Waarom we roofdieren moeten herbivoriseren

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Earthheart
Bevlogen

Re: Waarom we roofdieren moeten herbivoriseren

Bericht door Earthheart »

Peter van Velzen schreef: 02 apr 2025 05:51 Wat Eartheart probeert op grond van een feitelijke premisse (dieren kunnen lijden op een wijze welke planten dat niet kunnen), een morele conclusie te trekken. Dit is iets dat velen (zie hier) in twijfel trekken.

in mijn afleding gebruik ik ook een morele premisse: onnodig leed veroorzaken mag niet. Uit een morele premisse en een feitelijke premisse kan wel een morele conclusie volgen. dus geen is-ought probleem.
Verder lijkt hij te geloven in een absolute moraal, waarbij men in de praktijk (denk aan Kant's categorische imperatief) altijd uitzonderingen op maakt
ik geloof in een absoluut moreel grondbeginsel: het vermijden van vermijdbare ongewenste willekeur. Dat grondbeginsel komt sterk overeen met Kant's eerste formulering van categorische imperatief (universele wet, https://en.wikipedia.org/wiki/Categoric ... _of_nature).
Volgens dat grondbeginsel zijn er wel verschillende coherente morele systemen, en in die zin is een moreel systeem niet absoluut.

, omdat er meerdere morele doelen kunnen zijn, die in een bepaalde situatie in conflict kunnen komen. Zelfs het principe "leven" beschermen komt met zichzelf in conflict als bepaalde cellen moeten sterven om het individu in leven te houden en bepaalde individuën moeten sterven om de genen die die individuen bezitten te doen overleven.

een moreel systeem geeft aan hoe verschillende conflicterende doelen af te wegen. Ja, je kunt op verschillende manieren conflicterende doelen afwegen, en daarom bestaan er meerdere morele systemen.
Absolute uitgangspunten zijn altijd arbitrair, want ze zijn niet gebaseerd op iets anders (en dus willekeurig).

inderdaad, maar dat is dan onvermijdelijke willekeur, en die is altijd toegelaten. Dat volgt namelijk uit de regel "moeten impliceert kunnen" (ought implies can): we hebben niet de plicht om iets te doen wat we niet kunnen doen. Als we onvermijdelijke willekeur niet kunnen vermijden, hebben we niet de plicht om die te vermijden.
Het onderscheid tussen gewenste en ongewenste willekeur is een illusie. Wenselijkheid is immers afhankelijk van wat men wenst en dus willekeurig!
dat maakt dat onderscheid nog geen illusie.
Willekeur wil zeggen een keuze maken zonder een regel te volgen. We hebben niet gekozen wat we wensen, dus is het begrip willekeur niet van toepassing op wenselijkheid.

In verband met het doden en opeten van dieren, doet zich een voor de hand liggende vraag voor:
Als bijna alle plantaardige voeding is opgegeten door sprinkhanen. . .
Mag men dan sprinkhanen eten?
Ik zou zeggen van wel!
Maar als ik ben geherbivoriseert, dan kan ik dat niet meer.
mensen zijn ook dieren, dus doet zich ook een voor de hand liggende vraag voor:
Als bijna alle plantaardige voeding is opgegeten door mensen. . .
Mag men dan mensen eten?
Wat de sprinkhanen betreft: ik zou dan wachten tot die sprinkhanen gestorven zijn en dan die dode sprinkhanen eten.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Earthheart schreef: 02 apr 2025 10:48
Peter van Velzen schreef: 02 apr 2025 05:51 Wat Eartheart probeert op grond van een feitelijke premisse (dieren kunnen lijden op een wijze welke planten dat niet kunnen), een morele conclusie te trekken. Dit is iets dat velen (zie hier) in twijfel trekken.

in mijn afleding gebruik ik ook een morele premisse: onnodig leed veroorzaken mag niet. Uit een morele premisse en een feitelijke premisse kan wel een morele conclusie volgen. dus geen is-ought probleem.
Verder lijkt hij te geloven in een absolute moraal, waarbij men in de praktijk (denk aan Kant's categorische imperatief) altijd uitzonderingen op maakt
ik geloof in een absoluut moreel grondbeginsel: het vermijden van vermijdbare ongewenste willekeur. Dat grondbeginsel komt sterk overeen met Kant's eerste formulering van categorische imperatief (universele wet, https://en.wikipedia.org/wiki/Categoric ... _of_nature).
Volgens dat grondbeginsel zijn er wel verschillende coherente morele systemen, en in die zin is een moreel systeem niet absoluut.

