Job schreef:Rereformed schreef:
"Geloof is voor iedere niet fundamentalist een onzinnig taalspel. Een ludieke nieuwe illustratie kwam ik tegen in dit freethinker topic, waar een met minder helder denken maar grote talenten tot acrobatiek begiftigde vrijzinnige christen, na ervan beschuldigd te worden in het bestaan van God te geloven, op deze vondst komt om zich daaruit weg te wurmen: ...'
Ergens, Rereformed, heb ik geschreven dat voor de bijbelschrijvers en voor de na-bijbelse joodse traditie Gods bestaan vanzelfsprekend is. Dus voor mij is dit ook helemaal niet het punt. Dus niks gewurm.
In de bijbel staat God dan ook niet ter discussie , des ter meer de mens zelf.
Dat je geen helder denker bent komt bijkans in iedere bijdrage van je naar voren. Er werd je voor de voeten geworpen dat jij "in het bestaan van Jahweh gelooft".
Nu geef je een antwoord dat stelt dat in de bijbel het bestaan van God vanzelfsprekend is. Maar je eerste reaktie was deze:
Job schreef:Specifiek in die zin dat God niet (letterlijk) bestaat maar gebeurt. Bij mij speelt ook niet de vraag of God wel of niet bestaat. Dat doet er niet echt toe om te kunnen geloven. Om te geloven is het juist van belang dat God niet bestaat. Als God letterlijk zou bestaan, dan hoef je niet meer te geloven. Dan bestaat hij.
Jij geeft hier exact het omgekeerde als argument: Indien het bestaan van God zo zeker is dat het een vanzelfsprekendheid is dan hoef je niet meer te geloven. Je probeert dit argument nog te versterken door cru te stellen dat God niet letterlijk bestaat.
Maar
beide elkaar uitsluitende antwoorden ontwijken waar Fjedka naar vroeg. De vraag van Fjedka was namelijk: "Je gelooft in
het bestaan van JHWH omdat dat een specifiek gedefinieerde god is?"
Wanneer je je in je vertrouwen op God op de bijbel baseert, dan heb je het inderdaad over een heel specifieke God. Je opmerking "De God waarvan de Bijbel getuigt is universeel" is eenvoudig niet waar. De Chinezen bijvoorbeeld hebben nooit zo'n god nodig gehad in hun denken. De bijbel is eenvoudig het op allerlei kleinmenselijke manieren invullen van wie en wat God is. Zijn naam wordt zelfs gegeven in de bijbel. En hij spreekt en hij handelt.
En nu vertel je ons dat die bijbelgod allemaal menselijke verbeelding is, en God voor jou een mysterie is waarvan we eigenlijk niets zinnigs kunnen zeggen. Welnu, dan is het volkomen ongerijmd dat je je geloof op enige wijze verbindt aan de bijbel. De logische conclusie is dan ook dat de bijbel dan geen steun voor geloof is, maar juist exact het tegendeel: de beste manier om te komen op een
grof misverstaan van wat God is.
Job schreef:De God waarvan ik afstand heb genomen en die dus ook, in mijn ogen, niet bestaat is de filosofische AAA-god. Die is dan ook niet in de bijbel te vinden.
Je ziet niet in dat je jezelf volkomen in de knoop zet. De filosofische God, de God van het mysterie, móet juist op één of andere manier bestaan om geloof in een God überhaupt enige zin te geven. En juist dat zet je volledig aan de kant. Je komt zelfs aan met deze redenering: "God valt buiten de categorie van verschijnselen waarvoor het woord 'bestaan' zinnig kan worden gebruikt." Je stelt het zó voor dat iemand in God kan geloven en tezelfdertijd kan zeggen dat God niet bestaat.
Welnu, indien dat zo is dan zul je toch in de eerste plaats afstand moeten nemen van alle gepraat over God. Maar daarin doe jij juist weer het omgekeerde! Je
blijft de band met de bijbel onderhouden, hoewel die het volkomen tegendeel is van wat je hierboven beweert. In de bijbel wordt God namelijk op alle mogelijke manieren 'aangekleed' als een bestaand Persoon. Hiervan zeg je dat het allemaal enkel menselijke verbeelding is.
Wat je dus zegt is dat de filosofische God niet bestaat, en de God die de bijbel beschrijft ook niet bestaat. Waar je dus een kei in bent is het ontmaskeren van
alle godgeloof!
Job, de analyse van jouw geloof is heel eenvoudig en
crystal clear: je bent eigenlijk atheïst. Wat je wil zeggen is dat je diep vertrouwen in het
leven hebt, iets wat ikzelf 'volwassen geloof' noem.
Het Leven 'gebeurt' en 'bestaat niet' in de zin van een subject. Vanwege dat je belast bent met een religieuze achtergrond heb je emotionele behoefte aan het woordje 'God'. Wanneer het 'godvirus' eenmaal in je is uitgewerkt (dat komt op zijn tijd heus nog wel), dan zul je zien dat er aan je geloof helemaal niets verandert, enkel het woordje God en die hele bijbelbeleving - al die dingen die helder denken in de weg staan - achtervolgen je niet meer.