Vuurwerk verbieden in particuliere handen.

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Yours
Ervaren pen

Re: Vuurwerk verbieden in particuliere handen.

Bericht door Yours »

Jagang schreef:@ Yours: Voor jou en anderen:

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 12&t=10187" onclick="window.open(this.href);return false;

Omdat ik een hardnekkige "bastard" kan zijn wanneer ik het idee heb wat beet te hebben. :wink:
Hardnekkig: prima. Maar een 'bastard', dat geloof ik niet. :wink:

Je schreef:
Maar je bent het toch hopelijk met me eens dat de motivatie om iets wel of niet toe te staan, overal gelijkaardig zou moeten zijn?

Kan je anders aangeven waarom dat uitgangspunt niet zou deugen?
De 'sleutel' ligt mijns insziens in datgene wat je eerder zelf al dit onderwerp over het vuurwerk schreef: dat het allemaal over 'fun' gaat.

Je schreef:
Het probleem is dat "fun" niet rationeel is.
Dus net daar waar we als verschillende individuen onze 'fun' vandaan halen, net dat verdedigen we. Waarbij de rationaliteit dus vaak ver te zoeken is.

Ik zal een vergelijkbare reactie plaatsen binnen het door jouw gestarte onderwerp: 'Vuurwerk vs. alcohol'.
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Dat lijkt me een voorbarige conclusie.
Als het werkt bij autorijden, waarom zou het dan bij oud en nieuw niet werken?
Kom op, dat geloof je toch zelf niet?

Om 00:00 naar buiten gaan is een redelijk risico. Aangezien ik toch graag de buren de hand wil schudden ga ik toch. Overigens was ik eerder al buiten en stonden we gezellig met z'n allen met een biertje rond een vuurkorf. Net zo gezellig. Als de gemeente om 00.00 vuurwerk had afgestoken was het net zo leuk geweest.

Hoeveel ongelukken gebeuren er op jaarbasis met alcohol op in het verkeer? Is dat soms 365 x 800, dus zo'n 250.000? En zijn 100.000 daarvan slachtoffer? Het gaat om het incalculeren van een risico, dat gebeurt bijv. ook met het bouwen van een huis. Mag een bouwvakker soms ook bloot staan aan een soortgelijk risico?
petals
Ervaren pen

Bericht door petals »

Kunnen we niet een soort tussenvorm organiseren? Dus je kunt alleen bij de gemeente goedgekeurd vuurwerk kopen, en op specifieke plekken afsteken, verspreid door de stad, waar dan mensen aanwezig zijn die bekijken of afstekers nuchter zijn, en het op een veilige manier doen? Dan kunnen de mensen die verantwoord willen knallen, naar hartelust hun gang gaan, en op andere plaatsen is het gewoon verboden, mensen die niet willen kunnen dus gewoon lekker buiten kijken, het is toch wel te zien.

Overdag sowieso verbieden, maar een gebied buiten de stad aanwijzen waar mensen die overdag al willen knallen heen kunnen. Heeft niemand er last van. Ik vind het absoluut niet normaal dat je weken voor oud en nieuw, en vooral op de dag zelf, niet normaal over straat kunt zonder je elke 10 meter rot te schrikken en af en toe zelfs bekogeld te worden met vuurwerk.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

lanier schreef:Hoeveel ongelukken gebeuren er op jaarbasis met alcohol op in het verkeer? Is dat soms 365 x 800, dus zo'n 250.000? En zijn 100.000 daarvan slachtoffer? Het gaat om het incalculeren van een risico, dat gebeurt bijv. ook met het bouwen van een huis. Mag een bouwvakker soms ook bloot staan aan een soortgelijk risico?
Vuurwerk afsteken is een jaarlijks risico, en niet een dagelijks risico, dus zo behandel ik het ook.
En aan het einde van het jaar zie ik meer alcohol- dan vuurwerkslachtoffers.

Anders wil ik je graag vragen hoeveel risico men dan misschien nog net mag lopen.

Overigens vind ik de vergelijking met een bouwvakker, iemand die zijn beroep uitoefent, onzinnig.
De rest wordt wel ongeveer behandeld in het nieuwe topic.

(Ps: Gemeente's gaan geen vuurwerk afsteken, of zullen dit misschien hooguit één of twee jaar doen, totdat het wordt weggesaneerd.)
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Ik dacht dat deze discussie in een ander topic doorging.
Zie daar ook mijn reactie.