, omdat er meerdere morele doelen kunnen zijn, die in een bepaalde situatie in conflict kunnen komen. Zelfs het principe "leven" beschermen komt met zichzelf in conflict als bepaalde cellen moeten sterven om het individu in leven te houden en bepaalde individuën moeten sterven om de genen die die individuen bezitten te doen overleven.

een moreel systeem geeft aan hoe verschillende conflicterende doelen af te wegen. Ja, je kunt op verschillende manieren conflicterende doelen afwegen, en daarom bestaan er meerdere morele systemen.
Absolute uitgangspunten zijn altijd arbitrair, want ze zijn niet gebaseerd op iets anders (en dus willekeurig).

inderdaad, maar dat is dan onvermijdelijke willekeur, en die is altijd toegelaten. Dat volgt namelijk uit de regel "moeten impliceert kunnen" (ought implies can): we hebben niet de plicht om iets te doen wat we niet kunnen doen. Als we onvermijdelijke willekeur niet kunnen vermijden, hebben we niet de plicht om die te vermijden.
Het onderscheid tussen gewenste en ongewenste willekeur is een illusie. Wenselijkheid is immers afhankelijk van wat men wenst en dus willekeurig!
dat maakt dat onderscheid nog geen illusie.
Willekeur wil zeggen een keuze maken zonder een regel te volgen. We hebben niet gekozen wat we wensen, dus is het begrip willekeur niet van toepassing op wenselijkheid.

In verband met het doden en opeten van dieren, doet zich een voor de hand liggende vraag voor:
Als bijna alle plantaardige voeding is opgegeten door sprinkhanen. . .
Mag men dan sprinkhanen eten?
Ik zou zeggen van wel!
Maar als ik ben geherbivoriseert, dan kan ik dat niet meer.
mensen zijn ook dieren, dus doet zich ook een voor de hand liggende vraag voor:
Als bijna alle plantaardige voeding is opgegeten door mensen. . .
Mag men dan mensen eten?
Wat de sprinkhanen betreft: ik zou dan wachten tot die sprinkhanen gestorven zijn en dan die dode sprinkhanen eten.
Je blijkt er een in mijn ogen volstrekt immorele moraal op na te houden. waarin niemand recht geeft om te leven, maar desondanks wel plichten.
En maakt een - in mijn ogen - ongewenst onderscheid te maken tussen wensen en willen, Dat lijkt mijn vrij inconsistent.

NB als je wacht tot de sprinkhanen zijn gestorven, dan is de zwerm reeds gevlogen. En jij komt (of je nu een geherbivoriseerd roofdier bent, of een konijn) om van de honger.
Ik wens u alle goeds
Earthheart
Bevlogen

Peter van Velzen schreef: 02 apr 2025 11:50 Je blijkt er een in mijn ogen volstrekt immorele moraal op na te houden. waarin niemand recht geeft om te leven, maar desondanks wel plichten.
Als er in jouw moreel systeem wel een recht op leven is, en je gaat dat recht aan alles en iedereen moeten toekennen om ongewenste willekeur te vermijden, dan ga je niets meer mogen eten. Dan mag je geen dodelijk geweld gebruiken tegen overvallers of een invasieleger.
En maakt een - in mijn ogen - ongewenst onderscheid te maken tussen wensen en willen, Dat lijkt mijn vrij inconsistent.
ik maakte geen onderscheid tussen wensen en willen. Het was duidelijk wat ik bedoelde met ongewenst.

NB als je wacht tot de sprinkhanen zijn gestorven, dan is de zwerm reeds gevlogen. En jij komt (of je nu een geherbivoriseerd roofdier bent, of een konijn) om van de honger.
ah nee, nu bepaal ik eens de details van het dilemma. Als ik afkom met een moreel dilemma, dan probeert men zich er van af te maken door het dilemma te veranderen zodat er een uitweg is. Daar heb ik genoeg van. dus nu ga ik ook eens een gemakkelijke uitweg uit het dilemma nemen: de zwerm vliegt niet weg, de sprinkhanen sterven meteen en zijn klaar om gegeten te worden. Als de zwerm toch kan wegvliegen, dan vliegen de sprinkhanen zo snel weg dat je ze ook niet kunt doden om op te eten.
Benieuwd hoe je het dilemma met mensen in plaats van sprinkhanen zou oplossen.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Earthheart schreef: 01 apr 2025 23:14
axxyanus schreef: 01 apr 2025 14:45 Jij geeft redenen voor jouw onderscheid. De ander geeft redenen voor zijn onderscheid. Jij wijst de redenen van de anderen af, de ander wijst jouw redenen af.
Welke redenen geeft de ander dan? Die redenen bevatten geen ongewenste willekeur volgens jou? Geef eens zo'n reden, dan kunnen we aftoetsen of ze al dan niet ongewenste willekeur bevat. Als ze ongwenste willekeur bevat, dan mag ik die redenen naar willekeur afwijzen.
Steeds hetzelfde riedeltje.

