De splitsing van Oekraïne.

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Jagang
Ontoombaar

Re: De splitsing van Oekraïne.

Bericht door Jagang »

appelfflap schreef:en hoe ziet een objecteive berichtgeving er dan uit?
de feiten zijn toch wat ze zijn? bezetting, annexatie, actieve inmenging in een buurland, actieve ondersteuning aan paramilitaire groepen om een buurland te bezetten? de mannen die donetsk bezetten krijgen toch van iemand militaire steun en Moskou geeft toch duidelijk aan, Lavrov gisteren, dat Oekraïne het gezag niet mag herstellen?
Nou ja, ik begrijp de opmerking in zoverre dat er natuurlijk vaak wel enigszins selectief met feiten wordt omgesprongen.
Je hoeft niet te "liegen" om berichtgeving te kleuren.
Maar je kan wel selectief eerlijk zijn, in het benoemen van feiten.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Russen demonstreren tegen tv-verslaggeving
De Russische staatstelevisie volgt de lijn van het Kremlin en schildert de nieuwe pro-westerse regering in Oekraïne af als een 'fascistische junta', die zich laat sturen door de Verenigde Staten en vastbesloten is de Russischtalige bevolking in het oosten van Oekraïne te knechten. De Verenigde Staten en Oekraïne beschuldigen het Kremlin ervan onrust te stoken in het oosten van Oekraïne.
Gelukkig ben ik zelf redelijk getalenteerd in het hanteren van de fijnmazige leugenzeef bij dit soort berichten.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Jagang schreef: Maar je kan wel selectief eerlijk zijn, in het benoemen van feiten.
het is ontzettend vervelend dat er geen boter bij de vis komt
berichtgeving is eenzijdig
je bekijkt de zaken gekleurd
westers media zijn selectief
...

op de moment dat je dan achter die feiten vraagt, omdat ik graag volledig geïnformeerd wil zijn, komt er niets/nul/nada/niente.
Het enige dat je dan leest is een soort van complotachtige onzin genre: "VS/Westen betaalt een rus om een Finse site te maken die Rusland in een te mooi daglicht stelt om Rusland zo te kunnen discrediteren."
is het erg dat mijn onzindetector lichtjes in het rood gaat?

zoals eerder gevraagd
welke feiten moet ik in ogenschouw nemen om de Russishce bezetting vd krim goed te keuren? Welke feiten zijn er die de actieve Russische inmenging in Oekraïne goedkeuren?
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Afbeelding
NB: Doe wel en zie niet om.
EvP
Forum fan

Bericht door EvP »

appelfflap schreef:
Jagang schreef: Maar je kan wel selectief eerlijk zijn, in het benoemen van feiten.
het is ontzettend vervelend dat er geen boter bij de vis komt
berichtgeving is eenzijdig
je bekijkt de zaken gekleurd
westers media zijn selectief
...

op de moment dat je dan achter die feiten vraagt, omdat ik graag volledig geïnformeerd wil zijn, komt er niets/nul/nada/niente.
Het enige dat je dan leest is een soort van complotachtige onzin genre: "VS/Westen betaalt een rus om een Finse site te maken die Rusland in een te mooi daglicht stelt om Rusland zo te kunnen discrediteren."
is het erg dat mijn onzindetector lichtjes in het rood gaat?

zoals eerder gevraagd
welke feiten moet ik in ogenschouw nemen om de Russishce bezetting vd krim goed te keuren? Welke feiten zijn er die de actieve Russische inmenging in Oekraïne goedkeuren?
Ik neem aan dat je hiermee op mij reageert. Ik heb nooit de bedoeling ermee gehad om dat als waarheid te beweren. Maar als een voorbeeld dat nagenoeg alles van meerdere kanten te bekijken is en dus ook propaganda kan zijn.
Mijn antwoorden zijn hoe ik het nu zie, dus mogelijk achteraf onwaar.
appelfflap
Banned

EvP schreef:Maar als een voorbeeld dat nagenoeg alles van meerdere kanten te bekijken is en dus ook propaganda kan zijn.
Ockhams scheermes is een uitstekend middeltje om de ergste onzin er uit te filteren, werkt vaak bijzonder goed.

ik reageerde niet persé op jou maar nu zijn we nog steeds geen stap verder en heb ik geen antwoord op mijn vraag.

je moet bvb toch geen onwaarschijnlijk militair genie zijn om de parallelen tussen de annexatie vd krim en hetgeen vandaag in Donetsk gebeurd te zien? dat is gewoon dezelfde blauwdruk dus waarom zou ik er van moeten uitgaan de gebeurtenissen in Donetsj niet geënsceneerd is door de Russen? omdat alles kan? mja, dan zijn we snel bij het spaghettimonster
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

