De grote tragedie hier in het Westen

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: De grote tragedie hier in het Westen

Bericht door Rereformed »

ChaimNimsky schreef:Aanwijzingen vind ik dagelijks in de straten van Sevilla.
Even off-topic. Zou je misschien in je voorsteltopic ( http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 0&start=30" onclick="window.open(this.href);return false; ) nog eens wat meer over jezelf kunnen vertellen? Je achtergrond is bijzonder interessant. Hoe ben je eigenlijk in Sevilla terechtgekomen? En wat voor levensstijl houd je er op na? Het maakt me allemaal heel nieuwsgierig (ik leef ook mijn hele volwassen leven in het buitenland). Als je erg op je privacy gesteld bent laat je het natuurlijk gewoon na.
Born OK the first time
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

dikkemick schreef:Maar er zijn ongetwijfeld meerdere religieuze gevoelens.
Dat bedoel ik.
Het is typisch zo'n begrip waar iedereen wel een mouw aan kan passen, en het blijft prettig vaag voor degene die het in de mond neemt.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

ChaimNimsky schreef:
dikkemick schreef:Zinvol/waardevol zegt niets over de rationele kant/waarheidsgehalte ervan.
Het kan voor iemand zeer waarde-en zinvol zijn in iets te geloven, waar redelijkerwijs/rationeel geen argument voor geldt.
Precies
Ver verschil is alleen dat iemand die antidepressiva gebruikt, meestal minder gevaarlijk is voor derden dan een georganiseerd geloof in onverdedigbare zaken.

Doe mij dan toch maar de antidepressiva.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
EvP
Forum fan

Bericht door EvP »

Jagang schreef:
ChaimNimsky schreef:
dikkemick schreef:Zinvol/waardevol zegt niets over de rationele kant/waarheidsgehalte ervan.
Het kan voor iemand zeer waarde-en zinvol zijn in iets te geloven, waar redelijkerwijs/rationeel geen argument voor geldt.
Precies
Ver verschil is alleen dat iemand die antidepressiva gebruikt, meestal minder gevaarlijk is voor derden dan een georganiseerd geloof in onverdedigbare zaken.

Doe mij dan toch maar de antidepressiva.
Doe ze wat mij betreft maar een doos met kalktabletjes met dure naampjes en een verbod op smartphones. Zie de stress afnemen :D
Mijn antwoorden zijn hoe ik het nu zie, dus mogelijk achteraf onwaar.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

dikkemick schreef:
Gevoelens van euforie
Gevoelens van EUREKA
Gevoelens van diep geluk
Gevoelens dus van euforie, EUREKA en diep geluk? Die heb ik ook wel eens, maar ik noem dat niet 'religieus'.
Ze zijn al geduid.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Fish schreef:
dikkemick schreef:
Gevoelens van euforie
Gevoelens van EUREKA
Gevoelens van diep geluk
Gevoelens dus van euforie, EUREKA en diep geluk? Die heb ik ook wel eens, maar ik noem dat niet 'religieus'.
Ze zijn al geduid.
Juist! En de gelovige noemt dit een religieuze ervaring en wordt dus weer een oor aangenaaid. 3 In dit geval.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
bonifacius
Diehard

Bericht door bonifacius »

Zullen we allen samen is even aan Zen ((Japans 禅) doen?
Zowel ik en ChaimNimsky aan de éne zijde als de andere deelnemers hier aan de andere zijde?

Aanhangers van Zen zeggen:
'Zoek niet naar de waarheid. Laat gewoon je meningen vallen.'
Wat betekend dat volgens Eckhart Tolle? Laat de identificatie met je verstand los. Wie je meer bent dan je verstand komt dan vanzelf te voorschijn.
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

bonifacius schreef: Wat betekend dat volgens Eckhart Tolle? Laat de identificatie met je verstand los. Wie je meer bent dan je verstand komt dan vanzelf te voorschijn.
Of dat nu verstandig is?
Moron.jpg
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

