Dat is een simpel taalkundig misverstand, ook vaak gehoord binnen de VM. Een rituaal is slechts een document waarin de teksten en aanwijzingen staan voor de uitvoering van een ritueel. Vergelijk dit met een partituur vs. een uitgevoerd muziekstuk. Ritualen zijn dus teksten, rituelen zijn de praktijk. Elke uitvoering van een rituaal zal een ritueel opleveren en zal elke keer weer net iets anders zijn. Het is altijd maar te hopen dat de personen die een rituaal interpreteren enig gevoel voor drama hebben. Bovendien is slechts een deel van de rituaaltekst vastgelegd door het hoofdbestuur en wordt dit door elke loge weer op een eigen manier verder ingevuld. Zo ontstaat in elke van de ongeveer 150 reguliere loges telkens weer een geheel eigen sfeer en zullen ook de gebruikte teksten afwijken van wat je op internet kunt vinden.Igor schreef:Ze noemen het toch ritualen? Met een a dus.
Vrijmetselarij - to join or not to join
Moderator: Moderators
Re: Vrijmetselarij - to join or not to join
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Met die non argumenten bedoel je zeker de complottheorieen die er door groepen mensen aan vast geplakt zijn? Zoals werkers van satan, vereerders van lucifer en dergelijke? Dat zijn inderdaad vreemde mensen die die mening toegediend zijn.Henry II schreef:Natuurlijk is niet iedereen gevoelig voor rituelen. En dat hoeft ook niet. Maar dat er binnen de loge alleen gelijkgestemden zouden zijn is niet helemaal juist. Het mooie vind ik nu juist, dat dit niet zo is. Het hele idee van de loges zoals rond 1700 opgezet is nu juist dat dit mannen bijeen brengt die normaal gesproken nooit bijeen zouden kunnen/mogen komen. Ik blijf mij verbazen hoe het mogelijk blijkt te zijn om zo'n bonte schakering aan levensbeschouwelijke opvattingen binnen één loge samen te laten werken. Waar ik op straat mensen uit vergelijkbare achtergronden met een grote boog langs elkaar zie lopen (letterlijk dan wel figuurlijk), zie ik nu juist binnen de VM dat deze zelfde mannen juist de toenadering zoeken. Het samen beleven van rituelen die niet aan één bepaalde levensbeschouwing gebonden (hoewel historisch gekleurd door het destijds overheersende christendom) zijn neemt op een of andere manier toch barrières weg. Je kunt blijkbaar toch Christenen, Atheïsten, Mormonen, Joden en Moslims samen laten werken, mits men de focus richt op wat hen bindt, waar mensen naar zoeken, de zingevingsvraagstukken waar iedereen mee zit en buiten beschouwing laat wat hun persoonlijk geloof of politieke voorkeur is. Er is veel meer tolerantie in de meeste landen tegenwoordig dan ten tijde van het begin van de VM, zeker in Nederland. Daardoor is het contrast niet meer zo groot en kun je stellen dat het vrije denken nu overal te vinden is. Zo ook hier op dit forum. Zo is de functie van de VM duidelijk geëvolueerd in de 300 jaar dat zij bestaat. Spreekt een esoterische broederschap je niet aan, begin er dan niet aan. Gelukkig lees ik uit de reacties op dit freethinker forum niet de gebruikelijke non-argumenten tegen de VM zoals die maar al te vaak te googelen zijn, maar wordt er rationeel naar gekeken.
Esoterie spreekt mij juist enorm aan, maar dan wel door middel van boeken die ik lees over de zaken van vroeger. Niet om samen met anderen ergens over te filosoferen. Tevens vind ik de esoterie van vroeger mooier als de esoterie van nu. Nu is het doorspekt met new age en dergelijke. Is dat in de VM ook zo, of hebben die nog meer oorspronkelijks in zich?
Dat zijn christenen met een bevrijdingsbediening. Ik heb lijsten vol vervloekingen moeten verbreken omdat mijn opa bij de rozekruizers had gezeten en daar zouden door hem vervloekingen over het nageslacht zijn uitgesproken.Berjan schreef: Met die non argumenten bedoel je zeker de complottheorieen die er door groepen mensen aan vast geplakt zijn? Zoals werkers van satan, vereerders van lucifer en dergelijke? Dat zijn inderdaad vreemde mensen die die mening toegediend zijn.
Vraagje: Zit er hier iemand bij de vrijmetselarij en wordt dat nou echt gedaan of niet, dat van die harten uitrukken enzo, want ik hoorde dat dat alleen vroeger was.
