VN-onderzoek naar Zwarte Piet
Moderator: Moderators
Re: VN-onderzoek naar Zwarte Piet
@Jacco:
heel goed verwoord. Sinterklaasfeest is inderdaad wat mij ernstig (6-7 jaar?) deed twijfelen aan het gedoe.
Teveel symboliek wordt voor lief genomen. En zeker niet kritisch benaderd.
De trauma's nav dit gebeuren voor sommigen (velen?) naderhand lijken me heel niet onlogisch.
Ik ontkwam er niet altijd aan, maar ik heb 5 dec (grappig om te bedenken dat het de vooravond van de sterfdag is) zo veel en zo lang mogelijk ontmoedigd.
Zwarte Piet vulde daarbij geen enkele rol.
heel goed verwoord. Sinterklaasfeest is inderdaad wat mij ernstig (6-7 jaar?) deed twijfelen aan het gedoe.
Teveel symboliek wordt voor lief genomen. En zeker niet kritisch benaderd.
De trauma's nav dit gebeuren voor sommigen (velen?) naderhand lijken me heel niet onlogisch.
Ik ontkwam er niet altijd aan, maar ik heb 5 dec (grappig om te bedenken dat het de vooravond van de sterfdag is) zo veel en zo lang mogelijk ontmoedigd.
Zwarte Piet vulde daarbij geen enkele rol.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
- Robert Frans
- Forum fan
Het Sinterklaasfeest (inderdaad op de sterfdag van St. Nicolaas, want de meeste heiligen worden op hun sterfdag gevierd, dus de dag dat ze naar de hemel gingen) was vooral vroeger inderdaad een pedagogisch hulpmiddel om kinderen in de wintermaanden zich netjes te laten gedragen.
Nu is het echter vooral een onbekommerd kinderfeest waarin de kinderen toch wel cadeautjes krijgen en de volwassenen zich vermaken met gedichten en surprises. Van een geheimzinnige, strenge man is de Sint vooral een mediaspektakel geworden, een kindervriend die op scholen en in winkelcentra cadeautjes uitdeelt.
Ik zou dan ook niet te zwaar tillen aan het idee dat we kinderen nogal in het ootje nemen. Bij kinderen mag dat en over het algemeen worden daar geen trauma's aan overgehouden of zo. De meeste mensen hebben gewoon leuke herinneringen aan de tijd dat alles nog magisch en spannend was.
Die Pietdiscussie heeft denk ik in elk geval een ding pijnlijk duidelijk gemaakt: er is veel latente discriminatie te vinden onder veel Nederlanders. De discussie heeft veel felle reacties opgeleverd, waarin donker gekleurde mensen vooral werden "geadviseerd" om hun biezen te pakken.
Ook laat het duidelijk zien dat het blijkbaar moeilijk is voor Nederlanders om verschillende denkwijzen en meningen gewoon naast elkaar te laten bestaan. Nee, iedereen lijkt precies hetzelfde te moeten denken of doen, want anders... Zowel voorstanders als tegenstanders hebben daar een flinke neiging toe.
Dat onnodig opdringerige gedoe kom je ook in andere discussies tegen. Zelfs de meest galante oplossingen om twee leefwijzen naast elkaar te laten bestaan of om een overgang tussen het ene en het andere te creëren worden te vaak fel afgewezen, want men moet toch echt zo en zo leven.
Niet vreemd ook, want daar wij dankzij social media en het individualisme nu zelf de mensen uitkiezen met wie wij willen optrekken, wordt het ook veel moeilijker om mensen te accepteren die anders denken en doen. Flexibel en ruimdenkend wordt je immers pas als je minder keuze hebt in wat je wel en niet kunt ontwijken of doen.
Het is jammer dat de discussie zo uit de hand gelopen is, dat dat opdringen zo heftig aanwezig is. Want zwarte Piet is al volop veranderd de afgelopen decennia. De kleur is iets minder zwart, het accent is weg, de lippen zijn minder dik, de knecht is een vriend geworden, de roe is nauwelijks meer aanwezig en in het Sinterklaasjournaal wordt vrijwel alleen nog over Piet gesproken.