Wat mij betreft zijn die ethische systemen vergelijkbaar met de reglementen van een gezelschapspel. Als jij enkel wil meedoen met gezelschapspelen waarvan de regels aan bepaalde voorwaarden voldoen, dan is dat jouw keuze. Maar jouw voorkeur daarin verplicht niemand anders om daar rekening mee te houden wat betreft hoe die de reglementen ziet voor het gezelschapspel dat diezelf ontwerpt.
Earthheart schreef: 01 apr 2025 23:14
axxyanus schreef: 01 apr 2025 14:45Wat ga je doen? Dictatortje spelen en iedereen verplichten om wat jij onontbeerlijk vind, als maatstaf te gebruiken.
Als de redenen van de ander ongewenste willekeur bevatten, dan is volgens de ander ongewenste willekeur toegelaten en dan mag ik volgens de ander dictatortje spelen.
Ad nauseam, non sequitur.

Uw redenering komt erop neer omdat ik in mijn spelregels bepaalde ongewenste willekeur kan onstaan, dan jij in jouw regels de dictator mag zijn en dat je daarom dictator in mijn spel mag spelen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Earthheart
Bevlogen

axxyanus schreef: 02 apr 2025 14:34 Wat mij betreft zijn die ethische systemen vergelijkbaar met de reglementen van een gezelschapspel. Als jij enkel wil meedoen met gezelschapspelen waarvan de regels aan bepaalde voorwaarden voldoen, dan is dat jouw keuze. Maar jouw voorkeur daarin verplicht niemand anders om daar rekening mee te houden wat betreft hoe die de reglementen ziet voor het gezelschapspel dat diezelf ontwerpt.
willekeur is per definitie afwezigheid van regels. Dus in de analogie van het gezelschapsspel is dat dus een spel spelen waarbij het toegelaten is om geen regels te volgen. Dus zoals je voorbeeld van chinees schaken, waarbij men dus willekeurige zetten mag doen. In zulk schaakspel kan ik jou onmiddellijk in een zet schaakmat zetten.
Uw redenering komt erop neer omdat ik in mijn spelregels bepaalde ongewenste willekeur kan onstaan, dan jij in jouw regels de dictator mag zijn en dat je daarom dictator in mijn spel mag spelen.
inderdaad. ik mag naar willekeur mezelf uitroepen tot dictator, jij wil dat niet, het is dus ongewenste willekeur, maar ongewenste willekeur was toegestaan volgens jou, dus je kunt niet komen klagen.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Earthheart schreef: 02 apr 2025 15:44
axxyanus schreef: 02 apr 2025 14:34 Wat mij betreft zijn die ethische systemen vergelijkbaar met de reglementen van een gezelschapspel. Als jij enkel wil meedoen met gezelschapspelen waarvan de regels aan bepaalde voorwaarden voldoen, dan is dat jouw keuze. Maar jouw voorkeur daarin verplicht niemand anders om daar rekening mee te houden wat betreft hoe die de reglementen ziet voor het gezelschapspel dat diezelf ontwerpt.
willekeur is per definitie afwezigheid van regels. Dus in de analogie van het gezelschapsspel is dat dus een spel spelen waarbij het toegelaten is om geen regels te volgen. Dus zoals je voorbeeld van chinees schaken, waarbij men dus willekeurige zetten mag doen. In zulk schaakspel kan ik jou onmiddellijk in een zet schaakmat zetten.
Maar dat is niet hoe jij daarover praat. Hoe zou bv het feit dat in mijn gezelschapspel, de spelers wel "dieren" maar geen "mensen" mogen doden tot dat soort zaken leiden. Want jij noemt een dergelijke regel al ongewenste willekeur. Dat heb ik toch goed begrepen?

Dus leg het mij eens uit.

Ik ontwerp een gezelschapspel met regels dat je in het spel wel "dieren" mag doden en geen "mensen". Of dat "vrouwen" niet op jacht mogen maar "mannen" wel. Of dat "witte mensen" soldaat mogen worden maar "zwarte" niet.

