200 vragen reacties van Eldovani en anderen

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
dikkemick
Adelaar

Re: 95 stellingen / 200 vragen aan een christen.

Bericht door dikkemick »

HJW schreef: Dickemick,
Ik snap je dilemma uitstekend.
Maar ga eens mee in de volgende gedachtengang:
Stel dat ik (HJW) een razend interessant persoon ben die indrukwekkende dingen doet. Zoveel dat mensen over mij gaan schrijven. Maar er zullen ook mensen zijn die mij niet kennen en alleen van horen zeggen iets weten.
Kortom: je krijgt allerlei verschillende verhalen, met slechts een kleine rode draad.
Mensen verdraaien mijn woorden, interpreten dingen verkeerd etc etc . Ik neem aan dat je zelf ook de waslijst met ellende kan bedenken als mensen met ideeën en gebeurtenissen aan de slag gaan.

Nou is jouw vraag: hoe weet ik nou welk beeld juist is. Honderden verhalen, iedereen zijn eigen HJW. Om gek van te worden.
Volgens mij is dan de oplossing dat je contact met mij opneemt. Op welke manier dan ook.
Het waarschijnlijke gevolg is dat er honderden plus 1 verhaal de wereld in gaan. Kun je jouw ervaring met mij dan objectief de wereld insluimeren of gaat het door jouw filter ?

Iedereen beleeft het goddelijke op zijn manier.
Het ligt er helemaal aan wat HJW doet en door hoeveel verschillende betrouwbare onafhankelijke bronnen het beschreven wordt. Kan er een 'hidden agenda' zijn van de personen die HJW beschrijven? Kan ik werkelijk in contact komen met HJW of moet ik me er alleen voor open stellen? MOET ik in HJW geloven alvorens zijn geweldige kunstjes te kunnen zien?
Het is als met (wat ik nu aan het lezen ben) met L Ron Hubberd. Volgens velen een geweldige inspirator/genezer/opvoeder/man met kennis etc. Maar ga je dieper spitten (hetgeen met JC/Mohammed etc ook gedaan is, blijft er steeds minder over van het geweldige/goddelijke. Scientology is gewoon de volgende indoctrinaire geloofsovertuiging waar velen weer intrappen. Maar! Voor diegenen die er in zitten is het de ultieme waarheidsovertuiging. Je MOET het geloven!
Laatst gewijzigd door dikkemick op 30 apr 2015 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

dikkemick schreef: Het ligt er helemaal aan wat HJW doet en door hoeveel verschillende betrouwbare onafhankelijke bronnen het beschreven wordt.
Tja, die zijn er dus niet. Ook biografen kleuren met hun eigen bril. Al dan niet op sensatie belust: het moet verkocht worden !
En als het dan ook nog enge mannetjes zijn (met baarden/jurken, jurken, pijpenkrullen of de mannenbroeders) dan kun je het helemaal shaken.
Kan er een 'hidden agenda' zijn van de personen die HJW beschrijven?
Ja, zeer waarschijnlijk wel. De schrijver wil aandacht, aanzien, omzet.
Kan ik werkelijk in contact komen met HJW of moet ik me er alleen voor open stellen?
Heel goede vraag. Als je het antwoord daarop hebt, hoor ik het heel graag.
MOET ik in HJW geloven alvorens zijn geweldige kunstjes te kunnen zien?
Wellicht niet.
Maar als HJW zijn kunstjes laat zien, herken je het dan ?
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

@HJW
Ik zou sceptisch blijven als de kunstjes "bovennatuurlijk" geacht worden te zijn. Er zijn al zo ontzettend veel charlatans geweest, HJW zou er zo maar 1 kunnen zijn. Als de kunstjes) nl. de natuurwetten menen te omzeilen zou ik daarom nog kritischer en sceptischer worden.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

dikkemick schreef:@HJW
Ik zou sceptisch blijven als de kunstjes "bovennatuurlijk" geacht worden te zijn. Er zijn al zo ontzettend veel charlatans geweest, HJW zou er zo maar 1 kunnen zijn. Als de kunstjes) nl. de natuurwetten menen te omzeilen zou ik daarom nog kritischer en sceptischer worden.
Lijkt me een zeer gezond uitgangspunt.
Ik heb in mijn leven een aantal dingen meegemaakt. Ik zou ze als goddelijk kunnen bestempelen.
Maar zolang ik voor die zaken ook een psychologische verklaring kan bedenken (en dat kan ik), dan ga ik die zaken niet goddelijk noemen, hoe graag ik het ook zou willen.

