Ben Vanuit België nog niet verder dan Amsterdam geraakt. Woon nu al 10j. vlakbij Brussel. Viel me intussen op dat hier op het forum nogal wat ex-gereformeerden vertoeven. Maakte mij nieuwsgierig wat de reformatie eigenlijk is. En wat vond ik net al googlend HIER? "Op 1 juli 1523 werden Hendrik Voes en Johannes Esch op de Grote Markt te Brussel levend verbrand. Ze waren de eerste martelaren van de reformatie in de Nederlanden en in Europa." Tadaa!
Kaarsje gaan branden voor hen op de grote markt zal ik hier niemand plezier mee doen denk ik.

Je verwijst naar mijn onderschriftPeter van Velzen schreef:Er is geen ene waarheid (behalve die dan?) Je pakt zomaar een van mijn stokpaardjes bij de teugels!

Dat is on the fly gisteravond, 'intuïtief' ontstaan in navolging van de eerste hoogst onaangename discussie met sytze (doordat het belachelijk laat voor hem was) en fijne dialogen die ik hier verder op het forum aangegaan ben (ook met sytze in PM).
Dat klopt helemaal! Ik wou die van jou "Reden 1: Er is geen god" er bijrekenen die ik net las ik mijn topic Kerk in crisis in België. Maar dat ga ik niet doenPeter van Velzen schreef:Er zijn wel heel veel onwaarheden.

Ben hier tenslotte op een vrijdenkers forum en heb de doelstellingen net even opgezocht en aandachtig gelezen. Ik onderschrijf ze volmondig.
Aha! Onder freedthinker - GOD BESTAAT NIET! ontdek ik net welk godsbegrip ik dan wel heb als ik me niet kan vinden in 'er is geen god'.
Ik heb een Spinozaïsch godsbegrip. Schitterend! Las ik net in 'Deel 5. Interview met astrofysicus Vincent Icke'.
Is er een beperking van wat ik in mijn onderschrift mag zetten? Anders komt dit er nog bij.

citaat uit het interview:
'Vraag: En hoe komt dat, dat het vanzelf werkt?
Het is wat het is. Als je er al een godsbegrip over zou willen hebben, dan meer een Spinozaïsch godsbegrip. God is wat is. Dat kun je veronderstellen, dat is dan een definitie en daar bemoei ik me dan verder niet mee.'
Mijn landgenoot de filosoof Etienne Vermeersch zei is dat hij in pirrewiet gelooft. Ik heb vanaf nu mijn eigen god. Ik geloof ik Popeye the sailerman (toet-toet!). Zo denk ik aan spinazie (wie niet?) en onthoud ik makkelijk dat ik een Spinozaïsch godsbegrip heb.

'Er is geen god' is dus eigenlijk toch een onwaarheid, want als dit waar was zou er dus niets zijn, geen aarde, geen heelal, geen ik, geen wij die dit kunnen aanschouwen en vol bewondering en ontzag zijn over dit mysterie waar wij deel uit van maken als mensheid.
'God is wat is' volgens de filosoof Spinazie, en dat is ook mijn veronderstelling hetzij 'waarheid'.
Amen