@ Appelflap: Ik begrijp eigenlijk nog steeds niet wat je vraag is.
Het gaat mij niet om de vraag of datgene wat de Russen doen goed te keuren valt, maar om de vraag hoe volledig/gekleurd de berichtgeving is.
Dat zijn m.i. twee verschillende zaken, want de situatie zal niet veranderen naar aanleiding van onze goed- of afkeuring.
Zoveel is me wel duidelijk.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
appelfflap
Banned

Jagang schreef:@ Appelflap: Ik begrijp eigenlijk nog steeds niet wat je vraag is..
ik hoor van iedereen hier dat er propaganda is, dat er een eenzijdige berichtgeving is, dat het nieuws gekleurd is, dat je maar 1 zijde vd medaille te horen krijgen.

ik zou gewoon die andere kant kennen, de iets neutralere om zo evtl begrip te kunnen opbrengen voor de Russen en waarom ze stoken/bezetten en zich inmengen in Oekraïne.
Ryan
Banned

Bericht door Ryan »

appelfflap schreef:
Jagang schreef:@ Appelflap: Ik begrijp eigenlijk nog steeds niet wat je vraag is..
ik hoor van iedereen hier dat er propaganda is, dat er een eenzijdige berichtgeving is, dat het nieuws gekleurd is, dat je maar 1 zijde vd medaille te horen krijgen.

ik zou gewoon die andere kant kennen, de iets neutralere om zo evtl begrip te kunnen opbrengen voor de Russen en waarom ze stoken/bezetten en zich inmengen in Oekraïne.
Het zou zo maar eens net andersom kunnen zijn...
Dat het westen in de Oekraïne zit te stoken..
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.

Albert Einstein
Chronos
Ervaren pen

Bericht door Chronos »

Jagang schreef:
Chronos schreef:Wat is er zo macht wellustig aan het kinderwetje van van Houten?
Of de afschaffing van de slavernij van Abraham Lincoln?
Die zaken hebben met geopolitiek weinig te maken.
Oh nee, de hele wereld is hier door aan verandert. Afschaffing van de slavernij in elke wet van elke land ter wereld. (SA is wel het laatste land (zelfs een moslimland :lol: ))
Wat is er dus zo verslavend aan deze wetten? Wat voor soort macht zit in dit soort wetten?
Of Gandhi?
Gandhi bevond zich in een ondergeschikte positie.
Uiteindelijk weten wij (pas achteraf) hoe Gandhi de wereld heeft verandert.
Gandhi heeft de macht afgewezen, hij had zich niet laten corrumperen.
Dat er velen hun positie misbruiken wilt niet zeggen allen.
In het geval van Oekraïne zie ik nog steeds niet alle voordelen voor Poetin in.
Voorlopig heeft Poetin alleen maar problemen.
Ik vind wel dat er nogal eenzijdige berichtgeving is van de Westers media.
Hoewel vandaag wat beelden naar voren komt van 'gewone mensen' die verklaren bij Rusland te willen horen.
Eén belang dat Poetin lijkt te hebben bij het innemen van oekraïne, zijn de wapenfabrieken aldaar, die nog uit de Sovjet-tijd stammen, en die bij een toenadering met Europa wellicht in "verkeerde" handen zouden vallen, vanuit Poetin's oogpunt bekeken.

http://www.radio1.nl/item/190054-Ruslan ... raine.html" onclick="window.open(this.href);return false;

En uiteraard heeft het westen ook belang bij die fabrieken.
Daarom is het ook zo moeilijk om "onafhankelijk" te zijn in deze.
Onafhankelijke partijen zijn er eigenlijk niet.
Met hun gas hebben zij Oekraïne al bij hun ballen.
Die onderdelen zullen zij toch moeten leveren, welke Westers land gebruikt die troep?
Als zij die niet leveren gaan ze zelf failliet.
Onwaarschijnlijk argument.
Het is een steekspel dat op alle niveaus wordt gevoerd, en daarom ben ik eigenlijk geneigd om me wat afzijdig te houden.
Media zijn de enige informatiebron die we hebben, en als deze onbetrouwbaar functioneren, kunnen wij er als "gepeupel" er hooguit een slag naar slaan.
Niet-westerse media zijn per slot van rekening echt niet betrouwbaarder dan de westerse.
Ze kleuren de zaak alleen anders in.
Ik kan daar behoorlijk met je meegaan.
Het is echter dat de EU militair weinig voorstelt.
En dan maar roepen om sancties, die hun eigen economie meer ontwricht dan de Russische.
Eigenlijk heeft het Westen al verloren voordat het begonnen is.
Chronos
Ervaren pen