Neemt niet weg dat er wetten zouden kunnen bestaan die boven de natuurwetten uitstijgen. Ik sluit de mogelijkheid niet uit.
En volgens mij draait het ook niet om de "kunstjes'.
Als je mij wilt kennen, wil je mij kennen.
Als je Hans Klok wilt kennen, doe je dat niet via zijn trucjes / kunstjes.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HJW schreef:
dikkemick schreef:@HJW
Lijkt me een zeer gezond uitgangspunt.
Ik heb in mijn leven een aantal dingen meegemaakt. Ik zou ze als goddelijk kunnen bestempelen.
Maar zolang ik voor die zaken ook een psychologische verklaring kan bedenken (en dat kan ik), dan ga ik die zaken niet goddelijk noemen, hoe graag ik het ook zou willen.

Neemt niet weg dat er wetten zouden kunnen bestaan die boven de natuurwetten uitstijgen. Ik sluit de mogelijkheid niet uit.
En volgens mij draait het ook niet om de "kunstjes'.
Als je mij wilt kennen, wil je mij kennen.
Als je Hans Klok wilt kennen, doe je dat niet via zijn trucjes / kunstjes.
Waarom het dan god noemen? Ik noem het liever HJW of Hans Klok.
En wat betreft het bovennatuurlijke niet uitsluiten. Er valt nooit iets over te zeggen, blijft bij speculeren, omdat het anders onder het natuurlijke valt.
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

dikkemick schreef: Waarom het dan god noemen? Ik noem het liever HJW of Hans Klok.
En wat betreft het bovennatuurlijke niet uitsluiten. Er valt nooit iets over te zeggen, blijft bij speculeren, omdat het anders onder het natuurlijke valt.
Jouw vraag was hoe het goddelijke te leren kennen.
Feitelijk is mijn antwoord: rechtstreeks contact en je niet laten afleiden door wat een ander zegt. Want dat zijn ook allemaal ingekleurde zaken.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Joris schreef:Dus wat maakt het uit? Ik word er geen slechter mens van.
Het maakt alles uit!
Je moet namelijk een deel van je verstand en rede uitschakelen.
Maar goed daar heb je in feite alleen jezelf mee.
Maar wat erger is, je moet je conformeren aan een set regels die ronduit slecht zijn voor het welzijn en de vrijheid van andersdenkenden.
In die zin wordt je er dus wel degelijk een slechter mens van.

HJW geloofd in een god, maar heeft de gevaarlijke manier van geloof volgens het christendom of welke andere godsdienst dan ook waar een set van dezelfde soort regels de basis vormt ontmaskerd.
Ik meen dat gelovigen als hij een veel meer volwassen vorm van geloof belijden.
Dan kun je nog wel debateren over of er nou wel of geen god bestaat, maar dat is dan in mijn ogen een niet ter zake doende discussie.
Jouw manier van geloven echter houd de anti-houding tussen mensen in stand, en dat is zo jaar nul!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HJW schreef:
dikkemick schreef: Waarom het dan god noemen? Ik noem het liever HJW of Hans Klok.
Jouw vraag was hoe het goddelijke te leren kennen.
Feitelijk is mijn antwoord: rechtstreeks contact en je niet laten afleiden door wat een ander zegt. Want dat zijn ook allemaal ingekleurde zaken.
Wat er goddelijk aan is blijft mij dan een raadsel. Want zodra iets (fenomenen/uitspraken/openbaringen/ o.i.d) onderzocht worden blijkt het toch niet bovennatuurlijk (of uitermate onbetrouwbaar te zijn).
Wat hebben mensen met geestelijk?goddelijke? Is het leven zelf niet voldoende uitdagend/inspirerend? Ik zou het tegendeel willen beweren!
Wanneer manifesteert een 'volwassen-geloof-god (zoals Erik het noemt) zich? Als je iets moois ziet? Als je ergens aan denkt en het gebeurt? Als je bid? En dit is dan 1 god. Wat moeten we met al die andere goden (en geesten) en fenomenen?
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

