Nee, zover was ik ook al gekomen Roeland.heeck schreef: Fish,
De effecten van creatieve balorigheid staan niet in google, dat klopt.
Roeland
Bedankt voor je uitleg.
Moderator: Moderators
Nee, zover was ik ook al gekomen Roeland.heeck schreef: Fish,
De effecten van creatieve balorigheid staan niet in google, dat klopt.
Roeland
Het gaat hier niet om de vraag hoe de mogelijkheden beperkt worden, maar om de vraag of iemands wil zich buiten de mogelijkheden die zich kunnen voordoen kan begeven. Daarmee hoef je de natuurprocessen niet te benoemen (of tot in het kleinste detail te kennen, wat iets is wat nooit zal kunnen) om te stellen dat een menselijke wil door natuurprocessen (welke dan ook) bepaald wordt. Een menselijke wil is mijns inziens pas echt vrij als deze de natuurprocessen die ten grondslag liggen aan deze wil met terugwerkende kracht kan beïnvloeden om vervolgens diezelfde wil met terugwerkende kracht een andere wending te kunnen geven en dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.Samsa schreef:Dat ontkent ook niemand, maar aangezien we geen idee hebben hoe deze emergente complexiteit vaak voortkomt uit deze systemen is het ook nogal voorbarig om te spreken dat deze processen de mogelijkheden zouden beperken.. lijkt mij. Waarom zou het niet binnen de gegeven mogelijkheden kunnen bestaan? Of je moet dit érg concreet kunnen maken hoor (mij lukt dat niet). Over welke natuurprocessen heb je het hier nou precies? En in welk opzicht beperken deze de vrije wil? (Hoe je dat ook wil vaststellen en voor zover dat begrip uberhaupt duidelijk omkaderd is hier).vegan-revolution schreef:Het feit dat allerlei zaken lastig afleidbaar zijn en dat er veel is dat wij nog niet weten wil uiteraard niet zeggen dat het psychologische niet op de een of andere manier (zonder dat we precies hoeven te weten hoe) uit het biologische, biochemische, chemische, en zo verder, voortkomt.
Eh nee. Ik begrijp het nog niet. Maar laat me jou opmerkingen bestuderen. . . .heeck schreef:Dat komt nu boven water.Peter van Velzen schreef: Wat is er nu verwarrend aan? De mens heeft de eigenschappen die hij heeft als gevolg van een lang evolutionair proces. Het hebben van een wil, en een modus om die te verwezenlijken zijn daar een onderdeel van. Wij proberen steeds onze wil te verwezenlijken. Om doelen te kunnen bereiken moeten uiteraard de gevolgen van onze handelingen enigzins voorspelbaar zijn ( dus moet de werkelijkheid enigermate gedetermineerd zijn.
Alleen als wij vrij zijn om de handeling te kiezen, waarvan de gevolgen de grootste kans hebben met onze wil overeen te stemmen, heeft dit nut. Ergo. een zekere mate van determinsme, het hebben van een wil en een zekere mate van vrijheid zijn alle drie ingredienten van ons evolutionaire succes. Wat is hier raadselachtig aan?
Het hebben van intenties is bij veel meer dieren dan de mens van groot belang omdat bijv. het vangen van een prooi èn het bereiken van dat doel van levensbelang is. Het telkens bijstellen van de vangsttaktiek is dan onmisbaar. En inderdaad dan zijn exploiteerbare patronen ook onmisbaar.
En dan schakel je in één handgreep de vrije wil en de kale wil weer aan elkaar gelijk. Iets wat ik nu heb benadrukt door je tekst niet alleen op mensen te laten slaan.
Maar dat is jou manier om te zeggen dat de vrije wil niet bestaat??
Vandaar dat je eerdere zin:
Want dat is de manier waarop onze evolutie noodzakelijkerwijs vooruitgang boekt.
daar voor mij zo vreemd bij leek te passen.
Het evolutionaire aanpassen kent namelijk geen vooruitgang, noch een noodzakelijke vooruitgang.
Omdat je de mens als uitgangspunt had genomen dacht ik een vleugje "kroon der schepping" boven de andere dieren op te snuiven:
Snap je nu waarom ik het niet onbelangrijk vind elkaar zo goed mogelijk af te checken?http://nl.wikipedia.org/wiki/Pierre_Teilhard_de_Chardin schreef: . . Door de kracht van de verinnerlijking is de soort Homo sapiens volgens Teilhard de Chardin uitgestegen boven het dierlijke niveau. Dat wil zeggen dat de mens als denkend wezen in staat is de kosmos én zichzelf te overstijgen. Maar deze nieuwe levensvorm is niet het einde van het evolutieproces. Volgens Teilhard de Chardins hyperfysische beschouwingen is de mensheid op weg naar een steeds hechter wordende sociale eenheid.. .
Roeland
Onjuiste premisse, het gaat om vrijheid, wat betekent dat het gaat om de vraag hoe iemands wil NIET-beperkt wordt. Dat er beperkingen zijn ontkent niemand. De vraag is niet: "hoe onvrij is de wil" dat is een vraag naar de beperkingen, maar de vraag is: "hoe vrij is de wil".vegan-revolution schreef: Het gaat hier niet om de vraag hoe de mogelijkheden beperkt worden, maar om de vraag of iemands wil zich buiten de mogelijkheden die zich kunnen voordoen kan begeven.
