Eindtijd en eschatologie

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Destinesia

Re: Eindtijd en eschatologie

Bericht door Destinesia »

Twee volwassen mensen met elkaar in gesprek over profetie en "Gods toorn over volkeren". En ze menen dat het wereldnieuws is. Toch ziet men er nooit wat van op het nieuws. Het klinkt pas écht bijzonder als je je in het fimpje voorstelt alsof ze het over Zeus en zijn zoon Heracles hebben.

Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Een van de boeken die mij het meest over allerlei zaken aan het denken hebben gezet, was "Werelden in botsing"van Immanuel Velikovsy. De schrijver was een psycho_analist, die mythes behandelde als universele jeugdtrauma's. Daarbij nam hij de inhoud uiterst serieus, en behandelde hem als iets dat werkelijk gebeurd zou zijn. Dat gold ook voor profetiën. Ook die behandelde hij consequent als dingen die al gebeurd waren. Zijn conclusie over het einde der tijden, was dus dat de mensheid zoiets al eerder moest hebben meegemaakt (meerdere keren zelfs!) en dat we het iets letterlijker moeten nemen dan we gewend zijn. Niet een einde van de tijd, maar van de tijden (meervoud). Daarmee bedoelde men 2000 jaar geleden - volgens hem - een einde aan de regelmatige herhaling van de periodes van de zon(dwz de aarde!), de maan en de planeten, waardoor het noodzakelijk geweest zou zijn de kalender grondig te herzien. Volgens hem hadden dergelijke gebeurtenissen in het verleden daadwerkelijk plaats gevonden, en hij verklaarde dat door kosmische gebeurtnissen van werelschokkende omgang, waarbij planeten - inclusief de aarde - uit hun gebruikelijke baan raakten en in een nieuwe baan terecht kwamen. Hij dacht daarbij aan meteorieten of Kometen die daadwerkelijk op de aarde insloegen, of die zoveel massa bezaten, dat een bijna-botsing een merkbare invloed zou hebben op de baan van de planeet. Alhoewel de door hem geopperde verklaringen voor sommige bijbelse gebeurtenissen ietwat absurd waren, waren zijn uitgangspunten helemaal niet zo vreemd. Wonderen verklaren als natuurlijke gebeurtenissen; De schijnbare orde in ons zonnestelsel, zien als iets van tijdelijke aard, die door kometen of asreroides zou kunnen worden verstoord; en profetiën opvatten als verhalen over zaken die reeds (eerder) gebeurd zijn.

Maak je dus geen zorgen over het einde der tijden. De kalender is immer al lang aangepast, aan de bijbelse boodschap :)
Ik wens u alle goeds
Destinesia

Die Immanuel Velikovsy kan zo aanschuiven bij de heren.

"Trio Dementia"
Peter van Velzen schreef:Maak je dus geen zorgen over het einde der tijden. De kalender is immer al lang aangepast, aan de bijbelse boodschap :)
Ik maak me zorgen over diegenen die dat nog wel doen. Ik dacht eerst, waar maak ik me druk om. Als er mensen zijn die dat nog willen geloven dan moeten ze dat maar lekker zelf weten. Maar nu ik verschillende lezingen van Sam Harris heb bekeken en "Letter to a christian nation" gelezen, en de intellectuele felheid die Christopher Hitchens en Dawkins begon te begrijpen begin ik in te zien dat wereldreligies en al de gelovigen samen gecombineerd nog een veel groter gevaar op wereldschaal zijn, een grote domme kracht. En dus niet alleen maar een 'vrij onschadelijk' sociaal gevaar voor enkele verdwaalde burgers die troost zoeken bij elkaar en daarnaast anderen in hun woonwijkje die 'zielenreddende waarheid' proberen te verkondigen.
Peter van Velzen
Site Admin

Destinesia schreef: youtube-filmpje dat ik niet begrijp

Die Immanuel Velikovsy kan zo aanschuiven bij de heren.

"Trio Dementia"
Welke heren?
Sommige van Velikovsky's beweringen waren weliswaar astronomische bokken, maar ik weet niet met welke bokkeschieters je hem had willen vergelijken. Dr. Evil is één (fictief figuur die niet helemaal bij de tijd was).

Je zorgen omtrent mensen die het einde ter tijden`wèl serieus nemen, deel ik eerlijk gezegd. Misschien zijn die mensen meer gebaat bij een ander boek dat ik gelezen heb (oorspronkelijk een kort verhaal)

http://www.amazon.com/Nightfall-Isaac-A ... 0553290991" onclick="window.open(this.href);return false;