Zoals ik je begrijp zijn dergelijke regels gebaseerd op ongewenste willekeur. Hoe leidt dat er toe, dat jij je in dit spel als het ware je gewoon tot winnaar kan uitroepen.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Earthheart
Bevlogen

axxyanus schreef: 02 apr 2025 16:35 Maar dat is niet hoe jij daarover praat. Hoe zou bv het feit dat in mijn gezelschapspel, de spelers wel "dieren" maar geen "mensen" mogen doden tot dat soort zaken leiden. Want jij noemt een dergelijke regel al ongewenste willekeur. Dat heb ik toch goed begrepen?

Ik ontwerp een gezelschapspel met regels dat je in het spel wel "dieren" mag doden en geen "mensen". Of dat "vrouwen" niet op jacht mogen maar "mannen" wel. Of dat "witte mensen" soldaat mogen worden maar "zwarte" niet.

Zoals ik je begrijp zijn dergelijke regels gebaseerd op ongewenste willekeur. Hoe leidt dat er toe, dat jij je in dit spel als het ware je gewoon tot winnaar kan uitroepen.
het onderscheid dat je maakt tussen dieren en mensen is willekeur, want je kon ook een ander onderscheid maken tussen individuen (bv levende versus niet-levende entiteiten, gewervelde dieren versus de rest, blanke mannen versus de rest,...), en je volgde geen regel bij het kiezen van jouw gemaakte onderscheid. De willekeur is ongewenst, want de dieren kunnen de gevolgen van die willekeur (gedood en opgegeten worden) niet consistent willen. Jij laat deze ongewenste willekeur toe. Maar ik ga naar willekeur een onderscheid maken tussen axxyanus en de andere wezens, en zeggen dat alle wezens rechten hebben, behalve axxyanus. Ik sluit je dus naar willekeur uit, net zoals jij naar willekeur niet-menselijke dieren uitsluit. Deze willekeur is ook ongewenst, want jij kunt de gevolgen ervan, de uitsluiting, niet willen. Jij maakt dan de keuze dat jouw gekozen ongewenste willekeur tussen mensen en dieren wel is toegelaten en mijn gekozen ongewenste willekeur tussen axxyanus en de rest niet. Bij die keuze voor jouw ongewenste willekeur, volgde je geen regel, dus jouw keuze van toegelaten ongewenste willekeur was willekeurig. En het is ongewenste willekeur, want ik wil niet dat jij die keuze maakte voor dat onderscheid tussen mensen en dieren. Dus nu ga je zeggen dat ook deze ongewenste willekeur toegelaten is. Alweer ga jij naar willekeur bepalen welke ongewenste willekeur wel toegelaten is, en ik vind dat niet kunnen, dus die willekeur is weeral ongewenste willekeur. Je ziet dat je zo al snel behoorlijk veel ongewenste willekeur aan het toelaten bent. Wel, dan mag ik ook zo snel behoorlijk veel ongewenste willekeur toelaten, want als jij gaat zeggen dat ik dat niet mag en jij wel, maak je weer een willekeurig onderscheid tussen jou en mij, en ik vind die willekeur opnieuw ongewenst, dus het is ongewenste willekeur. Alweer neem je een extra ongewenste willekeur op. Een sneeuwbal wordt een lawine. Dan ga je uiteindelijk tot de vaststelling komen dat zo goed als alle ongewenste willekeur toegelaten is. Dus ook de willekeur van mijn keuze van spelregel die me toelaat om jou meteen schaakmat te zetten. Zo kan en mag ik me als winnaar uitroepen.
Peter van Velzen
Site Admin

Earthheart schreef: 02 apr 2025 12:39
Peter van Velzen schreef: 02 apr 2025 11:50 Je blijkt er een in mijn ogen volstrekt immorele moraal op na te houden. waarin niemand recht geeft om te leven, maar desondanks wel plichten.
Als er in jouw moreel systeem wel een recht op leven is, en je gaat dat recht aan alles en iedereen moeten toekennen om ongewenste willekeur te vermijden, dan ga je niets meer mogen eten. Dan mag je geen dodelijk geweld gebruiken tegen overvallers of een invasieleger.
Daar ga je weer met je zwart/wit denken. Daar kun je geen moraal op baseren.
ik maakte geen onderscheid tussen wensen en willen. Het was duidelijk wat ik bedoelde met ongewenst.
Het is jou duidelijk, maar ik denk toch echt dat ongewenst iets is dat jij niet wilt.