dikkemick schreef: Wat hebben mensen met geestelijk?goddelijke? Is het leven zelf niet voldoende uitdagend/inspirerend? Ik zou het tegendeel willen beweren!
Voor mij niet. Het leven inspireert mij niet.
Wanneer manifesteert een 'volwassen-geloof-god (zoals Erik het noemt) zich? Als je iets moois ziet? Als je ergens aan denkt en het gebeurt?
Bij mij heeft het zich nog niet gemanifesteerd. Maar niet als ik iets moois zie. Dat is gewoon iets moois.
Denken en het gebeurt...... Kan ook de kracht van gedachten zijn of toeval.
Als je bid? En dit is dan 1 god. Wat moeten we met al die andere goden (en geesten) en fenomenen?
Tja....ik bid niet.
Ik weet ook niet hoe het in elkaar steekt.
Ik heb een groot gevoel van gemis en weet ik dat er iets is waar ik mij beter op mijn plek zou voelen.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

@HJW
Dat gemis dat je voelt, is wellicht een ander topic waard. En als jij je wel goed voelt bij de gedachte dat er meer is, wie ben ik dan om je hierin te ontmoedigen?
(Geen gedachten kan overigens ook geweldig zijn!).
Wat ik (o.a.) het mooie aan dit leven vind, is dat we (bijna) in staat uit te zoeken hoe het komt dat wij hier rondlopen.
Dat we kunnen nadenken over alle onderwerpen welke hier besproken worden. Dat is voor mij inspiratie genoeg om het leven (zoals het is) serieus te nemen zonder de hulp in te roepen van het bovennatuurlijke.
Maar al te vaak hebben goden het loodje moeten leggen, of werden ze in veel opzichten overbodig. Maar als mensen ze nodig hebben en ze zelf vinden (zonder druk van ouders etc.) zal ik ze niet afpakken. Ik zal ze alleen wel ter discussie blijven stellen, omdat ze voor mij totaal geen waarde hebben.
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Samante schreef: Ik ben ongelovig opgevoed en pas toen ik vanwege een persoonlijke identiteitscrisis, ten aanzien van mijn seksuele geaardheid, psychoses heb ervaren ben ik tot mijn God gekomen. Tijdens een van die psychoses heb ik een ervaring gehad, mogelijk een akoestische en visuele hallucinatie, van een ontmoeting met een zwerver (paste perfect in die rosse buurt waar ik toen was). Ik had toen last van paranoia en keek voortdurend over mijn schouder. Er was op dat uur niemand om mij heen te zien. Toen ineens liep iemand plotseling met me op, een zwerver, die me vriendelijk aankeek en zei: "Alles komt goed met je." en gelijk erna was hij verdwenen. Niet weggelopen maar zomaar verdwenen.

Een andere ervaring die ik had was in een dagverblijf op een politiebureau. Hier ontstond een tekening, alsof deze door vele handen werd getekend, op de vloer en werd die tekening door een plas van kleuren onder mijn voeten ingekleurd. Het was een soort fresco zoals je aan plafonds ziet in kerken. Die was na korte tijd ook meteen weer weg.