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 87#p310368" onclick="window.open(this.href);return false;
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Overigens vind ik de vergelijking met een bouwvakker, iemand die zijn beroep uitoefent, onzinnig.
De rest wordt wel ongeveer behandeld in het nieuwe topic.
Kan een bouwvakker niet drinken op zijn werk? Je moest eens weten hoe vaak dat voorkomt. Heb je ooit stratenmakers bij jou een oprit of terras laten leggen? Aan één kratje bier heb je niet genoeg.

In het andere topic heb ik al gezegd dat ik de vergelijking tussen alcohol op in het verkeer en vuurwerk afsteken onzinning vindt.
Jinny

Bericht door Jinny »

Bouwvakkers die drinken, op oostblokkers na, is nu niet iets waar ik me in herken, als ervaringsdeskundige.
Sterker, wie met alcohol wordt gesnapt bij mij op de bouw kan naar een verse werkgever gaan zoeken, ter plaatse.
EMCees
Geregelde verschijning

Bericht door EMCees »

pannenbier is natuurlijk noodzaak,maar dat doe je pas aan de eind van de dag. Niet zoals in kopenhagem om 10:00 uur 's morgens.
Jinny

Bericht door Jinny »

Klopt wel, hoewel het meestal een pannencola is tegenwoordig.... :evil:
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Jagang schreef: Elk jaar met oud en nieuw duikt deze discussie weer op, en volgende week hebben we het er niet meer over.
Vandaar dat dit topic wel weer uit de kast kan.
Het is weer volop onderwerp in de media.
De staatspropaganda doet vrolijk mee met extra bloederige beelden van losse middenhandsbeentjes.

Maarre, er is dus niks gebeurd afgelopen jaar? :?
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
BadAssChick
Ervaren pen

Bericht door BadAssChick »

petals schreef:Kunnen we niet een soort tussenvorm organiseren? Dus je kunt alleen bij de gemeente goedgekeurd vuurwerk kopen, en op specifieke plekken afsteken, verspreid door de stad, waar dan mensen aanwezig zijn die bekijken of afstekers nuchter zijn, en het op een veilige manier doen? Dan kunnen de mensen die verantwoord willen knallen, naar hartelust hun gang gaan, en op andere plaatsen is het gewoon verboden, mensen die niet willen kunnen dus gewoon lekker buiten kijken, het is toch wel te zien.

Overdag sowieso verbieden, maar een gebied buiten de stad aanwijzen waar mensen die overdag al willen knallen heen kunnen. Heeft niemand er last van. Ik vind het absoluut niet normaal dat je weken voor oud en nieuw, en vooral op de dag zelf, niet normaal over straat kunt zonder je elke 10 meter rot te schrikken en af en toe zelfs bekogeld te worden met vuurwerk.
hier kan ik het helemaal mee eens zijn , vooral ook omdat mijn Shiva <herder> en Rambo<hond van de buren> er zo verschrikkelijk bang voor zijn ,en wat dacht je van al die katten die buiten lopen ,en er zullen ook genoeg kleine kinderen zijn die het eng vinden ,mijn Jessica was doodsbenauwd toen ze klein was en zelfs nu nog houdt ze er niet van
Je kunt niet de Ultieme Realiteit veranderen, maar je kunt wel veranderen hoe je deze ervaart.
Met een paard onder je kont, kom je ook de wereld rond.

http://www.robustiano.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Fenomeen schreef:Vandaar dat dit topic wel weer uit de kast kan.
Mwah, alle voors- en tegens zijn denk ik al wel voorbijgekomen.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Het enige wat ik kan toevoegen is dat via vuurwerkoverlast.nl (opgezet door een aantal Groen Links fracties) het aantal meldingen nu boven de 57.000 staat. Dit meldpunt wil het aantal klachten voorleggen aan de Tweede Kamer. Ze willen graag een vuurwerkverbod en dat gemeentes vuurwerk gaan afsteken.
petals
Ervaren pen

Bericht door petals »

ik heb dit jaar aanmerkelijk minder last gehad, pas vandaag zijn ze hier echt begonnen. Ik heb een grote hekel aan vuurwerk dus loop dan niet op mijn gemak met al die knallen om me heen, maar dat begon voorgaande jaren al een paar weken van tevoren. Dus een dag is dan al een stuk minder erg. Al blijf ik erbij dat ze het wat mij betreft ergens buiten de stad mogen gaan doen ;-).

Mijn katten trekken het redelijk nu, ze schieten soms even onder het bed maar rennen over het algemeen gewoon rond in huis nu.
Jinny

Bericht door Jinny »

Het zal per beest schelen misschien, maar de honden en katten die ik in mijn leven heb gehad moest ik altijd weghouden bij vuurwerk omdat ze er domweg mee speelden.
De knallen en flitsen deden ze totaal niets.
Plaats reactie