Vergeten auto's.
Moderator: Moderators
Re: Vergeten auto's.
Wat een leuk autootje, die Z600!
Het lacht naar je.
Het lacht naar je.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Zo, en nu weer even een auto iets dichter bij huis.
Wie kent de Fiat 133 nog?
De Fiat 133 was een auto die eigenlijk geen Fiat was, maar een Spaanse Seat.
Het model werd in 1974 geïntroduceerd.

De wagen moest in Spanje de Seat 850 gaan opvolgen. (Juist, de kloon van..)
Technisch was de 133 nog vrijwel identiek aan de 850, maar uiterlijk leek de 133 het midden te houden tussen de Fiat 126, en de Fiat 127.
Qua formaat schurkte de 133 zich meer tegen de laatste aan.

Vanwege het bedriegelijk hatchback-achtige uiterlijk, verraden eigenlijk alleen de roosters in het achterklepje de positie van de motor.
De 133 is in Nederland eigenlijk altijd een matig verkopend wagentje geweest, en dan nog voornamelijk vanwege de lage prijs.
Want de duurdere 127 was voor een auto van ongeveer hetzelfde formaat natuurlijk een stuk praktischer, met haar achterklep en neerklapbare achterbank.
In 1980 stopte de produktie in Spanje, waarmee de 133 stilletjes van de Nederlandse markt verdween.

In Spanje prijkte het gewoon Seat-logo op de neus.
Wie kent de Fiat 133 nog?
De Fiat 133 was een auto die eigenlijk geen Fiat was, maar een Spaanse Seat.
Het model werd in 1974 geïntroduceerd.

De wagen moest in Spanje de Seat 850 gaan opvolgen. (Juist, de kloon van..)
Technisch was de 133 nog vrijwel identiek aan de 850, maar uiterlijk leek de 133 het midden te houden tussen de Fiat 126, en de Fiat 127.
Qua formaat schurkte de 133 zich meer tegen de laatste aan.

Vanwege het bedriegelijk hatchback-achtige uiterlijk, verraden eigenlijk alleen de roosters in het achterklepje de positie van de motor.
De 133 is in Nederland eigenlijk altijd een matig verkopend wagentje geweest, en dan nog voornamelijk vanwege de lage prijs.
Want de duurdere 127 was voor een auto van ongeveer hetzelfde formaat natuurlijk een stuk praktischer, met haar achterklep en neerklapbare achterbank.
In 1980 stopte de produktie in Spanje, waarmee de 133 stilletjes van de Nederlandse markt verdween.

