De grootste contradictie van dit forum.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Berjan
Bevlogen

Re: De grootste contradictie van dit forum.

Bericht door Berjan »

Nee zeg, laten we vooral niet afgaan op de meest bekende geschriften uit de oudheid. Dat mag nooit een referentie voor iets zijn als ware het betrouwbaar in enig opzicht.
Het N.T. is een theologisch geheel. Je kan daar best dingen uithalen als het gaat om het geloof van christelijke gemeenten in die tijd, maar niet over de historische feiten.
Wat een onzin weer zeg. Paulus predikte precies hetzelfde als Jezus en zoals ik al eerder aangaf was hij een bekeerde Jood terwijl Jezus dat niet was. Maar dat komt uit het N.T. en dat kunnen we niet serieus nemen he.
De Jezus in de evangelieen was er niet voor om de wet af te schaffen, Paulus daarentegen vond het geloof belangrijker dan de wet. Hij is degene die de term genade heeft ingesteld, men hoeft zich niet aan de wet te houden. Hoezo predikte Paulus dan hetzelfde als de Jezus van het N.T?
aton

Bericht door aton »

Leeuw schreef: Oh ik ben er allang over uit hoe de Israelieten over Edomieten dachten en hoe dat later in het Jodendom veranderd is naarmate de Edomieten deel gingen uitmaken van het Jodendom. Ik wilde het alleen niet te stellig beweren om jou de kans te geven het zelf te ontdekken. Maar jij schijnt het allemaal veel beter te weten omdat je zo ontzettend veel weet van hoe het nou echt gegaan is he.
Dat heb je goed gezien. Misschien heb je hier al wat aan, dan moet ik m'n tijd niet steken om in m'n boekkast te duiken:
http://en.wikipedia.org/wiki/Edomites" onclick="window.open(this.href);return false;
Natuurlijk niet verwarren met de latere Nabateërs:
http://en.wikipedia.org/wiki/Nabataeans" onclick="window.open(this.href);return false;
Niet dat deze Wiki-linken heilig voor me zijn, maar geven toch al een goed beeld. Vergeet ook niet af en toe eens door te klikken.
Beste Aton, als jij je superieure houding en nu ook beschuldigingen naar mij niet veranderd heb ook ik geen zin in een verdere discussie. Groet, Leeuw!
Ik denk wel dat die beschuldigingen niet zonder grond waren. Haal er maar eens je bijbeltje bij.
En juist, ik heb weinig last van valse bescheidenheid. Een atheïstisch trekje misschien ?
Leeuw
Geregelde verschijning

Bericht door Leeuw »

Berjan schreef:
Nee zeg, laten we vooral niet afgaan op de meest bekende geschriften uit de oudheid. Dat mag nooit een referentie voor iets zijn als ware het betrouwbaar in enig opzicht.
Het N.T. is een theologisch geheel. Je kan daar best dingen uithalen als het gaat om het geloof van christelijke gemeenten in die tijd, maar niet over de historische feiten.
Ik denk juist dat zowel het oude en nieuwe testament enorm veel historische feiten bevestigen of juist als voornaamste bron, noemen.
De Jezus in de evangelieen was er niet voor om de wet af te schaffen, Paulus daarentegen vond het geloof belangrijker dan de wet. Hij is degene die de term genade heeft ingesteld, men hoeft zich niet aan de wet te houden. Hoezo predikte Paulus dan hetzelfde als de Jezus van het N.T?
Dat is inderdaad een veelgehoorde misvatting binnen het Christendom. En zoals ik nu begrijp ook buiten het Christendom ;)
Echter Paulus sprak alleen over die gedeelten uit de wet die betrekking hadden op tijdelijke elementen. Hier moet men denken aan offerdienst, tempeldienst etc. De gedeelten waar Paulus juist spreekt over het bevestigen v.d. wetten zijn meetstal onderbelicht omdat men liever een uiterste pakt om zich op te richten i.p.v. de gehele Schrift te bestuderen.

