Leuk dat je weer meedoet Henoch, we hebben je van harte gemist.
Henoch schreef:En maar blijven spotten! Maar naar ieder ijdel woord dat jullie - ook hier - hebben gesproken/geschreven, worden jullie uiteindelijk geoordeeld.
Dus als jezelf beoordeeld wordt en te licht bevonden wordt, dan maar wraak nemen door te dreigen met een goddelijk oordeel dat jou in het gelijk stelt? Is ooit iets zieligers uitgevonden dan dit christelijk geloof?
Ik heb wel een groot licht gezien,
Zoiets als wel de klok horen luiden maar niets van de klepel weten.
maar het was zeker niet rereformed,
Waarom zou ik het ook moeten zijn. Wees je eigen licht.
die zijn leven baseerd op het belachelijk maken van Evangelische Christenen,
Het is overigens "baseert"
Wat belachelijk is moet je nog een stootje naar de prullenmand geven. Wanneer het niet opgeruimd wordt blijft het maar irritant eeuwenlang in de weg zitten en gaat het stinken.
door zijn eigen teleurstellingen.
Yep, maar vergeet niet EN zijn liefde voor het leven dat hij niet vies laat maken door de religie.
Hij heeft een veel te hoge pet op van zichzelf,
Tsja, ik heb er een certificaat van de mensa voor. Ik kan het echt niet helpen. God heeft het zo gewild. Mijn intelligentie was oorspronkelijk nog groter, maar ik ben op tweejarige leeftijd uit het raam van éénhoog gevallen en met mijn hoofd op de betonnen straattegels terechtgekomen. De doktoren gaven mij op, maar na drie dagen ontwaakte ik uit een coma. Wellicht is het een wonder van de Satan geweest.
en meent dat hij een groot intellectueel licht is;
Niet overdrijven. Het woordje groot mag je achterwege laten. Maar voor de rest: Precies, ik ben mijn licht, mijn weg en mijn leven. Niemand komt tot mij zonder met mijn licht en leven kennis te maken. En ieder eten dat ik voorgeschoteld krijg zal ik eerst in mijn pan gaarkoken.
en en jullie bevestigen hem ook nog daarin!
Wat voor bevestiging zou ik nou moeten krijgen? Begrijp je dan niet dat sommige mensen helemaal geen bevestiging van anderen nodig hebben?
Maar zijn veelheid van woorden ...
Daar mag jij een voorbeeld aan nemen. Jij hebt niet zoveel voor God over als ik voor mijn taak op aarde.
en vernuftig gekuntstelde verdichtsels,
Daar moet je ook tientallen jaren je best voor doen. Tegen jou zou ik zeggen begin eens met je Nederlands te leren schrijven.
maken op mij totaal geen indruk!
Dat is het hem nu net! Altijd maar jezelf ontzien levert automatisch op arm te blijven. Het is alsof je in armoedzaaierskleren moet kijken naar een miljonair die voorbijgaat en dan jezelf oppept door te zeggen dat het totaal geen indruk op je maakt. Of een topvoetballer zien spelen en dan meesmuilend roepen dat voetballen maar onzin is. Je moet niet denken dat zo'n opmerking ook maar bij iemand een andere reaktie uitlokt dan een gniffel. En je bewijst jezelf er geen dienst mee. Neem een voorbeeld aan een jochie van 12 dat die topvoetballer ziet spelen, en tegen zichzelf zegt: daar ben ik nou jaloers op! Ik wil ook zo kunnen spelen, en hem ooit nog eens overtreffen.
Dán ga je wat maken van je leven.
Ik vind het alleen sneu voor hem, dat hij denkt zonder de God van de Bijbel te kunnen leven,
Dat is net zoiets als te zeggen tegen de succesvolle zakenman dat het sneu voor hem is niet aan de tafel van de arme aardappeleters uit van Goghs schilderij te zitten.
en niet kan zien wie Jezus Christus is, en wat Hij voor de mensheid gedaan heeft.
Ik kan dat uitstekend zien. Jezus is een mythe en het aantal slachtoffers van de waan kan men zelfs berekenen.