Bizarre uitspraken in de bijbel

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
elle
Ervaren pen

Re: Bizarre uitspraken in de bijbel

Bericht door elle »

tanager schreef:
Psalm 117 was ook favouriet trouwens (ultrakort).
Als mijn vader vroeger aan tafel uit de bijbel las en psalm 117 aan de beurt was, ging hij gewoon verder bij psalm 118. Een te lezen bijbelgedeelte moest een bepaalde lengte hebben, zo'n twee kolommen per bladzijde ongeveer. Of soms wel drie om een hoofdstuk uit te krijgen, anders wist hij de volgende keer niet meer waar hij gebleven was.

:evil:
Non sum qualis eram
tanager
Geregelde verschijning

Bericht door tanager »

aton schreef:
tanager schreef: Haha, nee het is nog maar 20 jaar terug, dus daar zou het niet aan moeten liggen.
Oei, hier zitten nog pubers op dit forum. :lol: :lol: :lol:
Geestelijk wel ja... Iets te lang in de kindertijd blijven hangen :-)
tanager
Geregelde verschijning

Bericht door tanager »

siger schreef:Ik denk daten misschien de oorspronkelijke "Het Koninkrijk van God" letterlijk moet nemen: de verdrijving van de Romeinen en de troonsbestijging van Jezus als erfgenaam van David.
Deze betekenis legt toch in deze context nou niet bepaald een link naar het fenomeen gelijkenissen en vergeving?
siger

Bericht door siger »

tanager schreef:
siger schreef:Ik denk daten misschien de oorspronkelijke "Het Koninkrijk van God" letterlijk moet nemen: de verdrijving van de Romeinen en de troonsbestijging van Jezus als erfgenaam van David.
Deze betekenis legt toch in deze context nou niet bepaald een link naar het fenomeen gelijkenissen en vergeving?
Jezus zegt dat hij in gelijkenissen spreekt om de waarheid te verbergen. Er is dus iets wat hij en zijn onmiddellijke volgelingen bespreken, wat niet aan de grote klok gehangen mag worden. Bij Markus heeft die geheimzinnigheid een esoterisch karakter gekregen, maar ik denk dat de oorspronkelijke Joodse versie het plan van een opstand tegen de Romeinen was. Die betekenis lees je "tussen de regels" terug in deze verzen.

Met vergeving heeft het niet echt te maken, maar er is wel een verre link: de evangelies die de Romeinen wilden bekeren, hadden er alle belang bij dat "de keizer werd gegeven wat de keizer toekwam", dat de joden hun vijanden beminden, dat het gevecht om Jeruzalem werd geminimamiseerd, en niet in het minste dat de joden en niet de Romeinen verantwoordelijk werden gesteld voor de terechtstelling van Jezus.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

siger schreef:
tanager schreef:
Jezus zegt dat hij in gelijkenissen spreekt om de waarheid te verbergen. Er is dus iets wat hij en zijn onmiddellijke volgelingen bespreken, wat niet aan de grote klok gehangen mag worden. Bij Markus heeft die geheimzinnigheid een esoterisch karakter gekregen, maar ik denk dat de oorspronkelijke Joodse versie het plan van een opstand tegen de Romeinen was. Die betekenis lees je "tussen de regels" terug in deze verzen.

Met vergeving heeft het niet echt te maken...
De opmerking van Tanager is m.i. dwingend.
Er is in Marcus inderdaad sprake van een 'Messiaans geheim'. De theoloog Wrede heeft hier ooit in 1901 een geruchtmakende theorie over geschreven: http://en.wikipedia.org/wiki/Messianic_Secret" onclick="window.open(this.href);return false;
Vanwege alle haken en ogen die eraan zitten heeft men Wredes zienswijze inmiddels opgegeven. Maar alle alternatieve uitleggingen lopen ook op zwakke benen.
De tekst is zo absurd dat er zelfs voorstellen zijn gedaan dat het evangelie in het origineel in het Aramees geschreven is, en onze tekst berust op een vertaalfout! Dat laat goed zien hoezeer men ermee in de problemen zit.
Born OK the first time
elle
Ervaren pen

Bericht door elle »

Een wijze spreuk van Salomo voor de heren die dit lezen:

Spreuken 21:9
''Het is beter te wonen op een hoek van het dak, dan met een kijfachtige huisvrouw, en dat in een huis van gezelschap''.

En hij scherpt het nog wat aan in vers 21:
''Het is beter te wonen in een woest land, dan bij een zeer kijfachtige en toornige huisvrouw''.

Nou ja zeg, alsof mannen niet kijven..

#-o
Non sum qualis eram
WPS
Forum fan

Bericht door WPS »

Ik ken weinig kijvende mannen... :lol: :lol: :lol:
"De intuïtieve geest is een heilig geschenk, en de rationele geest een trouwe dienaar. We hebben een maatschappij gecreëerd die de dienaar eert, en het geschenk is vergeten".

Albert Einstein
a.r.

Bericht door a.r. »

http://www.encyclo.nl/begrip/kijven" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik ben er anders, vele jaren met één getrouwd geweest! :wink:
WPS
Forum fan

Bericht door WPS »

Gelukkig geweest...:wink:
"De intuïtieve geest is een heilig geschenk, en de rationele geest een trouwe dienaar. We hebben een maatschappij gecreëerd die de dienaar eert, en het geschenk is vergeten".