In Spanje prijkte het gewoon Seat-logo op de neus.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
Heb in de accord versie van dit beestje rijles gevolgd. In het kader van badge engineering was er ook een triumph met dezelfde genen.Jin schreef:Nog zo een ding dat geen mens meer kent.
Honda Prelude versie 1
Met standaard radio in het dashbord dat geen junk ooit stal.
Paste nergens anders in en was een crime om te slopen.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Legend coupe heeft hier inderdaad nooit potten kunnen breken. Nog onbeminder zijn de rovervarianten ervan voor een habbekrats kan je zo'n auto nu kopen. Nb ook de latere legends hebben een ijzeren reputatie. Als er niet zo weinig aanbod was had ik er vast al eens eentje aangeschaft.Jin schreef:Een wat jongere auto die (hier) nooit een succes is geweest, maar desondanks een fantastische wagen was, mits gebouwd in Japan.
Zeker met de 2.7 Liter V6 motor.Die dingen deden het nu altijd.
En de coupe als op het plaatje was zeker geen lelijke auto.
Ding had alleen zijn prijs niet mee, eind jaren '80 was ruim boven de 100.000 gulden voor een Japanse auto ver boven wat men wilde betalen voor een 'Japannertje'.
-
Jinny
De kans is vrij groot dat de volgende grote bij mij een Legend wordt.
Of weer een Maxima.
Of weer een Maxima.
Dat was de Acclaim, eigenlijk een accord sedan, maar dan met iets minder vermogen, en een meer luxe uitrusting.doctorwho schreef:Heb in de accord versie van dit beestje rijles gevolgd. In het kader van badge engineering was er ook een triumph met dezelfde genen.
Was meteen de laatste Triumph, overigens.
Laatst gewijzigd door Jagang op 19 feb 2012 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
-
Jinny
Volgens mij heb ik nog een set carbs van zo een ding ligen in de schuur.
Dat heeft ook een reden.doctorwho schreef:Legend coupe heeft hier inderdaad nooit potten kunnen breken. Nog onbeminder zijn de rovervarianten ervan voor een habbekrats kan je zo'n auto nu kopen.
De Rover-varianten stonden namelijk niet bekend om hun goede laklaag.
Met name de transparante toplaag ging bij auto's die de "middelbare leeftijd" (6/7/8 jaar) bereikten vaak schilferen. (Eigenlijk een kwaal die je verder vooral bij Amerikaanse auto's zag.)
Daarnaast mochten de motoren dan Japans en zeer betrouwbaar zijn: De elektrische delen die betrokken waren bij comfortverhogende zaken zoals elektrisch bedienbare ramen/schuif-kanteldaken, waren dat niet.
Maar het is leuk om te constateren dat je tenminste thuiskomt wanneer je, na een uur forenzen in hevige regenval, eindelijk bij je voordeur aanspoelt.
Henry Ford
Henry Ford
-
Jinny
Lucas, king of darkness.
Ik heb meegemaakt dat een voorruit bij een in GB gebouwd Japans product op ik dacht van 4 punten vastzat.
We hadden direct de oorzaak vd lekkage ook gevonden.
Had de man een noodstop moeten maken had de ruit zo uit de auto gevlogen.
Engelse kwaliteit was het niet helemaal.
Ik heb meegemaakt dat een voorruit bij een in GB gebouwd Japans product op ik dacht van 4 punten vastzat.
We hadden direct de oorzaak vd lekkage ook gevonden.
Had de man een noodstop moeten maken had de ruit zo uit de auto gevlogen.
Engelse kwaliteit was het niet helemaal.
Het merk Alfa Romeo mag in dit topic niet ontbreken.
Niet vanwege de Alfasud, die dan misschien is vergaan, doch (nét daardoor, vermoedelijk) niet vergeten, maar vanwege een poging van Alfa om het segment van de BMW 5-serie en de Mercedes 250 binnen te treden.
Ik presenteer U de Alfa "6".

De Alfa 6 was in 1979 iets compleet nieuws voor Alfa.
Niet eerder in de geschiedenis had het merk zich zover "upmarket" gewaagd.
Nu heeft Alfa altijd het imago gehad sportieve auto's te bouwen.
En dat zou natuurlijk niet zonder problemen blijven, in een segment waar het koperspubliek over het algemeen een vrij conservatieve smaak heeft.
Alfa besloot daarom alvast om een auto te bouwen die comfort en veiligheid boven sportiviteit stelde.
En dat besluit was de auto goed aan te zien.
Uiterlijk waren er eigenlijk geen ontwerptechnische hoogstandjes te ontdekken.
De auto oogde zelfs vrij saai, zeker voor Alfa-begrippen.
Een beetje als een Fiat Argenta op steroïden.
Onderhuids was er echter veel zorg besteed aan souplesse en veiligheid.
Zo had Alfa speciaal voor de 6 een nieuwe 2.5 liter V6 motor van 156 PK ontworpen, de eerste zescilinder van Alfa in járen.
Een opvallende veiligheidsfeature was een brandstofafsluiter, die moest reageren op heftige schokken, zodat bij een aanrijding de brandstoftoevoer zou worden afgesloten.

Ook de achterzijde was niet bepaald spannend.
Was de aandrijftechnische layout van de Affetta/Alfa 90 nog opvallend te noemen, met haar vooringeplaatste motor, en achteringeplaatste versnellingsbak: De Alfa 6 liep braaf mee met de markt, en had gewoon de traditionele indeling met motor en bak voor, en het differentieel achter.
De V6 motor, met één bovenliggende nokkenas per cilinderbank, had 6 carburateurs, en die hadden niet altijd evenveel zin om netjes in het gelid te blijven.
Tussentijdse afstellingen waren dus regelmatig noodzakelijk bij vroegere 6-en.

