen een ander evangelie zijn gaan volgen. De vervloeking van Paulus heeft dus zijn eerste slachtoffers al wel degelijk op het oog.
4)De hermeneutiek zal u ook vertellen dat 'vervloeking' niet maar iets is dat gelijk staat aan ons 'potverdorie', iemand die uit zijn slof schiet en je straks weer met een glimlach toespreekt, maar vervloeking als een rode draad door de bijbel loopt, dus kenmerkend is voor dit geloof, en uiterst serieuze gevolgen heeft. Oftewel wat wij tegenwoordig geloofsfanatisme noemen.
5) Psalm 14 begint zo:
"Dwazen denken: er is geen God. Verdorven zijn ze, en gruwelijk in hun daden,
geen van hen deugt."
Men hoeft er geen jaar lang hermeneutiek voor te studeren om in te zien dat de frase 'geen van hen deugt' uitsluit dat er atheïsten zouden zijn op wie het oordeel van de psalmist niet van toepassing is. Integendeel, de hermeneutiek zal u zeggen dat de frase verraadt dat de psalmist mensen die denken 'er is geen God' eenvoudig als equivalent ziet van verdorvenheid en gruwelijke daden.
Hier heb je
mijn hermeneutiek. Misschien moet het wel als volgt vertaald worden, dan klinkt het al heel anders (wat volgt is gewoon mijn eigen vertaling, een vertaling die zich geen zorgen hoeft te maken om een geloof, aangezien ik daar niet aan doe, maar enkel uit ben om iemand van meer dan 2000 jaar geleden te begrijpen):
Iedereen is dwaas tegenwoordig, niemand houdt meer rekening met God.
Verdorven zijn de mensen, gruwelijk in hun daden, er is helemaal niemand meer die goed doet.
God in de hemel speurt of er nog één te vinden is, een verstandig persoon die God zoekt,
maar tevergeefs, ze zijn allemaal verdorven, allemaal verdwaald,
er is zelfs geen één meer te vinden die je goed kan noemen.
Hebben zij dan helemaal geen wijsheid, zijn ze enkel nog geïnteresseerd in onrecht bedrijven,
geven ze geen moer meer om ons volk?
Het komt zelfs niet meer in ze op om naar de kerk te gaan.
Nah, ze zullen toch nooit ver komen met die levensinstelling,
op een gegeven moment worden ze bevangen door een enorme angst,
het móet wel zo zijn, want enkel een rechtvaardig persoon is standvastig!
Weliswaar lachen ze de vrome godgelovers uit, maar God IS echt de enige toevlucht.
Och, moge deze gedachte toch waar zijn!
Wanneer we ooit weer mogen terugkeren naar ons land
dan zal het pas echt feest worden!
Zo zou ik die psalm uitleggen op de kansel, en er dan bij opmerken dat deze psalmist zeerzeker een zuurpruim was die nergens iets goeds kon opmerken, aangezien zijn blik nooit wijder was dan kijken hoe zuiver het geloof in zijn conservatiefste vorm nog onderhouden werd maar dat hij zich opbeurde via een gedachtenfantasie die hem kracht gaf. Als we onze idealen maar wat hoger opschroeven is dat wellicht zo gek nog niet.
Ook zou ik de goegemeente uitleggen dat de nieuwste bijbelvertaling onbetrouwbaar is. Maar ja, thuisgekomen zou ik er lang over piekeren of die niet juist wél juist is, waarna het mijn vertrouwen in de bijbeltekst zeer diep zou aantasten.
6)Het is mij om het even of u de Psalm ook betrekt op gelovigen die schijnheilig zijn, dus wel met de mond een God belijden, maar niet met het hart. Van mij mag u ze een oorvijg geven, maar de hermeneutiek zal u er opnieuw op wijzen dat dit niet door de psalmist verkondigt wordt. Hij heeft het uitdrukkelijk over mensen die denken dat er geen rekenschap vragende God is, en de HEER niet aanroepen (vers 4).