Bijbelse moraal

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
heeck
Ontoombaar

Re: Bijbelse moraal

Bericht door heeck »

Demiurg schreef:Volgens mij zijn we datgene wat je als hoogste moraal kunt zien God gaan noemen.
Gewoon de projectie van "onze" uiterst ondermaanse wensen dus.
Met de aantekening of deze manier van moraal onderdak brengen wel voor alle groepen "we" en "goden" en "onze" en bijbelinterpretaties geldt.
Of zoals het topic wat inperkt: Bijbelse Moraal
en daarmee impliciet verwijzende naar niet-Bijbelse moraal.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Demiurg schreef:
Eigenlijk heb ik al duidelijk gemaakt dat het een semantische vaststelling is. Volgens mij zijn we datgene wat je als hoogste moraal kunt zien God gaan noemen. Daar is niet één bedenker aan te wijzen, zoals er ook niet een persoon is aan te wijzen die heeft bedacht dat we iets dat als 'rood' ervaren 'rood' noemen. De 'roodheid' bestaat eerder dan de benaming.

Dat is me duidelijk, ik vermoed alleen niet dat je het fenomeen dat ik God noemt afwijst, maar eerder dat je er andere terminologie voor hanteert.

Als moraal al bestond voor de personificatie in een ideaalbeeld, wat is dan precies die moraal? Is die universeel of ook een culturele constructie?
Met we bedoel je anderen dan ik want ik leg de moraal niet in het domein van religie maar in dat van de sociale antropologie. De sluwerik zal ook de religie daar in willen sleuren maar niet elke levensvatbare uitwas is even plausibel of redelijk.
Ik wijs het fenomeen van willekeurig welke god niet af en voor mij zijn deze allen even waarschijnlijk. Evenzo zijn ze allen niet langer nodig om de wereld te duiden. De gaten hoeven niet per direct gevuld bij gebrek aan invulling, want zo'n egaal landschap is maar saai.
Moraal is zowel universeel als cultureel bepaald.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg »

aton schreef:Eerst moet ik van je weten wat Jezus ging ' vervullen '.

Matteus 5:17 heeft het slechts over de Wet en de Profeten. Meer dan een vage omschrijving van de traditie geeft hij hier niet. Iets anders dan de wetten (Mozes en Leviticus) en de profeten uit het OT zal hij niet bedoeld hebben.
Heeft niks met afschaffen van de Wet te maken, integendeel.
Toch is er niet alleen in theorie, maar ook in de praktijk een breuk met de wetten uit het OT. Het gebruik van offeren, spijswetten, besnijdenis zijn in het christendom verdwenen. En het oog-om-oog principe uit Leviticus zijn door Jezus expliciet verworpen. "vervullen" moet je dan volgens mij ook zien als een versluierende term voor vervangen. Er zijn meer voorbeelden waar Jezus de wetsopvatting van het Jodendom aan de kaak stelt en er is dan nog de verinnerlijking van 'de wet' waar ik al eerder op wees. Als de gelovige zijn eigen rechter is, is er dan nog sprake van een 'wet'?
Nee hoor, het waren net de letterknechten van Constantijn die de gnostische geschriften herwerkten tot het N.T. wat we nu kennen.

Nooit in je opgekomen dat het N.T. geschreven en geredigeerd is door gnostische auteurs en later bijgewerkt door de letterknechten van Constantijn en co.?
Dat is wel eens bij me opgekomen. Maar concrete bewijzen heb ik daar niet van gezien. Maar als die er zijn, dan hoor ik het graag. Nu verandert dat niet veel aan de verhouding tussen NT en OT, daar zit ontegenzeggelijk een discrepantie in en als Constantijn en co het NT zo wilden vervalsen dat het een verlengstuk van het OT werd, dan hebben ze volgens mij hun werk slecht gedaan. De NT-boodschap van geweldloosheid, gelijkheidsbeginsel en het opkomen voor armen verdrukten kan ik niet rijmen met het OT. Ook niet met de staatsinrichting van Constantijn en zijn geestelijke erfgenamen trouwens.
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann
Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg »

heeck schreef:Met de aantekening of deze manier van moraal onderdak brengen wel voor alle groepen "we" en "goden" en "onze" en bijbelinterpretaties geldt. Of zoals het topic wat inperkt: Bijbelse Moraal
Volgens mij is de bijbel niet meer dan een poging om die hoogste moraal in woorden te vatten, zoals elke vorm van niet-bijbelse moraal dat ook is. Je moet het vergelijken met een fenomeen als 'liefde'. Het thema is universeel en toch is het in elke cultuur omgeven met allerlei rituelen en gebruiken die zeer verschillend kunnen zijn. Talloze dichters schrijvers hebben geprobeerd in woorden te vangen wat het nu precies is en hoewel soms rake typeringen worden gegeven zal niemand er echt in slagen. Dat geldt voor het fenomeen God op een vergelijkbare manier. Gebruiken, opvattingen en rituelen in alle soorten en maten, maar niemand die het ooit in woorden kan vangen.
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann
aton

