"Wat is er zo bijzonder aan klassieke muziek?"

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.
dikkemick
Adelaar

Re: "Wat is er zo bijzonder aan klassieke muziek?"

Bericht door dikkemick »

Kortom:

Ik WALG van house"muziek", een ander raakt er van in extase. Beiden zeggen niets over deze "muziek"(sorry, kan het niet laten)-vorm.

Echter: Als ik de buurman hoor tokkelen, merk ik wel heel duidelijk kwaliteitsverschil op, als ik Ritchie Blackmore er tegenover zet. Muziekvormen zijn m.i. inderdaad heel persoonlijk.
Vrede kan niet met geweld worden gehandhaafd (Albert Einstein)
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

Het laatste. Het is het "ik kan iets begrijpen wat anderen niet kunnen begrijpen" deel wat me niet aanstaat. Een beetje alsof men met de handen gevouwen in een kommetje doet alsof men iets heel kostbaars verbergt voor de rest van de wereld.
Is het dan verborgen? Volgens mij is het net zo bereikbaar als waar je zelf naar wil reiken. Heb je wel eens bedacht wat er te begrijpen valt en heb je dat ook met andere zaken waar jij niets van snapt? Wat is het probleem nu eigenlijk? Er zijn een heleboel zaken waar ik niets van snap. Maar ik erken wel dat dat eerder mijn probleem is dan van de mensen die het wel snappen of misschien alleen maar doen alsof ze het snappen. Het verandert niets aan de eigen situatie.
En als men iets te verbergen heeft, so what ? Ik kan het gewoon zien en horen.
Heb je ook problemen met andere subculturele uitingen?
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Nee, ik heb problemen met gedragingen.
Dat tracht ik de hele tijd al aan te geven.

Niet met culturele uitingen an sich.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

Over welk "verheffen" heb je het dan?
Over verder zien dan je eigen horizon, je eigen beperkingen erkennen en ze vervolgens proberen te overstijgen. Het voordeel daarvan is dat je daar verder niemand anders voor nodig hebt en ook niemand anders dan jezelf verantwoordelijk voor kunt en vooral mag houden.
Verheffen ten opzichte van de eigen positie, zou dat niet het ultieme ideaal van de vrijdenker moeten zijn. Vrij zijn ten opzichte van vooroordelen en eigen dogma's .
Het is waar je naar kunt streven. En dat kun je doen door oordelen die je op grond van je eigen emotie maakt eens in een ander licht te houden.

Het viel me eigenlijk nogal tegen van mensen die zich associeren met vrijdenken toch nog zo gevangen zitten met vooroordelen als het over Kunst gaat.
Waarom zou je je iets willen of moeten aantrekken van hoe anderen ergens op reageren of over denken en daar ook nog eens je voorkeuren van laten afhangen.
Heel merkwaardig vind ik dat .
Uit de meeste reacties blijkt ook dat mensen zichzelf op eigen houtje verrijkt hebben ten opzichte van zichzelf .
Ik vraag me af wat het oppervlakkige uiterlijke vertoon/ gedrag van een ander nu te maken heeft met de waarde die iets voor jou kan hebben. Misschien als je dertien bent , maar volgens mij ben je ouder :) .
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

Jagang schreef:Nee, ik heb problemen met gedragingen.
Dat tracht ik de hele tijd al aan te geven.

Niet met culturele uitingen an sich.
En wat heeft dat dan met klassieke muziek te maken.
Ken jij iedereen die naar klassieke muziek luistert en vertonen die allemaal gedrag wat jij afkeurt?
Dan snap ik het niet, het topic was toch " Wat is er zo bijzonder aan klassieke muziek? "

Of bedoelde je wat is er zo bijzonder aan klassieke muziek dat er sommige mensen zijn die zich elitair gaan gedragen ?
En dan vraag ik weer aan jou, moet je dat niet aan die mensen vragen ?
Ik weet ook niet waarom je haar moet laten groeien en zwarte kleren aan moet trekken als je fan bent van heavy metal. Of waarom je je haar af moet scheren als je van gabberhouse houdt.
Dat doen mensen nu eenmaal , maar volgens mij is dat een andere discussie die je ook wat algemener had kunnen stellen :) .
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Krautsjo schreef:[Of bedoelde je wat is er zo bijzonder aan klassieke muziek dat er sommige mensen zijn die zich elitair gaan gedragen ?
Juist! Maar dat viel uit de teneur toch wel te destilleren?
En dan vraag ik weer aan jou, moet je dat niet aan die mensen vragen ?
Nou ja, een aantal reacties hier vertoonden die trekken ook, dus vandaar dat ik de vraag ook hier stel.
Ik weet ook niet waarom je haar moet laten groeien en zwarte kleren aan moet trekken als je fan bent van heavy metal. Of waarom je je haar af moet scheren als je van gabberhouse houdt.
Dat doen mensen nu eenmaal , maar volgens mij is dat een andere discussie die je ook wat algemener had kunnen stellen :) .
Had gekund, maar dan was ik voorbijgegaan aan het specifieke gedrag waar ik me aan stoorde: Elitarisme.
En dat hangt toch vooral rond barok.
Laatst gewijzigd door Jagang op 18 okt 2013 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

Nou ja, een aantal reacties hier vertoonden die trekken ook, dus vandaar dat ik de vraag ook hier stel.
Is denk ik toch echt jouw probleem, ik heb er niets van gemerkt . En zelfs al had ik er iets van gemerkt dan was het nog geen probleem van de Barok, maar van de mensen die daar iets aan denken te moeten verbinden.
En ik vraag me ook af of veel mensen wel weten wat de Barok nu eigenlijk is :lol: .
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Ongeveer.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Barokmuziek" onclick="window.open(this.href);return false;
Henry Ford
Uncle Rat
Ervaren pen

Bericht door Uncle Rat »

Het bijzondere aan klassieke muziek is dat de liefhebbers van het genre erin slagen, middels cultivering van de exclusiviteit, anderen voor de kosten van hun decadente hobby op te laten draaien.