Albert Einstein
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

siger schreef:Ik denk dat men misschien de oorspronkelijke "Het Koninkrijk van God" letterlijk moet nemen: de verdrijving van de Romeinen en de troonsbestijging van Jezus als erfgenaam van David. Dat gaat zo verder tot
Marcus 4:29:
Wanneer dan de vrucht rijp is, laat hij er terstond de sikkel in slaan, omdat de oogsttijd aangebroken is.

De Romeinse evangelist heeft ook hier de oorspronkelijke nationalistische betekenis gesublimeerd maar/want kon de joodse traditie niet wegmoffelen.
Dat is precies wat James D. Tabor uitputtend uitlegt in 'De Jezus Dynastie'. In het begin vond ik dat hij wel veel met aannames werkte maar ik moet zeggen dat ik steeds meer warm loop voor zijn argumenten.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
siger

Bericht door siger »

Fish schreef:
siger schreef:Ik denk dat men misschien de oorspronkelijke "Het Koninkrijk van God" letterlijk moet nemen: de verdrijving van de Romeinen en de troonsbestijging van Jezus als erfgenaam van David. Dat gaat zo verder tot
Marcus 4:29:
Wanneer dan de vrucht rijp is, laat hij er terstond de sikkel in slaan, omdat de oogsttijd aangebroken is.

De Romeinse evangelist heeft ook hier de oorspronkelijke nationalistische betekenis gesublimeerd maar/want kon de joodse traditie niet wegmoffelen.
Dat is precies wat James D. Tabor uitputtend uitlegt in 'De Jezus Dynastie'. In het begin vond ik dat hij wel veel met aannames werkte maar ik moet zeggen dat ik steeds meer warm loop voor zijn argumenten.
Ik heb het idee van Charles Vergeer (al noemt die niet echt deze verzen, voor zover ik me herinner.) In De Filosofie in het Oude Rome (aanbevolen!) wijdt hij een hoofdstuk aan deze lezing van de evangelies, interessant geplaatst tussen andere filosofieën van die tijd. Zijn Een Nameloze. Jezus de Nazarener behandelt hetzelfde.

Uit De Filosofie in het Oude Rome:
De vroege christelijke gemeenschap werd in de twintigste eeuw soms geidealiseerd, maar in werkelijkheid was zij vaak hardvochtig en harteloos, sine misericordia, zoals Paulus opmerkt (Romeinen 1:31) De moord die Petrus op Ananias en Sefira begaat, waarna de gemeenschap 'in grote vrees' leefde (Handelingen 5:1-11), laat ons deze vroegste Joods-christelijke gemeenschappen eerder zien als een Palestijnse intifada onder vreemde overheersing.
Ik zou ook wat achterdochtig zijn voor boeken over Jezus die archeologie in hun argumenten betrekken.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

siger schreef: Ik zou ook wat achterdochtig zijn voor boeken over Jezus die archeologie in hun argumenten betrekken.
Hij gebruikt archeologie niet om zijn stelling - Jezus was uit op een nieuw Davidisch koningshuis - te onderbouwen.
Daar gebruikt hij vooral de evangeliën, en de dodezeerollen (de twee messiassen) voor.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
tanager
Geregelde verschijning

Bericht door tanager »

Er is in Marcus inderdaad sprake van een 'Messiaans geheim'. De theoloog Wrede heeft hier ooit in 1901 een geruchtmakende theorie over geschreven: http://en.wikipedia.org/wiki/Messianic_Secret" onclick="window.open(this.href);return false;
Vanwege alle haken en ogen die eraan zitten heeft men Wredes zienswijze inmiddels opgegeven. Maar alle alternatieve uitleggingen lopen ook op zwakke benen.
De tekst is zo absurd dat er zelfs voorstellen zijn gedaan dat het evangelie in het origineel in het Aramees geschreven is, en onze tekst berust op een vertaalfout! Dat laat goed zien hoezeer men ermee in de problemen zit.
Zeer interessant, in feite een nog onopgelost raadsel dus...
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Interessant inderdaad. Zo staan er nog wel meer mysteries in het NT. Niet voor niets dat men er 10.000-en boeken over heeft geschreven. Dat heeft mij altijd verbaasd. Is de tekst dan zo onduidelijk, of is deze goddelijk? Of komt door het feit dat er zoveel verschillende lagen in zitten? Dat laatste lijkt mij het meest waarschijnlijk. Als 1 auteur alles in één keer zou hebben opgeschreven en alle mystieke zaken had weggelaten, dan was het een veel eenvoudiger verhaal geweest. Nu is het een warboel van teksten en verschillende meningen.

Zijn er nog andere verklaringen voor de complexheid van de bijbel en de hoeveelheid discussie die men hierover in de afgelopen eeuwen heeft gevoerd? (zoals dit topic :wink: )
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
WPS
Forum fan

Bericht door WPS »

MoreTime schreef: ...

Zijn er nog andere verklaringen voor de complexheid van de bijbel en de hoeveelheid discussie die men hierover in de afgelopen eeuwen heeft gevoerd? (zoals dit topic :wink: )
Goeie vraag! Ben benieuwd of iemand hier een helder :wink: antwoord op kan geven...

Albert Einstein
Plaats reactie