Peter van Velzen schreef:Heren jullie doen mij onrecht
Nee hoor, we verschillen slechts van mening over een in mijn ogen futiele semantische kwestie.
Peter van Velzen schreef:Om met zekerheid te kunnen zeggen dat er geen god bestaat
Maar hier gaat het toch al mank?
Je gebruikt hier de aanduiding "god" maar dat zou evengoed "flahoepza" kunnen zijn.
Voor beide geldt dat er geen definitie van beschikbaar is en dat ze op een bepaald moment in de tijd zijn verzonnen door iemand.
Zoals je zelf ook al constateert zijn er in de loop der tijd vele gods/flahoepza-concepten verzonnen.
Al deze verzinsels steunen op het gebrek aan objectieve kennis erover, simpelweg omdat er geen enkele definitie van beschikbaar is.
Het is een beetje het kip en ei verhaal.
Atheïsme is pas ontstaan toen het theïsme ontstond, oftewel toen 1 of andere idioot om wat voor achterlijke reden dan ook het bestaan van een flahoepza/god in de wereld bracht.
Nu kun je natuurlijk zeggen dat pure wetenschappelijke logica dicteert dat een agnostische houding t.o.v. bovengenoemde verzinsels de enige logische houding is, maar in mijn opinie is dat zoals Kevin ook al zegt een mindgame en pure semantische kwestie.
Peter van Velzen schreef:Mijn atheisme berust derhalve volledig op Agnosticisme. (op het feit dat we niets weten van zo'n god)
Maar we weten ook niets van flahoepza's en kabouters en elfjes etc. etc.
Daar sta toch ook niet agnostisch tegenover, of wel?
Peter van Velzen schreef:Zover ik weet kan niemand bewijzen dat geen enkele god bestaat. Want de theorie dat er zaken zijn die zich ontrekken aan objectieve waarneming is niet falcificeerbaar. Maar het is heel eenvoudig om te bewijzen dat er een wel bestaat. Dus laten de gelovigen dat dan maar doen. . . .
Lijkt me volstrekt redelijk.
Uiteraard kan niemand dat bewijzen omdat het om idiote verzinsels gaat.
Maar wat is dan toch het nut van er agnostisch tegenover staan?
Dat is toch puur omdat je meent dat de logica dit afdwingt?
Sterker nog de theïst kan dankbaar gebruik maken van die agnostische houding om zijn godsconcept in leven te houden, want je durft het niet 100% uit te sluiten.
Wat de logica in mijn ogen afdwingt is dat je zegt "Wat is dat een flahoepza? Dat ken ik niet. Kom maar terug als je kunt laten zien wat dat is. Tot die tijd bestaat dat niet.".
Het feit dat we hier niets weten van de verzonnen flahoepza maakt ons niet plots agnostisch t.o.v. dat verzinsel, het veranderd gewoon niets aan de situatie van voor het verzinsel, dus voor het "bestaan" van de flahoepza.
We kunnen met een gerust hart een atheïstische houding aannemen, laat de bedenker van dat fantasietje maar lekker in dat fantasietje ronddobberen dan ga ik verder met dingen die er toe doen.
Een dergelijke houding zorgt er ook voor dat de bedenker geen enkel ander handvat heeft om zijn verzonnen concept in leven te houden.
Voor wat betreft het antwoord op de vraag van dit topic:
Het agnostische antwoord "Ik kan het bestaan van god niet uitsluiten maar tot dat anders bewezen is bestaat god niet" is enkel het politiek correcte antwoord, maar dat is helaas wel een antwoord wat de ruimte biedt aan het verzinsel om in leven te blijven.
Het enige eerlijke antwoord op de vraag van dit topic "Bestaat god" is dus simpelweg NEE.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)