Bericht door aton »

Demiurg schreef: Matteus 5:17 heeft het slechts over de Wet en de Profeten. Meer dan een vage omschrijving van de traditie geeft hij hier niet. Iets anders dan de wetten (Mozes en Leviticus) en de profeten uit het OT zal hij niet bedoeld hebben.
Juist, dat den ik ook.
Toch is er niet alleen in theorie, maar ook in de praktijk een breuk met de wetten uit het OT. Het gebruik van offeren, spijswetten, besnijdenis zijn in het christendom verdwenen. En het oog-om-oog principe uit Leviticus zijn door Jezus expliciet verworpen. "vervullen" moet je dan volgens mij ook zien als een versluierende term voor vervangen. Er zijn meer voorbeelden waar Jezus de wetsopvatting van het Jodendom aan de kaak stelt en er is dan nog de verinnerlijking van 'de wet' waar ik al eerder op wees. Als de gelovige zijn eigen rechter is, is er dan nog sprake van een 'wet'?
Dat er een breuk is met het N.T. en het O.T. is wel duidelijk, maar of we Matt.5:17 als een vervanging van de Wet moeten zien spreekt dit duidelijk tegen. Nogmaals, in geval je er zou over gelezen hebben:l Jezus wil net zeggen dat die ' vervulling ' duidelijk slaat op de profetieën van de profeten uit het N.T. waar het naleven van de Wet ( van Mozes ) de voorwaarde is voor een vrije ' Koninkrijk Gods' ( Palestina ).
En het is niet Jezus die de Wet aan de kaak stelt, maar de evangelisten en in het bijzonder Paulus.
Dat is wel eens bij me opgekomen. Maar concrete bewijzen heb ik daar niet van gezien. Maar als die er zijn, dan hoor ik het graag.
Dat zegt meer over je achtergrondkennis dan over gebrek aan bewijzen. Bronnen zijn hier op dit forum al ten moede gegeven en ga die nog maar eens niet herhalen.
Nu verandert dat niet veel aan de verhouding tussen NT en OT, daar zit ontegenzeggelijk een discrepantie in en als Constantijn en co het NT zo wilden vervalsen dat het een verlengstuk van het OT werd, dan hebben ze volgens mij hun werk slecht gedaan.
Het N.T. was aanvankelijk helemaal geen ' verlengstuk ' van het O.T., maar later heeft men ingezien dat, om deze constructie geloofwaardig te maken, men het O.T. er niet helemaal van kon losweken.
Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg »

doctorwho schreef:
Demiurg schreef: Eigenlijk heb ik al duidelijk gemaakt dat het een semantische vaststelling is. Volgens mij zijn we datgene wat je als hoogste moraal kunt zien God gaan noemen. Daar is niet één bedenker aan te wijzen, zoals er ook niet een persoon is aan te wijzen die heeft bedacht dat we iets dat als 'rood' ervaren 'rood' noemen. De 'roodheid' bestaat eerder dan de benaming.

Dat is me duidelijk, ik vermoed alleen niet dat je het fenomeen dat ik God noemt afwijst, maar eerder dat je er andere terminologie voor hanteert.

Als moraal al bestond voor de personificatie in een ideaalbeeld, wat is dan precies die moraal? Is die universeel of ook een culturele constructie?
Met we bedoel je anderen dan ik want ik leg de moraal niet in het domein van religie maar in dat van de sociale antropologie.
Religie is geen onderzoeksobject voor de antropoloog?
De sluwerik zal ook de religie daar in willen sleuren maar niet elke levensvatbare uitwas is even plausibel of redelijk.
Met sleuren heeft het niets te maken. Het is meer een nuchter vaststellen wat religie precies is en welke rol het in het leven van mensen speelt.
Ik wijs het fenomeen van willekeurig welke god niet af en voor mij zijn deze allen even waarschijnlijk. Evenzo zijn ze allen niet langer nodig om de wereld te duiden.
Zoals ik al aangaf is dat niet meer dan een semantische discussie. Jij geeft hetzelfde principe van moraal en zingeving een andere naam, je omgeeft het met andere gebruiken. Maar verder verandert er niet veel. Het gebied van zingeving en moraal zal altijd omgeven blijven van religieuze en spirituele invullingen.
Moraal is zowel universeel als cultureel bepaald.
Als moraal ook een universele component heeft dan is er toch niets mis mee om dat gewoon God te blijven noemen?
R.J. Hoffmann
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

aton schreef:l Jezus wil net zeggen dat die ' vervulling ' duidelijk slaat op de profetieën van de profeten uit het N.T. waar het naleven van de Wet ( van Mozes ) de voorwaarde is voor een vrije ' Koninkrijk Gods' ( Palestina ).
En het is niet Jezus die de Wet aan de kaak stelt, maar de evangelisten en in het bijzonder Paulus.
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld. Kun je dit nog eens uitleggen Aton? Alvast dank!
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
aton

