Joris schreef:Nee hoor, absoluut niet. Als je goed hebt gelezen vertel ik je dat er ook christelijke types zijn die zich laten meeslepen in enthousiasme, die misschien wel gaan evangeliseren of op het podium staan omdat dat ze een ego-boost geeft. Wat iemand anders in een post schreef, over een spreker met een oortje, verbaasd me ook niets. Waar komt bij jullie toch het beeld vandaan dat ik een naïef jochie bent wat net uit z'n luiers is gekropen en niks anders kent dan de christelijke wereld, en leeft op een soort roze wolk waarin iedereen lief en knuffelig is?
Om die laatste vraag te beantwoorden: Dit geef je zelf aan. Je leest jouw eigen bijbel nog niet eens, laat staan wetenschappelijke boeken. Je hebt geen idee waar de bijbel vandaan komt, hoe het geschreven is en door wie. Je hoeft heus niet alle in en outs te weten, maar een beetje kennis is wel het minste wat je verwacht van iemand die hier komt evangeliseren.
Ben ik mee bekend. Ik zit niet thuis de hele avond op m'n gitaar christelijke liedjes te spelen en koekjes te eten met een bekertje melk. Ik ben niet wereldvreemd.
Je zit alleen gevangen in een vreemde wereld.
Opbouwend van God voor haar.
Waarom zou dat een teken zijn van God? Kunnen mensen niet net zo opbouwend zijn?
Weet je wat het is met de bijbel en het christelijk geloof an sich? Ze praten de mens naar beneden, en dan komt het christelijk geloof om hem weer overeind te tillen. "jij bent zondig, maar God is gestorven voor jouw zonden". Terwijl een atheist of spiritueel iemand niet eens gelooft in de erfzonde en dat de mens niks goed kan doen en die heeft dat probleem niet. Dus als men dan zegt "God is gestorven voor jouw zonden, en nu mag je weer terugkomen bij hem" zal hij of zij je alleen glazig aankijken en denken dat je uit het verleden bent en eigenlijk woonde in de Antieke tijd.
God geeft nooit iets wat tegen Zijn natuur ingaat. Wat God geeft geeft rust, vrede, kracht, 'het bouwt je op', is positief, liefdevol, etc. etc. Als die gebeurtenissen er ook toe leiden dat je relatie met God word verdiept, zeggen christenen dat het zeer waarschijnlijk, tot soms helemaal zeker - dat het van God komt. Want echt, mensen hebben een relatie met God.
Zodra je niet eens het OT gelezen hebt hoef jij niet te vertellen wat de Natuur van God zou zijn. Want lees het OT maar eens goed, en kom dan maar terug op de woorden: Rust, vrede, kracht, opbouwend, positief of liefdevol. Vooral het laatste is een lachertje voor hen die WEL het OT gelezen hebben.
Maar goed, jij mag er anders tegenaan kijken. Er is ook geen waterdicht bewijs voor het bestaan van God, of waarmee ik zou kunnen bewijzen aan jullie, waterdicht, dit is God. Het komt altijd neer op geloof. En dat is hier niet. Er is hier wel veel motivatie om alle andere mogelijkheden aan te grijpen behalve dat het de christelijke God zou kunnen zijn. Zie eerder opgesomde punten. Prima, ik ga ook stoppen met getuigen, want dat heeft geen zin. Er is geen wetenschappelijk, 100% waterdicht bewijs voor het bestaan van God, net zoals er niet te bewijzen valt dat God niet bestaat. Jullie kunnen niet 100% waterdicht bewijzen dat dat voorval van dat beeld met die pop, paranormale begaafdheid is, of cold reading, of wat dan ook. En daar sloot ik net ook al mee af. Het komt gewoon neer op geloof. En het logische gevolg van NIET willen geloven in God, is dat men Hem dus ook nooit zal ervaren.
Je doet alsof het ene geloof gelijk staat aan het andere geloof. Iemand die een wetenschapper gelooft die praat over de kosmologie of over evolutie is net zo bezig als iemand die gelooft in een niet zichtbare God. Zo lijkt jij te denken, maar je vergeet dat er waarschijnlijkheden bestaan. En dat jouw geloof zeer onwaarschijnlijk is, en ons verhaal is behoorlijk zo niet, heel erg, waarschijnlijk.
Christenen hebben ook een relatie met God. Dus het is niet gek dat dat overeenkomsten heeft met elkaar.
Een relatie met iets dat je niet ziet. Dat lijkt mij een ideale situatie. "ik wil vandaag voetbal kijken, en mijn onzichtbare vrouw is het daar volmondig mee eens".
De christelijke God bestaat niet? Prima, dan zal Hij voor jou niet bestaan.
Je doet alsof het mijn fout is dat ik vind dat de christelijke God niet bestaat. Terwijl ik 23 jaar geloofde, en nooit iets ervan gemerkt heb (behalve dan de psychologie van een samenzijn in de kerk, wat hetzelfde is als in een voetbalstadion). Dus toen ik geloofde was hij er niet, en nu ik niet meer geloof zal hij voor mij niet bestaan? Je bindt het paard achter de wagen, je verwart oorzaak met gevolg.
Zo was ik niet. Ik ging niet evangeliserend over straat.
Ik ook niet, waar heb ik dit gezegd? Maar jij komt hier om te evangeliseren en ik deed dit bij vrienden en collega's. Allemaal een pot nat. Behalve dan dat je hier kan kiezen om bepaalde antwoorden niet te "lezen" en ik in mijn gezicht uitgelachen werd om mijn denkbeelden.
Jij kan ook niet weten of ik wel of niet alleen christelijke lectuur lees. Ik ben niet bang voor wetenschappelijke boeken.
Als ik mij niet vergis heb je dit zelf gezegd. Maar ik kan mij vergissen, want ik ben menselijk, och, al te menselijk
Als ik zo bang was, dan was ik niet op dit forum gekomen, in 'de hol van de leeuw'. Tja, iedereen valt hier over mijn visie op hoe ik tegen andere geloven aan kijk. Ik duid de wereld gewoon op een bepaalde manier. Ik kan niet mijn mening aan iedereen aanpassen, dan heb ik geen mening meer. Ik vind het jammer als mensen er last van hebben.
Hier op terecht komen heeft niks met niet bang zijn te maken. Als alle opbouwende kritieken het ene oor en het andere uit gaan hoef jij ook niet bang te zijn. Het ging mij om daadwerkelijk begrijpend te lezen en onderzoek te doen. Dat vergt moed en doorzettingsvermogen. En mensen hebben hier geen last van jouw mening, het zou eerder andersom zijn.
Wat voor christen zou jij wel in je armen sluiten?
Een menselijke christen. Want in tegenstelling tot christenen (of welke religieuze groepering dan ook) denken menselijke atheïsten en spirituele niet in hokjes maar in mensen. We zijn allemaal mensen, maar sommige mensen denken dat ze meer zijn dan anderen vanwege de werking van een onzichtbare entiteit.