dikkemick schreef:
Fish schreef: Gevoelens dus van euforie, EUREKA en diep geluk? Die heb ik ook wel eens, maar ik noem dat niet 'religieus'.
Ze zijn al geduid.
Juist! En de gelovige noemt dit een religieuze ervaring en wordt dus weer een oor aangenaaid. 3 In dit geval.
Ja daarom is het belangrijk om de ervaring te scheiden van de verklaring. Mensen zijn zeer vaak vaag in hun woordgebruik, dus ik heb niet zoveel probleem als iemand spreekt van een religieuze ervaring. Het wordt problematischer als die ervaring gebruikt wordt om religieuze verklaringen te ondersteunen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

doctorwho schreef:
bonifacius schreef: Wat betekend dat volgens Eckhart Tolle? Laat de identificatie met je verstand los. Wie je meer bent dan je verstand komt dan vanzelf te voorschijn.
Of dat nu verstandig is?
Nee natuurlijk is dat niet verstandig. Maar misschien wel aangewezen. Een mens moet af en toe eens de gelegenheid grijpen om niet verstandig te zijn.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Niet tegen Earthheart zeggen. :lol:
Henry Ford
bonifacius
Diehard

Vilaine schreef:
ChaimNimsky schreef: Bonifacius, Ik denk dat ik je frustratie begrijp. Op dit forum krijg ik soms het gevoel dat de ratio het absolute criterium moet zijn & atheïsme "the good guy".
Dat gevoel hoef je niet te krijgen. Het is zo. Zie het intro van het Vrijdenkersforum!

Een paar zinnen hier uit:
De ratio speelt een centrale rol.
religiekritiek een wezenskenmerk van het vrijdenken.
Omdat godsdienstige dogma’s bij uitstek taboe zijn, noemen de meeste vrijdenkers, zich a-theïst

Mag dan van de vrijdenkers iemand niet religieus of spiritueel zijn? Wat mij betreft vrijheid blijheid. Maar als je er op een vrijdenkersforum mee komt, worden dergelijke opvattingen op de pijnbank van de ratio gelegd.

Het is de bedoeling, dat je met die ratio ook naar je eigen opvattingen kijkt. Wat mij betreft niet om je er van af te brengen, maar om ze eens in een ander licht te zien en je in ieder geval van verkeerde opvattingen t.a.v. andersdenkenden en andersdenken te helpen.
Mijn nieuwe vriend, de moraalfilosoof Leo Apostel zaliger, had hier een goede stelling tegenover die ik ten volste deel. Ik citeer uit een recensie van zijn boek Atheïstische spiritualiteit - 3de herdruk feb. 2013, ( bron: http://www.h-vv.be/boekrecensies" onclick="window.open(this.href);return false; - effe zoekveld gebruiken, exacte link werkt niet )

citaat:
"Godsdienst van haar kant droeg voldoende contradicties in zich om haar te verwerpen: wie als godsdienstige toetrad tot een kerk of gemeenschap, bracht zichzelf tot verstarring en dogmatiek; wie buiten de kerk of gemeenschap bleef, was asociaal of vervormde zichzelf tot opstandeling.
Maar ook het niet-godsdienstige, het atheïsme, kwam met dezelfde dualiteit in contact: het atheïsme verwierp godsdienst op zo’n wijze, dat zijzelf tot godsdienst werd; de verwerping van dogma’s werd een dogma en het ongeschikt zijn van elk geloof werd een geloof op zich
."

Met deze een andere kijk op het freethinkers forum en de meeste van zijn leden als een ratio-cult discussie-platform.
:lol:

Nu, vooraleer iemand hier denkt dat ik pleit voor een nieuw soort geloof, of de herontdekking, herwaardering van een oud geloof, alvast even een uittreksel van: Eckhart Tolle - 'A New Earth'. (epub te vinden via torrent) of besprekingen op youtube, zelfs met NL ondertiteling, zie youtube - Oprah en Tolle 1/20

"'What is arising now is not a new belief system, a new religion, spiritual ideology, or mythology. We are coming to the end not only of mythologies but also of ideologies and belief systems. The change goes deeper than the content of your mind, deeper than your thoughts. In fact, at the heart of the new consciousness is the transcendence of thought, the newfound ability of rising above thought, of realizing a dimension within yourself that is infinitely more vast than thought. You then no longer derive your identity, your sense of who you are, from the incessant stream of thinking that in the old consciousness you take to be yourself. What a liberation to realize that the voice in my head is not who I am. Who am I then? The one who sees that. The awareness that is prior to thought, the space in which the thought or the emotion or sense perception happens."
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