Die ervaringen kunnen spelletjes van het brein geweest zijn, ik was toen ziek. Hallucinaties dus zeer waarschijnlijk. En toch is er ruimte voor twijfel en in de samenloop van sommige gebeurtenissen in mijn leven, synchroniciteit, is er ruimte voor een God.
Veel voorkomend verhaal, fysisch volledig te verklaren door het (permanente ) effect van drugs op hersenen.
Daar heeft elke godheid dan ook niets mee te maken.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Dat beloof ik
Bevlogen

HJW schreef: Tja....ik bid niet.
Ik weet ook niet hoe het in elkaar steekt.
Ik heb een groot gevoel van gemis en weet ik dat er iets is waar ik mij beter op mijn plek zou voelen.
Typisch geval van wensdenken.
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Dat beloof ik
Bevlogen

Joris schreef: Ik heb de waarheid gevonden in mijn geloof, en vanuit mijn geloof geloof ik dat dat de enige waarheid is.
Een cirkelredenatie waar je zelfstandig nooit meer uit komt.
(Star Trek, seizoen 1)
Dat beloof ik
Bevlogen

3 man uit. Wissel. :lol:
(Star Trek, seizoen 1)
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

Joris schreef:Nee hoor, absoluut niet. Als je goed hebt gelezen vertel ik je dat er ook christelijke types zijn die zich laten meeslepen in enthousiasme, die misschien wel gaan evangeliseren of op het podium staan omdat dat ze een ego-boost geeft. Wat iemand anders in een post schreef, over een spreker met een oortje, verbaasd me ook niets. Waar komt bij jullie toch het beeld vandaan dat ik een naïef jochie bent wat net uit z'n luiers is gekropen en niks anders kent dan de christelijke wereld, en leeft op een soort roze wolk waarin iedereen lief en knuffelig is?
Om die laatste vraag te beantwoorden: Dit geef je zelf aan. Je leest jouw eigen bijbel nog niet eens, laat staan wetenschappelijke boeken. Je hebt geen idee waar de bijbel vandaan komt, hoe het geschreven is en door wie. Je hoeft heus niet alle in en outs te weten, maar een beetje kennis is wel het minste wat je verwacht van iemand die hier komt evangeliseren.

Ben ik mee bekend. Ik zit niet thuis de hele avond op m'n gitaar christelijke liedjes te spelen en koekjes te eten met een bekertje melk. Ik ben niet wereldvreemd.
Je zit alleen gevangen in een vreemde wereld.
Opbouwend van God voor haar.
Waarom zou dat een teken zijn van God? Kunnen mensen niet net zo opbouwend zijn?
Weet je wat het is met de bijbel en het christelijk geloof an sich? Ze praten de mens naar beneden, en dan komt het christelijk geloof om hem weer overeind te tillen. "jij bent zondig, maar God is gestorven voor jouw zonden". Terwijl een atheist of spiritueel iemand niet eens gelooft in de erfzonde en dat de mens niks goed kan doen en die heeft dat probleem niet. Dus als men dan zegt "God is gestorven voor jouw zonden, en nu mag je weer terugkomen bij hem" zal hij of zij je alleen glazig aankijken en denken dat je uit het verleden bent en eigenlijk woonde in de Antieke tijd.
God geeft nooit iets wat tegen Zijn natuur ingaat. Wat God geeft geeft rust, vrede, kracht, 'het bouwt je op', is positief, liefdevol, etc. etc. Als die gebeurtenissen er ook toe leiden dat je relatie met God word verdiept, zeggen christenen dat het zeer waarschijnlijk, tot soms helemaal zeker - dat het van God komt. Want echt, mensen hebben een relatie met God.
Zodra je niet eens het OT gelezen hebt hoef jij niet te vertellen wat de Natuur van God zou zijn. Want lees het OT maar eens goed, en kom dan maar terug op de woorden: Rust, vrede, kracht, opbouwend, positief of liefdevol. Vooral het laatste is een lachertje voor hen die WEL het OT gelezen hebben.