Als je vraagt: "wat zijn de beperkingen" lijkt het me handig dat je die beperkingen benoemt. Volgens mij is dat namelijk een antwoord op de vraag waar je eerder naar verwijs. Waarbij te betwijfelen valt, of dat dat ook de vraag is die 1. verwijst naar vrijheid van wil (denk aan zelfdressuur), 2. verwijst naar vrijheid in het handelen naar de wil.Daarmee hoef je de natuurprocessen niet te benoemen (of tot in het kleinste detail te kennen, wat iets is wat nooit zal kunnen) om te stellen dat een menselijke wil door natuurprocessen (welke dan ook) bepaald wordt.
Maar als we expirimenteel onderzoek doen, waarin we factoren die de wil beinvloeden, en we zien dat dit effect sorteert op gedragingen en verklaringen over de wil. Dan dient veronderstelt te worden dat er controle over die processen uitgeoefend kan worden.Een menselijke wil is mijns inziens pas echt vrij als deze de natuurprocessen die ten grondslag liggen aan deze wil met terugwerkende kracht kan beïnvloeden om vervolgens diezelfde wil met terugwerkende kracht een andere wending te kunnen geven en dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.
Tja, dan is het niet moeilijk om telkens bij een ander enige verwarring achter te laten.Peter schreef:Jammergenoeg begint het topic weer met de term "vrije wil" terwijl ik nog nooit heb vernomen hoe je een "vrije wil" van een "onvrije wil" zou moeten onderscheiden. . . . Ik ga er daarom nog steeds van uit dat het een afkorting is van "vrije wilsuitoefening".
Je schermt telkens nogal gemakkelijk met het woordje "onjuist". In mijn beleving (of definitie) is een wil pas vrij als er niets is waardoor die wil bepaald wordt. Het zal ook afhangen van "vrij" in welke betekenis. Je kunt vrij zijn in de zin van veel bewegingsruimte hebben, maar tegelijkertijd onvrij in de zin van onlosmakelijk verbonden zijn met natuurprocessen. Die onlosmakelijke verbinding met natuurprocessen die een wil volledig bepalen maakt een wil volledig onvrij, aangezien die wil niet los gezien kan worden van de natuurprocessen die ten grondslag liggen aan die wil.Blues-Bob schreef:Onjuiste premisse, het gaat om vrijheid, wat betekent dat het gaat om de vraag hoe iemands wil NIET-beperkt wordt. Dat er beperkingen zijn ontkent niemand. De vraag is niet: "hoe onvrij is de wil" dat is een vraag naar de beperkingen, maar de vraag is: "hoe vrij is de wil".vegan-revolution schreef: Het gaat hier niet om de vraag hoe de mogelijkheden beperkt worden, maar om de vraag of iemands wil zich buiten de mogelijkheden die zich kunnen voordoen kan begeven.
Hoe had je deze zin bedoeld? Zo komt het op mij nogal warrig over.Blues-Bob schreef:Maar als we expirimenteel onderzoek doen, waarin we factoren die de wil beinvloeden, en we zien dat dit effect sorteert op gedragingen en verklaringen over de wil.
Ik weet niet hoe je hier nou weer bij komt. Ik heb juist gesteld dat een wil in overeenstemming moet zijn met wat er zich in het universum afspeelt en welke wisselwerkingen daarin optreden. Een wil wordt gestuurd door die wisselwerkingen en is daarom in die zin en in die betekenis niet vrij. Dat is van belang in verband met de vraag of iemand verantwoordelijk is voor wat diegene doet. Mijn antwoord daarop is dat niemand verantwoordelijk is voor wat diegene doet. Desalniettemin kan iemand wel door anderen verantwoordelijk worden gehouden voor wat diegene doet en dat is iets wat mensen onderling veelvuldig doen (ook al slaat het in diepste zin mijns inziens nergens op).Samsa schreef:Is dit niet gewoon een cirkelredenering? Je hebt de definitie van 'onvrij' zo gemaakt dat niks in het universum eraan kan voldoen.
Voor mij is 'vrij' in een bepaalde betekenis inderdaad onbestaanbaar. Volgens mij is dat nou juist de essentie wanneer met het heeft over "vrije wil".Samsa schreef:dat zou betekenen dat het woord 'vrij' verwijst naar geen enkel bestaand iets (en dus gewoon een onzinnig woord is).