Piet paste zich dus al op organische, natuurlijke wijze aan aan het tijdsbeeld, terwijl nooit iemand daar enige probleem mee had. Waarom niet? Precies, omdat het heel geleidelijk ging en het iedereen in de waarde liet. Er was toen natuurlijk ook geen internet of Sinterklaasjournaal, dus iedereen maakte er zijn eigen verhaal van.
Maar nu wordt die verandering denk ik ernstig verstoord. Nu zet iedereen de hakken in het zand en wil de ene Piet radicaal veranderen en de andere Piet radicaal hetzelfde houden. Terwijl met geduld, vriendelijkheid en ruimdenkendheid dus al zoveel te bereiken is.
Maar ja, het laat in elk geval wel zien hoeveel racisme er dus nog leeft in Nederland, los van de Pietendiscussie. En daar zou ik mij dan meer zorgen over willen maken dan over de kleur van zwarte Piet.
Nu is het echter vooral een onbekommerd kinderfeest waarin de kinderen toch wel cadeautjes krijgen en de volwassenen zich vermaken met gedichten en surprises. Van een geheimzinnige, strenge man is de Sint vooral een mediaspektakel geworden, een kindervriend die op scholen en in winkelcentra cadeautjes uitdeelt.
Ik zou dan ook niet te zwaar tillen aan het idee dat we kinderen nogal in het ootje nemen. Bij kinderen mag dat en over het algemeen worden daar geen trauma's aan overgehouden of zo. De meeste mensen hebben gewoon leuke herinneringen aan de tijd dat alles nog magisch en spannend was.
Die Pietdiscussie heeft denk ik in elk geval een ding pijnlijk duidelijk gemaakt: er is veel latente discriminatie te vinden onder veel Nederlanders. De discussie heeft veel felle reacties opgeleverd, waarin donker gekleurde mensen vooral werden "geadviseerd" om hun biezen te pakken.
Ook laat het duidelijk zien dat het blijkbaar moeilijk is voor Nederlanders om verschillende denkwijzen en meningen gewoon naast elkaar te laten bestaan. Nee, iedereen lijkt precies hetzelfde te moeten denken of doen, want anders... Zowel voorstanders als tegenstanders hebben daar een flinke neiging toe.
Dat onnodig opdringerige gedoe kom je ook in andere discussies tegen. Zelfs de meest galante oplossingen om twee leefwijzen naast elkaar te laten bestaan of om een overgang tussen het ene en het andere te creëren worden te vaak fel afgewezen, want men moet toch echt zo en zo leven.
Niet vreemd ook, want daar wij dankzij social media en het individualisme nu zelf de mensen uitkiezen met wie wij willen optrekken, wordt het ook veel moeilijker om mensen te accepteren die anders denken en doen. Flexibel en ruimdenkend wordt je immers pas als je minder keuze hebt in wat je wel en niet kunt ontwijken of doen.
Het is jammer dat de discussie zo uit de hand gelopen is, dat dat opdringen zo heftig aanwezig is. Want zwarte Piet is al volop veranderd de afgelopen decennia. De kleur is iets minder zwart, het accent is weg, de lippen zijn minder dik, de knecht is een vriend geworden, de roe is nauwelijks meer aanwezig en in het Sinterklaasjournaal wordt vrijwel alleen nog over Piet gesproken.
Piet paste zich dus al op organische, natuurlijke wijze aan aan het tijdsbeeld, terwijl nooit iemand daar enige probleem mee had. Waarom niet? Precies, omdat het heel geleidelijk ging en het iedereen in de waarde liet. Er was toen natuurlijk ook geen internet of Sinterklaasjournaal, dus iedereen maakte er zijn eigen verhaal van.
Maar nu wordt die verandering denk ik ernstig verstoord. Nu zet iedereen de hakken in het zand en wil de ene Piet radicaal veranderen en de andere Piet radicaal hetzelfde houden. Terwijl met geduld, vriendelijkheid en ruimdenkendheid dus al zoveel te bereiken is.
Maar ja, het laat in elk geval wel zien hoeveel racisme er dus nog leeft in Nederland, los van de Pietendiscussie. En daar zou ik mij dan meer zorgen over willen maken dan over de kleur van zwarte Piet.