ah nee, nu bepaal ik eens de details van het dilemma. Als ik afkom met een moreel dilemma, dan probeert men zich er van af te maken door het dilemma te veranderen zodat er een uitweg is. Daar heb ik genoeg van. dus nu ga ik ook eens een gemakkelijke uitweg uit het dilemma nemen: de zwerm vliegt niet weg, de sprinkhanen sterven meteen en zijn klaar om gegeten te worden. Als de zwerm toch kan wegvliegen, dan vliegen de sprinkhanen zo snel weg dat je ze ook niet kunt doden om op te eten.
Benieuwd hoe je het dilemma met mensen in plaats van sprinkhanen zou oplossen.
Uiteraard, want dat is in zekere zin het probleem waar we steeds meer mee te maken krijgen. Mensen zijn een plaag die de rest van het leven bedreigt. Met name de predatoren worden steeds zeldzamer en blijkbaar is jouw oplosing ze helemaal uit het dillema te verwijderen. Maar wat moet een planteneter met de ogen van een jager? En wat moet een dier zonder vijanden nog met snelheid? Planten lopen toch niet weg. Je triggert gewoon een massa-extinctie die nog erger is, dan wat al gaande is.

"De mens heeft te veel invloed op het eco-systeem, dus laten we er nog een schepje bovenop doen!"
Ik wens u alle goeds
Earthheart
Bevlogen

Peter van Velzen schreef: 03 apr 2025 01:34 Als er in jouw moreel systeem wel een recht op leven is, en je gaat dat recht aan alles en iedereen moeten toekennen om ongewenste willekeur te vermijden, dan ga je niets meer mogen eten. Dan mag je geen dodelijk geweld gebruiken tegen overvallers of een invasieleger.
Daar ga je weer met je zwart/wit denken. Daar kun je geen moraal op baseren.
dat is geen zwart-wit denken, maar consequent denken. Als er in jouw systeem een lichtgrijs recht op leven is, dus een recht op leven dat niet zo sterk is en dat je dus een beetje mag schenden, dan ga je nog wel van alles een beetje mogen eten, en ga je dus ook een beetje mensen mogen doden en eten.
Het is jou duidelijk, maar ik denk toch echt dat ongewenst iets is dat jij niet wilt.
ik wil gene ongewenste willekeurt omdat niemand dat consistent kan willen.
Mensen zijn een plaag die de rest van het leven bedreigt. Met name de predatoren worden steeds zeldzamer en blijkbaar is jouw oplosing ze helemaal uit het dillema te verwijderen. Maar wat moet een planteneter met de ogen van een jager? En wat moet een dier zonder vijanden nog met snelheid? Planten lopen toch niet weg.
dieren zullen dan niet meer evolueren naar alsmaar snellere dieren met scherpere ogen. Dieren zullen trager worden en minder scherp zien. Dat is niet erg, want ert is niets intrinsiek waardevols aan snelheid en scherp zicht. Jij hebt een persoonlijke esthetische voorkeur voor snelle dieren in de natuur, maar je mag die voorkeur niet opleggen aan de dieren door die dieren te onderwerpen aan predatie zodat ze evolueren naar snellere dieren. Je voorkeur voor snelle dieren is een vorm van eugenetica.
Je triggert gewoon een massa-extinctie die nog erger is, dan wat al gaande is.
geen extinctie, want dieren kunnen zich blijven voortplanten.

"De mens heeft te veel invloed op het eco-systeem, dus laten we er nog een schepje bovenop doen!"
Wij zijn zoogdieren. Dat een aantal zoogdieren zoals jij te veel negatieve invloed hebben op het ecosysteem (vooral door vleesconsumptie) zodat je zegt "Het zoogdier heeft te veel invloed op het ecosysteem", wil nog niet zeggen dat een ander zoogdier zoals ik geen positieve invloed mag hebben op het ecosysteem. Dat is vergelijkbaar met zeggen dat Nederland te veel handel drijft omdat enkele nederlanders veel importeren, wat niet goed is voor de betalingsbalans, en daarom andere Nederlanders niet meer mogen exporteren: "De Nederlander drijft te veel handel, dus laten we er nog een schepje bovenop doen!"
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Earthheart schreef: 02 apr 2025 21:08
axxyanus schreef: 02 apr 2025 16:35 Maar dat is niet hoe jij daarover praat. Hoe zou bv het feit dat in mijn gezelschapspel, de spelers wel "dieren" maar geen "mensen" mogen doden tot dat soort zaken leiden. Want jij noemt een dergelijke regel al ongewenste willekeur. Dat heb ik toch goed begrepen?