Corrie ten Boom: O Willem, had ik jouw hersens maar.
Zeker en goedgelovig ook. Ze hebben een fortuin aan me verdiend met die onzinbevrijdingsbediening. Ik geloof er geen klap meer van namelijk.Jin schreef:Coby, je bent kinderlijk....
Corrie ten Boom: O Willem, had ik jouw hersens maar.
-
Jinny
Nu nog snappen dat je het zelf kan, zonder allerhande godsbeelden, dan wordt je eindelijk een rijpe persoonlijkheid....
Verwacht je nu echt dat ik hier serieus antwoord op ga geven? Ga ik niet doen namelijk. Ga je eerst maar eens inlezen en kom dan terug met serieuze vragen, over zaken die echt bestaan. Fabeltjes zijn er al genoeg over geschreven.Vraagje: Zit er hier iemand bij de vrijmetselarij en wordt dat nou echt gedaan of niet, dat van die harten uitrukken enzo, want ik hoorde dat dat alleen vroeger was.
De VM beroept zich op een voortdurende esoterische traditie en in de geschriften van rond 1700 wordt vermeld dat Adam de eerste vrijmetselaar zou zijn. Ik neem dit niet serieus, maar het is wel zo dat de VM traditie teruggaat op elementen die zijn te vinden in o.a. de Griekse esoterische scholen van Pythagoras, de Egyptische rituelen, de Rozenkruizers, de Stoa en ga zo maar door. Bedenk dat de VM een methode is en geen leer. Veel van deze symboliek is nog terug te vinden in de VM rituelen.Esoterie spreekt mij juist enorm aan, maar dan wel door middel van boeken die ik lees over de zaken van vroeger. Niet om samen met anderen ergens over te filosoferen. Tevens vind ik de esoterie van vroeger mooier als de esoterie van nu. Nu is het doorspekt met new age en dergelijke. Is dat in de VM ook zo, of hebben die nog meer oorspronkelijks in zich?
Leg me dat eens uit.Henry II schreef: Bedenk dat de VM een methode is en geen leer.
Daarmee wil ik heel eenvoudig stellen dat de VM geen eigen leer heeft. Er zijn geen boeken met daarin leerstellingen die een vrijmetselaar zou moeten aanhangen. Iedereen neemt zijn eigen denkbeelden mee. Iedere vrijmetselaar heeft de taak als mens naar zijn eigen waarheid te zoeken. Met methode bedoel ik de rituelen en symbolen die een ieder ertoe zouden kunnen aanzetten om deze zoektocht te gaan.
Nee, dat neem ik ook niet serieus. Ik meen in het boek "de mysterieuze jezus" te hebben gelezen dat de joden toentertijd zeiden dat Abraham de astrologie had uitgevonden. Dat is enkel om iets interessanter te maken.Henry II schreef:De VM beroept zich op een voortdurende esoterische traditie en in de geschriften van rond 1700 wordt vermeld dat Adam de eerste vrijmetselaar zou zijn. Ik neem dit niet serieus, maar het is wel zo dat de VM traditie teruggaat op elementen die zijn te vinden in o.a. de Griekse esoterische scholen van Pythagoras, de Egyptische rituelen, de Rozenkruizers, de Stoa en ga zo maar door. Bedenk dat de VM een methode is en geen leer. Veel van deze symboliek is nog terug te vinden in de VM rituelen.Esoterie spreekt mij juist enorm aan, maar dan wel door middel van boeken die ik lees over de zaken van vroeger. Niet om samen met anderen ergens over te filosoferen. Tevens vind ik de esoterie van vroeger mooier als de esoterie van nu. Nu is het doorspekt met new age en dergelijke. Is dat in de VM ook zo, of hebben die nog meer oorspronkelijks in zich?
De scholen van Pythagoras heb ik ook veel over gelezen. Maar wat moet je ervan geloven? Is het niet teveel natte vingerwerk? De ene wetenschapper zegt dat het esoterisch is en daarom niet meer na te gaan, de ander heeft een heel ander verhaal. De een is wetenschap en noemt de ander pseudowetenschap en vice versa. Hetzelfde geldt overigens voor de Rozenkruizers en Egypte. Hele boekkasten vol had ik daarvan. Maar ook allemaal weer weggegooid omdat ik het onzin vond. De Stoa, daar heb ik nooit iets van gelezen.
