Ik ben nog nooit een niet-christen tegengekomen die wel gelooft dat Jezus is opgestaan.HenkM schreef:Hoogst verbaasd ben ik dat we weer terug zijn op een aantal dagen geleden.
Nog een keer:
1.Er was nooit een opstanding.
Kunnen we het daar nu over eens zijn?
Niet voor 100% betrouwbaar, maar ooggetuigen zijn wel van belang in bijvoorbeeld een rechtszaak. Maar dan nog, wat is de waarde van een ooggetuigeverslag over de ontmoeting met een ufo en ufonauten?2. Getuigenissen, verslagen, die over zoiets gaan zijn (dus) per definitie onbetrouwbaar.
In welke vorm en/of nabeschouwing dan ook.
Maar wat het Jezusverhaal betreft (de evangeliën) bestaan er zelfs helemaal geen ooggetuigenverslagen. Dit is beslissend.
(Er is wel één ooggetuigeverslag, dat van Paulus, maar zijn verhaal geeft een visioen van een hemels wezen, niet het verslag van de Jezus die gekruisigd werd en twee dagen later in vlees en bloed opstaat en zich laat betasten. Paulus' verhaal kan menig gelovige in onze tijd ook vertellen, dat telt gewoon niet mee).
Inderdaad. Zet het op een rijtje: Wanneer Jezus zelf helemaal niets geschreven heeft, noch niet-christenen ook maar iets over hem geschreven hebben (Josephus is naar alle waarschijnlijkheid een christelijke interpolatie), en de christelijke verhalen pas een generatie later of nog later zijn ontstaan, dan is er geen reden om er veel waarde aan te hechten.3. Enige (veronderstelde) historische waarde is ook uiterst minimaal, omdat het onmogelijk is vast te stellen wat nu waar is, en wat niet, en zelfs niet wat gedeeltelijk waar is/zou kunnen zijn.
Ik voor mij zie het debat over historiciteit dan ook als iets wat van weinig belang is. Zolang je je voornamelijk daarmee bezighoudt neem je het christendom veel te serieus.4. In navolging van wat Ben Warner stelt in het laatste nummer van De Vrijdenker waar hij Anton van Hooff aanhaalt:" Het is onmogelijk te bewijzen dat iets niet bestaat" , of wel, in zijn (Ben's) woorden: Het is eenvoudig onmogelijk zinvol te praten in bevestigende dan wel ontkennende vorm over iets dat niet bestaat.
Of nu ene Paul, Augustinus of Pietje Puk iets schreef dan wel veranderde zal me letterlijk worst zijn.
Feit is, en hier en daar wat luchtig genegeerd, dat wát werd geschreven van enorme invloed is geweest in de laatste 18-20 eeuwen. Met MILJOENEN slachtoffers. En heel veel meer diep ongelukkigen.
Christendom moet je afwijzen omdat het ethisch beneden de maat is. Druk christenen onder de neus dat de bijbel kinderachtig is en van bijzonder primitief denken getuigt. Druk de duimschroeven voor ze aan door te zeggen dat het godslasterend is. Dan krijg je een gelovige eindelijk aan het denken.