In 1983 werd de 6 gefacelift, waarbij het model dikkere bumpers ontving, en enkelvoudige rechthoekige koplampunits.
Ook werd de enigzins problematische santekraam van 6 carburateurs, vervangen door een injectiesysteem (L-Jetronic) van Bosch.
In 1986 werd de produktie gestaakt, met een totaal van ruim 12.000 gebouwde exemplaren in zeven jaar tijd.
Als je naar het aantal geproduceerde exemplaren per jaar kijkt, had het model dus ongeveer evenveel "succes" als de Talbot Tagora.
Het mag dan ook geen verbazing wekken dat de 6 niet werd opgevolgd.
Tegenwoordig nergens meer te bekennen.
Jammer?
Niet vanwege de Alfasud, die dan misschien is vergaan, doch (nét daardoor, vermoedelijk) niet vergeten, maar vanwege een poging van Alfa om het segment van de BMW 5-serie en de Mercedes 250 binnen te treden.
Ik presenteer U de Alfa "6".

De Alfa 6 was in 1979 iets compleet nieuws voor Alfa.
Niet eerder in de geschiedenis had het merk zich zover "upmarket" gewaagd.
Nu heeft Alfa altijd het imago gehad sportieve auto's te bouwen.
En dat zou natuurlijk niet zonder problemen blijven, in een segment waar het koperspubliek over het algemeen een vrij conservatieve smaak heeft.
Alfa besloot daarom alvast om een auto te bouwen die comfort en veiligheid boven sportiviteit stelde.
En dat besluit was de auto goed aan te zien.
Uiterlijk waren er eigenlijk geen ontwerptechnische hoogstandjes te ontdekken.
De auto oogde zelfs vrij saai, zeker voor Alfa-begrippen.
Een beetje als een Fiat Argenta op steroïden.
Onderhuids was er echter veel zorg besteed aan souplesse en veiligheid.
Zo had Alfa speciaal voor de 6 een nieuwe 2.5 liter V6 motor van 156 PK ontworpen, de eerste zescilinder van Alfa in járen.
Een opvallende veiligheidsfeature was een brandstofafsluiter, die moest reageren op heftige schokken, zodat bij een aanrijding de brandstoftoevoer zou worden afgesloten.

Ook de achterzijde was niet bepaald spannend.
Was de aandrijftechnische layout van de Affetta/Alfa 90 nog opvallend te noemen, met haar vooringeplaatste motor, en achteringeplaatste versnellingsbak: De Alfa 6 liep braaf mee met de markt, en had gewoon de traditionele indeling met motor en bak voor, en het differentieel achter.
De V6 motor, met één bovenliggende nokkenas per cilinderbank, had 6 carburateurs, en die hadden niet altijd evenveel zin om netjes in het gelid te blijven.
Tussentijdse afstellingen waren dus regelmatig noodzakelijk bij vroegere 6-en.

In 1983 werd de 6 gefacelift, waarbij het model dikkere bumpers ontving, en enkelvoudige rechthoekige koplampunits.
Ook werd de enigzins problematische santekraam van 6 carburateurs, vervangen door een injectiesysteem (L-Jetronic) van Bosch.
In 1986 werd de produktie gestaakt, met een totaal van ruim 12.000 gebouwde exemplaren in zeven jaar tijd.
Als je naar het aantal geproduceerde exemplaren per jaar kijkt, had het model dus ongeveer evenveel "succes" als de Talbot Tagora.
Het mag dan ook geen verbazing wekken dat de 6 niet werd opgevolgd.
Tegenwoordig nergens meer te bekennen.
Jammer?
Henry Ford
Henry Ford
Nog een vergeten oudje.
Iedereen kent de überbekende mini wel, als vlot sedannetje.
Maar wie weet zich de Wolseley Hornet/Riley Elf (vanaf 1961) nog te herinneren?

Inderdaad, de Hornet/Elf (Hierna gewoon "Hornet" te noemen.) was een Mini met een vergrote kofferbak, gecompleteerd met een op zo'n klein wagentje toch wat kitscherig aandoend grilletje aan de voorzijde.
(Naar verluidt vond Alec Issigonis, geestelijk vader van de Mini, de Hornet een verschrikking.)
Ook de motorisering van de Hornet was gelijk aan die van de contemporaine Mini.
De Hornet was namelijk leverbaar met twéé motoren, de 848cc "basismotor", en de iets ruimer bemeten 998cc "Cooper" motor.
Van de Wolsely Hornet en de Elf werden tot 1969 elk afzonderlijk ongeveer 30.000 exemplaren gebouwd.
Een stuk minder dan van de Mini dus.