"0 Het is toch immers één en dezelfde God, Die besnedenen rechtvaardigen zal uit het geloof en onbesnedenen door het geloof.
31 Doen wij dan door het geloof de wet teniet? Volstrekt niet, maar wij bevestigen de wet. " (Romeinen 3)

" 30 Wat zullen wij dan zeggen? Dit: dat de heidenen, die geen gerechtigheid hebben nagejaagd, gerechtigheid verkregen hebben, gerechtigheid echter die uit het geloof is.
31 Maar Israël, dat de wet van de gerechtigheid najaagde, is aan de wet van de gerechtigheid niet toegekomen.
32 Waarom niet? Omdat zij die niet uit geloof zochten, maar als uit werken van de wet. Want zij hebben zich gestoten aan de steen des aanstoots,
33 zoals geschreven staat: Zie, Ik leg in Sion een steen des aanstoots en een struikelblok. En: Ieder die in Hem gelooft, zal niet beschaamd worden. " (Rom.9)

Paulus wijst alleen op het feit dat men gerechtigheid niet kan verdienen door de werken v.d. wet. Dat kon Israël ook niet in het O.T. daarom hadden ze steeds een offer nodig. Aangezien Jezus Het Offer is geworden vervallen dat soort zaken die in de wet geboden zijn.

" 44 En Hij zei tegen hen: Dit zijn de woorden die Ik tot u sprak toen Ik nog bij u was, dat alles vervuld moest worden wat over Mij geschreven staat in de Wet van Mozes en in de Profeten en in de Psalmen.
45 Toen opende Hij hun verstand zodat zij de Schriften begrepen.
46 En Hij zei tegen hen: Zo staat er geschreven en zo moest de Christus lijden en uit de doden opstaan op de derde dag.
47 En in Zijn Naam moet onder alle volken bekering en vergeving van zonden gepredikt worden, te beginnen bij Jeruzalem.
48 En u bent van deze dingen getuigen. " (Lukas 24)

"17 Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen. " (Mat. 5)

Wat schreven de profeten over de Messias? Wat eiste de wet? Waar schrijven sommige Psalmen over? De Messias was voorzegt. De 'knecht/dienaar van God' die de wet perfect kon houden.
Jezus zei de zoon van God te zijn, de Messias. Paulus beweerde nergens dat dat niet zo was maar als schriftgeleerde legde hij juist uit hoe dat precies zat i.v.m. de wet en de belofte. De belofte was immers aan Abraham gegeven omdat hij geloof in God had en rechtvaardige werken/daden. Zie de Romeinen brief en ook Jakobus zegt hetzelfde in hoofdstuk 2, geloof en werken... (en ook de Hebreeën brief) waar ook hij Abraham noemt. M.a.w. het nieuwe testament is eensluidend in de leer. Wordt alleen vaak verkeerd begrepen. Of men wil dan heel wettisch zijn en zo de gerechtigheid verdienen. Of men wil juist alleen maar 'geloven' en 'genade'. Zodat men lekker zelf kan bepalen wat goed en slecht is. Wordt dan liever atheïst om eigen god te zijn en niet net te doen alsof je de Bijbel volgt nietwaar?
Komt tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven; neemt mijn juk op u en leert van Mij, want Ik ben zachtmoedig en nederig van hart, en gij zult rust vinden voor uw zielen; want mijn juk is zacht en mijn last is licht.
Jinny

Bericht door Jinny »

Leeuw, wat Aton ook al constateert, je weet blijkbaar bedroevend weinig vd history van het christendom.
En ad hominems als je regel over atheïst worden helpt ook niet echt in het verwachten van een goed onderlegde gesprekspartner.