Pax et bonum
-
appelfflap
- Banned
het waren geen racisten die intentioneel als echte aandachtshoeren onlangs een jaarlijks kinderfeest in een ordinair knok- en scheldpartij hebben laten ontaarden omdat ze hun zin niet kregen.Robert Frans schreef: Maar ja, het laat in elk geval wel zien hoeveel racisme er dus nog leeft in Nederland, los van de Pietendiscussie. En daar zou ik mij dan meer zorgen over willen maken dan over de kleur van zwarte Piet.
- Robert Frans
- Forum fan
Wellicht, maar er is dus wel veel verborgen racisme naar boven gekomen tijdens de discussie, vooral uiteraard op internet. Iets te vaak gehoord dat "die buitenlanders" maar moeten ophoepelen naar hun eigen land als ze "zich niet willen aanpassen." Want andere ideeën over zelfs zoiets als een kinderfeestje hebben, tja, dat kan natuurlijk helemaal niet, zeker niet als je een andere huidskleur hebt.
Pax et bonum
Je moet voor de grap eens op social media lezen wat die propieters zoal uitkramen. Het is voor een goed verstaander echt wel duidelijk uit welke hoek de agressie komt.appelfflap schreef:het waren geen racisten die intentioneel als echte aandachtshoeren onlangs een jaarlijks kinderfeest in een ordinair knok- en scheldpartij hebben laten ontaarden omdat ze hun zin niet kregen.Robert Frans schreef: Maar ja, het laat in elk geval wel zien hoeveel racisme er dus nog leeft in Nederland, los van de Pietendiscussie. En daar zou ik mij dan meer zorgen over willen maken dan over de kleur van zwarte Piet.
Deze blogger geeft een aardig inkijkje:
http://jeroenvanstrien.wordpress.com/20 ... vaderland/" onclick="window.open(this.href);return false;
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann
R.J. Hoffmann
Inmiddels is dankzij opa Piet de zaak al opgelost. Blijkbaar zijn voor en tegenstanders zo met zichzelf bezig dat ze niet doorhadden dat de realiteit hen heeft ingehaald.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
- Dat beloof ik
- Bevlogen
Demiurg schreef:Je moet voor de grap eens op social media lezen wat die propieters zoal uitkramen. Het is voor een goed verstaander echt wel duidelijk uit welke hoek de agressie komt.appelfflap schreef:het waren geen racisten die intentioneel als echte aandachtshoeren onlangs een jaarlijks kinderfeest in een ordinair knok- en scheldpartij hebben laten ontaarden omdat ze hun zin niet kregen.Robert Frans schreef: Maar ja, het laat in elk geval wel zien hoeveel racisme er dus nog leeft in Nederland, los van de Pietendiscussie. En daar zou ik mij dan meer zorgen over willen maken dan over de kleur van zwarte Piet.
Deze blogger geeft een aardig inkijkje:
http://jeroenvanstrien.wordpress.com/20 ... vaderland/" onclick="window.open(this.href);return false;
Een beetje generaliseren zo nu en dan lukt je aardig.
Wie had het ook al weet over 'Piets wijze woorden".
Dat was jij.
Lees Piets woorden eens terug en kijk dan wat je nu zelf doet.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Met wat houden jullie Hollanders zich toch bezig. Zulke obsessie rond een zwarte piet(je), jongens toch.
En dan moeten wij Belgen natuurlijk ook meedoen. Wat een schande die zwarte piet toch?
En dan moeten wij Belgen natuurlijk ook meedoen. Wat een schande die zwarte piet toch?
