En excuseer, voor het woord substraat. Laat me dat corrigeren tot biologisch lichaam.
Datgene dus, waar robots stiekem van dromen
Moderator: Moderators
Weer een vergissing: Robots dromen niet, en ik geloof ook niet dat ze stiekum kunnen doen. (maar misschien is die gedachte inmiddels achterhaald.)Dries schreef:Mij goed
En excuseer, voor het woord substraat. Laat me dat corrigeren tot biologisch lichaam.
Datgene dus, waar robots stiekem van dromen
Peter,Peter schreef:Ik vindt het wel jammer dan Heeck mijn vraag om waarnemingen die zijn bewering ondersteunen afdoet als het draaien in een cirkeltje. Hij kan soms verassend interessante informatie oplepelen. Maar jammer genoeg heeft hij er deze keer voor gekozen te eindigen met een niet onderbouwde bewering: (dat mijn ontkennen van het Robotschap onhoudbaar is geworden).
Goeimorgen Roeland!heeck schreef:Peter,Peter schreef:Ik vindt het wel jammer dan Heeck mijn vraag om waarnemingen die zijn bewering ondersteunen afdoet als het draaien in een cirkeltje. Hij kan soms verassend interessante informatie oplepelen. Maar jammer genoeg heeft hij er deze keer voor gekozen te eindigen met een niet onderbouwde bewering: (dat mijn ontkennen van het Robotschap onhoudbaar is geworden).
Tussen jouw en mijn woonstek bestaat een tijdverschil dat zoals hierboven soms leidt tot op zijn minst voorbarige conclusies.
Het draaien in een cirkeltje is een constatering die je zelf kunt nalopen.
Dat je af en toe door me wordt verrast is zeker een reden voor je om niet te snel te concluderen dat ik ben afgetaaid.
Wel is het waar dat andere deelnemers me hebben gemotiveerd om een aantal aspecten beter te verhelderen.
Dat neemt wat tijd.
Roeland
*1) Het Paley-argument tégen evolutie en vóór een maker vind je hier voldoende verduidelijkt.Yours schreef:Hoe kom je er toch bij om te stellen dat wij mensen vleeschelijke robots zijn?
Jij verzamelt toch geen rare apparaten ( http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch" onclick="window.open(this.href);return false; ) omdat je daartoe geprogrammeerd bent, maar omdat jij dat wilt? Je hebt een keuze om dat wel of niet te doen en je kunt er mee stoppen als je dat niet langer wilt.
Het verschil is dat ik op vrijwillige basis een besluit neem om vanuit de situatie waarin ik volkomen vrij ben, te gaan nadenken en om op basis daarvan te gaan handelen. Ik hoef in principe dus helemaal niets, ben nergens toe verplicht.Yours,
Wat je hierboven net hebt geplaatst gaat over jouw ervaren van wat jij jouw vrije wil noemt.
Het maakt niet duidelijk wat jou laat verschillen van iets dat functioneert volgens een veelheid aan op elkaar inspelende en externe signalen verwerkende vleeschelijke robot.
Er lag dus nooit een weloverwogen besluit aan ten grondslag om dit te doen. Wat op zich natuurlijk wel merkwaardig is voor zo'n tijd en energie slurpende taak. Maar je weet feitelijk dus niet waarom je hieraan begonnen bent. Wat waren je overwegingen? En wat heeft jou uiteindelijk doen besluiten om het te doen? Dat zouden wat mij betreft de bewuste vragen zijn voordat ik aan zo'n taak zou gaan beginnen.Dat ik ooit ben begonnen aan de RaRapbase is waar. De redenen zitten vervat in een mengelmoes van op mij inwerkende externe signalen.
Ik ervaar het eenvoudigweg niet als beledigend omdat ik geen robotbestaan heb.Verder moet je het feitelijke robotbestaan niet als beledigend ervaren. Dat is even zinloos als de erkenning dat je van vlees en bloed bent.
Ja, dat van die robot dat stiekem droomt, da was om Yours te plagen.
Ik geef toch echt niets meer en niets minder dan wat olie om de vastgeroeste robotonderdelen weer te smeren.heeck schreef: Door andere prioriteiten, incl. de wens voor zo een mooi overzicht, heb ik me aan de mast laten binden om aan jullie sirenengezang weerstand te kunnen bieden.
R.