Misschien is dit forum nog wat te hoog gegrepen voor je?
Lees je eerst eens zorgvuldig in, er zijn je al diverse linkjes gegeven.
Leeuw
Geregelde verschijning

Bericht door Leeuw »

Fish schreef:
Leeuw schreef: Echter toen het volk groeide en uit Egypte geleid werd en dus een aparte natie werd, toen werd het steeds belangrijker om zich af te blijven zonderen.
Leeuw, heb je buiten de bijbel bronnen voor die uittocht van 600.000 mannen, hun vrouwen kinderen en vee?
Zou ik nog op terugkomen. Ik kwam een paar interessante stukken tegen die aannemelijk maken dat de uittocht inderdaad heeft plaatsgevonden juist op basis van gevonden potscherven waarvan de rabbijnen nog zeiden dat ze nooit gevonden zijn...

http://www.biblicalchronologist.org/ans ... ottery.php

Ook vergelijkt men de geschiedenis van Egypte, met name de leeftijd v.d. Farao's met wat de Bijbel aangeeft:
http://www.biblicalchronologist.org/ans ... _egypt.php
Komt tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven; neemt mijn juk op u en leert van Mij, want Ik ben zachtmoedig en nederig van hart, en gij zult rust vinden voor uw zielen; want mijn juk is zacht en mijn last is licht.
Leeuw
Geregelde verschijning

Bericht door Leeuw »

Jim schreef:Leeuw, wat Aton ook al constateert, je weet blijkbaar bedroevend weinig vd history van het christendom.
En ad hominems als je regel over atheïst worden helpt ook niet echt in het verwachten van een goed onderlegde gesprekspartner.

Misschien is dit forum nog wat te hoog gegrepen voor je?
Lees je eerst eens zorgvuldig in, er zijn je al diverse linkjes gegeven.
Jim, ik vind het helemaal niet erg dat jij of jullie vinden dat ik er weinig van af weet. Alleen Aton's houding vind ik nogal uit de hoogte.

Verder snap ik niet wat je stoort aan mijn opmerking over de atheisten. Een atheist erkend toch geen God/opperwezen met een boek vol regels boven zich?

En ik laat je opmerking over het 'te hoog gegrepen' maar bij jou liggen. Dat vind ik nogal een lage opmerking zie je.
aton

Bericht door aton »

Leeuw schreef: Wat schreven de profeten over de Messias?
Wat volgens jou ?
Wat eiste de wet?
Wat volgens jou ?
Waar schrijven sommige Psalmen over?
?
Jezus zei de zoon van God te zijn, de Messias.
Messias of zoon van God ?
Zodat men lekker zelf kan bepalen wat goed en slecht is.
Juist.
Wordt dan liever atheïst om eigen god te zijn en niet net te doen alsof je de Bijbel volgt nietwaar?
Ben ik al en volg de bijbel niet. En nu ?
aton

Bericht door aton »

Leeuw schreef: Zou ik nog op terugkomen. Ik kwam een paar interessante stukken tegen die aannemelijk maken dat de uittocht inderdaad heeft plaatsgevonden juist op basis van gevonden potscherven waarvan de rabbijnen nog zeiden dat ze nooit gevonden zijn...

Ook vergelijkt men de geschiedenis van Egypte, met name de leeftijd v.d. Farao's met wat de Bijbel aangeeft:
http://www.biblicalchronologist.org/ans ... _egypt.php
Ken jij toevallig antoon of kingDavid ?
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Leeuw schreef:Of men wil juist alleen maar 'geloven' en 'genade'. Zodat men lekker zelf kan bepalen wat goed en slecht is. Wordt dan liever atheïst om eigen god te zijn en niet net te doen alsof je de Bijbel volgt nietwaar?
Dat je hier bij voor het merendeel atheïsten op bezoek bent zou je toch al wel duidelijk moeten zijn.
Wellicht breekt je klomp daarom voortdurend. Atheïsten kunnen gemakkelijk een voor gelovigen ongehoorde kijk op de zaken hebben. Het duurt voor veel gelovigen lang voordat ze zich uit vastgeroeste stramienen kunnen losdenken.