Maar alles wat zich erin afspeelt is ermee in overeenstemming per definitie toch? Kan iets zich afspelen in het universum en er niet mee in overeenstemming zijn?? Wat betekent dit...vegan-revolution schreef: Ik heb juist gesteld dat een wil in overeenstemming moet zijn met wat er zich in het universum afspeelt
Verwacht je van mij aan te tonen dat wanneer je beperkingen aantoont dat je dan bezig bent met onvrijheid, en als je mogelijkheden aantoont dat je dan bezig bent met de premisse van vrijheid? Is dat een vraag die KISS genoeg is?vegan-revolution schreef:Je schermt telkens nogal gemakkelijk met het woordje "onjuist". In mijn beleving (of definitie) is een wil pas vrij als er niets is waardoor die wil bepaald wordt. Het zal ook afhangen van "vrij" in welke betekenis. Je kunt vrij zijn in de zin van veel bewegingsruimte hebben, maar tegelijkertijd onvrij in de zin van onlosmakelijk verbonden zijn met natuurprocessen. Die onlosmakelijke verbinding met natuurprocessen die een wil volledig bepalen maakt een wil volledig onvrij, aangezien die wil niet los gezien kan worden van de natuurprocessen die ten grondslag liggen aan die wil.Blues-Bob schreef:Onjuiste premisse, het gaat om vrijheid, wat betekent dat het gaat om de vraag hoe iemands wil NIET-beperkt wordt. Dat er beperkingen zijn ontkent niemand. De vraag is niet: "hoe onvrij is de wil" dat is een vraag naar de beperkingen, maar de vraag is: "hoe vrij is de wil".vegan-revolution schreef: Het gaat hier niet om de vraag hoe de mogelijkheden beperkt worden, maar om de vraag of iemands wil zich buiten de mogelijkheden die zich kunnen voordoen kan begeven.
Dus mensen die stellen dat er graden van vrijheid zijn in het bewust en doelgericht beinvloeden van de gedragslijn / attitude (zie consensusdefinitie) geloven in bovennatuurlijke fenomenen?vegan-revolution schreef:Er zijn natuurlijk mensen die denken dat de toverstaf van God alles onverwachts kan veranderen tegen alle natuurwetten in, of mensen die denken dat ze een onstoffelijke geest hebben die geheel vrij hun lichaam kan besturen.
Graden van vrijheid in de betekenis van bijvoorbeeld fysieke bewegingsruimte is niet hetzelfde als de onlosmakelijke verbondenheid van een wil met natuurkrachten in het universum. Dit door elkaar halen leidt alleen maar tot begripsverwarring.Blues-Bob schreef:Dus mensen die stellen dat er graden van vrijheid zijn in het bewust en doelgericht beinvloeden van de gedragslijn / attitude (zie consensusdefinitie) geloven in bovennatuurlijke fenomenen?
Ik snap niet waar je met deze vraag heen wilt.Blues-Bob schreef:Als een weg door het universum beperkt wordt door de hoeveelheid beschikbare asvalt. Is deze weg dan kort?
Natuurlijk borrelen er zulke zaken in mensen op, ook weer als gevolg van de maalstroom van natuurkrachten in het universum waarin mensen opgesloten zitten.Blues-Bob schreef:Als we het hebben over vrijheid, is het dan niet zo dat de graden van vrijheid een subjectieve ervaring opwekken die mensen het gevoel geeft autonoom (zelfstandig, bewust en onbewust bekwaam) zorg te dragen om actief en in overeenstemming met de omgeving doelgericht met kans op succes te handelen?
Onder wilsbekwaamheid van een mens wordt mijns inziens in de praktijk verstaan een kans, dat een mens in een betreffende periode met betrekking tot een verrichte daad in die periode in een toestand verkeert waarin die mens de mogelijke gevolgen van die verrichte daad bewust kan overzien, die groter geacht wordt (om wat voor reden dan ook) dan 50%.Blues-Bob schreef:En als we het hebben over wilsbekwaamheid, hebben we het dan niet over de belasting die deze subjectieve ervaring en het gevolg daarvan (autonoom, doelgericht bewust en onbewust gedrag) oplevert voor de omgeving?
[/quote]vegan-revolution schreef:Natuurlijk borrelen er zulke zaken in mensen op, ook weer als gevolg van de maalstroom van natuurkrachten in het universum waarin mensen opgesloten zitten.Blues-Bob schreef:Als we het hebben over vrijheid, is het dan niet zo dat de graden van vrijheid een subjectieve ervaring opwekken die mensen het gevoel geeft autonoom (zelfstandig, bewust en onbewust bekwaam) zorg te dragen om actief en in overeenstemming met de omgeving doelgericht met kans op succes te handelen?
Hoe je zoiets dan voor jezelf kan rijmen snap ik dan niet.Blues-Bob schreef:Zou wat zijn inderdaad als ze los van de maalstroom van natuurkrachten opkwamen borrelen. Dat geloven velen niet, die wel in vrije wil geloven.
Hoe bepaalde zaken tot in alle uiterste details verlopen kom je toch nooit precies te weten. Wel is het voldoende om te weten dat een wil volledig door de maalstroom van natuurkrachten in het universum bepaald wordt en daarmee nooit vrij kan zijn.Blues-Bob schreef:De vraag is of deze fenomenen daadwerkelijk de flexibiliteit (het vermogen of de capaciteit te kiezen voor een bepaalde gedragslijn of attitude) beïnvloeden en zo ja hoe. Dát is de vraag naar vrije wil, de vraag naar de beperkingen is de vraag naar de onvrije wil.