De liefhebber van klassieke muziek is de Gutmensch van de toonkunst.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Uncle Rat schreef:Het bijzondere aan klassieke muziek is dat de liefhebbers van het genre erin slagen, middels cultivering van de exclusiviteit, anderen voor de kosten van hun decadente hobby op te laten draaien.
De liefhebber van klassieke muziek is de Gutmensch van de toonkunst.
een probleem met het genre klassieke muziek?
dit soort reacties komt in de buurt vh kind dat preutelt omdat hij spruiten niet lust :)
wedden dat het kind spaghettisaus lust (zonder gehakt)
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

http://www.woorden-boek.nl/woord/decadentie" onclick="window.open(this.href);return false;
decadentie: culturele inzinking speciaal met betrekking tot moraal, kunst, wetenschap, de lust tot scheppen en ondernemen

decadentie: neergang, verval
Ik zie niet in waarom klassieke muziek decadenter zou moeten zijn dan andere vormen van muziek.
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

dikkemick schreef:Kortom:

Ik WALG van house"muziek", een ander raakt er van in extase. Beiden zeggen niets over deze "muziek"(sorry, kan het niet laten)-vorm.
Nu generaliseer jij.

https://www.google.nl/#q=house+muziek+wiki" onclick="window.open(this.href);return false;
Henry Ford
windsurfer
Diehard

Bericht door windsurfer »

Boeiende discussie, waar blijft Rereformed trouwens, die zal hier als pianist veel over te zeggen hebben. Zelf heb ik tien jaar pianoles gehad, van Folk Dean tot Chopin leren spelen maar helaas merendeels verleerd. Thuis werd eigenlijk allerlei muziek gedraaid, van klassiek tot top40. Zelf later nog gitaar leren spelen (ook mbv lessen). En dit zal wel elitair of arrogant gevonden worden, maar pianoles (of andere muziekles) geeft een basis voor het begrijpen van muziek. Ik ben van mening dat je 'klassieke muziek', whatever that may be, moet leren luisteren. Voor de duidelijkheid: ook vandaag de dag wordt gewoon klassieke muziek gecomponeerd, dat aan jaartallen willen verbinden is onzin. Je moet je erin verdiepen. Net als in whiskey (ook lekker elitair trouwens :wink: ). Het is niet zo toegankelijk als het gemiddelde popliedje uit de top 40, misschien dat daar voor sommigen het 'elitaire' in zin. Dat geldt trouwens ook niet voor andere niet mainstream dingen als hardrock om maar eens wat te noemen. Zo luister ik graag Tool, Rammstein, Metallica en was een fervent grungefan begin jaren '90 (Nirvana, Pearl Jam etc). Maar ook de nieuwe Avicii, Armin van Buuren of Madonna hoor ik graag. Voor geinteresseerden: google of youtube eens Apocalyptica, en zie hoe dicht klassiek en symfonische rock bij elkaar kan liggen.
De fans van de 'stevigere muziekstromingen' willen trouwens alles behalve elitair zijn, doen heel erg hun best om vooral non- conformistisch te zijn en lijken daarin ironisch genoeg allemaal erg op elkaar.
Zomaar from scratch Wagner's Ring des Nibelungen gaan luisteren, niet wetende wat een leidmotief is en het verhaal niet kennende, dan moet je een heel geoefende luisteraar zijn om te begrijpen wat je hoort en de structuren te 'zien'. De grap dat sommige werken die wereldberoemd zijn geschreven zijn als studie, zoals Fur Elise, de Bolero, en veel werk van Satie ontgaat velen die zich er niet in verdiept hebben. Naar mijn persoonlijke mening is (goede) klassieke muziek meer gelaagd dan een popliedje, hoe geweldig pop ook kan zijn. Neemt overigens niet weg dat ik veel mensen in de schouwburg verdenk van het feitelijk niet weten wat ze horen - en dat geldt voor mij vast ook wel bij bepaalde stukken. Je bent nooit uitgeluisterd bij klassieke muziek.
Kortom, het is voor mij niet elitair te vragen dat voor een goed begrip van klassieke muziek je een basis moet hebben en/ of moeite moet doen. Dat sommige mensen er elitair gedrag bij vertonen, tja, je hebt ook deathmetalfans die zichzelf enorm verheven voelen want 'niet mainstream'.

Overigens, hierboven linkt iemand werk uit de Young Amadeus van Tom Parker. Ik herinner me discussie hier toen over nog goed. Het zou not done zijn dat hij klassieke muziek in een popjasje goot. Volgens mij heeft hij meer van dit soort projecten gedaan.
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Simpel: bij klassieke muziek is de componist hoofdzaak en de artiest bijzaak, de artiest vertolkt de componist. "Somebody to love" van Freddie Mercury is inmiddels ook klassiek.

Het is heel bijzonder als je een "classic" kunt schrijven die onafhankelijk is van de artiest.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

windsurfer schreef:Je moet je erin verdiepen. Net als in whiskey (ook lekker elitair trouwens :wink: ).
Nou, een race naar de bodem. :)
Henry Ford
Plaats reactie