Bericht door Chronos »

appelfflap schreef:
Chronos schreef: Ik vind wel dat er nogal eenzijdige berichtgeving is van de Westers media.
Hoewel vandaag wat beelden naar voren komt van 'gewone mensen' die verklaren bij Rusland te willen horen.
en hoe ziet een objecteive berichtgeving er dan uit?
Dat er ook verteld wordt van mensen die een andere mening hebben.
Dat de afzetting van de president van Oekraïne grondwettelijk is verlopen met 3/4 van de stemmen in het parlement.
Kan jij mij wat berichten van de reguliere media laten zien dat er (objectie) is onderzocht?
de feiten zijn toch wat ze zijn? bezetting, annexatie, actieve inmenging in een buurland, actieve ondersteuning aan paramilitaire groepen om een buurland te bezetten? de mannen die donetsk bezetten krijgen toch van iemand militaire steun en Moskou geeft toch duidelijk aan, Lavrov gisteren, dat Oekraïne het gezag niet mag herstellen?
Dat mag jij vinden, maar de democratische meerderheid van de mensen die in de Krim wonen denken er echt niet zo over. Zij willen bij Rusland horen.
Dus wie ben jij om te kunnen/mogen beslissen voor hun mening?
gewone mensen hebben dat recht niet, migranten al zeker niet. ik heb niet het recht om mijn lapje grond straks tot Luxemburgs grondgebied te verklaren omdat in Luxemburg de belastingen lager liggen.
willen die mensen bij Rusland behoren meoten ze gewoon verhuizen
Als de meerderheid van de bevolking dat beslist, heb jij zeker het recht. 8*)
Chronos
Ervaren pen

Bericht door Chronos »

Het voordeel van een WO:

http://www.bbc.com/news/magazine-26935867" onclick="window.open(this.href);return false;
appelfflap
Banned

Dat mag jij vinden, maar de democratische meerderheid van de mensen die in de Krim wonen denken er echt niet zo over. Zij willen bij Rusland horen.
zij mogen hun mening hebben alleen hebben die mensen die territoriale bevoegdheid niet, enkel het parlement en regering kan daarover beslissen en zij vertegenwoordigen de HELE bevolking.

dus als jij spreekt over een meerderheid dan heb je het over de gehele bevolking. Heeft, in het geval vd Krim, de gehele Oekräinse bevolking kunnen meestemmen? ik dacht het niet.

Zijn Amsterdammers bereid, om volgens diezelfde Russische logica, referenda toe te laten en hun stad te laten versplinteren tussen de verschillende allochtone gemeenschappen?
zou Ajax dan bvb een Israelische voetbalclub kunnen worden terwijl we 3 straten verder ineens in Turkije zitten?
Chronos
Ervaren pen

Bericht door Chronos »

appelfflap schreef:

zij mogen hun mening hebben alleen hebben die mensen die territoriale bevoegdheid niet, enkel het parlement en regering kan daarover beslissen en zij vertegenwoordigen de HELE bevolking.

dus als jij spreekt over een meerderheid dan heb je het over de gehele bevolking. Heeft, in het geval vd Krim, de gehele Oekräinse bevolking kunnen meestemmen? ik dacht het niet.

Zijn Amsterdammers bereid, om volgens diezelfde Russische logica, referenda toe te laten en hun stad te laten versplinteren tussen de verschillende allochtone gemeenschappen?
zou Ajax dan bvb een Israelische voetbalclub kunnen worden terwijl we 3 straten verder ineens in Turkije zitten?
Waarom nu dus wel en is het afzetten van een president die niet volgens de grondwet mag wel rechtmatig?
Dus waarom met 2 maten meten?
Snap je het nu?
Als je gelijk wilt haalt je de wetten erbij maar als het je niet uitkomt vergeet je gemakshalve. :lol:
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Chronos schreef:Oh nee, de hele wereld is hier door aan verandert. Afschaffing van de slavernij in elke wet van elke land ter wereld. (SA is wel het laatste land (zelfs een moslimland :lol: ))
Wat is er dus zo verslavend aan deze wetten? Wat voor soort macht zit in dit soort wetten?
Geopolitiek gaay niet om beslissingen die de wereld veranderen, maar om economische/strategische belangen van het ene land in het andere.
(Slavernij is overigens geëxporteerd, niet afgeschaft. Maar dit terzijde.)
Met hun gas hebben zij Oekraïne al bij hun ballen.
Die onderdelen zullen zij toch moeten leveren, welke Westers land gebruikt die troep?
Als zij die niet leveren gaan ze zelf failliet.
Onwaarschijnlijk argument.
Hoe moeten die fabrieken draaien zonder gas en/of olie?
Als hun wapenproduktie zich voornamelijk in Oekraïne bevindt, is het niet zo handig om de stekker daar uit te trekken. Beter neem je dan de boel over, strategisch bezien.
Henry Ford
Plaats reactie