het onderscheid dat je maakt tussen dieren en mensen is willekeur, want je kon ook een ander onderscheid maken tussen individuen (bv levende versus niet-levende entiteiten, gewervelde dieren versus de rest, blanke mannen versus de rest,...), en je volgde geen regel bij het kiezen van jouw gemaakte onderscheid. De willekeur is ongewenst, want de dieren kunnen de gevolgen van die willekeur (gedood en opgegeten worden) niet consistent willen. Jij laat deze ongewenste willekeur toe. Maar ik ga naar willekeur een onderscheid maken tussen axxyanus en de andere wezens, en zeggen dat alle wezens rechten hebben, behalve axxyanus. Ik sluit je dus naar willekeur uit, net zoals jij naar willekeur niet-menselijke dieren uitsluit.
Ja jij kan in jouw spel, "axxyanus" de pineut maken. Dat kan je hoe dan ook. Hoe jij jouw reglement in elkaar steekt is op geen enkele manier beperkt door wat in mijn reglement steek. Er zijn geen logische connectors tussen de twee reglementen. Op dezelfde manier zijn er geen logische connectors tussen mijn ethisch systeem en het jouwe. Als jij in jou systeem mij de pineut wil maken, dan kan je dat. Ongeacht of ik dieren rechten heb gegeven of niet.

Om in de analogie van de gezelfschapspelen te blijven, lijkt het erop dat we elk onze eigen reglement mogen ontwerpen maar toch op een of andere manier hetzelfde spel spelen.
Earthheart schreef: 02 apr 2025 21:08 Deze willekeur is ook ongewenst, want jij kunt de gevolgen ervan, de uitsluiting, niet willen. Jij maakt dan de keuze dat jouw gekozen ongewenste willekeur tussen mensen en dieren wel is toegelaten en mijn gekozen ongewenste willekeur tussen axxyanus en de rest niet.
Ja en? Ik heb geen invloed over wat jij in je reglement zet. Wat ik wil of niet heeft dus geen enkel belang. Jij probeert een of andere logische verbinding te maken tussen jouw reglement en het mijne maar die is er niet. Jij kan natuurlijk de keuze maken om jouw reglement zo op te bouwen alsof die logische connectie er is. Maar niemand kan je daar aan houden en je kan daar vanaf stappen wanneer je maar wil.

Ik ga mijn vraag opnieuw stellen en ik zou het waarderen dat je in je uitleg binnen de analogie van gezelschapspelen blijft. Op die manier hoop ik dat het duidelijker is in welke context je je uitspraken juist doet. Dus:

Peter van Velzen
Site Admin

Earthheart schreef: 03 apr 2025 07:12 dieren zullen dan niet meer evolueren naar alsmaar snellere dieren met scherpere ogen. Dieren zullen trager worden en minder scherp zien. Dat is niet erg, want ert is niets intrinsiek waardevols aan snelheid en scherp zicht. Jij hebt een persoonlijke esthetische voorkeur voor snelle dieren in de natuur, maar je mag die voorkeur niet opleggen aan de dieren door die dieren te onderwerpen aan predatie zodat ze evolueren naar snellere dieren. Je voorkeur voor snelle dieren is een vorm van eugenetica.
Eugenetica?
Hoe kom je er bij dat ik snellere dieren wil? Ik heb helemaal geen wensen ten aanzien van hoe dieren zich ontwikkelen. Dat heb jij. Jou pleidooi voor genetische maniplutatie zou - indien uitgevoerd - veel meer gevolgen hebben dan eugenetica. Ik wil dat we de beesten grotendeels de beesten laten. (ook de mensen). Jij bent degen die de valk graan wil leren eten en de haai algen. De voedselketen compleet wilt platslaan. Wat er de gevolgen van zullen zijn, dondert niet. We passen ze aan, ook al is dat niet wat ze willen, en overleven de meesten (ook de meeste planten en huidige herbivoren) het niet.

Ik ben hier uitgesproken. Want dat je nog steeds niet begrijpt wat ik uit probeerde te leggen, geloof ik niet. Zo dom zul je zeker niet zijn,
Ik wens u alle goeds
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Peter van Velzen schreef: 03 apr 2025 10:56 Ik ben hier uitgesproken. Want dat je nog steeds niet begrijpt wat ik uit probeerde te leggen, geloof ik niet. Zo dom zul je zeker niet zijn,
tja
hij wil dieren redden en zijn ethiek wordt dan een valse analogie
dat zijn goede bedoeling en (middel)lange termijn het tegendeel zal bereiken dringt niet door.
we hebben carnivoren nodig om de boel te reguleren en in evenwicht te houden.
Amerauder
Ervaren pen

Bericht door Amerauder »

Earthheart schreef: 01 apr 2025 13:10
Amerauder schreef: 01 apr 2025 12:54
Dus, wat komt “ongewenste willekeur” dan te betekenen?