Overigens worden mensen die lekker 'alleen maar willen geloven' en iets hebben met 'genade' geen atheïst. Atheïsme gedijt enkel in een koelere omgeving. Mag ik je eens vragen tot welke gelovige sekte je zelf behoort?
Born OK the first time
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Leeuw schreef:
Zou ik nog op terugkomen. Ik kwam een paar interessante stukken tegen die aannemelijk maken dat de uittocht inderdaad heeft plaatsgevonden juist op basis van gevonden potscherven waarvan de rabbijnen nog zeiden dat ze nooit gevonden zijn...

Ik had liever een niet vooringenomen bron van je gezien.
Conclusion

Because the archaeologists have been looking for the Exodus in the wrong time period, they haven't found it. Unfortunately, they have then gone on to conclude that the Exodus must never have happened. This is the wrong conclusion. When you look in the right time period, there's plenty of evidence to show that, in fact, the Exodus did happen, just as the Bible describes it.
De conclusie is fout, en ze moeten dit weten, want de archeologen hebben restanten van kleine groepjes gevonden, van lang voor de aangenomen tijd de exodus zou hebben plaatsgevonden tot lang na die tijd.
Niets wees op een grote groep laat staan een volk van meer dan twee miljoen.

Ben Goerion heeft archeologen 60 jaar geleden gevraagd om bewijs voor de legitimiteit van de joodse claim op Kanaan te vinden, ze gingen dit doen met de bijbel in de hand.
Er werd toen nog gedacht dat de bijbel ( OT) historisch was.
Nu 60 jaar later is dit de conclusie:
Zev Herzog, een archeoloog verbonden aan de Universiteit van Tel Aviv, publiceerde in november 1999 een artikel in de Maariv, waarin hij schreef dat vijftig jaar onderzoek in Israël geen bewijs heeft opgeleverd dat de verhalen in de Bijbel ondersteunt. Hij meent dat Abraham, Izaäk en Ismaël als legendarische figuren moeten worden opgevat.
Ik zou je ook aanraden om dit boek eens te lezen!
Misschien dat je dan wat genuanceerder gaat denken over de bijbel?

Zoekend naar het gelijk van de Bijbel vonden archeologen een andere werkelijkheid.Finkelstein en Silberman vatten in dit boek het meest recente archeologische onderzoek naar de oorsprong van de Bijbel samen. Ze laten het verhaal zien dat de stenen hen vertelden. Maar dat is wel een ander verhaal dan we in het Oude Testament aantreffen.

Hun samenvatting gooit de geschiedenis van Israël overhoop. Ze leggen uit hoe de nakomelingen van koning David de geschiedenis herschreven uit politieke en ideologische overwegingen. Die herschreven geschiedenis is ons als het Oude Testament overgeleverd. Maar de restanten van het verleden die in de bodem van het land Israël werden aangetroffen vertellen een ander verhaal.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