Derde grootste massamoordenaar ooit. En misschien zou België beter eerst zijn excuses hiervoor eens aanbieden! Nederland mag er ook nog wel een paar aanbieden als ik het goed voor heb.In de Kongo-Vrijstaat werd een schrikbewind gevoerd door de Force Publique, een koloniaal leger met blanke officieren en Afrikaanse soldaten. Nadat in de pers alarmerende berichten waren verschenen over de door Leopolds zetbazen in de kolonie begane gruwelen (slavernij, ontvoeringen, martelen, verkrachtingen, onthoofdingen en het afhakken van handen), werd het gebied op 18 oktober 1908 onder internationale druk door de Belgische staat geannexeerd, waarop het de naam Belgisch-Kongo kreeg. De Encyclopædia Britannica schat dat de plaatselijke bevolking tijdens de terreur onder Leopold II daalde van een 20 miljoen tot 8 miljoen[1]. De belangrijkste oorzaak van de ontvolking was dat de door de uitbuiting verzwakte bevolking geveld werd door tropische ziektes zoals de slaapziekte. Bovendien kende de ontvolking nog een andere reden. Een groot deel van de bevolking is over de grens of naar het midden van het oerwoud gevlucht om buiten het bereik van de staat te blijven.[2] Na overdracht aan de Belgische staat verbeterde de behandeling van de inheemse bevolking aanzienlijk, ook al zou het nieuwe koloniale regime - net als dat van andere min of meer humane kolonisatoren - een houding aannemen van paternalistische neerbuigendheid ten opzichte van de inlanders.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Deze cultuursocioloog zegt wel interessante dingen over de Zwarte Pieten kwestie.
http://www.npo.nl/nieuwsuur/05-12-2014/VPWON_1220878" onclick="window.open(this.href);return false;
Kijk vanaf 26 minuten. Vanaf 24.40 geeft een gekleurd stel zijn kijk op de zaak weer.
http://www.npo.nl/nieuwsuur/05-12-2014/VPWON_1220878" onclick="window.open(this.href);return false;
Kijk vanaf 26 minuten. Vanaf 24.40 geeft een gekleurd stel zijn kijk op de zaak weer.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Mooi fish, mooi!!
Een golf van nationale domheid.

Een golf van nationale domheid.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Appelflap schreef:
http://www.hln.be/hln/nl/9091/Time-out/ ... igen.dhtml
En jullie maar zwarte piet veroordelen. Voetbal verbieden verdorie!
Ik weet het! De voetbal hooligans:Het is voor een goed verstaander echt wel duidelijk uit welke hoek de agressie komt.
http://www.hln.be/hln/nl/9091/Time-out/ ... igen.dhtml
En jullie maar zwarte piet veroordelen. Voetbal verbieden verdorie!
De evolutie zal het werk doen. Zowel met voetbal als met die Piet/Sint.
Die dingen moet je rustig de tijd gunnen.
Al dat wilde gedoe is maar onzin.
Die dingen moet je rustig de tijd gunnen.
Al dat wilde gedoe is maar onzin.
** Gedenk immer ons doel op 't schip naar nergens en heb engelen-geduld, begrip en compassie... en tracht niet te wanhopen **
deze dan maar:
https://www.facebook.com/video.php?v=992979097412648
kortom: de politie is niet de vriend van iedereen
https://www.facebook.com/video.php?v=992979097412648
kortom: de politie is niet de vriend van iedereen
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
- Peter van Velzen
- Site Admin
In grote lijnen ben ik het met Robert Frans eens,
Deze discussie heeft heel veel racisme aan de oppervlakte gebracht.
In dat opzicht heeft demiurg ook een punt,
al wil ik het fanatisme van de Anti-Pieters daarmee nog niet goedpraten.
Het blijft een zorg die ons meer zou moeten bezighouden dan de fantasiefiguren Sint en Piet.
Overigens: Het vaticaan heeft Sinterklaas officiëel van de lijst van heiligen geschrapt.
Maar uiteraard wil dat verder niets zeggen.
Sint Pieter staat er nog steeds op.
Deze discussie heeft heel veel racisme aan de oppervlakte gebracht.
In dat opzicht heeft demiurg ook een punt,
al wil ik het fanatisme van de Anti-Pieters daarmee nog niet goedpraten.
Het blijft een zorg die ons meer zou moeten bezighouden dan de fantasiefiguren Sint en Piet.
Overigens: Het vaticaan heeft Sinterklaas officiëel van de lijst van heiligen geschrapt.
Maar uiteraard wil dat verder niets zeggen.
Sint Pieter staat er nog steeds op.
Ik wens u alle goeds
-
appelfflap
- Banned
yep, net zoals jijniet verder raakt als ad hominemDat beloof ik schreef: Een beetje generaliseren zo nu en dan lukt je aardig..
soit, de piet kan terug in de kast voor een jaartje, misschien een filosofie opbouwen hoe racistisch een witte kerst wel niet is