Van harte aanbevolen.
Ik wens u alle goeds
Peter van Velzen
Site Admin

Destinesia schreef:Twee volwassen mensen met elkaar in gesprek over profetie en "Gods toorn over volkeren". En ze menen dat het wereldnieuws is. Toch ziet men er nooit wat van op het nieuws. Het klinkt pas écht bijzonder als je je in het fimpje voorstelt alsof ze het over Zeus en zijn zoon Heracles hebben.(youtube filmpje)
Volwassen? Ik krijg niet de indruk. Als men een aantal boeken in een band samen bindt, dan is het volgens de rechtse sukkel noodzakelijkerwijs zo dat de hele band uitsluitend waarheid bevat of de hele band uitsluitend leugens bevat. Lijkt mij een infantiel standpunt.
De rechtse slome duikelaar neemt niet de moeite om hem serieus tegen te spreken.
Waren dit soms de heren waar je Velikovsky bij had willen laten zitten?
Velikovsky was wellicht een tikje mesjogge maar van dit soort figuren zou hij - bij zijn leven - gehakt hebben gemaakt. (dr. evil wellicht ook :lol: )
Ik wens u alle goeds
Destinesia

Peter van Velzen schreef: Welke heren?
Die twee onnozelen aan die dikke eikenhouten tafel die daar ook allerlei onzin uit kramen. Dat maakt samen drie onnozelen. :wink:

edit: ah je had het door..
Destinesia

Kijk vanaf 5:00 min. Dat is ongeveer wat ik bedoel waar de wereld rekening mee zal moeten blijven houden wanneer men nalaat hele volkeren te deprogrammeren met om te beginnen een cursus evolutie en het (voorzichtig) weerleggen van die 70 maagden aan een klas verbaasde schaapherders.

MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Destinesia schreef:Bedankt voor het openen van deze discussie overigens MoreTime! :!:
Graag gedaan, ik heb een pagina of 2 gemist van de discussie, had van het weekend geen tijd. :)

Er is nogal wat aan ideeën langs gekomen. Dat vind ik het interessante aan dit forum!

@PetervanVelzen: Onlangs had ik een discussie met een familielid over bepaalde bijbelse archeologie etc; die zei toen tegen mij: Heb je Velikovsy al gelezen? Die heeft het allemaal al eens uitgezocht. Waar de atheïst nu mee komt aanzetten is allemaal al een langs geweest en zijn oude argumenten. Tsja...
Destinesia schreef:En het moeilijkste voor mij om achteraf te begrijpen is dat ik er niet eens mee opgegroeid ben maar op mijn 26'ste toen ik in een depressie zat doodleuk ben gaan geloven.
Dit heb ik zo vaak om me heen gezien. Je bent het gevoeligst voor het geloof als je in de put zit, labiel bent of niet helemaal goed wijs. Heel vaak hoor je van bekeringsverhalen waarbij de bekeerde toch al een christelijke opvoeding heeft gehad maar er jaren niet meer aan deed. Of in een beroerde periode heeft gezeten; of geestelijk labiel is. Dit lijkt me wetenschappelijk bewezen gezien de hoeveelheid gevangenen die in de nor zich bekeren.

Verder het filmpje met Van Barneveld; die serie heb ik op DVD. Ik moet je zeggen dat het destijds veel indruk op mij maakt en ik had echt het idee dat al de teksten dit ook werkelijk zeiden. Maar als je terugdenkt, en volgens mij hebben alle christenen die gaan nadenken dat, dan moet je toegeven dat er vaak al ergens in je achterhoofd een stemmetje was dat zei "Dat kan toch niet; zou dit echt waar zijn?". Dan kun je dat afdoen als de stem van de duivel...maar achteraf gezien blijkt het je 'gezonde verstand' te zijn geweest. Dat kun je niet 100% uitschakelen. Ik tenminste niet.
Destinesia schreef:Meer bizar is dat het me nooit gelukt is dat Noach verhaal werkelijk écht te geloven dan alleen als een soort van symbolisch teken dat een verslechterde mensheid na een drastische uitdunning door God een 'groep mensen' in leven hield, en ik op deze bijzondere manier de daaropvolgende 15 jaar toch stug dóór ben blijven geloven in veel wonderen, christelijke boeken over de voorspellingen van het Nieuwe Testament
Ik heb dat dus wel geloofd. Van de ark. Ik had meerdere DVDs daarover en er ook veel over gelezen. Het verhaal was aardig sluitend en vooral toen een bekende atheïstische wetenschapper zich bekeerde en ook de scheppingsleer ging verdedigen was dat voor mij genoeg om dit te geloven.
Met Jezus heb ik meer problemen gehad. God, ok, maar Jezus...maar als christen heb je een soort speciale kracht om allerlei gedachten van je af te duwen en er niet aan te denken. :|
Destinesia schreef: Als God de atomen kan scheppen tot de grootste sterrenstelsels, waarom zou Hij dan niet iets simpels kunnen doen als Jezus die over het water loopt of de Tien Geboden schrijven met Zijn Vinger.
Dat is precies het tegenovergestelde als onder andere Spinoza zegt (Multatuli zegt het ook): Als God alle atomen in zijn macht heeft, of zelf de natuur-kracht in de atomen is, dan is het compleet onlogisch dat hij gaat afwijken van de normale natuurwettelijke manier van doen. Dan zou hij namelijk tegen zichzelf ingaan en dat is onmogelijk.
Destinesia schreef:Het christelijk geloof is een door en door gemeen en sadistisch geloof.
Stel dat dit inderdaad zo is; dan zou dat verklaren waarom er geen christen is die 100% alles doet wat in het bijbel staat. Dat is niet vol te houden. Zo kan geen mens leven. Elk mens schippert met de bijbel, de een wat meer dan de ander, maar iedereen heeft zij eigen geloof. Kan niet anders.
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Nieuws van het eindtijd front:
Overbevolking teistert aarde
We hebben onze planeet zo geplunderd dat het niet lang meer zal duren voor de natuur compleet gaat instorten.
We kennen de boodschap: we zijn bezig onze planeet te verwoesten met vervuiling, mateloos grondgebruik en de uitputting van natuurlijk hulpbronnen. Al Gore, de Club van Rome en anderen roepen het al jaren. En daar zit het probleem, we horen al heel lang dat het mis gaat en toch lijkt de aarde nog steeds ‘gewoon’ door te draaien. Het milieu speelt in de meeste politieke discussies daarom al een tijd geen rol meer.
Tijd om nog maar eens flink aan de noodrem te trekken, dacht een groep wetenschappers. Meer dan twintig ecologen, biologen, geologen en paleontologen schreven een groot deel van het huidige nummer van het gerenommeerde vakblad Nature vol met artikelen die de boodschap overbrengen dat het nu echt 1 minuut voor 12 is.