Leeuw schreef:Ik denk juist dat zowel het oude en nieuwe testament enorm veel historische feiten bevestigen of juist als voornaamste bron, noemen.
Daar geloof ik weinig van, de joodse geschriften zijn vooral propaganda. Om hun God groot te maken en de goden van andere volkeren klein te houden. Vandaar dat alle oorlogen die zij voerden gewonnen worden, of het is een straf vanwege een pietluttigheid. Het NT is een mythisch verhaal, met personages die inderdaad leefden. Maar wat wil je ook als men een betrouwbaar ogend verhaal wil hebben. Als wij nu een verhaal vertellen over de tweede wereld oorlog dan komen mensen als Hitler, Stalin, Churchill en dergelijke ook voorbij, terwijl het enkel en alleen fictie is.
Dat is inderdaad een veelgehoorde misvatting binnen het Christendom. En zoals ik nu begrijp ook buiten het Christendom ;)
Echter Paulus sprak alleen over die gedeelten uit de wet die betrekking hadden op tijdelijke elementen. Hier moet men denken aan offerdienst, tempeldienst etc. De gedeelten waar Paulus juist spreekt over het bevestigen v.d. wetten zijn meetstal onderbelicht omdat men liever een uiterste pakt om zich op te richten i.p.v. de gehele Schrift te bestuderen.
De wet is enkel uiterlijke schijn. En al die rituelen hoefden van Paulus niet meer, zelfs de besnijdenis nam hij symbolisch in plaats van letterlijk.
"0 Het is toch immers één en dezelfde God, Die besnedenen rechtvaardigen zal uit het geloof en onbesnedenen door het geloof.
31 Doen wij dan door het geloof de wet teniet? Volstrekt niet, maar wij bevestigen de wet. " (Romeinen 3)
Dat kan die man wel zeggen, maar hij houdt zich er toch niet aan? Hij kreeg zelfs ruzie met joods gerichte christenen, en die vervloekte hij dan maar. Zo graag wilde hij af van de wet.
En het bevestigen is een leeg hulsel. Hij stelde zich boven de wet, en zo probeerde hij die te bevestigen. Hij interpreteerde alles anders dan Jahweh, de god der Joden. Maar daar kom ik nog wel op terug. Mijn beste kaarten leg ik het laatst op tafel.
" 30 Wat zullen wij dan zeggen? Dit: dat de heidenen, die geen gerechtigheid hebben nagejaagd, gerechtigheid verkregen hebben, gerechtigheid echter die uit het geloof is.
31 Maar Israël, dat de wet van de gerechtigheid najaagde, is aan de wet van de gerechtigheid niet toegekomen.
32 Waarom niet? Omdat zij die niet uit geloof zochten, maar als uit werken van de wet. Want zij hebben zich gestoten aan de steen des aanstoots,
33 zoals geschreven staat: Zie, Ik leg in Sion een steen des aanstoots en een struikelblok. En: Ieder die in Hem gelooft, zal niet beschaamd worden. " (Rom.9)
http://www.biblija.net/biblija.cgi?l=nl ... 1&m=Jes+28" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit gaat helemaal niet over hetgeen Paulus zegt, dat is een vrij domme en onnozele interpretatie van die man. Dit ging om de strijd tussen heidenen en de joden, zoals je misschien wel weet gaat het OT daar voor een groot gedeelte over. En Sion zal dan niet ingenomen kunnen worden door de heidenen en dat zal de dood worden voor de heidenen. En dan zal Jahweh recht komen uitspreken over deze volkeren. Wat je in Openbaring weer terug ziet komen.
Paulus wijst alleen op het feit dat men gerechtigheid niet kan verdienen door de werken v.d. wet. Dat kon Israël ook niet in het O.T. daarom hadden ze steeds een offer nodig. Aangezien Jezus Het Offer is geworden vervallen dat soort zaken die in de wet geboden zijn.
Dat is een vrije interpretatie van Paulus, niet van Jezus zelf (uit de evangelieen althans).

" 44 En Hij zei tegen hen: Dit zijn de woorden die Ik tot u sprak toen Ik nog bij u was, dat alles vervuld moest worden wat over Mij geschreven staat in de Wet van Mozes en in de Profeten en in de Psalmen.
45 Toen opende Hij hun verstand zodat zij de Schriften begrepen.
46 En Hij zei tegen hen: Zo staat er geschreven en zo moest de Christus lijden en uit de doden opstaan op de derde dag.
47 En in Zijn Naam moet onder alle volken bekering en vergeving van zonden gepredikt worden, te beginnen bij Jeruzalem.
48 En u bent van deze dingen getuigen. " (Lukas 24)

"17 Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen. " (Mat. 5)
Kun jij precies aanwijzen waarin staat dat de gezalfde na drie dagen weer opgewekt zou worden? In het OT dan, niet in het NT. Want ik denk dat Jezus toen zijn leesbril niet ophad #-o
En de lijdende knecht is Israel, wat je ook zo vaak in het OT terug vind, dat ik het knap vind dat christenen hier overheen lezen.