bonifacius schreef: Mijn nieuwe vriend, de moraalfilosoof Leo Apostel zaliger, had hier een goede stelling tegenover die ik ten volste deel. Ik citeer uit een recensie van zijn boek Atheïstische spiritualiteit - 3de herdruk feb. 2013, ( bron: http://www.h-vv.be/boekrecensies" onclick="window.open(this.href);return false; - effe zoekveld gebruiken, exacte link werkt niet )

citaat:
"Godsdienst van haar kant droeg voldoende contradicties in zich om haar te verwerpen: wie als godsdienstige toetrad tot een kerk of gemeenschap, bracht zichzelf tot verstarring en dogmatiek; wie buiten de kerk of gemeenschap bleef, was asociaal of vervormde zichzelf tot opstandeling.
Maar ook het niet-godsdienstige, het atheïsme, kwam met dezelfde dualiteit in contact: het atheïsme verwierp godsdienst op zo’n wijze, dat zijzelf tot godsdienst werd; de verwerping van dogma’s werd een dogma en het ongeschikt zijn van elk geloof werd een geloof op zich
."

Met deze een andere kijk op het freethinkers forum en de meeste van zijn leden als een ratio-cult discussie-platform.
:lol:
Wat dan nog? Iedereen kan citaten vinden die overeenkomen met zijn eigen gedachten goed. Waarom zou ik dit moeten aannemen? Ik heb Apostel gelezen, ik heb hier zelfs zijn boek "Atheïstische Spiritualiteit" in de boekenkast staan en hoewel hij best boeiende zaken kon schrijven, maakte hij af en toe ook blunders.

Zonder verdere context beschouw ik het bovenstaande citaat als een van zijn blunders.
bonifacius
Diehard

axxyanus schreef: Wat dan nog? Iedereen kan citaten vinden die overeenkomen met zijn eigen gedachten goed.
Jazeker, waar we in geloven, daar vinden we bewijzen voor.
axxyanus schreef: Waarom zou ik dit moeten aannemen?
Jij moet helemaal niks aannemen van wie dan ook :-)
Ik vind deze stelling van Apostel een goed tegengewicht tegen de aanhangers van de alles zaligmakende rede, waar ik niet tegenben, maar overgewaardeerd vind.
Voor jou is deze stelling van Apostel een blunder, voor mij niet.

Atheisten zijn evengoed 'gelovigen'. Zij geloven in niets, da's dan hun geloof.
Evengoed als mensen die beweren niets te voelen... precies, dat is dan een omschrijving van hun gevoel van dat moment: niets.

Punt wat Apostel probeerde duidelijk te maken (denk ik), en ik nu, is dat iemand die zich atheïst noemt eveneens conceptualiseerd, zich een model van de wereld vormt en heeft, als het ware een disciple is van het atheïsme wat hij als een evangelie uitdraagt.
Hij gelooft namelijk in niets, neemt niets aan en staat daardoor in een 'nulpunt' volgens hemzelf, wat onmogelijk is vanuit mijn model van de wereld, want IEDEREEN heeft een model van de wereld, een beeld van hoe hij denkt - gelooft dat de wereld in elkaar zit, en een beeld van zichzelf in de vorm wie hij denkt te zijn of niet te zijn. En dat is een compilatie van bewuste en onbewuste overtuigingen. En wat is een overtuiging? Iets dat men voor waar aanneemt, in gelooft, al is het onbewust. Ergens in geloven of gelovig zijn in iets - niets, voor mij maakt dat geen verschil.
Met andere woorden: iedereen heeft een ego met bijhorende mentaal en emotionele overtuigingen-constructies en geloof hechtende aan en gelovig zijnde in plus functionerend en handelend (of niet) vanuit die constructie. Niet negatief bedoeld want zelfs onmisbaar. Zonder ego zouden we geen onderscheid meer kunnen maken, we zouden niet meer reageren als onze naam uitgesproken werd.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

bonifacius schreef:
axxyanus schreef: Wat dan nog? Iedereen kan citaten vinden die overeenkomen met zijn eigen gedachten goed.
Jazeker, waar we in geloven, daar vinden we bewijzen voor.
-Citaten zijn geen bewijzen.-

Wagga Boem Bali
Henry Ford
Gesloten