Maar goed, jij mag er anders tegenaan kijken. Er is ook geen waterdicht bewijs voor het bestaan van God, of waarmee ik zou kunnen bewijzen aan jullie, waterdicht, dit is God. Het komt altijd neer op geloof. En dat is hier niet. Er is hier wel veel motivatie om alle andere mogelijkheden aan te grijpen behalve dat het de christelijke God zou kunnen zijn. Zie eerder opgesomde punten. Prima, ik ga ook stoppen met getuigen, want dat heeft geen zin. Er is geen wetenschappelijk, 100% waterdicht bewijs voor het bestaan van God, net zoals er niet te bewijzen valt dat God niet bestaat. Jullie kunnen niet 100% waterdicht bewijzen dat dat voorval van dat beeld met die pop, paranormale begaafdheid is, of cold reading, of wat dan ook. En daar sloot ik net ook al mee af. Het komt gewoon neer op geloof. En het logische gevolg van NIET willen geloven in God, is dat men Hem dus ook nooit zal ervaren.
Je doet alsof het ene geloof gelijk staat aan het andere geloof. Iemand die een wetenschapper gelooft die praat over de kosmologie of over evolutie is net zo bezig als iemand die gelooft in een niet zichtbare God. Zo lijkt jij te denken, maar je vergeet dat er waarschijnlijkheden bestaan. En dat jouw geloof zeer onwaarschijnlijk is, en ons verhaal is behoorlijk zo niet, heel erg, waarschijnlijk.
Christenen hebben ook een relatie met God. Dus het is niet gek dat dat overeenkomsten heeft met elkaar.
Een relatie met iets dat je niet ziet. Dat lijkt mij een ideale situatie. "ik wil vandaag voetbal kijken, en mijn onzichtbare vrouw is het daar volmondig mee eens".
De christelijke God bestaat niet? Prima, dan zal Hij voor jou niet bestaan.
Je doet alsof het mijn fout is dat ik vind dat de christelijke God niet bestaat. Terwijl ik 23 jaar geloofde, en nooit iets ervan gemerkt heb (behalve dan de psychologie van een samenzijn in de kerk, wat hetzelfde is als in een voetbalstadion). Dus toen ik geloofde was hij er niet, en nu ik niet meer geloof zal hij voor mij niet bestaan? Je bindt het paard achter de wagen, je verwart oorzaak met gevolg.
Zo was ik niet. Ik ging niet evangeliserend over straat.
Ik ook niet, waar heb ik dit gezegd? Maar jij komt hier om te evangeliseren en ik deed dit bij vrienden en collega's. Allemaal een pot nat. Behalve dan dat je hier kan kiezen om bepaalde antwoorden niet te "lezen" en ik in mijn gezicht uitgelachen werd om mijn denkbeelden.

Jij kan ook niet weten of ik wel of niet alleen christelijke lectuur lees. Ik ben niet bang voor wetenschappelijke boeken.
Als ik mij niet vergis heb je dit zelf gezegd. Maar ik kan mij vergissen, want ik ben menselijk, och, al te menselijk :)

Als ik zo bang was, dan was ik niet op dit forum gekomen, in 'de hol van de leeuw'. Tja, iedereen valt hier over mijn visie op hoe ik tegen andere geloven aan kijk. Ik duid de wereld gewoon op een bepaalde manier. Ik kan niet mijn mening aan iedereen aanpassen, dan heb ik geen mening meer. Ik vind het jammer als mensen er last van hebben.
Hier op terecht komen heeft niks met niet bang zijn te maken. Als alle opbouwende kritieken het ene oor en het andere uit gaan hoef jij ook niet bang te zijn. Het ging mij om daadwerkelijk begrijpend te lezen en onderzoek te doen. Dat vergt moed en doorzettingsvermogen. En mensen hebben hier geen last van jouw mening, het zou eerder andersom zijn.
Wat voor christen zou jij wel in je armen sluiten?
Een menselijke christen. Want in tegenstelling tot christenen (of welke religieuze groepering dan ook) denken menselijke atheïsten en spirituele niet in hokjes maar in mensen. We zijn allemaal mensen, maar sommige mensen denken dat ze meer zijn dan anderen vanwege de werking van een onzichtbare entiteit.
Plaats reactie