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/re ... srael.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat schreven de profeten over de Messias? Wat eiste de wet? Waar schrijven sommige Psalmen over? De Messias was voorzegt. De 'knecht/dienaar van God' die de wet perfect kon houden.
Dit vind ik ook zo goed van Paulus, hij gaat hier namelijk regelrecht in tegen wat Jahweh zei tegen Mozes bij het uitdelen van de wet. Te vinden in Deut 30:10 en volgende:
10 Wanneer gij der stemme des HEEREN, uws Gods, zult gehoorzaam zijn, houdende Zijn geboden en Zijn inzettingen, die in dit wetboek geschreven zijn; wanneer gij u zult bekeren tot den HEERE, uw God, met uw ganse hart en met uw ganse ziel.

11 Want ditzelve gebod, hetwelk ik u heden gebiede, dat is van u niet verborgen, en dat is niet verre.

12 Het is niet in den hemel, om te zeggen: Wie zal voor ons ten hemel varen, dat hij het voor ons hale, en ons hetzelve horen late, dat wij het doen?

13 Het is ook niet op gene zijde der zee, om te zeggen: Wie zal voor ons overvaren aan gene zijde der zee, dat hij het voor ons hale, en ons hetzelve horen late, dat wij het doen?

14 Want dit woord is zeer nabij u, in uw mond, en in uw hart, om dat te doen.

15 Ziet, ik heb u heden voorgesteld het leven, en het goede, en den dood, en het kwade.

16 Want ik gebiede u heden, den HEERE, uw God, lief te hebben, in Zijn wegen te wandelen, en te houden Zijn geboden, en Zijn inzettingen, en Zijn rechten, opdat gij levet en vermenigvuldiget, en de HEERE, uw God, u zegene in het land, waar gij naar toe gaat, om dat te erven.

17 Maar indien uw hart zich zal afwenden, en gij niet horen zult, en gij gedreven zult worden, dat gij u voor andere goden buigt, en dezelve dient;

18 Zo verkondig ik ulieden heden, dat gij voorzeker zult omkomen; gij zult de dagen niet verlengen op het land, naar hetwelk gij over de Jordaan zijt heengaande, om daarin te komen, dat gij het erfelijk bezit.

19 Ik neem heden tegen ulieden tot getuigen den hemel en de aarde; het leven en den dood heb ik u voorgesteld, den zegen en den vloek! Kiest dan het leven, opdat gij levet, gij en uw zaad;

20 Liefhebbende den HEERE, uw God, Zijner stem gehoorzaam zijnde, en Hem aanhangende; want Hij is uw leven en de lengte uwer dagen; opdat gij blijft in het land, dat de HEERE uw vaderen, Abraham, Izak en Jakob, gezworen heeft hun te zullen geven.
De messias was dan ook een strijder die op de troon van David ging zitten en de Joden verloste van hun vijanden. En niet een mens die de wet zou moeten houden, of moesten sterven voor de zonden des mensen. Dat is een heidens concept, binnengeslopen in de Joodse gemeenschap.

Jezus zei de zoon van God te zijn, de Messias. Paulus beweerde nergens dat dat niet zo was maar als schriftgeleerde legde hij juist uit hoe dat precies zat i.v.m. de wet en de belofte. De belofte was immers aan Abraham gegeven omdat hij geloof in God had en rechtvaardige werken/daden. Zie de Romeinen brief en ook Jakobus zegt hetzelfde in hoofdstuk 2, geloof en werken... (en ook de Hebreeën brief) waar ook hij Abraham noemt. M.a.w. het nieuwe testament is eensluidend in de leer. Wordt alleen vaak verkeerd begrepen. Of men wil dan heel wettisch zijn en zo de gerechtigheid verdienen.
Natuurlijk zitten er ook daden en woorden vast aan de wet, en ook geloof in Jahweh. Maar Paulus wil niks meer met de wet te maken hebben. Sterker nog, hij maakt de joodse stamgod Jahweh tot een universele godheid enkel om meer leden te trekken! Al moet ik bekennen dat een persoon als Paulus nooit Jahweh bij name genoemd heeft (of men heeft dit in de vertaling weggelaten, ik ben geen kenner van het Grieks).
Maar volgens Deut 30 is de wet makkelijk te houden voor de Joden, en heeft men geen genade nodig of iemand die het voor hen doet. Dingen die de paulus van de brieven maar even over het hoofd gezien heeft.
Of men wil juist alleen maar 'geloven' en 'genade'. Zodat men lekker zelf kan bepalen wat goed en slecht is. Wordt dan liever atheïst om eigen god te zijn en niet net te doen alsof je de Bijbel volgt nietwaar?
Een atheist wil eigen god zijn? Ik geloof dat atheisten daarvoor te veel in zichzelf geloven.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Leeuw schreef:
Berjan schreef:De Jezus in de evangelieen was er niet voor om de wet af te schaffen, Paulus daarentegen vond het geloof belangrijker dan de wet. Hij is degene die de term genade heeft ingesteld, men hoeft zich niet aan de wet te houden. Hoezo predikte Paulus dan hetzelfde als de Jezus van het N.T?
Paulus sprak alleen over die gedeelten uit de wet die betrekking hadden op tijdelijke elementen. Hier moet men denken aan offerdienst, tempeldienst etc.
@Leeuw:
Het zou ook nog fijn zijn even een verwijzing te krijgen naar een uitspraak van Paulus op grond waarvan je deze bewering maakt.