Bericht door aton »

MoreTime schreef:
aton schreef:l Jezus wil net zeggen dat die ' vervulling ' duidelijk slaat op de profetieën van de profeten uit het N.T. waar het naleven van de Wet ( van Mozes ) de voorwaarde is voor een vrije ' Koninkrijk Gods' ( Palestina ).
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld. Kun je dit nog eens uitleggen Aton? Alvast dank!
Deze vraag stelt me wat teleur .
In Matt.5 lezen we ( of moeten we deze verzen ook maar gelijk schrappen ? ):
17 Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen. 18 Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn. 19 Wie dus ook maar een van de kleinste van deze geboden afschaft en aan anderen leert datzelfde te doen, zal als de kleinste worden beschouwd in het koninkrijk van de hemel. Maar wie ze onderhoudt en dat aan anderen leert, zal in het koninkrijk van de hemel in hoog aanzien staan.
17 en 18 De Wet ( Torah ) navolgen tot op de letter is de vereiste wat de profeten stelden om tot een vrij Palestina ( Koninkrijk van God/hemel ) te komen. Eens men aan deze Wet voldoet zal er een messias opstaan ( koning ) die zijn volk zal bevrijden van het juk van de heidenen ( Romeinen ).
19 Wie daar niet aan beantwoord zal onderaan de ladder van het nieuwe bewind staan en de échte zeloten ( fundamentalistische beschermers van de Wet ) zullen een leidinggevende functie bekleden.

Paulus daarentegen was een gehelleniseerde jood ( afvallige die zich niet meer aan de Wet hield ) en deze regels wou moderniseren naar Hermetisch begrip. Heel het N.T. heeft niks te maken met wat Jezus wou ' vervullen '. Dit doel was reeds in 70 n.C. mislukt. Ook het N.T. dateert van na deze periode. Paulus geeft aan de figuur en zijn doelstelling een andere betekenis aan. Vandaar deze verwarring en tegenspraken in het N.T.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Demiurg schreef:
heeck schreef:Met de aantekening of deze manier van moraal onderdak brengen wel voor alle groepen "we" en "goden" en "onze" en bijbelinterpretaties geldt. Of zoals het topic wat inperkt: Bijbelse Moraal
Volgens mij is de bijbel niet meer dan een poging om die hoogste moraal in woorden te vatten, zoals elke vorm van niet-bijbelse moraal dat ook is. Je moet het vergelijken met een fenomeen als 'liefde'. Het thema is universeel en toch is het in elke cultuur omgeven met allerlei rituelen en gebruiken die zeer verschillend kunnen zijn. Talloze dichters schrijvers hebben geprobeerd in woorden te vangen wat het nu precies is en hoewel soms rake typeringen worden gegeven zal niemand er echt in slagen. Dat geldt voor het fenomeen God op een vergelijkbare manier. Gebruiken, opvattingen en rituelen in alle soorten en maten, maar niemand die het ooit in woorden kan vangen.
Demiurg,
Ik houd het even bij de moraal, want je voorbeelden heb ik niet zo erg nodig om te vatten wat je bedoelt. Ze wijzen ook wat een heel andere kant op, namelijk de behoefte aan rituelen.

Het gaat me meer om het projecteren van die moraal op een buitenmenselijk wezen dat vervolgens weer wordt ingezet om iemand op de na te volgen deugden te wijzen en de zonden te kunnen verwijten.
Kortom een omweggetje om de medeburgers in het gareel te houden en directe conflicten te vermijden.
Mijn aangever daartoe is het systeem van de watertempels dat kortweg gezegd het geloven inzette om de moeizame irrigatie te regelen.

En uiteraard de meer bekende waarbij (een) god wordt ingezet als achtervang bij de eigen machtsuitoefening.

En ook nog de beschavingen die godloos zijn/waren georganiseerd zonder daardoor amoreel te zijn.

Het is zeker interessant om het bijbelse kneden van het pakket moraliteiten te bezien, maar gaat dat een uitnodiging inhouden om daar zoveel mogelijk op terug te vallen of juist een conclusie om te laten zien hoe verstandig het zou zijn om daar afstand van te nemen?
Of misschien nog een optie buiten deze tweedeling?