We zijn met te veel mensen, zoals hier in Mexico Stad (19 miljoen inwoners).
Deze wetenschappers wijzen er op dat de aarde vol kleinere ecosystemen zit, zoals koraalriffen en bossen. Zodra tussen de 50 en 90 procent van die ecosystemen niet meer goed functioneert, zal de aarde als groot ecosysteem ook ineens ophouden te bestaan. Woestijnvorming, overstromingen, klimaatverandering en andere ellende krijgt dan vrij spel. Dat omslagpunt kan binnen een paar jaar bereikt zijn, zelfs al in 2025, schrijven de auteurs.
Een van de belangrijkste oorzaken is de overbevolking. De grond op onze planeet buiten de twee poolgebieden wordt al voor 43 procent gebruikt voor landbouw of bewoning. Dat betekent dat er te weinig plek over is voor dieren en planten. Soorten zullen daardoor onherroepelijk uitsterven. Dat kan desastreuze gevolgen hebben. Als de bijen bijvoorbeeld verdwijnen, worden bloemen en planten niet meer bevrucht. Onze voedselvoorziening komt daardoor in gevaar.
Bladzijde na bladzij gaat Nature deze maand zo door. We hebben de planeet uitgewoond en moeten niet gek opkijken als moeder aarde ineens ophoudt ons te voeden en te beschermen, dat is de boodschap. Dat die nu wordt afgegeven is niet zo gek, eind deze maand vindt in Rio de Janeiro (Brazilië) een conferentie plaats om over deze problematiek te praten. In 1992 was Rio ook al het toneel van een grote conferentie om het toen nieuwe fenomeen klimaatverandering te bespreken; de locatie is dus veelzeggend.
De wetenschappers hopen dat in Rio vergaande maatregelen worden afgesproken om het door hen voorspelde doemscenario te vermijden.
http://www.faqt.nl/recent/overbevolking-teistert-aarde/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik voorspel dat het resultaat vergaande vrijheidsbeperking zal zijn (geen grap). Houdt dit verband met de Nieuwe Wereld Orde? Komen de Illuminati nu openbaar aan de macht, of is het echt tijd voor de antichrist?.
:lichmalignus:
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
Jinny

Bericht door Jinny »

Die overbevolking hebben we oa aan die religieuzen te danken met hun wedstrijdje kinderen fokken.
aton

Bericht door aton »

Jim schreef:Die overbevolking hebben we oa aan die religieuzen te danken met hun wedstrijdje kinderen fokken.
Zeker weten. En nog goed dat Adam in die appel heeft gebeten, of we zaten al wereldwijd drie hoog.
Destinesia

Waiting for Armageddon
Filmmakers Kate Davis, David Heilbroner and Franco Sacchi explore the lives of evangelical Christians who believe that Armageddon is imminent and that Israel will be the site of Jesus's second coming. The film follows evangelicals as they prepare for the apocalypse and examines how their beliefs and craving for destruction have influenced the U.S. government's relationships with Israel and Muslim majority countries

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Heb het van begin tot eind bekeken en werd er weer eens aan herinnerd wat ik het allerergelijkste christendom vind.
Het droevigste is dat deze mensen niet meer te genezen zijn van hun waan. :cry:
Born OK the first time
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Nou ja, misschien dat we onszelf als mensheid uit weten te roeien. Maar de natuur gaat gewoon door hoor, ook na ons afscheid. Dan zijn we gewoon 1 van de vele uitgestorven diersoorten.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
siger

Bericht door siger »

The Prophet schreef:Nou ja, misschien dat we onszelf als mensheid uit weten te roeien. Maar de natuur gaat gewoon door hoor, ook na ons afscheid. Dan zijn we gewoon 1 van de vele uitgestorven diersoorten.
Niet echt een troost ...
Plaats reactie