Overigens, indien je de 'tijdelijke elementen' uit 613 voorschriften van de joodse wet wegstreept houd je weinig of niets meer over wat niet iedereen overal op de wereld al had (niet stelen, liegen, begeren wat van een ander is, doodslaan), dus zeker niets joods.
Born OK the first time
Kevin
Diehard

Bericht door Kevin »

Wou even zeggen dat ik dit een heerlijke discussie vind en ik zit te smullen. Ik zou het jammer vinden als er teveel naar emotie wordt gekeken en te weinig naar de feiten. Heb ondertussen een directe link aangemaakt op onze facebook :)!

Ooit heb ik nog eens een boek geleend van CXT (Jezus 100 jaar voor Christus) en dat toch bijna uit geworsteld. Moet zeggen dat ik vroeger erg geïnteresseerd was in de bronnen theorie maar uiteindelijk kwamen er te veel kleine en onbenullige weetjes bij kijken(al die verschillende volkeren, hoe ze tegenover elkaar stonden, wat er in het OT over wordt gezegd, etc). Als je daar dan ook nog de onderlinge mogelijke verkeerde en goede interpretaties van uitspraken moet gaan bij- en onthouden... Ik ben toen afgehaakt. Maar het is mooi om te zien hoe er hier tot op redelijk diep niveau (voor mij althans) gereageerd kan worden. Ik zou het niet uit de losse mouw kunnen in ieder geval.

Respect voor beide partijen. :)
aton

Bericht door aton »

Hallo Kevin, dank je voor de complimenten aan het forum. :wink:
Kevin schreef: Ooit heb ik nog eens een boek geleend van CXT (Jezus 100 jaar voor Christus) en dat toch bijna uit geworsteld.
Jaren geleden heb ik me dit boek ook aangeschaft, maar is al een tijdje naar ' papierslag ' verwezen. De auteur vroeg zich af hoe een religie zo snel opgang kon maken. Daar is men ondertussen al uit. Zelfde oorzaak als met de snelle opgang van de Islam. Blijf hier maar lezen ( en deelnemen aan de discussies ), je moet niet zo lang afwezig zijn. :wink:
Leeuw
Geregelde verschijning

Bericht door Leeuw »

Rereformed schreef:
Leeuw schreef:Of men wil juist alleen maar 'geloven' en 'genade'. Zodat men lekker zelf kan bepalen wat goed en slecht is. Wordt dan liever atheïst om eigen god te zijn en niet net te doen alsof je de Bijbel volgt nietwaar?
Dat je hier bij voor het merendeel atheïsten op bezoek bent zou je toch al wel duidelijk moeten zijn.
Wat?!? Is dit niet het refoforum dan? Wat de... krijgen we nouw? Tja ik kreeg deze link van een vriend die me een vrijgemaakte Christelijke website aan de hand deed en ...