Simpelweg alle opvattingen die Earhtheart niet aanstaan.

wil je dat ik ook zulke stroman drogredenen maak van jouw argumenten? Mag ik?

En toch zie ik het je niet tegenspreken!

Want ik zie je steeds naar “het vermijden van ongewenste willekeur” uitwijken als argument. Maar niet wat dat precies betekent behalve “wat ik niet wil dat wil ik niet”.

Duidelijke taal, dat wel, maar niet erg overtuigend.

En ik begrijp dat je dat concept probeert te onderbouwen met wat semi-kantiaanse universalistische spelregels waar men zich dan aan zou moeten houden. Maar dat is een dood spoor, want het is een grote vergissing om te denken dat wat voor mij geldig is, ook voor een ander geldig zou moeten zijn. Daarmee ontken je het verschil tussen individuen, dat wezenlijk is.

Dat al mijn handelingen in overeenstemming zouden moeten zijn met een universele wet is ofwel onmogelijk, ofwel vanzelfsprekend. Onmogelijk, want niemand buiten mijzelf is mijzelf, dus er is ook niemand voor wie dezelfde regels op zouden kunnen gaan. Vanzelfsprekend, want indien iemand inderdaad mijzelf zou zijn, maar dan ook alleen dan, dan zou hij logischerwijs ook mogen wat ik mag.

Of je nu zegt: “omdat wij Nederlanders zijn…”, of: “omdat wij blanken zijn…”, of: “omdat wij mensen zijn…” of, wat alleen maar een vergrotende trap is van precies datzelfde: “omdat wij voelende wezens zijn… daarom mogen wij dit en dat,” het is allemaal om het even, en allemaal even grote onzin. Je behaalt geen rechten uit het verklaren dat je behoort tot zulk een groep, en het helpt je ook helemaal niets om die groep een klein stukje groter te maken dan men gewoon is te doen. Integendeel, dat maakt het alleen maar zwakker, en nog verder verwijderd van de werkelijkheid dan de gebruikelijke vormen reeds zijn.

Earthheart schreef: 02 apr 2025 00:05
Amerauder schreef: 01 apr 2025 15:18
Deze grenzen aan de rechten die wij hebben – dat we iets binnen ons eigen territorium wel mogen, wat we daarbuiten niet mogen, bijvoorbeeld – dat is precies waar jij moeite mee hebt om te begrijpen, en dat is dus ook precies waar het zo waanzinnig wordt.

dan gaat die moordenaar zeggen dat zijn moordadige activiteietn binnen zijn territorium vallen en dat anderen niet het recht hebben om zijn territorium te betreden om zijn moordadige activiteiten te stoppen. Volgens de moordenaar zijn er grenzen aan de rechten van politieagenten...

Klopt! Die moordenaar kan gewoon claimen om de dictator van de stad te zijn, waar zijn wil wet is, en te handelen uit bescherming van zijn onderdanen. Daar zijn anderen het dan weer niet mee eens, en daar ontstaat conflict, en dus geweld. En zo bepalen we wie gelijk krijgt.

Toch is die claim van die moordenaar, die de hele stad claimt als zijn persoonlijke bezit, vele malen bescheidener dan die van jou, die de hele Aarde claimt, inclusief de wilde dieren. De moordenaar uit het voorbeeld is een beetje overmoedig, jij bent ronduit megalomaan.

Zie, het hangt allemaal samen met de grootte van je claim en de hoeveelheid macht die je bezit om die claim waar te kunnen maken. Het eerste wordt door het laatste begrensd.

Dat is precies waarom die grenzen doorslaggevend zijn om te bepalen of iets waanzinnig is of niet. Afhankelijk van de grens is iets doodnormaal, bijvoorbeeld dat jij je zoon wilt beschermen, of net over de grens, de moordenaar die zijn onderdanen wil beschermen, of totaal geflipt, jij die de hele wereld wilt beschermen en als politieagent over de wilde dieren denkt te mogen optreden. (Niet jij in je eentje, maar nog steeds, zelfs met de steun van een aantal overheden blijft het megalomaan. Je zou de steun van God zelf nodig hebben voor zoiets.)

Zie, dankzij deze grenzen wordt dat allemaal inzichtelijk.

