Demiurg,
Je laat mijn mooie voorbeeld van de watertempels in het niets verdwijnen. Evenals moraal als machtsmiddel. Alsof je niet wilt zien dat er een belangrijk aspect van belangenonderhandeling hanteerbaar mee kan worden gehouden.
Verder:
Demiurg schreef:Je noemt het een omweg, maar moraal is een sociaal gebeuren, dus welke constructie je ook bedenkt, die moraal moet hoe dan ook buiten het individu liggen omdat het anders een lege huls is. Het juridisch systeem dat veranderlijk is, niet altijd zuiver en niet zonder fouten is geen substituut voor moraal. Dus wat hou je dan nog over als denksysteem voor goed/juist handelen behalve religie of humanistische religie-substituten?
Hoe je erbij komt dat moraal buiten jou of mij moet liggen lijkt me meer een opzetje om er wat moeilijk mee te doen. Natuurlijk kan je alles wat er tussen jou en mij hangt een sociaal gebeuren noemen, maar dat lost niets op. En een conflict tussen jou en mij is zeker geen lege huls. Het juridisch systeem ontbeert de deugden die altijd aan een moraalsysteem hangen en doet daarom ook niet mee.
Dus?
Waarom een moraal zuiver zou moeten zijn vind ik gezocht en ik kijk tegen het zoeken naar een vaste basis voor een zuivere moraal dan ook meer aan als tegen de zoektochten naar het Gulden Vlies of het monster van Loch Ness. Mooi zoeken naar een onbestaand iets.
Terwijl je beter kunt zoeken naar de verschillende soorten van morele systemen, want het is een soort heien op de kleef waar een moreel systeem voldoende stabiel op kan rusten.
Daarna tussen die verschillende gevonden systemen een soort vergelijkend warenonderzoek uitvoeren.
Naast de cargo-cults en de ontwikkelingspsychologie van het kind ook langs het paadje van de Magna Charta en de Rechten van de Mens en de moraal en gevoelens voor rechtvaardigheid bij andere dieren ijverig navlooien.
De wereld is te groot om die binnen de maten van zelfs een grote kanselbijbel te persen.
Wees er vast van overtuigd dat ik de moraal van iemand die voor de bron ervan naar boven wijst afwijs.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.