Nee maar nu serieus. Natuurlijk weet ik op welk forum ik zit. Helaas is mijn opmerking over wie er beter atheïsten moeten worden totaal niet overkomen. Kijk ik schreef het als advies voor mensen die zich Christenen noemen maar alleen die gedeelten v.d. Bijbel willen accepteren die hun leven niet te moeilijk maakt. Daarom krijgen ze dan ook megakerken vol met 'gelovigen'. Echter zo'n discussie over de mogelijke verschillen tussen de uitleg van Paulus en Jezus en Zijn discipelen wordt meestal uit de weg gegaan. Men kiest liever voor die woorden van Paulus waar hij het over de liefde en vergeving heeft. En de gedeelten waar Paulus aan het vervloeken is worden dan 's zondags niet gelezen op de kansel. Of juist omgekeerd als je de pech hebt om op te groeien in een zwaar gereformeerde gemeente.
ik zei de gek schreef:M.a.w. het nieuwe testament is eensluidend in de leer. Wordt alleen vaak verkeerd begrepen. Of men wil dan heel wettisch zijn en zo de gerechtigheid verdienen. Of men wil juist alleen maar 'geloven' en 'genade'. Zodat men lekker zelf kan bepalen wat goed en slecht is. Wordt dan liever atheïst om eigen god te zijn en niet net te doen alsof je de Bijbel volgt nietwaar?
Ik neem aan dat geen enkele atheïst bezig is met de gerechtigheid te verdienen? En niet bezig is met "geloven en genade"?

Wellicht breekt je klomp daarom voortdurend. Atheïsten kunnen gemakkelijk een voor gelovigen ongehoorde kijk op de zaken hebben. Het duurt voor veel gelovigen lang voordat ze zich uit vastgeroeste stramienen kunnen losdenken.
Dat is een tweesnijdend zwaard lijkt me. Ook ik heb een ongehoorde kijk op de zaken. Zowel voor 'de Christenen' als voor 'de atheïsten'. Uiteraard verwacht ik niet dat jullie dezelfde waarde hechten aan de Bijbelse geschriften. Maar verwacht ook niet van mij dat ik het laatste boekje van dieendieenzusenzo erg hoog in het vaandel heb staan of er zelfs maar bekend mee ben.
Overigens worden mensen die lekker 'alleen maar willen geloven' en iets hebben met 'genade' geen atheïst. Atheïsme gedijt enkel in een koelere omgeving.
Klopt, maar ze kunnen maar beter koud worden ipv van lauw zoals in de Bijbel vermeld wordt. Wie heeft er nou wat aan mensen die zeggen in de Bijbel te geloven maar alleen die fijne gedeelten die makkelijk zijn om aan te horen. Jezus zegt: ik ga jullie uitkotsen! Nogal een ernstige zaak. Maar nee, dat soort teksten kent men niet in 'de kerk'.

" 15 Ik ken uw werken, en weet dat u niet koud en niet heet bent. Was u maar koud of heet!
16 Maar omdat u lauw bent en niet koud en ook niet heet, zal Ik u uit Mijn mond spuwen. " (Op.3)

"13 Gij zijt het zout der aarde; indien nu het zout zijn kracht verliest, waarmede zal het gezouten worden? Het deugt nergens meer toe dan om weggeworpen en door de mensen vertreden te worden. " (Mat. 5)
Mag ik je eens vragen tot welke gelovige sekte je zelf behoort?
Mijn sekte? Hehe, het Lichaam van Christus. Gehaat door Joden, Judeo-Christenen, Atheisten, Satanisten en zo'n beetje iedereen op deze aardbol. Maar dat maakt me steeds minder uit. Iemand met een eigen overtuiging is het ergst he. Vrijgemaakt van de traditie van mijn ouders maar wel God gevonden door de betrouwbaarheid v.d. Bijbel te ontdekken en de werking van Gods Geest in het hier en nu te ontdekken in de levens van hen die Hem zoeken.
Plaats reactie