Laat je die grenzen varen, dan wordt het idioot, oftewel universalistisch, kosmopolitisch.

axxyanus schreef: 02 apr 2025 16:35
Earthheart schreef: 02 apr 2025 15:44

Maar dat is niet hoe jij daarover praat. Hoe zou bv het feit dat in mijn gezelschapspel, de spelers wel "dieren" maar geen "mensen" mogen doden tot dat soort zaken leiden. Want jij noemt een dergelijke regel al ongewenste willekeur. Dat heb ik toch goed begrepen?

Kijk, dat zit zo: er is iets aan die regels dat Earthheart niet aanstaat. We noemen dat: “ongewenste willekeur”. Zodra Earthheart zoiets opmerkt, waar dan ook, dan kan hij zich automatisch uitroepen tot “de winnaar”. Waarom kan hij dat? Immers, indien er dingen mogen die hem niet aanstaan, dan mag alles. Simpel toch?

De hoogste morele wet nu, het doel van ieder levend wezen, is om deze zogenaamde “ongewenste willekeur” zoveel mogelijk te verwijderen uit de wereld, desnoods met geweld.

Ik weet dat het een beetje een karikatuur is zo, maar volgens mij zit ik er oprecht vrij dicht tegenaan met deze beschrijving, wat hij hier aan het verdedigen is.

Peter van Velzen schreef: 03 apr 2025 10:56
Ik ben hier uitgesproken. Want dat je nog steeds niet begrijpt wat ik uit probeerde te leggen, geloof ik niet. Zo dom zul je zeker niet zijn,

Zo voel ik er ook een beetje over. Het is heus wel voor een aanzienlijk deel een oprecht verschil van mening dat hier speelt, en een oprecht dingen over het hoofd zien – maar het gehalte: “ik weet zelf ook wel dat dit nergens op slaat, maar ik ga gewoon doen alsof mijn neus bloed en er ondanks alles in blijven volharden, omdat dit nu eenmaal de weg is die ik ben ingeslagen” is net een beetje te hoog.

Dat is geen pure domheid, dat met name koppigheid en vastberadenheid, die daardoor lijkt op domheid. Een beetje vermoeiend, en niet helemaal oprecht, om je op die manier van de domme te houden.
Georgie
Ervaren pen

Bericht door Georgie »

Ethiek, moraal, willekeur, steeds terugkerende kernwoorden in deze "discussie" zijn niet van toepassing op de natuur, op het biologisch evenwicht, op de biodiversiteit, op de natuurlijke voedselketens, op de evolutie.
De natuur is één planeetgroot levend organisme dat in de 2 miljard jaar van zijn bestaan een steeds wisselend, steeds evoluerend , steeds complexer wordend dynamisch biologisch evenwicht ontwikkeld heeft . waarvan de mens als diersoort een piepklein, bepaald niet onmisbaar onderdeeltje is.

Het is grenzenloos hovaardig te denken dat wij met de sinds enkele tientallen jaren ontwikkelde technologische middelen die wij hebben in staat zouden zijn dit zo onvoorstelbaar complexe en nog steeds niet geheel begrepen organisme zouden kunnen "verbeteren" of onze menselijke ethiek zouden kunnen opleggen, of dat zouden moeten of zelfs, vanuit ethisch oogpunt bezien wel zouden mogen proberen.
Tot nu toe heeft al het menselijk ingrijpen in de natuur dat de persoonlijke ecologische "footprint" overtrof schadelijk, vaak zelfs rampzalig uitgewerkt.
En dan hebben we het nog niet eens over zulke onnatuurlijke manieren als "gene drives" of andere vormen van genmanipulatie.
Ik denk (vrij) dus ik ben (vrij)
(vrij) naar René Descartes
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Georgie schreef: 04 apr 2025 00:09 Ethiek, moraal, willekeur, steeds terugkerende kernwoorden in deze "discussie" zijn niet van toepassing op de natuur, op het biologisch evenwicht, op de biodiversiteit, op de natuurlijke voedselketens, op de evolutie.
Wanneer moraal van toepassing is op de mensheid in zijn algemeenheid,
is zulks ook van toepassing op de natuur, het biologisch evenwicht, de
biodiversiteit, de natuurlijke voedselketens en de evolutie. De mens
maakt immers deel uit van deze systemen en oefent daar invloed op uit.

Menselijk ingrijpen, mits zorgvuldig en ethisch uitgevoerd, heeft zeker
[ook] geleid tot verbeteringen in zowel ecologische als sociale systemen.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
Plaats reactie