Pacifisme, atheisme en christendom

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

Demiurg
Diehard

Re: Pacifisme, atheisme en christendom

Bericht door Demiurg »

gerard_m schreef: Is het van belang welk doel je verbindt aan een pacifistische levenswijze ? De boeddhist doet het voor zijn karma, de christen voor het hiernamaals, de atheist wellicht voor een goed gevoel, voor zijn kinderen,..?
Een motivatie van een beloning is gewoon tamelijk menselijk, primitief zo je wilt.
Maar de onderliggende gedachte is dat geweld gestopt wordt door geweld niet te beantwoorden met geweld en wraak maar met liefde.
Exact, en die boodschap zit nu juist wel in de evangeliën.
Dat de geweldloosheid van Jezus een andere is dan de moderne zou best kunnen. Maar RR noemt Gandhi als modern voorbeeld van pacifisme, maar die is juist beïnvloed door het NT. Rechtstreeks omdat hij de bijbel zeer inspirerend vond, en onrechtstreeks omdat zijn grote voorbeeld voor het politiek pacifisme Tolstoj was.

Dat de wraak toebehoort aan God is minder discutabel dan RR het laat voorschijnen. Het is als de uitspraak: "wie zonder zonde is, werpe de eerste steen". Bedoelt wordt dat de mens niet over de andere mens moet oordelen omdat het oordeel aan God toebehoort. Gezien in de realiteit van de dag moet de mens daaruit leren dat zij zich moeten onthouden van het veroordelen van andere mensen. Het ligt aan de basis van een pacifistische houding, want hoe kwaad Palestijnen en Israeli vandaag zijn over wat er in Gaza gebeurt. Een oplossing kan alleen komen als ze het 'oordeel' laten rusten. (of in religieuze bewoordingen: aan God laten)
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann
Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg »

Henry II schreef:Het zou zo maar kunnen, dat Costa Rica zich in het oog van de storm bevindt.
"Het zou zo maar kunnen", is meestal een opmaat naar een speculatieve uitspraak.
Luxemburg is misschien vergelijkbaar, met een leger van 900 man. Ik denk dat Costa Rica al meer politie agenten heeft dan Luxemburg soldaten. Maar ik kan en wil er best naast zitten. Met een land als China als buurman lijkt het me al veel lastiger worden om pacifist te zijn als natie. Nicaragua en Panama zijn denk ik niet erg geïnteresseerd in Costa Rica. Nog meer jungle en ze hebben hun eigen problemen al.
De omringende landen zijn vergelijkbaar met Costa Rica. Nu is het rustig in de regio, maar in de jaren tachtig waren alle landen in de regio in interne of externe (vaak allebei) conflicten verzeild. Het enige land dat in die jaren niet betrokken raakte was het enige land zonder leger.
Het kan stom toeval zijn natuurlijk, maar uitsluiten dat een land zonder dreiging minder snel betrokken raakt in het conflict is niet ondenkbaar.
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

@Demiurg

Het begrip "hel" komt in de evangeliën niet voor? Dit is nl. de over-OVERtreffende trap van gruwelijkheid en totaal onrecht! Jezus predikt de hel maar Jezus is liefde??? Ik kan het niet rijmen, jij misschien wel...
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Demiurg schreef:
dikkemick schreef: Natuurlijk staan er fantastische (pascifistische) verhalen/teksten in het NT. Maar het NT kan niet zonder het OT en als goed Christen neem ik aan, dat je met beiden bekend moet zijn.
Het OT is me ook bekend, heeft enige waarde doordat het een referentiekader biedt voor het NT, maar afgezien daarvan ben ik eerder van mening dat het NT niet met het OT kan.
Is het jou nooit opgevallen dat er nogal wat zaken uit het OT niet te rijmen vallen met het NT?
En dan denk ik niet dat pascifisme de overhand heeft. God is een oorlogsgod in het OT en wordt enigszins rechtgezet in het NT.
Kijk dat bedoel ik dus. Ik vind ook dat de god van het OT een oorlogsgod is. Dat valt mi niet te rijmen met het pacifistische karakter van de evangeliën.
En als christenen dit eruit filteren is dit prima, maar het is wel het ontkennen van alle andere heilige passages. En godspassages ontkennen is volgens mij heiligschennis.
Dat is wat de eng-fundamentalistische christenen zeggen ja. Ik accepteer die uitleg niet.

Demiurg ik heb het idee dat je het NT als een soort leidraad in je leven gebruikt maar dat je verder geloof (in) met een kleine letter schrijft?
Klopt dat?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg »

dikkemick schreef: Het begrip "hel" komt in de evangeliën niet voor? Dit is nl. de over-OVERtreffende trap van gruwelijkheid en totaal onrecht! Jezus predikt de hel maar Jezus is liefde??? Ik kan het niet rijmen, jij misschien wel...
In de evangeliën wordt (waar in de statenvertaling nog het woord hel werd gebruikt) meestal verwezen naar de Gehenna, in de nieuwe vertaling wordt het woord hel niet meer gebruikt, maar Gehenna.
In twee andere gevallen wordt naar 'het dodenrijk' verwezen.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?q=he ... 81e0808020" onclick="window.open(this.href);return false;

De Gehenna was een soort stortplaats in Jeruzalem waar ook de lijken van misdadigers werden gestort en verbrand in een vuur dat altijd (eeuwig) gaande werd gehouden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gehenna" onclick="window.open(this.href);return false;
Jezus veroordeelt niemand tot 'de hel' of eeuwig vuur, maar stelt dat dit je lot is als je niet ethisch gedraagt.

En het afdalen naar het dodenrijk gaat niet over een persoon, maar over Kafernaum, een dorp waar Jezus en een aantal discipelen zelf gewoond zou hebben.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kafarna%C3%BCm" onclick="window.open(this.href);return false;

ik zie niet echt een probleem hier.
R.J. Hoffmann
Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg »

Fish schreef: Demiurg ik heb het idee dat je het NT als een soort leidraad in je leven gebruikt maar dat je verder geloof (in) met een kleine letter schrijft? Klopt dat?
Dat klopt wel min of meer. Wat betreft de geloofsvragen ben ik eerder agnost.
R.J. Hoffmann
Plaats reactie