Nee, ik vind ook dat inderdaad dat dat niet kan, maar dat is wellicht puur persoonlijk.gerard_m schreef:Dat klopt, maar doet hier niet ter zake. Op deze manier kun je nooit iemand aanspreken op de club waar hij lid van is of de ideologie die hij kiest aan te hangen.Jagang schreef:De menselijke natuur is gevoelig voor subjectieve invullingen van religie's en andere ideologieën, en zelfs voor oppervlakkigheid en dat komt altijd weer terug, welke ideologie je ook pakt.
Je moet mensen aanspreken op wat zij persoonlijk doen en verkondigen.
Alleen een individuele benadering zet zoden aan de dijk
Ik ben dus inderdaad niet voor een aanspreken op basis van wat iemand zegt te zijn.
Dat kan ook.Ik pleit voor exact hetzelfde, maar dan zonder de islam daarvan uit te zonderen.Het is daarom dat het me inconsistent voorkomt om mensen voor de ene ideologie niet, en voor de andere wel collectief aansprakelijk te stellen, los van de verschillen of gelijkenissen tussen de ideologieën zelf.
Maar welke keuze je in deze ook maakt: Wees er in ieder geval consequent in, en ga bij het noemen van bijv. moordende Pro Life activisten in Amerika dan niet zeggen dat het bij Christenen opeens anders is.
Hoe dan ook: Ik houd vast aan de individuele benadering, en daar wil ik graag consequent in zijn.
Volgens mij is dit niet aan mij gericht, want ik heb het hier helemaal niet over Pol Pot, Hitler en verontschuldigingen gehad.In je eerdere pleidooi kom je met zinnen als "verontschuldigen aan Gerard", waar ik het verder niet over gehad heb. Laten we reeel blijven. Ik praat over niet meer dan een volwassen samenleving waarin mensen elkaar open kunnen aanspreken, zonder bepaalde groepen te ontzien.
Je vergelijking tussen atheisten aanspreken op Pol Pot of Hitler en moslims op Mohammed, is volkomen misplaatst. Een moslim volgt de leer van Mohammed. Een atheist volgt niet de leer van Hitler. Kom dan alsjeblieft niet aan met regionale verschillen en inconsequente mensen, iedereen weet dat dit bestaat maar zo kun je niemand meer aanspreken op waar hij voor staat.
Je voorbeeld gaat wel op als je neonazis (i.p.v. atheisten) aanspreekt op de leer van Hitler. Maar ik zie niet in waarom je dat niet zou doen. Ook niet met neonazis die Auswitch ontkennen.
Na je pleidooi vraag ik me af
(1) mag je mensen überhaupt aanspreken op de club waar zij toe behoren?
en (2) Wat noem jij afstand nemen van? Is het ontkennen van aanslagen, de schuld aan de Amerikanen geven of roepen dat een moslim dat nooit doet ook afstand nemen?