Ik kan me herinneren dat ik er ooit eens een heb gezien tijdens een oldtimerrit.
Maar hoeveel zouden er nog van over zijn?
Ik vermoed dat veel van de schaarse exemplaren die in Nederland zijn verkocht, in de loop van de jaren '70 en begin jaren '80 tussen de "gewone" Mini's zijn geëindigd op de toenmalige autocrosswedstrijden te Valkenswaard.
Een plek waar vele oude auto's destijds hun laatste strijd leverden.

Inderdaad, de Hornet/Elf (Hierna gewoon "Hornet" te noemen.) was een Mini met een vergrote kofferbak, gecompleteerd met een op zo'n klein wagentje toch wat kitscherig aandoend grilletje aan de voorzijde.
(Naar verluidt vond Alec Issigonis, geestelijk vader van de Mini, de Hornet een verschrikking.)
Ook de motorisering van de Hornet was gelijk aan die van de contemporaine Mini.
De Hornet was namelijk leverbaar met twéé motoren, de 848cc "basismotor", en de iets ruimer bemeten 998cc "Cooper" motor.
Van de Wolsely Hornet en de Elf werden tot 1969 elk afzonderlijk ongeveer 30.000 exemplaren gebouwd.
Een stuk minder dan van de Mini dus.

Ik kan me herinneren dat ik er ooit eens een heb gezien tijdens een oldtimerrit.
Maar hoeveel zouden er nog van over zijn?
Ik vermoed dat veel van de schaarse exemplaren die in Nederland zijn verkocht, in de loop van de jaren '70 en begin jaren '80 tussen de "gewone" Mini's zijn geëindigd op de toenmalige autocrosswedstrijden te Valkenswaard.
Een plek waar vele oude auto's destijds hun laatste strijd leverden.
Henry Ford
Henry Ford

Austin Princess ik vond het vroeger een mooie wagen. Begrijp dat nu zelf niet meer zo.

Van de Morris Marina vond ik dat niet maar mijn vader was zo onverstandig geweest er eentje aan te schaffen. Ik denk dat dit toch wel het dieptepunt van de door stakingen geplaagde Engelse auto historie is. Als er een week geen storingen waren ging de vlag uit. Bij top gear laten ze er terecht piano's op vallen.
Jagang schreef:Nog een vergeten oudje.
.
Wolseley was toch de luxe broeder onder verder identieke Engelse badge engineering? Zie dit autootje wekelijks bij het sportcentrum staan.Je gaat er vanzelf blij van kijken.
Ten opzichte van de Riley is het slechts badge engineering ja.doctorwho schreef:Jagang schreef:Nog een vergeten oudje.
.
Wolseley was toch de luxe broeder onder verder identieke Engelse badge engineering?
Van de Mini onderscheidt dit model zich met haar kofferbakje natuurlijk wel.
Ik kom er met dit autootje maar niet uit of ik er nou vrolijk van word.Zie dit autootje wekelijks bij het sportcentrum staan.Je gaat er vanzelf blij van kijken.
Als ik een bestuurder moet visualiseren, zie ik steeds een grijs dametje instappen.
Is dat hoe de auto bedoeld is?
Henry Ford
Henry Ford
Ja, dat was de opvolger van de Austin 1800/2200 Balanza.doctorwho schreef:
Austin Princess ik vond het vroeger een mooie wagen. Begrijp dat nu zelf niet meer zo.
Princess ging later nog even verder als zelfstandig merk onder de vlag van British Leyland.
Daarna, in 1982, werd de princess gerestyled, en alleen nog voor de thuismarkt gemaakt als "Austin Ambassador".

Dan mag zijn saaie gefacelifte voorganger niet ontbreken.
Van de Morris Marina vond ik dat niet maar mijn vader was zo onverstandig geweest er eentje aan te schaffen. Ik denk dat dit toch wel het dieptepunt van de door stakingen geplaagde Engelse auto historie is. Als er een week geen storingen waren ging de vlag uit. Bij top gear laten ze er terecht piano's op vallen.
Wist je trouwens dat de voorwielophanging nog uit de Minor stamde?
Jawel!

De Morris Ital.
Henry Ford
Henry Ford