De link op pagina 1, de zevende posting die door Collegavanerik is geplaatst op mijn verzoek en die "hier is jouw link" heet.Peter van Velzen schreef:Welke link? er zijn er meerdere geplaatst, alleen kan ik zo snel geen link vinden die jij hebt geplaatst.Guustaaf schreef:
Nou, misschien moet je die link dan toch eens aanklikken en het lezen.
Jemmer dat jijzelf niet kunt vertellen wat zelftranscendent betekent. De religieuze betekenis interesseert mij niet. (ik doe niet aan religie). De filosofische komt mij wat eigenaardig over, Hoe kan een mens boven een mens uitstijgen? Dat ik mij niet blindstaar op mijn beroep (ik werk niet meer), en mijn burgelijke status, wil nog niet zeggen dat ik iets bijzonders doe, Volgens mij is dit weer een vaag woord, waar wij niet veel aan hebben. "Bovenzinnelijk" en nog erger "uitstijgen boven de dualiteit van het zinnelijke" komt op mij ook over als een mystificatie. Ik ken niets dat boven de zintuigelijke waarneming uitgaat, en wat er tweeledig zou zijn aan het zinnelijke vermag ik ook niet in te zien. Woordenbrij voor mij. Waarschijnlijk bedoelt men hier hersenspinsels. Maar de enige hersenspinsels waar ik waarde aan hecht zijn die zich conformeren aan (liefst herhaalbare en objectieve) waarnemingen. Die laatsten zijn uiterst zinnelijk en daarom ook zinnig.
Zelftranscendentie is de verschuiving van ego-intentionele emotionaliteit naar alter-intentionele emotionaliteit xzoals ik in het toppic Boeddhisme heb aangegeven.