Het is inderdaad heel moeilijk om terug te vinden wat er in oude esoterische scholen nu precies plaatsvond en daar worden heel veel boeken over vol geschreven. Over bijv. de Mithras cultus is ook bijna niets op papier terug gevonden. Wat wel overeind blijft is dat de VM sinds ongeveer 1700 onafgebroken een inwijdingsgenootschap vormt. Op die manier staat de VM in een lange esoterische traditie. Ik kan je zeker aanraden om je eens te verdiepen in de Stoa en bijv. Spinoza.
Maar dat geldt ook voor een theosoof. Alleen werkt een theosoof niet (of in minder mate) met rituelen. Net als de VM hebben theosofen verschillende loges.Henry II schreef:Daarmee wil ik heel eenvoudig stellen dat de VM geen eigen leer heeft. Er zijn geen boeken met daarin leerstellingen die een vrijmetselaar zou moeten aanhangen. Iedereen neemt zijn eigen denkbeelden mee. Iedere vrijmetselaar heeft de taak als mens naar zijn eigen waarheid te zoeken. Met methode bedoel ik de rituelen en symbolen die een ieder ertoe zouden kunnen aanzetten om deze zoektocht te gaan.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat iedere nieuweling bij de VM zijn eigen rituelen meeneemt. Het idee dat ik heb over de VM is dat het juist een georganiseerde structuur kent met vaststaande rituelen en gebruiken. Een duidelijke hiërarchische samenstelling kent, ook al verschilt dit misschien per loge. Zo zijn loges waar vrouwen deel van uitmaken weer een aparte categorie binnen het totaal van wat de VM te bieden heeft.
Corrigeer me rustig indien ik het mis heb.
Het werken in logeverband is niet uniek voor de VM. We claimen daar geen alleenrecht op. Dat voert terug, naar het schijnt, op de middeleeuwse bouwloges, de operatieve metselaars. Dat alles is van veel vroeger bekend, zo rond 1400. Hoe dat binnen de theosofie gaat heb ik geen idee omdat ik daar niet zoveel mee heb. Theosofie lijkt me meer een eigen leer te hebben in tegenstelling tot de VM. Maar houd me ten goede, ik ben op dat terrein niet goed bekend. Er zijn natuurlijk ook genoeg vrijmetselaars die zich wel bezig houden met theosofie of wat voor andere levensbeschouwelijke stroming dan ook. Voor wat betreft de leerlingen, nee die nemen niet hun eigen rituelen mee. Vanuit het hoofdbestuur in Nederland zijn grote delen van de ritualen (dus wat op papier staat) voorgeschreven. Dit houdt in dat je in de meeste loges heel goed zult herkennen wat er in een ritueel langskomt, hoewel de plaatselijke verschillen toch ook inhoudelijk flink kunnen zijn. Aangaande een hiërarchische structuur, nee die is er niet. Elke loge is een zelfstandige vereniging en over besluiten van het hoofdbestuur worden democratisch gestemd door afgevaardigden van elke loge. Het bestuur van een loge wordt gewoon op de verplichte jaarlijkse ledenvergadering vastgesteld. Je kunt dit gewoon nakijken via de KvK. Internationaal zijn er afspraken van organisatorische aard. De VM poogt een wereldwijde broederschap te zijn. Bij mijn bezoeken aan loges in het buitenland is dit aspect duidelijk te merken. De zgn. blauwe graden (leelring, gezel en meester) zijn over de hele wereld heel herkenbaar en of ik nou in België od Engeland of Brazilië op visite ga, ik weet direct wat er gaat gebeuren en sta niet voor verrassingen. In grote lijnen dan natuurlijk. Daarbij horen dan ook de vaak aangehaalde 'geheime' paswoorden en 'secret handshakes'. in de praktijk van de 21e eeuw zijn die van generlei belang meer. Tegenwoordig wordt er simpelweg een e-mail gestuurd naar het hoofdbestuur van de buitenlandse organisatie om te melden dat er iemand op visite komt. Er zijn binen Nederland een aantal zgn. Groot Oosten actief (landelijk bestuursorgaan) waaronder masculiene, gemengde en feminiene varianten. Onderling is daar niet zo heel veel contact, informeel wel. Ik ken broeders van het Groot Oosten, waarvan hun vrouw bij de gemengde orde van Le Droit Humain actief is. Het is wel fijn om op dit FT forum gewoon te kunnen uitleggen trouwens hoe de vork in de steel zit. Een verademing t.o.v. nogal wat minder ruimdenkende fora op internet. Als je dus nog meer vragen hebt die hout snijden, ga dan gerust je gang.
Is het nou eigenlijk wel de bedoeling van de VM dat je zo uit school klapt?