Roeland
Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg »

heeck schreef:Het gaat me meer om het projecteren van die moraal op een buitenmenselijk wezen dat vervolgens weer wordt ingezet om iemand op de na te volgen deugden te wijzen en de zonden te kunnen verwijten.
Kortom een omweggetje om de medeburgers in het gareel te houden en directe conflicten te vermijden.
Je noemt het een omweg, maar moraal is een sociaal gebeuren, dus welke constructie je ook bedenkt, die moraal moet hoe dan ook buiten het individu liggen omdat het anders een lege huls is. Het juridisch systeem dat veranderlijk is, niet altijd zuiver en niet zonder fouten is geen substituut voor moraal. Dus wat hou je dan nog over als denksysteem voor goed/juist handelen behalve religie of humanistische religie-substituten?
Het is zeker interessant om het bijbelse kneden van het pakket moraliteiten te bezien, maar gaat dat een uitnodiging inhouden om daar zoveel mogelijk op terug te vallen of juist een conclusie om te laten zien hoe verstandig het zou zijn om daar afstand van te nemen?
Ik ga op dit punt niet uit van maakbaarheid, dus is het meer een kwestie van het doen met de vormen van moraliteit zoals die nu bestaan.
R.J. Hoffmann
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Demiurg,

Je laat mijn mooie voorbeeld van de watertempels in het niets verdwijnen. Evenals moraal als machtsmiddel. Alsof je niet wilt zien dat er een belangrijk aspect van belangenonderhandeling hanteerbaar mee kan worden gehouden.

Verder:
Demiurg schreef:Je noemt het een omweg, maar moraal is een sociaal gebeuren, dus welke constructie je ook bedenkt, die moraal moet hoe dan ook buiten het individu liggen omdat het anders een lege huls is. Het juridisch systeem dat veranderlijk is, niet altijd zuiver en niet zonder fouten is geen substituut voor moraal. Dus wat hou je dan nog over als denksysteem voor goed/juist handelen behalve religie of humanistische religie-substituten?
Hoe je erbij komt dat moraal buiten jou of mij moet liggen lijkt me meer een opzetje om er wat moeilijk mee te doen. Natuurlijk kan je alles wat er tussen jou en mij hangt een sociaal gebeuren noemen, maar dat lost niets op. En een conflict tussen jou en mij is zeker geen lege huls. Het juridisch systeem ontbeert de deugden die altijd aan een moraalsysteem hangen en doet daarom ook niet mee.

Dus?
Waarom een moraal zuiver zou moeten zijn vind ik gezocht en ik kijk tegen het zoeken naar een vaste basis voor een zuivere moraal dan ook meer aan als tegen de zoektochten naar het Gulden Vlies of het monster van Loch Ness. Mooi zoeken naar een onbestaand iets.

Terwijl je beter kunt zoeken naar de verschillende soorten van morele systemen, want het is een soort heien op de kleef waar een moreel systeem voldoende stabiel op kan rusten.
Daarna tussen die verschillende gevonden systemen een soort vergelijkend warenonderzoek uitvoeren.
Naast de cargo-cults en de ontwikkelingspsychologie van het kind ook langs het paadje van de Magna Charta en de Rechten van de Mens en de moraal en gevoelens voor rechtvaardigheid bij andere dieren ijverig navlooien.
De wereld is te groot om die binnen de maten van zelfs een grote kanselbijbel te persen.

Wees er vast van overtuigd dat ik de moraal van iemand die voor de bron ervan naar boven wijst afwijs.

Roeland
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Demiurg schreef:
Als moraal ook een universele component heeft dan is er toch niets mis mee om dat gewoon God te blijven noemen?
Als immoraliteit ook een universele component heeft dan is er toch niets mis mee omdat gewoon God te blijven noemen?
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Demiurg schreef
Je noemt het een omweg, maar moraal is een sociaal gebeuren, dus welke constructie je ook bedenkt, die moraal moet hoe dan ook buiten het individu liggen omdat het anders een lege huls is. Het juridisch systeem dat veranderlijk is, niet altijd zuiver en niet zonder fouten is geen substituut voor moraal. Dus wat hou je dan nog over als denksysteem voor goed/juist handelen behalve religie of humanistische religie-substituten?
Moraal ontstaat uit individuen zonder hen geen moraal. Geen fietsers zonder fietsenmakers.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Demiurg schreef: Als moraal ook een universele component heeft dan is er toch niets mis mee om dat gewoon God te blijven noemen?
Lijkt mij van niet, religie is nu eenmaal niet universeel.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Nog even een toegift die mooi aansluit:
http://www.godvoordommen.nl/2011/06/24/ ... onder-god/" onclick="window.open(this.href);return false;

Een nieuwe prachtige video (eerste deel van een serie) van atheïstische Youtube-ster QualiaSoup die uitlegt waarin je voor moraliteit geen religieuze onderbouwing nodig hebt en waarom deze onderbouwing zelfs immoreel is.

Ik heb gezocht naar een vertaling, want zelfs voor mensen die het engels redelijk beheersen praat deze man wel erg snel.

Roeland
Plaats reactie